درمان بواسیر در طب سنتی

درمان بواسیر در طب سنتی

شش درمان خانگی بواسیر

بواسیر یک بیماری شایع در بزرگسالان است که در صورت عدم درمان می تواند باعث درد و ناراحتی زیادی شود. خوشبختانه، درمان های خانگی زیادی برای درمان بواسیر وجود دارد. البته اغلب در طی دو هفته به تنهایی و بدون درمان از بین می رود.

بسیاری از روش های درمانی بواسیر در طب سنتی به صورت داروهای بدون نسخه وجود دارد. با استفاده از این روش های درمانی می توانید، علائم بواسیر را می توانید کاهش دهید.

 

1. حمام گرم

نشستن در وان آب گرم، به اندازه ای که پاها را بپوشاند، می تواند به کاهش تورم و کاهش تحریکات ناشی از بواسیر کمک کند. برخی افراد همچنین به منظور کمک به کاهش علائم، تصمیم می گیرند مواد دیگری مانند نمک اپسوم یا سرکه سیب را به آب وان بیفزایند.

البته برخی افراد سرکه سیب را مستقیماً در محل بواسیر استفاده می کنند، که ممکن است باعث سوزش و تحریک پوست متورم شود. پس به هیچ عنوان از سرکه سیب بصورت مستقیم استفاده نکنید.

درمان بواسیر در طب سنتی

2. فندق افسونگر

افراد باید نسبت به آنچه که روی بواسیر قرار می دهند، احتیاط کنند. زیرا بواسیر به راحتی متورم، ملتهب و تحریک می شود. بسیاری از افراد برای تسکین بواسیر، فندق جادوگر را مستقیماً روی بواسیرهای خارجی قرار می دهند.

فندق جادوگر طبیعی باعث کوچک شدن بافت می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نیز دارد. همچنین می تواند کبود شدگی را کاهش دهد.

اضافه کردن مقدار کمی از فندق جادوگر خالص به مقداری پنبه و گذاشتن آن روی بواسیر می تواند باعث تسکین علائم شود. اما اگر باعث بدتر شدن علائم شد، از روش دیگری برای درمان بواسیر استفاده کنید.

نکته: از رقیق کردن فندق جادوگر با الکل خودداری کنید، زیرا می تواند باعث خشک شدن و تحریک بواسیر شود.

 

3. روغن نارگیل

روغن نارگیل، یک مرطوب کننده طبیعی است که ممکن است به کاهش علائم بواسیر نیز کمک کند. استفاده از روغن نارگیل می تواند باعث کاهش تحریک و تورم و همچنین کاهش خارش شود.


حتما بخوانید: خواص روغن نارگیل در طب سنتی


4. آلوئه ورا

آلوئه ورا توسط بسیاری از فرهنگ ها برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. طبق تحقیقات انجام شده، این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند باعث بهبودی زخم ها شود.

بنابراین آلوئه ورا می تواند سوزش، خارش و تورم ناشی از بواسیر را تسکین دهد. البته خالص بودن آن بسیار مهم است، زیرا مواد افزودنی و مواد نگهدارنده می توانند علائم را بدتر کنند.

حتما بخوانید: خواص آلوئه ورا برای مو

درمان بواسیر در طب سنتی

5- بسته های یخ

استفاده از بسته‌های یخ بر روی هموروئید نیز ممکن است به تسکین درد و التهاب آن کمک کند. قرار دادن بسته یخ، زمانی که نشسته اید یا علائم بواسیر عود کرده است، می تواند به بی حس شدن موقتی ناحیه موردنظر و کاهش درد آن کمک کند.

افراد باید یخ را حتما در یک حوله کوچک بپیچند تا از آسیب رساندن به پوست جلوگیری شود. بسته یخ را به مدت 15 دقیقه روی محل مورد نظر بگذارید و هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.


حتما بخوانید: علائم بواسیر چیست؟ | درمان خانگی بواسیر


6. داروهای بدون نسخه

در مواردی که داروهای ساده کافی نیستند یا درد شدید است، داروهای بدون نسخه و کرم ها می توانند به شما کمک کنند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن نمونه ای از این داروهاست. استفاده از کرم ها بر روی پوست که حاوی ترکیباتی مانند هیدروکورتیزون هستند نیز می تواند تسکین موقت داشته باشد.

 

تغییر سبک زندگی

درمان بواسیر در طب سنتی

انتخاب برخی از شیوه های زندگی می تواند خطر ابتلا به بواسیر را کاهش دهد یا مدت زمان درمان آن را کاهش دهد. که شامل موارد زیر است:

نوشیدن مایعات فراوان

طبق تحقیقات انجام شده، بیشتر مشکلات مقعد مانند بواسیر به دلیل کمبود مایعات در رژیم غذایی ایجاد می شود. بنابراین نوشیدن مقدار زیادی مایعات در طول روز مدفوع را نرم و آبدار نگه می دارد. اگر مدفوع نرم تر باشد، به انرژی کمتری برای عبور از روده احتیاج دارد که باعث تحریک کمتر بواسیر می شود.

رژیم غذایی سرشار از فیبر

رژیم های غذایی پر فیبر برای سلامتی گوارش، به خصوص در مورد حرکات روده، بسیار مهم هستند. فیبر می تواند آب را جذب کند و باعث نرم تر شدن مدفوع شود. که این امر عبور مدفوع را آسان تر می کند.

