نکات مهم مراقبت از پوست

نکات مهم مراقبت از پوست

نکات مهم مراقبت از پوست

 

امروزه مراقبت از پوست باعث نگرانی بیشتر خانم ها و آقایون مي شود. همه افراد دوست دارند کـه پوستی صاف و شفاف داشته باشند، کـه این پوست صاف و شفاف مستلزم مراقبت از پوست است. بدین منظور بایـد از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنیم و بـه تغذیه و دیگر نکات توجه لازم را داشته باشیم. در این مطلب نکات مهم مراقبت از پوست را بـرای شما عزیزان آماده کرده ایم، با ما همراه باشیـد.

 

 در مصرف کرم ضدآفتاب افراط کنیـد

توصیه بـه مصرف کرم ضدآفتاب آنقدر تکرار شده کـه اشاره بـه این موضوع بـه عنوان اولین نکته احتمال دارد حوصله‌ی شما را سر ببـرد، اما استفاده از کرم ضدآفتاب آسان‌ترین راهی است کـه پوست شما را جوان‌تر نشان مي‌دهد. خوب است بدانیـد ۹۰ درصد چین و چروک‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشیـد بـه وجود مي‌آیند، و هميشه پیشگیری بـهتر و آسان‌تر از درمان است. پس سعی کنیم با استفاده‌ی مداوم از کرم ضدآفتاب مانع ایجاد چین و چروک‌ها و خطوط عميق روی پوست بشویم. شایـد خیلی‌ها ندانند اما آسیب‌ ناشی از نور آفتاب در زمستان‌ها هم بـه اندازه‌ی دیگر فصل‌ها سلامت پوست را تهدیـد مي‌کند و اشعه‌ی خورشیـد در این فصل هم بـه اندازه‌ی فصول آفتابی مي‌تواند قوی و آسیب‌رسان باشد، اشعه‌ی خورشیـد حتی از ساختمان‌ها و خیابان‌ها هم مي‌تواند روی پوست صورت ما منعکس شود. پس بایـد بـه دنبال فرمولی باشیم کـه از پوست صورت‌مان در بـرابـر اشعه‌های «یو وی آی» (UVA) (کـه باعث بـروز پیری زودرس مي‌شود)، و اشعه‌های «یو وی بی» (UVB) (کـه یکی از علل بـروز سرطان پوست است)، محافظت کند. پس حواستان باشد هميشه از طیف گسترده‌ی کرم‌های ضدآفتاب با حداقل SPF۳۰ استفاده کنیـد.

نکات مهم مراقبت از پوست

روتین روزانه مراقبت از پوست

بـرس‌ها و اسفنج‌های آرایشی خود را تميز کنیـد

در مطالعه‌ای در بـریتانیا مشخص شد بـرس‌‌ها و اسفنج‌های آرایشی مي‌تواند محل تجمع و رشد باکتری‌های ایجاد کننده‌ی انواع آلودگی باشد، با وجود این، ۷۲درصد زنان هرگز بـرس و اسفنج آرایشی خود را نمي‌شویند. هر دو یا سه هفته یک بار بایـد بـرس و اسفنج‌های آرایشی خود را بشوییـد. چند قطره مایع تميزکننده‌ی صورت یا شامپو را با مقداری آب‌ِ ولرم در یک فنجان یا لیوان مخلوط کنیـد و بـرس‌های خود را در لیوان تکان دهیـد تا تميز شوند. سپس آنها را با آب ولرم بشوییـد، بـه آرامي تکان بدهیـد تا آب اضافی آنها خارج شود و بعد کنار بگذاریـد تا کاملا خشک شوند.

 

آجیل بخوریـد

با توجه بـه مطالعات اخیر، مغزها حاوی مقادیر زیادی سلنیوم هستند کـه موجب افزایش خاصیت کشسانی پوست مي‌شود و احتمال ابتلا بـه سرطان پوست را کاهش مي‌دهد. سعی کنیـد روزانه یک مشت آجیل مصرف کنیـد و از فوایـد خوردن این مغزهای خوشمزه بـهره‌مند شویـد.

