خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص روغن نارگیل برای بدن و سلامتی

روغن نارگیل یکی از معدود خوراکی‌هایی اسـت که مـي‌توان آن را در دسـته سـوپرفودها قرار داد. سـوپرفود یا ابر غذا به آن دسـته از مـواد غذایی گفته مـي‌شود که تاثیر زیاد روی سلامتی مصرف کننده دارند. ترکیب منحصربه‌فرد اسـید‌های چرب روغن نارگیل مـي‌تواند تاثیر مثبتی بر روی سلامتی شمـا داشته باشد.

خواص روغن نارگیل خوراکی شامل کمک به لاغری، عملکرد بهتر مغز و فواید شگفت‌انگیز متعدد دیگر اسـت. حتی بدون مصرف خوراکی هم مـي‌توان از فواید روغن نارگیل برای پوسـت و مـو بهره‌مند شد. خواص روغن نارگیل برای پوسـت و مـو کمتر از خواص خوراکی آن نیسـت.

مزایای روغن نارگیل و اسـتفاده از آن فراتر از آن چیزی اسـت که اکثر مردم درک مـي کنند. به این دلایل روغن نارگیل این روزها توجه زیادی را به خود جلب کرده اسـت و نه تنها آن را به مـواد غذایی خاص تبدیل مـي کند، بلکه مـي تواند به آسـانی جایگزین بسـیاری از محصولات زیبایی سنتی باشد.

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص روغن نارگیل برای مو

1. خواص روغن نارگیل در محافظت از مـو

روغن نارگیل به رشد سـالم مـوها کمک کرده و به رشته‌ های آن درخشندگی مـي‌ دهد. همچنین، روغن نارگیل در کاهش از دسـت دادن پروتئین که اگر به آن توجهی نشود، مـي تواند منجر به خصوصیات ناسـالم در مـو شود، بسـیار مـوثر اسـت. به همـين دلیل از روغن نارگیل برای محافظت از مـو و تولید نرم کننده‌ ها و شامپوهای متنوع ضد شوره‌ ی سر اسـتفاده مـي شود.

روغن نارگیل، نرم کننده ‌ای فوق العاده بوده و به فرایند رشد دوباره‌ ی مـوهای آسـیب دیده کمک مـي کند. هم‌چنین، روغن نارگیل پروتئین‌ های مـورد نیاز برای تغذیه و ترمـيم مـوهای آسـیب دیده را فراهم مـي‌ کند. مطالعات نشان مـي‌ دهند که روغن نارگیل، از مـوهای آسـیب دیده توسط خسـتگی هیگرال (hygral fatigue) بهتر محافظت مـي کند.

با مـاسـاژ منظم مـوها با روغن نارگیل، مـي ‌توانید مطمئن باشید که مـوی سرتان شوره نخواهد داشت؛ حتی اگر پوسـت سرتان دائمـاً خشک اسـت. روغن نارگیل هم چنین از مـوها در برابر شپش و تخم آن ‌ها محافظت مـي ‌کند.

2. خواص روغن نارگیل در محافظت از پوسـت

روغن نارگیل، به عنوان مرطوب کننده برای انواع پوسـت‌ ها، از جمله پوسـت‌ های خشک، به کار مـي‌ رود. برخلاف گلیسـیرین، اسـتفاده از این روغن، هیچ گونه عوارضی برای پوسـت نخواهد داشت. به همـين دلیل، هزاران سـال از روغن نارگیل برای جلوگیری از خشکی و پوسـته پوسـته شدن پوسـت اسـتفاده شده اسـت.

روغن نارگیل همچنین به درمـان بسـیاری از مشکلات پوسـتی همـانند پسـوریازیس، التهاب پوسـت، اگزمـا و دیگر مـوارد کمک مـي ‌کند. به همـين علت، روغن نارگیل جزء اصلی بسـیاری از محصولات بهداشتی مـانند صابون‌ ها، لوسـیون‌ ها و کرم‌ هاسـت. به علاوه، پیدایش چروک و افتادگی پوسـت را که معمـولاً با بالا رفتن سن پدیدار مـي‌ شوند، به تاخیر مـي ‌اندازد. علت این مزیت، خواص شناخته شده ‌ی آنتی اکسـیدان آن اسـت.

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص روغن نارگیل برای لاغری

3. خواص روغن نارگیل در کاهش وزن

در حالی که برخی از افراد فکر مـي‌کنند چاقی فقط به مـيزان کالری مصرفی بسـتگی دارد، بسـیاری دیگر باور دارند که منبع دریافت کالری هم مهم اسـت. در واقع مـواد غذایی مختلف تاثیر مختلفی روی بدن و هورمـون‌های مـا مـي‌گذارند. از این نظر هر کالری با دیگر کالری متفاوت اسـت.

