فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

10 مزایای شگفت انگیز ورزش

اگر می خواهید وزن خود را کاهش داده و آن را متعادل نگه دارید، ورزش باید یک بخش اساسی از روال شما باشد. اما مزایای فعالیت بدنی فراتر از آمادگی جسمانی است. به طور فزاینده، تحقیقات بیشتر و بیشتری نشان می دهد که ورزش کردن به طور منظم می تواند جنبه های دیگر سلامت شما را تقویت کند، از جمله عملکرد شناختی و تندرستی عاطفی.

نشان داده شده است که یک روال منظم تناسب اندام دارای طیف گسترده ای از اثرات مثبت سلامتی، از جمله خطر کمتر سرطان و سکته مغزی، سلامت بهتر قلب و عروق، عضلات قوی تر و کند شدن افت تراکم استخوان در ارتباط با سن است.

ورزش همچنین به سلامت بهتر مغز و تندرستی عاطفی مرتبط بوده است. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Circulation نشان داد که ورزش، حتی بدون کاهش وزن، ممکن است به شما در زندگی طولانی تر کمک کند.

و شاید یکی از بهترین یافته های جدید در مورد ورزش (به خصوص اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد، در یافتن زمان مناسب برای قرار دادن آن در یک روز پر مشغله تلاش می کنید) این است که تمام مزایای فعالیت بدنی حتی اگر فقط در چند دقیقه ورزش در روز فشار بیاورید، می تواند وجود داشته باشد.

در حالی که پزشکان تصور می کردند ما باید روزانه 30 تا 60 دقیقه ورزش داشته باشیم، تحقیقات جدید نشان می دهد که با ضربات کمتری از فعالیت بدنی می توان فواید آن را مشاهده کرد. دکتر برگر می گوید: “هر روز 15 دقیقه فعالیت با شدت زیاد مانند شنا، می تواند سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش داده و چربی بدن را کاهش داده و باعث افزایش حجم عضلات شود.”

برای دیدن مزایای ورزش، نیازی به عرق کردن ندارید. طبق رهنمودهای مربوط به فعالیت بدنی از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​با دو روز تمرین قدرتی در هفته، همان مزایای سلامتی را به همراه دارد که 75 دقیقه ورزش با شدت بالا با دو روز تمرین قدرتی در هفته، دارد.

بنابراین برخی از راه های مختلفی که ورزش می تواند برای سلامتی شما مفید باشد چیست؟ در ادامه می توانید، 10 دلیل سلامتی برای شکستن عرق امروز بدانید.

 

ورزش باعث افزایش قدرت مغز می شود

فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

مهمترین فواید ورزش

تحقیقات نشان می دهد که با افزایش سن، ورزش ممکن است به سالم نگه داشتن مغز ما کمک کند. سه مطالعه ارائه شده در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر در سال 2015، نشان داد که ورزش منظم ممکن است در محافظت از مغز شما در برابر بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل، نقش مهمی داشته باشد و ممکن است در بهبود عملکرد مغز و علائمی مانند افسردگی یا اضطراب در کسانی که این موارد را دارند، کمک کند.

همچنین تحقیقات منتشر شده در ماه نوامبر سال 2017 در مجله NeuroImage نشان داد که ورزش هوازی ممکن است در افزایش عملکرد حافظه و حفظ سلامت مغز با افزایش سن مفید باشد. این تحقیق که توسط محققان موسسه ملی طب مکمل دانشگاه استرالیا در دانشگاه وسترن سیدنی انجام شد، به بررسی اسکن مغزی 737 نفر در سنین 26 تا 76 سالگی پرداخت.

این گروه شامل ترکیبی از بزرگسالان سالم، افراد مبتلا به آلزایمر و سایر اختلالات شناختی و افراد مبتلا به تشخیص بالینی بیماری روانی، از جمله افسردگی و اسکیزوفرنی. محققان دریافتند که تمرینات، مانند دوچرخه سواری ثابت، دویدن بر روی تردمیل یا پیاده روی، تأثیر سن بر سلامت مغز را کند می کند.

علم همچنین نشان می دهد که حتی ورزش کم هم می توانند در کوتاه مدت تأثیر چشمگیری بر عملکرد مغز شما داشته باشند. مطالعه ای که در ژانویه 2018 در ژورنال Neuropsychologia منتشر شد، نشان داد که وقتی شرکت کنندگان 10 دقیقه (یا متوسط ​​یا نیرومند) با دوچرخه ثابت حرکت می کردند، زمان واکنش آنها به یک کار شناختی خواستار به طور قابل توجهی دقیق تر و سریع تر از زمان انجام این کار بود.