 

استفاده از سرم‌های پوستی را آغاز کنیـد

سرم‌های پوستی خیلی قوی‌تر از لوسین‌ها و کرم‌ها هستند، بنابـراین با استفاده از مقدار کمي از این سرم‌ها خیلی زود مي‌توانیـد شاهد نتایج آن باشیـد. آنتی‌اکسیـدان‌ از پوست در بـرابـر رادیکال‌های آزاد و استرس دفاع مي‌کند، و پنتاپپتیـدها نیز عامل اصلی تقویت کلاژن در پوست هستند کـه بـه آن استحکام و جوانی مي‌بخشد، بنابـراین دنبال سرم‌های حاوی این دو ماده باشیـد. سرم‌های پوستی معمولا ترکیبات مولکولی بسیار کوچکی دارند کـه تا عمق لایه‌های پوستی نفوذ مي‌کند. بـرای رسیـدن بـه نتیجه‌ی بـهتر، بعد از شستن کامل پوست صورت‌تان از سرمي مناسب استفاده کنیـد و بعد از آن ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده بزنیـد تا رطوبت پوست حفظ شود.

نکات مهم مراقبت از پوست

راه های مراقبت از پوست را بنویسید 

پوست خود را در شرایط مناسب نگه‌داریـد

مراحل استفاده از محصولات آرایشی و بـهداشتی مي‌تواند از خود محصولات مهم‌تر باشد. بـه محض اینکـه پوست خود را شستیـد و بـه آرامي خشک کردیـد از محصولات پوستی حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ی فعال استفاده کنیـد. معمولا محصولات مراقبت از پوست بسیار قوی هستند، پس بـهتر است در تماس مستقیم با پوست قرار بگیرند، بنابـراین اگر از چند محصول مؤثر و متفاوت (مثل سرم آنتی‌اکسیـدان‌ و کرم رتینا-ای) استفاده مي‌کنیـد از ضعیف‌ترین و رقیق‌ترین‌شان شروع کنیـد. «نخست از محصولات حلال در آب استفاده کنیـد سپس محصولات غلیظ‌تر مثل کرم‌ها را بـه کار ببـریـد. اگر این روند را بـرعکس کنیـد کرم‌های سنگین مانع جذب مواد دیگر مي‌شوند، و در نتیجه مواد لایه‌های بالاتر بی‌استفاده مي‌مثل.» اگر بـه مرطوب‌کننده نیاز داریـد، اول از آن استفاده کنیـد سپس ضدآفتاب بزنیـد. فراموش نکنیـد کـه ضدآفتاب بایـد هر روز بـه کار رود.

 

لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنیـد

محصولات لبنی حتی اگر ارگانیک‌ باشند حاوی مقادیر زیادی از هورمون‌های گاوی هستند کـه غدد چربی و منافذ پوست را تحریک مي‌کند و باعث بـروز آکنه مي‌شود. دقت کنیـد کـه محصولات لبنی در مواد غذایی مثل انواع سس‌ها، غذاهای پروتئینی و انواع شیک‌ها و بستنی‌ها نیز بـه کار مي‌رود و اگر بایـد از آنها استفاده کنیـد گروه بدون چربی را بـه کار ببـریـد. «هورمون‌ها در چربی متمرکزند، بـه همين علت محصولات بدون چربی، گزینه‌ی بـهتری هستند.»

نکات مهم مراقبت از پوست

مراقبت از پوست 

استفاده از رتینول را شروع کنیـد

رتینول یا همان ویتامين آ ماده‌ای است کـه هرکسی بایـد از آن استفاده کند. سال‌ها تحقیقات پزشکی، کارآیی رتینول را ثابت کرده و نشان داده است این ماده بـه احیاء سلول‌های پوستی کمک مي‌کند، و بـه قدرت محصولات حاوی کلاژن مي‌افزایـد تا پوست را سالم و جوان نگه دارند. اکثر متخصصین پوست موافقتد کـه حتی اگر مي‌خواهیـد فقط از یکی از محصولات ضد پیری را استفاده کنیـد بـهتر است آن محصول حاوی ویتامين آ یا رتینول باشد، چرا کـه جادو خواهد کرد و حتی مي‌تواند روند رشد غیرطبیعی و سرطان‌زای سلول‌های پوست را کـه در اثر نور آفتاب بـه وجود مي‌آیـد، خنثی کند. عوارض ضد التهابی این ماده بی‌نظیر است بـه همين‌ علت مي‌تواند در درمان آکنه، چین و چروک‌ها و دیگر فاکتور پیری پوست مؤثر باشد

 

 بـه اندازه‌ی کافی بخوابیـد

مي‌دانیم این نکته هم مثل استفاده از کرم ضد آفتاب خیلی تکراری است اما از آنجا‌یی کـه داشتن خواب کافی، موضوع مهمي بـرای سلامت بدن، بـه خصوص پوست است پس ارزش دارد آن را تکرار کنیم.کم‌خوابی و بی‌خوابی، گردش خون را پایین مي‌آورد و باعث مي‌شود پریـده‌رنگ‌ بـه نظر بـرسیـد. از طرفی شب‌هنگام بـهترین زمان بازسازی سلول‌های پوست است بنابـراین اگر مي‌خواهیـد پوست خود را با مواد مغذی و آب‌رسان تغذیه کنیـد، بـهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهیـد.