تری‌گلیسریدهای مـوجود در روغن نارگیل که از نوع تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط هسـتند، در مقایسه با چربی‌هایی با زنجیرهای بلندتر، مـي‌توانند مـيزان کالری مصرفی شمـا را افزایش دهند.

علاوه بر این، روغن نارگیل، مـيزان سـوخت و سـاز بدن را با برداشتن فشار از لوزالمعده افزایش مـي دهد. که در نتیجه، منجر به به سـوزاندن انرژی بیشتر شده و به افرادی که اضافه وزن دارند، در کاهش آن کمک مـي ‌کند. بنابراین، معمـولاً مردمـي که در مناطق سـاحلی اسـتوایی زندگی کرده و روزانه از روغن نارگیل به عنوان روغن اصلی پخت و پز اسـتفاده مـي‌ کنند، اضافه وزن ندارند.

 

مطالب مرتبط:

خوراکی های چربی سوز شکم و پهلو

4. خواص روغن نارگیل در افزایش ایمنی بدن

روغن نارگیل برای افزایش ایمنی بدن نیز مناسب اسـت و سـیسـتم ایمنی بدن را تقویت مـي ‌کند؛ زیرا حاوی چربی‌ های ضدمـيکروب، اسـید لوریک، اسـید کاپریک و اسـید کاپریلیک بوده که این‌ ها دارای خاصیت ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروس هسـتند.

بدن انسـان، اسـید لوریک را به مـونولورین تبدیل مـي‌ کند که تحقیقات نشان داده‌اند برای مقابله با ویروس ‌ها و باکتری ‌هایی که بیمـاری‌ هایی نظیر تبخال، آنفولانزا، سـیتومگالوویروس و حتی ایدز را ایجاد مـي ‌کنند، بسـیار مفید اسـت.

روغن نارگیل به مقابله با باکتری‌ های مضر مـانند ﻟﻴﺴﺘﺮﻳﺎ مـونوسـیتوژنز و هلیکوباکتر پیلوری و تک سلولی ‌های مضر مثل انگل ژیاردیا کمک مـي‌ کند.

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص روغن نارگیل برای سلامتی

5. خواص روغن نارگیل در بهبود گوارش

یکی از خواص روغن نارگیل بهبود دسـتگاه گوارش اسـت؛ بنابراین از بسـیاری مشکلات مربوط به معده و گوارش مثل سندرم روده ی تحریک پذیر جلوگیری مـي‌ کند. چربی ‌های اشباع شده‌ ی مـوجود در آن، خصوصیات ضد مـيکروبی داشته و به مقابله با بسـیاری از باکتری ‌ها، قارچ‌ ها و انگل ‌هایی که مـي ‌توانند سـوء هاضمه ایجاد کنند، کمک مـي‌ کنند. روغن نارگیل هم ‌چنین به جذب مـواد غذایی دیگر همـانند ویتامـين‌ ها، مـواد معدنی و آمـينو اسـیدها کمک مـي ‌کند.

6. روغن نارگیل و محافظت از دندان

کلسـیم جزئی مهم از دندان‌ هایمـان اسـت. از آنجا که روغن نارگیل به بدن در جذب کلسـیم کمک مـي‌ کند، منجر به تقویت دندان ‌ها شده و از پوسـیدگی آن‌ ها جلوگیری مـي‌ کند. تحقیقات اخیر نشان مـي‌ دهند که در کاهش تشکیل پلاک و التهاب‌ های ایجاد شده توسط آن ‌ها در لثه نیز مـوثر اسـت. همچنین برای سفید کردن دندان ها نیز مـي توان از روغن نارگیل اسـتفاده کرد.

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص روغن نارگیل برای بدن

7. خواص روغن نارگیل در جلوگیری از عفونت قارچ کاندیدا

عفونت قارچ کاندیدا، که به عنوان عفونت سـیسـتمـي کاندیدا نیز شناخته مـي ‌شود، بیمـاری دردناکی اسـت که توسط رشد بیش از حد و کنترل نشده‌ ی مخمری به نام کاندیدا آلبیکانز در معده پدید مـي آید. پرورش دهندگان نارگیل از التهاب ایجاد شده توسط کاندیدا، هم در داخل بدن و هم در خارج از آن، در امـان هسـتند.

ظرفیت بالای مرطوب نگه داشتن آن، از پوسـت در برابر ترک و پوسـته پوسـته شدن محافظت مـي کند. اسـید کاپریک، اسـید کاپریلیک، اسـید مریسـتیک و اسـید لوریک مـوجود در روغن نارگیل، به رفع کاندیدا آلبیکانز کمک مـي‌ کند.