پوشیدن لباس مناسب

افراد می توانند با پوشیدن شلوار و لباس زیر از جنس پنبه و نرم و لطیف، باعث بهبودی بواسیر شوند. این کار می تواند از تحریک ناحیه اطراف بواسیر در اثر عرق بیش از حد جلوگیری کند و علائم را کاهش دهد.

 

عادات صحیح هنگام استفاده از توالت

درمان بواسیر در طب سنتی

هنگام استفاده از توالت، مواردی وجود دارد که می تواند به کنترل یا جلوگیری از بواسیر کمک کند.

1. تا زمانیکه نیاز به توالت ندارید، هیچگاه برای اجابت مزاج تلاش نکنید. زیرا فشار بیش از حد هنگام اجابت مزاج، می تواند بواسیر را بدتر کند. اگر بعد از 2 دقیقه حرکت روده رخ نداد، بهتر است از زور زدن و فشار آوردن خودداری کنید و بعداً دوباره امتحان کنید.

2. همچنین گوش دادن به بدن در این موارد مهم است. یعنی لحظه ای که بدن به حرکت روده نیاز دارد بهترین زمان برای اجابت مزاج است. اگر به موقع نیازتان را رفع نکنید، استرس و کرنش بیشتری ایجاد می کند، که فقط باعث بدتر شدن بواسیر می شود.

3. اگر کاغذ توالت بیش از حد تحریک کننده است، استفاده از کاغذ توالت مرطوب ممکن است کمک کند. همچنین استفاده از دستمال مرطوب بدون الکل و بدون مواد افزودنی نیز می تواند از تشدید علائم جلوگیری کند.

4. همچنین ممکن است در حین حرکت روده، چمباتمه نشستن به شما کمک کند. زیرا رکتوم هنگام قرار گرفتن در حالت چمباتمه به راحتی و با نیروی کمتری پاکسازی می شود.

 

کارهایی که نباید انجام داد

موارد مهمی وجود دارد که هنگام درمان بواسیر در خانه باید از آنها دوری کنید. یکی از این موارد استفاده از دستمال مرطوب تجاری یا دستمال توالت های عطری است که در بسیاری از خانواده ها رایج است و باید از استفاده از آنها خودداری کرد. در واقع بواسیر بسیار حساس است و عطرها و سایر مواد شیمیایی ممکن است علائم را بدتر کنند.

همچنین مهم است که هنگام وجود بواسیر، مقعد را با صابون نشویید. زیرا می تواند بواسیر را خشک و تحریک کند. از مصرف آسپرین نیز باید اجتناب کرد، زیرا با رقیق تر کردن خون، ممکن است خونریزی را بدتر کند.

 

مروری بر بواسیر

درمان بواسیر در طب سنتی

بواسیر رگهای متورم و تحریک شده در اطراف مقعد یا در راست روده تحتانی بدن (آخرین بخش روده بزرگ منتهی به مقعد) است.

این بیماری ناشی از زور زدن هنگام حرکات روده و یا نشستن برای مدت طولانی است. همچنین ممکن است علامت ثانویه سایر اختلالات مانند یبوست مزمن، چاقی و شیوه زندگی پر استرس باشد.

بواسیر داخلی در داخل روده یا داخل مقعد رخ می دهد. که یکی از شایع ترین دلایل مدفوع خونین است. خون ممکن است تنها نشانه بواسیر داخلی در فرد باشد. این امر به این دلیل است که در روده، اعصاب و گیرنده های درد بسیار کمی وجود دارد.

بواسیر خارجی نیز در رگ های ناحیه خارجی مقعد رخ می دهد و بافتهای خارجی آن را دچار تخریب می کند. در هموروئید خارجی به دلیل التهاب و پارگی رگ های اطراف مقعد بیرون زدگی هایی در اطراف سوراخ مقعد قابل مشاهده است که به آن ترومبوزه شدن می گویند.

به علت تعداد زیاد گیرنده های کانال مقعد این نوع از هموروئید با درد بسیار زیادی همراه است و با هر بار دفع مدفوع خونریزی رخ می دهد.

بواسیر خارجی بسیار شایع است و علائم آن معمولاً شامل موارد زیر است:

  • سوزش و درد اطراف مقعد
  • احساس خارش شدید در اطراف مقعد
  • مشکل در نشستن
  • وجود یک توده دردناک یا متورم در نزدیکی مقعد
  • حرکات دردناک روده
  • خونریزی بدون درد در طی حرکات روده (ممکن است مقادیر کمی از خون قرمز روشن را در مدفوع یا توالت مشاهده کنید)

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

بواسیر در بیشتر موارد به خودی خود از بین می رود، اما در برخی موارد به روش های خانگی هم نمی توان آن را درمان کرد، که در اینصورت مراجعه به پزشک ضروری است.

اگر در مدفوع، خون وجود داشته باشد، پزشک می خواهد یقین کند که در اثر بیماری جدی تر ایجاد نشده است. اگر مدفوع خونی همراه با احساس سرگیجه و یا غش کردن باشد، افراد باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند. زیرا می تواند نشانه اختلال جدی تری باشد.

 

سخن پایانی

در بسیاری از موارد، داروهای خانگی و طب سنتی تنها نوع درمانی است که مورد نیاز است. اما می توانید برای اطمینان به پزشک هم مراجعه کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)