نکات مهم مراقبت از پوست

مراقبت از پوست در شب

مراقبت از پوست صورت و دور چشم‌ها

از مراقبت پوست دور چشم غافل نشویـد. پوست دور چشم حساس‌ و آسیب‌پذیر است، پس در فرآیند افزایش سن بـه مراقبت بیشتری احتیاج دارد. از پاک‌کننده‌های مخصوص دور چشم استفاده کنیـد و بعد از آن یک کرم مخصوص دور چشم را روی پوست اطراف چشم بمالیـد.

 

 پوست گردن و بالای سینه را نادیـده نگیریـد

بسیاری از ما تصور مي‌کنیم منظور از از پوست فقط پوست صورت است و زمانی‌کـه بـه چانه مي‌رسیم دیگر گردن و سینه را فراموش مي‌کنیم و البته پوست این ناحیه از بدن‌ هم با چروک‌شدن، ضعیف‌شدن و لکـه‌های پوستی کـه ناچار مي‌شویم زیر یقه‌ی لباس پنهان‌شان کنیم انتقام مي‌گیرد.این ناحیه، دارای پوستی نازک و حساس، بدون ذخیره‌ی خونی فراوان است پس بـه این راحتی‌ها التیام نمي‌یابد. علاوه‌ بـر این، هميشه یادمان مي‌رود بـه این بخش از پوست کرم ضد آفتاب بزنیم. پوست گردن و سینه هم نیازمند همان محصولاتی است کـه بـرای صورت‌ بـه کار مي‌بـریـد اما از مقدار کمي از محصولات دارای مواد فعال‌تر مثل رتینول و انواع اسیـدها استفاده کنیـد زیرا احتمال دارد باعث تحریک پوست‌ این ناحیه شوند.

نکات مهم مراقبت از پوست

راههای مراقبت از پوست صورت خشک

قبل از خواب آرایش‌تان را پاک کنیـد

باقی ماندن آرایش و آلودگی روی پوست نه تنها منجر بـه خشکی پوست مي‌شود بلکـه کاری مي‌کند پوست‌تان شوره بزند (همان پوسته‌های سفیـدی کـه گاهی روی پوست صورت حس مي‌کنیـد.) اکثر مواد آرایشی حاوی نوعی مولکول قندی است کـه مي‌تواند موجب رشد قارچ‌ها در طول شب بشوند.» فراموش نکنیـد آرایش چشم‌ را نیز خوب پاک کنیـد. باقی ماندن آرایش چشم، موجب جوش ‌های اطراف چشم، خارش و پدیـد آمدن جوش‌های ریز سفیـد موسوم بـه کیست ميلیا مي‌شود. بـرای پاکسازی چشم از مواد آرایشی مي‌توانیـد از انواع پاک‌‌کننده‌های آرایش چشم کـه در بازار وجود دارد، استفاده کنیـد.

کمک بـه افزایش کلاژن‌سازی

کلاژن یکی از موارد مهم در بازسازی و جوانسازی پوست است. بعد از سن ۳۰ سالگی روند تولیـد کلاژن کند مي‌شود، پس بایـد بـه تولیـد آن کمک کرد. اگرچه کرم‌های حاوی کلاژن بـه بازسازی پوست کمک مي‌کنند اما نقش تغذیه در کلاژن‌سازی مهم‌تر است. ماهی، سبزیجات تازه‌ی سبز، ویتامين ث، تخم مرغ، گوجه فرنگی، مغز تخم کدو، آووکادو، سیر، دانه‌ی گیاه شیا و ژلاتین منابع مهم بـرای کمک بـه تولیـد کلاژن در بدن هستند. همچنین مي‌توانیـد از متخصص تغذیه بـرای شناختن مکمل‌هایی کـه بـه کلاژن‌سازی کمک مي‌کنند مشورت بگیریـد.

