آزمون ایلتس IELTS چیست، منابع آزمون آیلتس

آزمون ایلتس IELTS چیست، منابع آزمون آیلتسآزمون ایلتس IELTS چیست

سیستم بین المللی تست زبان انگلیسی (The International English Language Testing System (IELTS مهارت زبان انگلیسی افراد مایل به تحصیل یا کار در جایی که زبان انگلیسی به عنوان زبان ارتباطات استفاده می شود را  اندازه گیری می کند. از مقیاس یک تا نه نمره برای مشخص کردن سطح مهارت، از غیر کاربر (نمره 1) تا متخصص (نمره 9) استفاده می کند. این اتحادیه به طور مشترک توسط شورای بریتانیا، IDP: IELTS Australia و Cambridge Assessment English اداره می شود و در سال 1989 تأسیس شده است. IELTS یکی از مهمترین تست های زبان انگلیسی در جهان است.

آزمون آیلتس به دو روش Academic و General برگزار می شود.

آکادمیک IELTS Academic :

برای افرادی که می خواهند در یک کشور انگلیسی زبان به صورت تخصصی مشغول به کار شوند یا در دانشگاه انگلیسی زبان تحصیل کنند، متخصصانی مانند پزشکان و پرستارانی که می خواهند در یک کشور انگلیسی زبان تحصیل یا کار کنند.

جنرال IELTS General :

برای افرادی که می خواهند در یک کشور انگلیسی زبان مشغول به کار شوند و به دنبال آموزش هستند یا مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان، ارائه شده است.

آموزش های آکادمیک و جنرل آیلتس هر دو ویژگی های زیر را دارند :

  • آیلتس توانایی چهار مهارت گوش دادن listening، خواندن reading، نوشتن writing و صحبت کردن speaking به زبان انگلیسی را برسی می کند.
  • صحبت کردن یک جزء اصلی آیلتس است، در قالب مصاحبه با ممتحن انجام می شود. ممتحن امتحان دهنده را هنگام صحبت کردن ارزیابی می کند. جلسه نیز برای نظارت و باز بینی مجدد در صورت درخواست تجدیدنظر، ضبط می شود.
  • به منظور حداقل رساندن تعصبات زبانی، انواع لهجه ها و سبک ها در آزمون ارائه شده است، لهجه ها در بخش گوش دادن عموما 80٪ بریتانیایی، استرالیایی، نیوزلندی و 20٪ دیگر (بیشتر آمریکایی) است.

آزمون ایلتس IELTS چیست، منابع آزمون آیلتسچرا آیلتس مهم است؟

بیش از 10،000 سازمان در سطح جهانی به آیلتس اعتماد دارند، بنابراین وقتی شما این آزمون را می گذرانید می توانید اطمینان خاطر داشته باشید که توسط موسسات آموزشی، کارفرمایان، دولتها و ارگانهای حرفه ای در سراسر جهان شناخته شده است.

IELTS به عنوان یکی از پیشگامان آزمون چهار مهارت انگلیسی در 30 سال اخیر، امروزه نیز به تعیین استانداردهای تست زبان انگلیسی می پردازد. دولت های استرالیا، کانادا، نیوزیلند و انگلستان از IELTS برای پردازش برنامه های مهاجرت خود استفاده می کنند.

آزمون ایلتس IELTS چیست، منابع آزمون آیلتسساختار آزمون آیلتس IELTS :

آزمون آیلتس دارای چهار بخش است :

  • Listening گوش دادن : 30 دقیقه (به علاوه 10 دقیقه زمان انتقال)
  • Reading خواندن: 60 دقیقه
  • Writing نوشتن: 60 دقیقه
  • Speaking صحبت کردن : 11-14 دقیقه

زمان کل آزمون 2 ساعت و 45 دقیقه است.

گوش دادن، خواندن و نوشتن در یک جلسه انجام می شود. آزمون Speaking ممکن است در همان روز یا حداکثر هفت روز قبل یا بعد از تست های دیگر انجام شود.

برای همه ی متقاضیان آزمون گوش دادن Listening و صحبت کردن Speaking یکسان است، در حالی که آزمون خواندن Reading و نوشتن Writing بسته به اینکه فرد آزمون آکادمیک یا جنرال را می گذراند، متفاوت است.

Listening گوش دادن :

این  قسمت شامل چهار بخش است و در هر بخش ده سؤال وجود دارد. 40 دقیقه طول می کشد: 30 دقیقه برای آزمون، به علاوه 10 برای انتقال پاسخ ها به برگه پاسخ.

بخش های 1 و 2 در مورد موقعیت های روزمره و اجتماعی است.

