نقش ویتامین A (آ) در بدنسازی

نقش ویتامین A (آ) در بدنسازی

نقش ویتامین A (آ) در بدنسازی :

در بدنسازی علاوه بر تغذیه، مکمل ها نیز نقش زیادی در تقویت بدن دارد. ویتامین ها جز مکم ها محسوب می شود، یکی از ویتامین های ضروری نقش ویتامین A در بدنسازی است. در این مطلب درباره عملکرد ویتامین A و نقش آن در ورزش بدنسازی بیان شده است. با ما باشید تا اطلاعات مفیدی درباره ویتامین آ بدست بیارید.

 

ویتامین آ چیست ؟

رتینوئیدها و کارتنوئیدها همانند ویتامین آ هستند. همچنین رتینوئیدها به عنوان پیش ویتامین آ شناخته شده اندحدود ۵۰ تا ۶۰۰ نوع کارتنوئیدها شناخته شده شامل بتا کاروتن به عنوان ترکیبات ویتامین پیش ساخته یا پیش ساخت های ویتامین آ می باشد که در صورت لزوم در بدن می توانند به ویتامین A تبدیل شوند.رتینوئیدها همراه با لیپید ها به وسیله ترشحات صفرا و لوزالمعده هضم و جذب می شوند و رتینل یک رتینوئید اصلی است که توسط پروتیین متصل به رتینول هضم می شود.رتینال در بینایی نقش دارد و اسی رتینویئک که شکل ترشحی از رتینوئیدهاست می تواند در رشد بافت ها موثر باشد.رتینوئیدها ابتداد درکبد همراه با لیپید ها ذخیره می شوند.در تحقیقات انجام شده در بدن انسان توانسته اند یک مولکول بتا کاروتن را به یک مولکول رتینول تبدیل کنند.بتا کاروتن موثرترین شکل پیش ساخته ویتامین آ است .

 

نقش ویتامین A (آ) در بدنسازی

نقش ویتامین آ در بدنسازی

عملکرد ویتامین A :

ویتامین آ برای فعالیت سیستم بینانی مورد نیاز است، در چشم ها شکلی از ویتامین A که به آن رتینال(Retinal) گفته می شود با پروتئینی به نام آپسین(Opsin) ترکیب می گردد که وظیفه این پروتئین جذب نور و تشخیص رنگ ها و بهبود دید در شب و محیط های تاریک است. به همین جهت کمبود ویتامین آ باعث بروز مشکلاتی در بینایی می گردد. مشکلاتی از قبیل تاری دید، شب کوری، دوبینی، آب مروارید همگی می توانند ارتباطی با کمبود ویتامین A داشته باشند.

ویتامین آ برای رشد طبیعی اپی تلیال چشم ها، مسیر تنفسی،گوارشی و ادراری تناسلی و بافت های اسکلتی ضروری است و سنتز پروتئین و تمایز سلول استخوانی و شکل گیری مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین ویتامین آ در سنتز موکوپلی ساکاریدها نقش دارد. ویتامین آ نقش مهمی در تکثیر و عملکرد ایمنی دارد .ویتامین آ یک آنتی اکسیدان محلول در چربی ضعیف است .

میزان ویتامین آ اغلب با مقدار سطح رتینوئید های پلاسما و فعالیت تغذیه ای کاروتینوئید ها ارزیابی می شود. سطوح بالای رتینوئید های پلاسما با کاهش وقوع بیماری های قلبی به ویژه بیماری و سرطان های اپی تلیالی همراه است. حتی شواهد مستند تری بین سطوح بالای کارتنوئید های تغذیه ای فعال و غیر فعال در خون و کاهش وقوع بیماری قلبی وجود دارد. ممکن است کارتنوئید ها و رتینوئید ها تاثیر حفاظتی در کاهش اثرات اکسیداتیو داشته باشند و از این طریق خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

شکلی دیگر از ویتامین A که به آن رتینوئیک اسید(Retinoic Acid) گفته می شود محرک رشد سلول های بدن می باشد، نقشی مشابه با هورمون رشد، به همین جهت کمبود ویتامین آ در کودکی و نوجوانی باعث اختلال در رشد می گردد.

ویتامین A برای ترشح مخاط توسط سلول های پوست مورد نیاز است و کمبود آن باعث مشکلاتی از قبیل خشکی پوست، اگزما، التهاب و غیره می شود.

