تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی (معدنی،شیمیایی)

تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی (معدنی،شیمیایی)

بسیاری از ما عاشق گذراندن روز زیر نور خورشید هستیم اما متأسفانه آفتاب سوختگی، تاول و حتی سرطان پوست بر روی پوست ایجاد می کند. طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD) سرطان پوست شایعترین نوع سرطان در ایالات متحده است و تقریباً 20 آمریکایی از سرطان پوست یا ملانوما (خطرناک ترین شکل سرطان پوست) جان خود را از دست می دهند و علت اصلی ملانوما قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش طبیعی و مصنوعی (UV) همان نوری را که از تختهای برنزه کننده و اشعه خورشید دریافت می کنید، است.

 

تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی (معدنی،شیمیایی)

تفاوت ضد آفتاب های شیمیایی و فیزیکی (مینرال)

خوشبختانه با استفاده ضد آفتاب به عنوان بخشی از برنامه مراقبت روزانه پوست، اثرات منفی قرار گرفتن در معرض آفتاب کاهش می یابد. یک مطالعه منتشر شده در سپتامبر 2018 در JAMA Dermatology نشان داد که استفاده منظم از ضد آفتاب در بزرگسالان جوان به شدت با کاهش خطر ملانوما همراه است. به طور مشابه، یک مطالعه طولانی مدت که در ژورنال انکولوژی بالینی منتشر شده، نشان می دهد که استفاده منظم از ضد آفتاب ممکن است جلوی ملانوما در بزرگسالان را بگیرد.

همه ضد آفتاب ها به یک صورت تولید نمی شوند. دو نوع اصلی وجود دارد: شیمیایی و فیزیکی (معدنی) و هر کدام جوانب مثبت و منفی خود را دارد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی (معدنی،شیمیایی)

ضدآفتاب شیمیایی چیست

ضد آفتاب های شیمیایی و فیزیکی (معدنی) چگونه عمل می کنند؟

کرم های ضد آفتاب شیمیایی و مینرال(معدنی) پوست شما را از اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید به روش های مختلف محافظت می کنند.

ضد آفتاب فیزیکی (معدنی) حاوی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم  هستند که روی سطح پوست می نشینند و به صورت فزیکی مانع نفوذ اشعه ماوراء بنفش به پوست می شوند، می توانید از ضد آفتاب های معدنی را روی سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید.

ضد آفتاب شیمیایی اجازه میدهد اشعه ماوراء بنفش در پوست قرار گیرد. پس از جذب اشعه ماوراء بنفش به پوست ، مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب( اکسی بنزن، آووبنزون، اکتیزالات، اکتوکریلن، هموسالات و اکتینوکسات) یک واکنش شیمیایی ایجاد می کنند که در آن اشعه ماوراء بنفش به گرما تبدیل می شود و گرما از بین می رود.

تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی (معدنی،شیمیایی)

ضدآفتاب فیزیکی چیست

ضد آفتاب شیمیایی و ضد آفتاب فیزیکی؛ کدامیک ایمن تر است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، هیچ کدام از انواع ضد آفتاب را ناامن اعلام نکرده است. اما قانونی را برای به روزرسانی الزامات نظارتی برای محصولات ضد آفتاب پیشنهاد کرده است.به عنوان بخشی از این قانون، FDA خواستار اطلاعات ایمنی اضافی در مورد 12 ماده فعال که معمولاً در ضد آفتاب های شیمیایی یافت می شوند: اکسی بنزون، آووبنزن، اکتیزالا ، اکتوکریلن، هموسالات و اکتینوکسات است.

یک کارآزمایی بالینی تصادفی کوچک که در ماه مه سال 2019 در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، نشان می دهد که چهار ماده شیمیایی ضد آفتاب (آووبنزون، اکسی بنزن، اکتوکریلن و اگزامول) در سطح قابل توجهی بیشتر از 0.5 نانوگرم در میلی لیتر در جریان خون جذب می شوند.  این مقدار خیلی بالاتر از آن است که FDA برای تعیین اثرات سمی احتمالی به داروهای موضعی برای انجام مطالعات ایمنی نیاز داشته باشد.

اگرچه نویسندگان این مطالعه می گویند که این نتایج نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اما آنها همچنین می گویند که یافته های آنها نشانگر آن نیست ضد آفتاب امن نیست. از این گذشته، خطرهای شناخته شده در معرض آفتاب قرار گرفتن از خطر بالقوه جذب مواد شیمیایی ضد آفتاب بسیار بالاتر است.