بخش 1 مکالمه ای بین دو نفر (برای مثال، مکالمه در مورد تنظیمات سفر)

 بخش 2 یک نفر صحبت می کند (مثلاً سخنرانی در مورد امکانات محلی).

بخش های 3 و 4 در مورد موقعیت های آموزشی و دانشگاهی است

بخش 3 مکالمه بین دو سخنران است (برای مثال، بحث بین دو دانشجوی دانشگاه)

بخش 4 یک شخص دارد که در مورد یک موضوع دانشگاهی صحبت می کند.

Reading خواندن :

دارای سه بخش و در کل 2150 الی 2750 کلمه است و انواع مختلف سوال، مانند : چند گزینه ای، سوال کوتاه پاسخ، شناسایی اطلاعات، شناسایی دیدگاه نویسنده، برچسب زدن نمودار، تکمیل خلاصه با استفاده از کلمات گرفته شده از متن و تطبیق اطلاعات و ویژگی های در متن.

باید هنگام نوشتن پاسخ ها مراقب باشند زیرا در نتیجه نادرست بودن املا و گرامر نمره از دست می دهید.

در آیلتس آکادمیک IELTS Academic :

سه مقاله که از کتاب ها، مجلات، روزنامه ها و منابع آنلاین تهیه شده است و برای مخاطبان غیر متخصص نوشته شده است.

در آیلتس جنرال IELTS General :
  • بخش 1 شامل دو یا سه متن کوتاه یا چندین متن کوتاه تر است که به مباحث روزمره می پردازد. به عنوان مثال، جدول زمانی یا اطلاعیه ها، چیزهایی که فرد هنگام زندگی در یک کشور انگلیسی زبان باید آن را درک کند.
  • بخش 2 شامل دو متن است که به کار می پردازند. به عنوان مثال، توضیحات شغلی، قراردادها، مواد آموزشی.
  • بخش 3 شامل یک متن طولانی در مورد یک موضوع با علاقه عمومی است. متن به طور کلی توصیفی، طولانی تر و پیچیده تر از متن های بخش 1 و 2 است. متن از یک روزنامه، مجله، کتاب یا منبع آنلاین گرفته می شود.

Writing نوشتن:

در این بخش امتحان دهنده دو وظیفه دارد که باید هر دو تکمیل شوند.  1 – حدود 20 دقیقه حداقل 150 کلمه بنویسند. 2 – در مدت 40 دقیقه 250 کلمه بنویسند. در صورتی که جواب آنها خیلی کوتاه باشد یا به موضوع مربوط نباشد جریمه خواهند شد. پاسخ ها باید با جملات کامل نوشته شود.

در آیلتس آکادمیک IELTS Academic :

وظیفه 1:  نمودار، جدول، نقشه، فرآیند، یا دیاگرام را به زبان خود توصیف کنند.

وظیفه 2:  درباره یک نقطه نظر، استدلال یا مشکل، بحث می کنند. بسته به وظیفه، ممکن است ملزم به ارائه راه حلی برای یک مشکل، ارائه و توجیه عقیده، مقایسه و تقابل شواهد، نظرات و پیامدها و ارزیابی و به چالش کشیدن ایده ها، شواهد یا استدلال باشد.

در آیلتس جنرال IELTS General :

وظیفه 1:  در پاسخ به شرایط روزمره نامه ای می نویسد. به عنوان مثال، نوشتن یک نامه به افسر محل اقامت در مورد مشکلات مربوط به محل اقامت، نوشتن نامه برای کارفرما در مورد مشکلات مدیریت وقت، نوشتن در یک روزنامه محلی در مورد برنامه ای برای توسعه یک فرودگاه محلی.

وظیفه 2: مقاله ای درباره موضوعی با علایق عمومی می نویسند. به عنوان مثال، آیا سیگار کشیدن باید در اماکن عمومی ممنوع شود، آیا فعالیت های اوقات فراغت کودکان باید آموزشی باشد، چگونه می توان مشکلات محیطی را برطرف کرد.

Speaking صحبت کردن :

آزمون حضوری بین آزمون دهنده و ممتحن است.

آزمون صحبت کردن Speaking شامل سه بخش است.

بخش 1: معرفی و مصاحبه (4-5 دقیقه). ممکن است در مورد خانه، خانواده، کار، تحصیل، سرگرمی، علاقه، دلایل قبولی در آزمون آیلتس و همچنین سایر مباحث عمومی مانند لباس، وقت آزاد، رایانه و اینترنت سؤال شود.

بخش 2:  (3-4 دقیقه). درمورد موضوعی خاص، کارتی داده می شود.  یک دقیقه فرصت دارند تا در مورد آن موضوع صحبت کند. پس از آن ممتحن ممکن است یک یا دو سؤال دیگر مطرح کند.