بدن از ویتامین A برای متابولیزم چربی ها و تبدیل آن ها به انرژی استفاده می کند، اشخاصی که دچار کمبود ویتامین آ بوده، بدنشان در جذب و متابولیزم چربی ها دچار اختلال می شود و از علائم آن می توان به کمبود شدید وزن اشاره کرد. البته لاغری و کمبود وزن صرفا به دلیل کمبود ویتامین آ نمی باشد.

بسیاری از هورمون ها که ساختار آن ها از کلسترول و چربی ها است با کمک ویتامین آ ساخته می شوند، از جمله می توان به هورمون های ترشح شونده توسط غدد فوق کلیوی اشاره کرد. هورمون هایی از قبیل تستوسترون، آندروسترون، آدرنالین و غیره توسط غدد فوق کلیوی ترشح و وظایف بسیار مهمی از قبیل تولید انرژی، افزایش قند خون، تنظیم سیستم جنسی و دها وظیفه دیگر ایفا می کنند.

ویتامین A همراه با ویتامین ث، عنصر روی و سایر مواد مغذی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عوامل بیماری زا از قبیل ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها می شوند.

بدن از ویتامین A همراه با سایر مواد مغذی از قبیل ویتامین E و چربی های مفید امگا 3 برای کاهش و رفع التهاب در اندام ها و بافت ها استفاده می کند. به همین جهت اشخاصی که به بیماری های التهابی مبتلا می باشند نیاز بیشتری به مصرف این مواد مغدی دارند.

ویتامین آ کمک به متابولیزم آهن و استفاده بهینه از آن به منظور تولید گلبول های قرمز(RBC) و هموگلوبین می کند، مشکلاتی از قبیل کم خونی و یا انباشته شدن آهن در کبد و سایر اندام ها بر اثر کمبود شدید ویتامین A به وجود می آیند.

نقش ویتامین A (آ) در بدنسازی

ویتامین های طبیعی برای بدنسازی

ویتامین A در بدنسازی :

در دو شکل اولیه مختلف یافت می شود :

  • ویتامین A فعال ( رتینول نیز نامیده می شود ، که حاصل رتینیل استر می باشد )
  • بتا-کاروتن

رتینول در غذاهای حیوانی یافت می شود و نوعی ویتامین A ” از پیش شکل گرفته ” است که به صورت مستقیم مورد استفاده بدن قرار می گیرد. در مقایسه با ویتامین های محلول در آب زودگذر (B و C) که از طریق سیستم بدن دفع شده و در طول مسیر استفاده می شوند ، ویتامین A یک ویتامین نامحلول در آب است بدین معنی که در سلول های چربی بدن ذخیره می شود.

نوع دیگر ، که در میوه و سبزیجات رنگی یافت می شود ، به شکل پروویتامین ( هر ماده‌ای که در بدن تبدیل به ویتامین شود ) و کاروتینوئید است. بتا-کاروتن و انواع دیگر کاروتینوئیدهای موجود در محصولات گیاهی ، ابتدا باید به رتینول ( فرم فعال ویتامین A در بدنسازی ) تبدیل شوند تا بدن قادر به استفاده از آن ها باشد. شکل دیگری از ویتامین A پالمیتات است که معمولا به صورت کپسول موجود است.

نقش ویتامین A (آ) در بدنسازی

قرص های ویتامین عضله ساز

عوامل کمبود ویتامین A  :

  • کشیدن سیگار
  • بیماری و یا آسیب های جدی
  • دیابت
  • بارداری / شیردهی
  • زندگی در یک منطقه آلوده
  • مصرف زیاد الکل
  • رژیم های غذایی با میزان چربی کم
  • استفاده بیش از حد از مکمل های آهن

نقش ویتامین A (آ) در بدنسازی

ویتامین برای ورزشکاران

ویتامینA و نقش آن در ورزش :

برای ورزشکاران و بدنسازان ویتامین A، به دلیل حمایت از سنتز پروتئین که برای رشد و تقویت عضلات و ماهیچه ها ضروری است، مهم میباشد.با افزایش سنتز پروتئین، سطح ویتامین A کاهش می یابد و دلیل این است که ویتامین A در طول فرایند ترمیم و تقویت عضلات مورد نیاز است. اگر هدف شما به عنوان یک بدنساز عضله سازی و بهبود کلی سلامت عمومی بدنتان است، نباید از مصرف ویتامین A در بدنسازی غافل شوید.