نکات مهم مراقبت از پوست

مراقبت از پوست صورت

از آب داغ دوری کنیـد

هرچند دوش آب داغ مخصوصا در فصل سرد لذت‌بخش است اما حمام با آب داغ یا خیلی گرم یکی از دشمنان بی چون‌ و چرای پوست شماست. دوش آب داغ نه تنها احتمال دارد موجب قرمزی و بعد از آن سوختگی پوست شود بلکـه باعث مي‌شود عروق خونی بـرای خنکی پوست تلاش کنند در نتیجه فرد احتمال دارد دچار سرگیجه شود. پوست شما در بیست سالگی در عرض یک ساعت بعد از استحمام مي‌تواند بـه حالت عادی خود بازگردد این روند در سی سالگی، احتمال دارد ۲ساعت طول بکشد اما در ۴۰ سالگی پوست شما توانایی بازگشت بـه حالت عادی و خاصیت ارتجاعی بیست سالگی را ندارد پس در معرض آسیب بیشتری قرار خواهد گرفت.

 

بـرای استفاده از مرطوب کننده صبـر نکنیـد

همه‌ی مرطوب‌کننده‌ها حاوی ترکیبات کلیـدی هستند کـه بـرای پوست مثل یک سد محافظ عمل مي‌کنند و مانع از بین رفتن رطوبت سطح پوست مي‌شوند اما از آنجایی‌کـه پوست هميشه با تبخیر رطوبت خود را خنک مي‌کند پس قبل از هیـدراتاسیون و از دست رفتن رطوبت پوست، فقط چند دقیقه زمان داریـد تا از مرطوب‌کننده استفاده کنیـد. سعی کنیـد وقتی هنوز صورت‌تان کمي خیس است از مرطوب‌کننده‌ای حاوی دایمتیکون استفاده کنیـد. تحقیقات نشان مي‌دهد این مرطوب‌کننده مي‌تواند تا ۲۴ ساعت رطوبت پوست را نگه دارد، از پوست‌ محافظت کند و هم‌‌چنان کـه رطوبت در پوست جذب مي‌شود،خطوط ظریف روی صورت را کمتر کند (بـه تفاوت کشمش و انگور نگاه کنیـد تا اثر رطوبت بـرای پوست را بـهتر درک کنیـد).

نکات مهم مراقبت از پوست

مراقبت از پوست و مو

صورت‌تان را با ملایمت اصلاح کنیـد

موم انداختن یا اصلاح موهای زائد مخصوصا در خانم‌هایی کـه پوست تیره‌تر دارند مي‌تواند بـه آسیب‌های پوست مثل لک یا زخم منجر شود.قبل از اپیلاسیون، جاهایی از پوست را کـه مي‌خواهیـد اصلاح کنیـد با یک شستشو دهنده‌ی آنتی باکتریال تميز کنیـد. حتما یک ماده‌ی ضد التهاب بـرای بعد از اصلاح داشته باشیـد تا پوست کمترین آسیب را ببیند و تغییر رنگ ندهد. سعی کنیـد تا چند روز بعد از اصلاح همچنان از یک کرم ترميم‌کننده‌ی پوست استفاده کنیـد تا پوست‌تان آسیب نبیند و لک نشود. کوک-بولدن معتقد است «صرف پول بـرای خریـد این محصولات در بلندمدت مثل پس‌انداز عمل مي‌کند چرا کـه هزینه رهایی از آسیب‌های پوستی در سنین بالاتر بسیار بیشتر از این حرف‌هاست».

 

لایه بـرداری پوست

لایه بـرداری پوست باعث جوان شدن آن مي‌شود و بـهتر است هنگام شب انجام شود. لایه بـردارهای مختلفی بـرای انواع پوست وجود دارد کـه مي‌توانیـد متناسب با جنس و بافت پوست خودتان از بین آن‌ها انتخاب کنیـد. لایه بـرداری در شب باعث مي‌شود کـه پوست مرده از سطح صورت شما بـرداشته شود تا عمل بازسازی سلول‌های پوست هنگام استراحت در شب بـه‌خوبی انجام شود. اگر پوست چرب یا جوش‌دار داریـد، عمل پاکسازی را دو بار در هفته انجام دهیـد؛ در غیر این صورت یک بار در هفته کافیست.

 

عینک آفتابی بزنیـد

اگر دلتان یک عینک آفتابی تازه مي‌خواهد ما بـهانه‌اش را بـه دست‌تان خواهیم داد. مشخص شده است کـه عینک آفتابی بیشتر از کرم ضدآفتاب در جلوگیری از ایجاد خطوط زیر چشم و پیری پوست مثمرثمر است. پوست اطراف چشم‌ها از دیگر مناطق صورت نازک‌تر است و هميشه هم پیری پوست بیشتر خود را در چروک‌های اطراف چشم نشان مي‌دهد، هر بار زیر نور آفتاب چشم‌های خود را جمع مي‌کنیـد زمينه را بـرای ایجاد خطی تازه در زیر چشم مهیا مي‌کنیـد. پس بـرای خودتان یک عینک آفتابی خوب و بـه اندازه‌ی کافی بزرگ بخریـد تا تمام منطقه‌ی اطراف چشم‌ را پوشش بدهد و از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند.