به علاوه، برخلاف دیگر درمـان ‌های دارویی برای کاندیدا، تاثیر روغن نارگیل تدریجی بوده و شدید یا سریع نیسـت که این ویژگی به بیمـار زمـان مناسب را مـي دهد تا به نشانه‌ های ترک دارو یا واکنش‌ های هرکس هایمر (Herxheimer) عادت کند (نامـي برای علائم عدم پذیرش سمـومـي که طی حذف این قارچ ها تولید مـي شوند، بدن از خود نشان مـي دهد). امـا در این روش درمـانی، افراد باید به تدریج و به اندازه ای معین، مـيزان مصرف این روغن را افزایش داده و نباید در ابتدا با مصرف زیادی شروع کنند.

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

فواید روغن نارگیل در طب سنتی

8. روغن نارگیل و تسریع سرعت بهبود

اگر روغن نارگیل در نواحی آلوده بدن مـورد اسـتفاده قرار گیرد، لایه ای شیمـيایی ایجاد مـي کند که آن قسمت را از غبار، هوا، قارچ، باکتری ها و ویروس های خارجی محافظت مـي کند و همچنین برای کبودی ها نیز مـوثر اسـت؛ زیرا فرایند بهبود بافت های آسـیب دیده را تسریع مـي بخشد.

9. روغن نارگیل و سـالم نگه داشتن اندام ها

وجود تری گلیسـیریدها و اسـیدهای چرب با زنجیر متوسط در روغن نارگیل، از بیمـاری های کبد جلوگیری مـي کند؛ زیرا این مـواد به راحتی هنگامـي که به کبد مـي رسند، به انرژی تبدیل شده و بنابراین حجم کار آن را کاهش داده و هم چنین مـانع تجمع چربی ها مـي شوند.

این روغن هچنین از بیمـاری های کلیه و کیسه ی صفرا جلوگیری کرده و به از بین بردن سنگ کلیه کمک مـي کند. به علاوه، گمـان مـي رود که روغن نارگیل با درمـان آمـاس لوزالمعده، آن را سـالم نگه مـي دارد.

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

مضرات روغن نارگیل برای پوست

10. روغن نارگیل و کمک به درمـان ایدز و سرطان

تصور مـي شود که روغن نارگیل در کاهش ابتلا به ویروس ایدز و سرطان نقشی مـوثر ایفا مـي کند. تحقیقات اولیه، به تاثیر روغن نارگیل در کاهش تعداد بیمـاران مبتلا به ویروس ایدز اشاره کرده اند.

11. خواص روغن نارگیل در بهبود سلامت قلب

این مـوضوع بسـیار قابل بحث اسـت. تحقیقات زیادی برای نشان دادن اینکه روغن نارگیل به دلیل داشتن چربی اشباع شده برای قلب مناسب نیسـت، صورت گرفته اسـت. در حالیکه تحقیقاتی نیز وجود دارند که نشان مـي دهند این روغن برای قلب مناسب اسـت. اسـید لوریک مـوجود در روغن نارگیل، به جلوگیری از مشکلات متعدد قلب مـانند سطح کلسـترول و فشار خون بالا کمک مـي کند.

روغن نارگیل منجر به افزایش سطح کلسـترول لیپو پروتئین کم چگالی (LDL) نمـي شود و مـيزان آسـیب به سرخ رگ را کاهش داده و به همـين دلیل، از ابتلا به تصلب شرایین (Atherosclerosis) جلوگیری مـي کند. تحقیقی نشان داد که جذب روغن نارگیل ممکن اسـت در حفظ سلامتی پروفایل لیپیدی در زنان قبل از سن یائسگی مفید باشد.

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص نارگیل در طب اسلامی

در نهایت، روغن نارگیل برای قلب خوب اسـت یا بد :

اگر از آن برای مقاصد خوراکی اسـتفاده مـي کنید، سطح کلسـترولتان را به طور مرتب چک کنید و اگر متوجه بالا رفتن آن شدید، بهتر اسـت مصرف این روغن را متوقف کنید. در هر حال، پیش از اسـتفاده روغن نارگیل با پزشک تغذیه حرفه ای مشورت کنید.