با این حال، کارگروه محیط زیست (EWG) توصیه می کند که ازمصرف ضد آفتاب های شیمیایی با اکسی بنزون اجتناب کنید زیرا این نگرانی وجود دارد که این ماده باعث اختلال در هورمون ها و ایجاد واکنش های آلرژیک پوستی شود.

در این ضمن، مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب های مینرال (معدنی) – اکسید روی و اکسید تیتانیوم – به طور کلی توسط FDA ایمن و موثر شناخته شده اند.

تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی (معدنی،شیمیایی)

جوانب مثبت و منفی ضد آفتاب های مینرال (معدنی) و شیمیایی :

جوانب مثبت ضد آفتاب شیمیایی : کرم های ضد آفتاب شیمیایی برای استفاده سریع و آسان هستند و برخلاف کرم های ضد آفتاب مینرال یک لایه نازک سفید روی پوست باقی نمی گذارند. علاوه بر این، ضد آفتابهای شیمیایی از نظر آماری در آزمایشات مصرف کنندان بهتر عمل می کنند که می بینند چه مدت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

جوانب منفی ضد آفتاب شیمیایی : کرم های ضد آفتاب شیمیایی ممکن است باعث ایجاد واکنش پوستی در افراد خاص شود و می تواند در افراد دارای پوست حساس واکنش آلرژیک ایجاد کنند و ملاسما و روزاسه را بدتر کنند. ملاسما یک بیماری پوستی شایع است که منجر به ایجاد لکه های قهوه ای روی صورت، ساعد و گردن می شود و روزاسه باعث ایجاد لکه های قرمز و جوش های کوچک روی گونه ها، بینی و پیشانی می شود.

جوانب مثبت ضد آفتاب معدنی : دو ماده رایج در ضد آفتاب های معدنی، دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی، تنها مواد ضد آفتاب هستند که به طور کلی توسط FDA ایمن و موثر شناخته می شوند. ضد آفتاب های معدنی برای افرادی که نگران قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی هستند، بسیار ایمن تر است.

کرم های ضد آفتاب معدنی همچنین برای کودکان، افرادی که پوست حساس دارند و افراد مبتلا به ملاسما نیز ایده آل هستند. گرمای ضد آفتاب شیمیایی می تواند ملاسما را تشدید کند.

برخلاف کرم های ضد آفتاب شیمیایی که به طور معمول 20 تا 30 دقیقه برای جذب پوست شدن زمان نیاز دارند، ضدآفتاب های معدنی محافظت فوری ایجاد می کنند  بدون نیاز به انتظار. ضد آفتاب های معدنی همچنین می توانند روی آرایش و سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده شوند.

جوانب منفی ضد آفتاب معدنی : از آنجا که ضدآفتاب معدنی ضخیم است و روی پوست قرار می گیرد، ممکن است به شیوع آکنه در افراد مستعد آکنه کمک کند.همچنین پوست مستعد آکنه می تواند از ترکیب مواد معدنی و شیمیایی بهره مند شود. محصولات ضد آفتاب ترکیبی را با مواد افزودنی ضد آکنه مانند نیاسین آمید توصیه می کنند.

همچنین استفاده از ضد آفتاب های معدنی سخت تر است چون یک لایه نازک سفید روی پوست (به دلیل وجود دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی) باقی می گذارد، و نیاز است که بیشتر از ضد آفتاب های شیمیایی روی پوست مالیده شود.

 

سخن پایانی :

بین این دو نوع، کرم های ضد آفتاب مینرال به طور کلی گزینه بهتر و سالم تری می باشند. کرم های ضد آفتاب مینرال مانند مواد غذایی خانگی هستند، اما کرم های ضد آفتاب شیمیایی مانند مواد فست فود ها هستند. کرم های ضد آفتاب معدنی به طور معمول مدت بیشتری طول می کشد تا روی پوست مالیده شوند و نیاز به استفاده مکرر دارند، اما برای استفاده طولانی مدت آنها ایمن تر می باشند. گفته می شود، استفاده از هر نوع ضد آفتابی بهتر از هیچ است.

منبع : everydayhealth

 

مطالب مرتبط :

انواع درمان جوش صورت (آکنه) و عوارض جانبی

از بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

میسلار واتر چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد

افزایش کلاژن سازی پوست

سرم ویتامین C، بهترین محصولات، مزایا و عوارض جانبی

4.8/5 - (6 امتیاز)