بنابراین دفعه بعد که می خواهید کاری انجام دهید که نیاز به تمرکز داشته باشد، می توانید از این روش استفاده کنید.

 

ورزش به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند

فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

فواید ورزش برای پیشگیری از پوکی استخوان

لری مک کلاری، دکتر بازنشسته و رئیس جراح مغز و اعصاب در بیمارستان کودکان دنور می گوید: “انجام فعالیت ورزشی می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان، نازک شدن استخوان ها، خطر شکستگی و افتادگی که با شکستگی های لگن، ستون فقرات و مچ دست همراه است، کمک کند. انواع تمریناتی که می تواند به شما کمک کند، شامل: تمرین ایروبیک، تمرین مقاومت و حتی تمرینهایی هستند که تعادل و چابکی را افزایش می دهند. همچنین تای چی ممکن است برای بهبود تعادل و قدرت عضلات نیز مفید باشد.

در کودکان و نوجوانان، ورزش منظم می تواند به ساخت استخوان های قوی برای آنها کمک کند. برگر می گوید، در بزرگسالان نیز، ورزش می تواند به کاهش چگالی استخوان که با افزایش سن اتفاق می افتد، کمک کند و همچنین می تواند به بهبود تعادل و هماهنگی کمک کند، که به جلوگیری از پوکی استخوان منجر می شود.

 

ورزش به سن عضلات ما کمک می کند

فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

فواید ورزش برای سلامتی

با ورود افراد به چهل و پنجاه سالگی، توده عضلانی به دلیل پیری و در برخی موارد کاهش سطح فعالیت، شروع به کاهش می کند. آتروفی عضلانی نیز می تواند به دلیل شرایط سلامتی مانند درد مفاصل ایجاد شود. با افزایش سن، افزایش یا حفظ توده عضلانی از طریق تمرین قدرت، مهم است. نه تنها به این دلیل که به سوزاندن کالری کمک می کند، بلکه به دلیل توده عضلانی برای قدرت و تعادل نیز ضروری است.

 

ورزش بیشتر به داشتن رابطه جنسی بهتر کمک می کند

فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

تاثیر ورزش در کیفیت رابطه جنسی

ورزش منظم همچنین می تواند باعث بهتر شدن زندگی جنسی شما شود. استیسی برمن، مالک و بنیانگذار Bootcamp استیسی در نیویورک می گوید: “هنگامی که یک فرد تحریک می شود، جریان خون به سمت دستگاه تناسلی شتاب می یابد.

کار کردن در بیرون همچنین می تواند روحیه را بهبود بخشد و اعتماد به نفس و عزت نفس را بالا ببرد، همه اینها باعث بهبود رابطه جنسی برای شما و شریک زندگی شما خواهد شد.

برگر توضیح می دهد که ورزش، سیستم غدد درون ریز را تحریک می کند و می تواند عملکرد تولید مثلی را بهبود بخشد. دستگاه غدد درون ریز از غده هایی تشکیل شده است که هورمون ها را در بدن ترشح می کنند. این سیستم نقش مهمی در تنظیم متابولیسم، خلق و خوی، عملکرد بافت و عملکرد جنسی دارد.

 

ورزش به ما کمک می کند مانند بچه ها بخوابیم

فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

فواید ورزش برای خواب بهتر

براساس مقاله ای که در دسامبر سال 2014 در ژورنال آمریکایی طب زندگی منتشر شد، ورزش طولانی مدت با خواب بهتر در ارتباط بوده است. طبق تحقیقات دیگری که در اکتبر 2015 در ژورنال تحقیقات خواب منتشر شده است، نشان می دهد که ورزش، می تواند باعث بهبود خواب و خلق و خوی در افراد دارای بی خوابی نیز شود.

در مقابل، خواب بی کیفیت با طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی، از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت و افسردگی مرتبط است. با توجه به اینکه خواب کافی برای سلامتی بسیار مهم است و ورزش یک راه حل کم هزینه و به راحتی در دسترس است که بسیاری از مزایای سلامتی دیگر را بدون خطر یا عوارض جانبی ارائه می دهد، دادن یک تمرین برای بهبود خواب یک امر مهم نیست.

 

ورزش منظم باعث هضم بهتر می شود

فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

فواید ورزش برای بهبود هضم غذا

اگرچه یبوست دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، اما کمبود ورزش می تواند یک عامل مهم و اساسی باشد. دکتر مک کلاری می گوید: “ورزش می تواند به درمان یبوست کمک کند.” “همچنین ورزش بسیاری از عواملی که به طور غیرمستقیم مفید هستند، مانند افزایش هیدراتاسیون و مصرف بهتر رژیم غذایی، را افزایش می دهد.”