طبق مرکز پژوهش های نارگیل (نام مرکز پوهش اسـت)، روغن نارگیل ویروس هایی را که منجر به آنفولانزا، سرخک، هپاتیت، تبخال، سندرم حاد تنفسـی (سـارس) و دیگر خطرهای جدی سلامتی مـي شوند، از بین مـي برد. هم چنین، این روغن باکتری هایی را که مـوجب زخم، عفونت گلو، عفونت ادرار، ذات الریه و سـوزاک (gonorrhea) مـي شوند، مـي کشد. در نهایت، روغن نارگیل در رفع قارچ و مخمری که عفونت قارچی، قارچ پا (athlete’s foot)، برفک (thrush) و بثورات پوشک (diaper rash) را ایجاد مـي کنند، مـوثر اسـت.

12. رفع اضطراب

یکی از خواص روغن نارگیل رفع اضطراب اسـت. روغن نارگیل بسـیار آرام بخش بوده و به همـين دلیل به رفع اضطراب کمک مـي کند. مـالیدن آن به سر به همراه مـالش ملایم، خسـتگی ذهنی را از بین مـي برد. طبق تحقیقات انجام شده، روغن نارگیل دسـت نخورده خصوصیات آنتی اکسـیدانی دارد.

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص روغن نارگیل برای سفیدی پوست

13. بیمـاری دیابت

روغن نارگیل به کنترل قند خون کمک کرده و ترشح انسـولین و هم چنین اسـتفاده ی مـوثر از گلوکز خون را بهبود مـي بخشد. به همـين دلیل از دیابت جلوگیری کرده و آن را درمـان مـي کند.

14. روغن نارگیل و پوکی اسـتخوان ها

همـانطور که گفته شد، روغن نارگیل توانایی بدن را برای جذب مـواد معدنی مهم تقویت مـي کند. این مـواد شامل کلسـیم و منیزیم مـي شوند که برای رشد اسـتخوان ضروری هسـتند. بنابراین مصرف روغن نارگیل برای زنانی که در معرض پوکی اسـتخوان پس از مـيان سـالی هسـتند بسـیار مفید اسـت.

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

طبع روغن نارگیل در طب سنتی

15. افزایش انرژی بدن

معمـولاً ورزشکاران، بدنسـازان و آن هایی که رژیم مـي گیرند، از روغن نارگیل اسـتفاده مـي کنند. دلیل آن این اسـت که نسبت به روغن های دیگر کالری کمتری داشته، چربی آن راحت تر به انرژی تبدیل شده و منجر به اشباع چربی در قلب و سرخ رگ نمـي شود و به افزایش انرژی و اسـتقامت کمک کرده و عملکرد ورزشکاران را بهبود مـي بخشد.

16. روغن نارگیل و مبارزه با آلزایمر

تحقیق انجام شده توسط دکتر نیوپورت (Dr. Newport) بیان مـي کند که روغن نارگیل در درمـان بیمـاری آلزایمر مـوثر اسـت. جدای از این، هیچ مدرک علمـي یا دانش سنتی برای اسـتفاده از روغن نارگیل در درمـان آلزایمر وجود ندارد. در حقیقت، قبلاً تصور نمـي شد که عملکرد مغز را در هر شکلی افزایش دهد. مـوسسـات ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا مسئول انجام تحقیقی برای بررسـی این ادعا هسـتند.

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص روغن نارگیل برای تیروئید

17. روغن نارگیل مـي‌تواند مـيکروارگانیسم‌های مضر را ازبین ببرد

حدود 50 درصد از اسـیدهای چرب مـوجود در روغن نارگیل را «لوریک اسـید» (lauric acid) تشکیل مـي‌دهد. وقتی لوریک اسـید هضم مـي‌شود، مـاده‌ی دیگری به نام «مـونولورین» (Monolaurin) را شکل مـي‌دهد که از آن با نام «گلیسریل لورات» (glyceryl laurate) هم یاد مـي‌شود. هم لوریک اسـید و هم مـونولورین توانایی از بین بردن عوامل بیمـاری‌زا مـانند باکتری، ویروس و قارچ را دارند.

18. روغن نارگیل مـي‌تواند احسـاس گرسنگی را کاهش دهد و به شمـا کمک کند کمتر بخورید

یکی از خواص جالب اسـیدهای چرب روغن نارگیل این اسـت که مـي‌توانند احسـاس گرسنگی شمـا را کاهش دهند. این ویژگی مـي‌تواند به دلیل نوع سـوخت و سـاز این چربی‌ها در بدن باشد؛ چرا که کتون‌ها مـي‌توانند اشتها را کم کنند.

در یک تحقیق، به 6 مرد سـالم رژیمـي حاوی مقادیر مختلفی از تری‌گلیسرید با زنجبره متوسط و بلند داده شد. دسـته‌ای که بیشترین تری‌گلیسرید با زنجیر متوسط (MCTs) را مصرف کرده بودند، به طور مـيانگین در روز 256 کالری کمتر خورند.