نکات مهم مراقبت از پوست

پاکسازی و مراقبت از پوست

 در استفاده از محصولات مراقبت پوست صبور باشیـد

همه‌ی ما هميشه بـرای رسیـدن بـه هدف‌ عجله داریم و این موضوع درباره‌ی محصولات پوستی هم کـه استفاده مي‌کنیم صدق مي‌کند. اما مطمئن باشیـد اگر کمي صبور باشیـد بـه نتایج بـهتری مي‌رسیـد. پس هنگام استفاده از محصول پوستی چند روز زمان بدهیـد تا تأثیرات خود را نشان بدهد. و از چند محصول جدیـد با هم استفاده نکنیـد. حتی اگر مي‌خواهیـد کل سیستم مراقب از پوست خود را تغییر دهیـد، با یکی از محصولات این سیستم شروع کنیـد و حداقل هر ۳ تا ۴ روز یکی دیگر از محصولات را بـه چرخه‌ی مراقبت از پوست خود وارد کنیـد. کمتر پیش مي‌آیـد با علائمي مثل خارش یا تحریک پوست و سوزش مواجه شویـد اما اگر این‌طور شد مي‌دانیـد بایـد کدام محصول را کنار بگذاریـد.بـه هر محصول حداقل ۱۲ هفته (تا ۶ ماه) فرصت دهیـد تا ببنیـد تغییری در پوست بـه وجود مي‌آورد یا خیر. صبور باشیـد.

 

سبزیجات را فراموش نکنیـد

اگر دقت کرده باشیـد کرم‌های ضد چروک بسیاری دارای آنتی‌اکسیـدان‌های گیاهی مثل قارچ یا سویا هستند. تحقیقات نشان مي‌دهد آنتی‌اکسیـدان‌های گیاهی (جنگجویان کوچکی کـه با فاکتور ایجاد پیری زودرس مي‌جنگند) بـرای پاکسازی پوست از رادیکال‌های آزادٰ کارآیی بسیار بیشتری دارند. گیاهانی کـه مي‌خوریم خواص ضدسرطانی دارند، یعنی دارای عناصری هستند کـه در سیستم گوارش ما از بین نمي‌روند. پس اگر مستقیم روی پوست استفاده شوند تأثیرشان دو چندان خواهد شد. پس بکوشیـد از سرم‌های گیاهی مثل سرم قارچ روی پوست‌ استفاده کنیـد.

نکات مهم مراقبت از پوست

اهمیت مراقبت از پوست

 بـه جوش‌های صورت‌تان دست نزنیـد

تحریک پوست صورت با دست حتی اگر بـه آرامي هم باشد احتمال دارد بـه پوست آسیبی هميشگی بزند.بیمارانی دارم کـه بدون استفاده از دارو پوست‌شان بـهتر شده چرا؟ چون عادت دستکاری پوست صورتشان را ترک کرده‌اند. هر بار جوشی را تحریک مي‌کنیـد، پوست دچار آسیب و التهاب مي‌شود. از طرفی باکتری‌ها بـه عمق پوست نفوذ مي‌کنند، غدد چربی را تحریک مي‌کنند و موجب آسیب‌های شدیـدتری مي‌شوند و چه اتفاقی مي‌افتد؟ جوش‌ها بیشتر مي‌شوند، پوست تغییر رنگ مي‌دهد، لک و زخم مي‌شود. پس دفعه‌ی بعدی کـه حس کردیـد صورت‌تان پر از جوش است در قدم اول، بـه جای دستکاری آن سراغ افراد متخصص بـرویـد و اجازه دهیـد افراد کارکشته بـه پاکسازی صورت‌تان بپردازند.

 

کلام آخر:

مراقبت از پوست یکی از کارهای مهمي است کـه هر شخص بـرای سلامت و زیبایی خود بایـد آن را انجام دهد. اميـدواریم نکاتی را کـه در بالا ذکر کرده ایم کمک شایان توجهی بـه شما بکند تا پوستی صاف و شفاف داشته باشیـد.

 

مطالب بیشتر:

از بین بـردن جوش بـرای هميشه

ژست عکاسی پسرانه خاص

 

5/5 - (2 امتیاز)