ویتامین A همچنین تاثیر مستقیم بر تستوسترون، که قویترین هورمون ساخت عضلات است، دارد.طبق مطالعات در بین 102 پسر نوجوان با تاخیر در بلوغ مشخص شد که به دلیل کمبود مکمل ویتامین A و آهن می باشد که تاثیر بسزایی در رشد هورمون تستوسترون دارد.

این نشان میدهد که کمبود ویتامین A میتواند تاثیز قابل توجهی در تولید تستوسترون سالم در بین مردان در تمام سنین داشته باشد.در نهایت ویتامین A نقش مهمی در تقویت استحکام عضلات، به وسیله ترویج رشد استخوان و تحریک سلول های جوان به میزان بالایی دارند.

 

نقش ویتامین A (آ) در بدنسازی

ویتامین های ضروری بدنسازی

علائم کمبود ویتامین A:

  •  کمبود ویتامین آ سبب خشکی، التهاب، خارش پوست و سایر بیماری های پوستی می شود.
  •  کمبود ویتامین آ باعث افزایش جوش و کنه بروی پوست می گردد.
  •  کمبود ویتامین آ در کنار سایر مواد مغذی باعث بروز شوره سر و خشکی موها می شود.
  •  کمبود ویتامین A باعث کاهش قدرت ایمنی بدن و ابتلای مکرر به بیماری ها و عفونت ها می شود.
  • همچنین کمبود این ویتامین سبب بروز مشکلاتی در بینایی از قبیل شب کوری، تاری دید، دوبینی، زخم در قرنیه و غیره می گردد.

 

کمبود ویتامین A :

بدن شما در برابر تمام انواع موجودات عفونت زا که منشا انواع بیماری ها از سرخک گرفته تا ایدز هستند آسیب پذیر خواهد بود. افرادی که در گروه های دفاعی خود فاقد ویتامین A هستند با افزایش خطر سرطان و کوری نیز مواجه اند.علائم کمبود ویتامینA شامل شب کوری ،اشکال در بازیابی دید (مثلا پس از نگاه کردن به چراغ های جلوی یک ماشین در حال حرکت)،اشکال در دیدن رنگ ها ،خشکی چشم ها ،فقدان اشتها،ضعف حس چشایی و بویایی میباشد.

نقش ویتامین A (آ) در بدنسازی

افزایش حجم عضلات بازو

منابع ویتامین A :

  • ویتامین A به شکل کامل آن فقط در منابع غذایی حیوانی از قبیل گوشت گوساله، گاو، جگر، تخم مرغ، روغن کبد ماهی و ماهی های چرب، لبنیات از قبیل کره و شیر یافت می شود.
  • سبزیجاتی مانند کدو و جعفری، کاهو، کلم بروکلی، کلم، شاهی، اسفناج
  • و میوه هایی مانند زردآلو، انبه، پرتقال، نارنگی و هویج، گوجه و نخود و …

نقش ویتامین A (آ) در بدنسازی

تداخل دارویی ویتامین A

تداخل دارویی ویتامین A :

داروهایی که با ویتامین آ تداخل عملکرد دارند عبارتند از:

  •  آنتی اسیدها که برای کاهش اسید معده و درمان رفلاکس معده تجویز می شوند.
  •  قرص های کاهنده چربی و کلسترول خون
  •  دوکسوروبیسین (Doxorubicin)
  •  آنتی بیوتیک ها
  •  کلیه داروهایی که در کبد متابولیزم می شوند مانند استامینوفن، ژلوفن، آسپرین و غیره
  •  همچنین مکمل های ویتامین A را باید با فاصله 6 ساعت از نوشیدنی های حاوی الکل مصرف کنید.

تذکر: بدون نظر پزشک از مصرف مکمل های غذایی جدا خودداری کنید.

 

کلام آخر :

امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات خوبی نسبت به نقش ویتامین آ در بدنسازی و علائم کمبود و منابع آن و … را به شما داده باشد.

 

مطالب بیشتر :

14 تمرین هوازی جالب و آسان غیر از دویدن

بدنسازی ضد افسردگی و رابطه بین افسردگی و ورزش

ویتامین ب کمپلکس برای بدنسازی

خواص جينسينگ در ورزش و بدنسازی

شروع دوباره ورزش، شروع باشگاه بعد مدت طولانی

4.6/5 - (45 امتیاز)