بخش 3: بحث  (5-4 دقیقه) شامل بحث ممتحن و آزمون دهنده است، به طور کلی در مورد سؤالات مربوط به موضوعی که قبلاً در بخش 2 درباره آنها صحبت کرده اند.

آزمون ایلتس IELTS چیست، منابع آزمون آیلتسسیستم نمره دهی IELTS :

برای هر مؤلفه گوش دادن Listening، خواندن Reading، نوشتن writing و گفتار Speaking جداگانه نمره کسب می کنید. سپس میانگین نمرات حساب می شوند تا نمره ی کلی را بدست آورند. سیستم سنجش نمرات  از بازه ی ۰ تا ۹ می باشد، در آیلتس نمره‌ی قبولی تعریف نشده و نمره‌ ایی که می گیرید گواهی بر میزان دانش زبانی شماست.

 نمرات به شرح زیر است:

نمره 9 -خبره، ماهر- دارای مهارت کامل زبان است: مناسب، دقیق و روان با درک کامل.

نمره 8 -بسیار خوب – مهارت کاملی از زبان دارد که گاهی اشتباهاتی هم وجود دارد. سوء تفاهم هایی ممکن است در شرایط ناآشنا اتفاق بیفتد. استدلال مفصل و پیچیده را به خوبی کنترل می کند.

نمره 7 -کاربر خوب –  دارای مهارت عملیاتی زبان است، هرچند همرا با اشتباهات گاه و بیگاه و سوء تفاهم در برخی شرایط. عموماً زبان پیچیده را به خوبی مدیریت می کند و استدلال مفصل را درک می کند.

 نمره 6 – شایسته – به طور کلی با وجود برخی نادرستی ها و سوء تفاهم ها، مهارت موثری دارد. بخصوص در موقعیتهای آشنا می تواند زبان را استفاده و درک کند.

نمره 5- متوسط- دارای مهارت جزئی از زبان است، اما در بیشتر موقعیت ها معنای کلی را درک می کند، به احتمال زیاد اشتباهات بسیاری دارد. باید بتواند ارتباطات اساسی را در زمینه های شخصی خود را انجام دهد.

نمره 4 – محدود- مهارت محدود به موقعیت های آشنا دارد. در درک و بیان مشکلات مکرر دارد. قادر به استفاده از زبان پیچیده نیست.

نمره 3 – بسیار محدود- فقط معنای کلی را در موقعیت های بسیار آشنا درک می کند. اشتباهات مکرر در ارتباطات دارد.

نمره 2- ناپیوسته – هیچ ارتباط واقعی به جز ابتدایی ترین اطلاعات با استفاده از کلمات جدا شده یا فرمول های کوتاه در موقعیت های آشنا ندارد، رفع نیازهای فوری امکان پذیر نیست. در درک انگلیسی گفتاری و نوشتاری مشکل اساسی دارد.

نمره 1- غیر کاربر- جز توانایی استفاده از زبان فراتر از چند کلمه ندارد.

نمره 0 – هیچ اطلاعات قابل ارزیابی برای ارائه ندارد.

آزمون ایلتس IELTS چیست، منابع آزمون آیلتسهزینه آزمون و مراکز مجاز برگزاری آزمون آیلتس IELTS در ایران :

در ایران، سازمان سنجش آموزش کشور تنها مرجع رسمی صادرکننده مجوز تمامی امور مربوط به برگزاری آزمون‌های آیلتس است. از همین رو، هزینه ایی که متقاضیان آزمون آیلتس در ایران باید برای ثبت نام بپردازند توسط سازمان سنجش آموزش کشور محاسبه و تعیین می‌شود. به قسمت آزمون های بین المللی سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه نمایید.

همینطور مراکز مجاز برگزار کننده ی آزمون آیلتس در سایت سازمان سنجش آموزش کشور در قسمت آزمون های بین المللی آمده است.

از ماه تیر 98 هزینه آزمون در ایران 3/050/000 معادل با سه میلیون و پنجاه هزار تومان توسط سازمان سنجش آموش کشور تعیین شده است

آزمون ایلتس IELTS چیست، منابع آزمون آیلتسمنابع آزمون آیلتس IELTS :

1-Barron’s IELTS Superpack

2- The Official Cambridge Guide to IELTS

3- Cambridge IELTS 14 Academic Student’s Book with Answers

4- Official IELTS Practice Materials

5- Target Band 7: IELTS Academic

6- Ace the IELTS: IELTS General

7- Collins Reading for IELTS

8- Collins Listening for IELTS

9- Collins Writing for IELTS

10- Collins Speaking for IELTS

مطالب بیشتر:

آزمون زبان پی تی ای (PTE) چیست | آکادمیک و جنرال

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