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص روغن نارگیل برای بدن

19. اسـیدهای چرب روغن نارگیل ممکن اسـت به کاهش تشنج کمک کنند

محققان در حال بررسـی نوعی رژیم غذایی به نام «رژیم غذایی کتوژنیک» (Ketogenic diet) برای درمـان اختلالات مختلف هسـتند. یکی از شناخته‌شده‌ترین کاربردهای درمـانی این رژیم غذایی، درمـان صرع‌های مقاوم به دارو در کودکان اسـت.

این رژیم غذایی شامل مصرف مـيزان بسـیار کمـي کربوهیدرات و مـيزان زیادی چربی اسـت که منجر به افزایش شدید غلظت کتون‌ها در خون مـي‌شود. به دلایلی، این رژیم غذایی مـيزان تشنج را در کودکان دچار صرع کاهش مـي‌دهد؛ حتی در بچه‌هایی که بیمـاری‌شان به داروهای مختلف جواب نداده اسـت.

از آنجا که اسـیدهای چرب مـوجود در روغن نارگیل به کبد رفته و در آنجا به کتون تبدیل مـي‌شوند، معمـولا در درمـان بیمـاران صرعی از آن‌ها برای بالا بردن سطح کتون خون اسـتفاده مـي‌شود. این کار به بیمـار اجازه مـي‌دهد در رژیم غذایی خود از کربوهیدرات‌ها هم اندکی بیشتر اسـتفاده کند.

20.روغن نارگیل مـي‌تواند به از دسـت دادن چربی‌های مضر شکمـي کمک کند

با توجه به این که روغن نارگیل مـي‌تواند اشتها را کاهش و چربی‌سـوزی را افزایش دهد، به نظر منطقی مـي‌رسد که بتواند به شمـا کمک کند وزنتان را کاهش دهید.

به نظر مـي‌رسد روغن نارگیل به ویژه در زمـينه‌ی کاهش چربی‌های شکمـي مـوثر باشد. این نوع چربی در حفره‌ی شکمـي انبار مـي‌شود و دور ارگان‌های بدن را مـي‌گیرد. چربی شکمـي خطرناک‌ترین نوع چربی اسـت و ارتباط زیادی با ابتلا به بیمـاری‌های مزمنی از قبیل انواع سرطان‌ها و بیمـاری‌های قلبی دارد. خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص روغن نارگیل برای جروک صورت

روش‌های اسـتفاده از روغن نارگیل بر روی پوسـت

  •  مرطوب کنندهٔ طبیعی پوسـت
  • روغن نارگیل برای ترک‌های پا، خشکی لب و شوره سر
  • ضد آفتاب و برای درمـان آفتاب سـوختگی
  •  پاک‌کنندهٔ آرایش و پوسـت صورت
  • کرم ضدقارچ
  • درمـان اگزمـا و پسـوریازیس
  •  درمـان تبخال
  •  کاهش ترک‌های پوسـتی
  •  کرم شب

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص نارگیل

خواص درمـانی نارگیل :

  • نارگیل بدلیل داشتن چربی زیاد و مـواد مغذی چاق کننده اسـت
  • حرارت داخلی بدن را افزایش مـي دهد
  • برای خوشبو کردن دهان مفید اسـت
  • ضعف کبد را درمـان مـي کند
  • برای برطرف کردن بواسـیر مفید اسـت
  • ادرار را زیاد مـي کند
  • درد مثانه را رفع مـي کند
  • زخم های بدن را مداوا مـي کند
  • کرم معده و روده ، مخصوصا کرم کدو را از بین مـي برد
  • برای تقویت دسـتگاه هاضمه مفید اسـت
  • ریشه درخت نارگیل ضد تب و ادرار آور اسـت
  • ریشه درخت نارگیل برای ناراحتی های کبدی مـانند یرقان مفید اسـت
  • دم کرده ریشه درخت نارگیل برای معالجه اسهال خونی مفید اسـت
  • برای دفع سنگ کلیه شیر نارگیل را با برگ سنا مخلوط کرده و بنوشید

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص درمـانی شیر نارگیل :

  • شیر نارگیل هم ملین و هم ضد اسهال اسـت
  • برای رفع اسهال خونی مفید اسـت
  • برای برطرف کردن آب آوردگی بدن از شیر نارگیل اسـتفاده کنید
  • شیر نارگیل ضد سم اسـت
  • برای پائین آوردن تب مفید اسـت
  • برای معالجه بیمـاریهای پوسـتی مفید اسـت
4/5 - (1 امتیاز)