 

ورزش به ما کمک می کند تا استرس را مدیریت کنیم، خطر افسردگی و اضطراب را کاهش دهیم

فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

فواید ورزش برای درمان استرس

ورزش می تواند چندین فواید عاطفی داشته باشد. استرس می تواند در اثر بالا رفتن سطح هورمون های کورتیزول، آدرنالین و نوراپی نفرین ایجاد شود. ورزش این هورمون ها را کاهش داده و سروتونین را افزایش می دهد، در غیر این صورت به عنوان هورمون شاد شناخته می شود و این به کاهش استرس کمک می کند. ورزش می تواند به افسردگی و اضطراب کمک کند. به علاوه، مقابله با اختلالات خلقی که غالباً با استرس همراه هستند می تواند کمی راحت تر باشد، وقتی از نظر جسمی، شرایط خوبی دارید.

مطالعه ای که در ماه اکتبر سال 2017 در ژورنال روانپزشکی آمریکا منتشر شد، حاکی است که حتی فقط یک ساعت ورزش با هر شدت در هر هفته می تواند به جلوگیری از افسردگی کمک کند. این مطالعه سطح ورزش و علائم افسردگی و اضطراب را در 33908 بزرگسال بیش از 11 سال رصد کرده و نشان داد که حتی مقادیر اندک فعالیت بدنی بدون توجه به سن و جنسیت فرد، دارای اثر محافظتی در برابر افسردگی است.

 

ورزش خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

تاثیر ورزش در پیشگیری از سرطان

عدم فعالیت با افزایش خطر ابتلا به تعدادی از سرطانها از جمله سرطان روده بزرگ و پستان همراه است. ورزش با کاهش خطر ابتلا به سرطان، مرگ در اثر سرطان و عود برخی سرطانها مرتبط است. اثرات مفید ورزش بر روی سیستم ایمنی و نظارت می تواند، سلول های سرطانی را تشخیص داده و از بین ببرد، وضعیت قلبی- تنفسی را بهبود بخشد، پروفایل های هورمونی را بهبود بخشد و وزن را در حالت تعادل نگه دارد.

مطالب مرتبط:

انواع سرطان و علائم آن

مهم ترین علائم سرطان تخمدان

7 راه پیشگیری از سرطان روده بزرگ

 

ورزش باعث کاهش خطر سکته مغزی می شود

فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

کاهش خطر سکته مغزی با ورزش

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد ورزش منظم به شما در مدیریت وزن بدن کمک می کند و می تواند فشار خون و کلسترول بد را کاهش دهد، کلسترول خوب و حساسیت به انسولین را افزایش داده و احتمال ادامه ورزش را نیز افزایش دهد. اینها همه شاخص های سلامتی بهتر قلب است.

با توجه به اینکه دو مورد از بزرگترین عوامل خطر سکته مغزی، فشار خون بالا و بیماری قلبی است، نباید جای تعجب دانست که ورزش منظم به کاهش خطر سکته نیز کمک می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد ورزش منظم ممکن است خطر سکته مغزی را بیش از 25 درصد کاهش دهد.

 

وقتی ورزش می کنیم پوست ما بهتر به نظر می رسد

فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

تاثیر ورزش بر روی سلامتی پوست

ورزش باعث تسریع در جریان خون می شود و این باعث می شود پوست بهتری صورت گیرد. با انجام فعالیت بدنی، اکسیژن و مواد مغذی به بدن منتقل می شوند و مواد زائد به بیرون منتقل می شوند. برمن می گوید: “این مانند پاک کردن پوست از داخل است.”

التهاب پوست ممکن است هنگامی که تحت استرس هستید ایجاد شود، بنابراین کاهش استرس از طریق ورزش ممکن است به پاک کردن لکه های پوستی نیز کمک کند. به راحتی می توانید، پوست درخشان یک ورزشکار را با پوست یک فرد مبتلا به افسردگی تشخیص دهید.

 

سخن پایانی:

ورزش باعث افزایش جریان خون می شود و برای هر سیستم بدن مفید است. چه از نظر سلامت قلب و عروق، چه عملکرد شناختی یا خلقی، مزایای ورزش متعدد و متنوع است. بنابراین برخیزید و حرکت کنید. زیرا ورزش، ذهن، بدن و روح شما را در کوتاه مدت و سالهای آینده بهبود می بخشد.

 

منبع: https://www.everydayhealth.com

 

5/5 - (1 امتیاز)