آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

در مورد آسم چه می دانید؟

آسم یک بیماری التهابی از مجاری هوایی به ریه ها است. بیماری آسم، تنفس را دشوار می کند و می تواند برخی فعالیت های بدنی را دشوار یا حتی غیرممکن کند.

براساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تقریباً 27 میلیون آمریکایی مبتلا به آسم هستند. این بیماری شایع ترین بیماری مزمن در بین کودکان آمریکایی است که از هر 12 کودک، 1 کودک دارای آسم است.

به طور معمول، با هر نفسی که می کشید، هوا از بینی شما پایین می رود و در داخل گلو، به مجاری هوایی شما می رسد و سرانجام آن را به سمت ریه های شما هدایت می کند. تعداد زیادی از گذرگاه هوای کوچک در ریه های شما وجود دارد که به انتقال اکسیژن از هوا به جریان خون شما کمک می کند.

علائم آسم هنگامی رخ می دهد که آستانه راه هوایی شما متورم شود و ماهیچه های اطراف آنها سفت شود. سپس مخاط، مجاری هوایی را پر می کند و بیشتر هوایی را که می تواند از آن عبور کند کاهش می دهد. که در نهایت، این شرایط “حمله آسم” را ایجاد می کند و معمولا با سرفه و احساس فشار بر قفسه سینه، همراه است.

 

علائم آسم

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

آسم چه علائمی دارد؟

علائم آسم شامل موارد زیر است:

  • سرفه، به خصوص در شب، هنگام خندیدن، یا هنگام ورزش
  • خس خس، صدای فشردن یا سوت زدن که هنگام نفس کشیدن ایجاد می شود
  • احساس فشار بر قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • خستگی

نوع آسمی که دارید می تواند تعیین کند که کدام علائم را تجربه می کنید. همه افراد مبتلا به آسم این علائم خاص را تجربه نخواهند کرد. اگر فکر می کنید علائمی که تجربه کرده اید می تواند نشانه بیماری مانند آسم باشد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اولین نشانه وجود آسم ممکن است یک حمله آسم واقعی نباشد. سعی کنید، برخی از علائم اولیه آسم را که به جای حمله آسم ممکن است رخ دهد، را بشناسید.

 

علت آسم

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

دلایل ابتلا به آسم

هیچ علت واحدی برای آسم مشخص نشده است. اما محققان معتقدند كه وضعیت تنفس در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. این عوامل عبارتند از:

  • ژنتیک: اگر والدین مبتلا به آسم هستند ، احتمال بیشتری دارد که فرزندان به آسم مبتلا شوند.
  • تاریخچه عفونت های ویروسی: افرادی که سابقه عفونت های ویروسی در دوران کودکی دارند، بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.
  • فرضیه بهداشت: این فرضیه نشان می دهد که اگر نوزادانی که در ماهها و سالهای اولیه زندگی خود در معرض باکتری های کافی قرار نگیرند، سیستم ایمنی بدن آنها به اندازه کافی قوی نمی شوند که بتوانند با بیماری آسم و سایر بیماری ها مقابله کنند.
  • قرار گرفتن در معرض آلرژن زودرس: تماس مکرر با آلرژن ها و مواد تحریک کننده ممکن است خطر ابتلا به آسم را افزایش دهد.

 

دلایل بروز حملات آسم

شرایط خاص دیگری نیز ممکن است علائم حمله آسم را ایجاد کند. این محرک ها شامل موارد زیر است:

  • بیماری: بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا و ذات الریه می تواند حملات آسم را برانگیزد.
  • ورزش: افزایش حرکت ممکن است تنفس را دشوارتر کند.
  • ذرات در هوا: افراد مبتلا به آسم ممکن است نسبت به مواد تحریک کننده مانند دودهای شیمیایی، بوهای قوی و دود حساس باشند.
  • آلرژن ها: شوره های حیوانات، گرد و غبار و گرده ها فقط چند نمونه از آلرژن ها هستند که می توانند علائم را ایجاد کنند.
  • شرایط آب و هوایی شدید: شرایطی مانند رطوبت بسیار بالا یا دمای پایین ممکن است باعث آسم شود.
  • احساسات: فریاد زدن، خندیدن و گریه کردن ممکن است باعث حمله آسم شود.

 

درمان آسم

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

روش های درمان آسم

درمان آسم در سه دسته اصلی قرار می گیرد: تمرین های تنفسی، درمان های نجات یا کمک های اولیه و داروهای کنترل طولانی مدت آسم. پزشک معالج شما بر اساس نوع آسم، سن شما و محرکهای شما، درمان مناسب یا ترکیبی از درمانها را برای شما تعیین می کند.

تمرینات تنفس
این تمرینات می تواند به شما کمک کند هوای بیشتری را از داخل ریه ها دریافت کنید. با گذشت زمان، این ممکن است به افزایش ظرفیت ریه و کاهش علائم شدید آسم کمک کند. پزشک یا یک متخصص کاردرمانی می تواند به شما در یادگیری این تمرینات تنفسی برای آسم کمک کند.

درمان های نجات یا کمک های اولیه
این داروها فقط در صورت حمله آسم باید مورد استفاده قرار گیرند. آنها به شما کمک می کنند تا دوباره نفس بکشید. مثالها عبارتند از:

  • استنشاقی و نبولایزر نجات، که با دارویی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به استنشاق عمیق در ریه ها دارد.
  • برونکودیلاتورها (گشادکننده ریه)، که برای شل کردن عضلات سفت شده در ریه استفاده می شود.
  • ضد التهاب، که التهاب در ریه های شما را هدف قرار می دهد. التهاب می تواند از تنفس شما جلوگیری کند.

اگر با شخصی مواجه شدید که دچار حمله آسم شده است، در ابتدا او را به صورت قائم بنشانید و با استفاده از استنشاقی و نبولایزر، به او کمک کنید. 2 تا 6 پاف از دارو می تواند به کاهش حمله آسم کمک کند. اگر علائم بیش از 20 دقیقه ادامه یافت و دور دوم دارو کمکی نکرد، با اورژانس تماس بگیرید.

داروهای کنترل طولانی مدت آسم

برای جلوگیری از حملات آسم، این داروها باید بصورت روزانه مصرف شود. برخی از درمان های نجات مانند استنشاق کننده ها و نبولایزر،  روزانه قابل استفاده هستند. با این حال، پزشک شما نیاز به تنظیم دوزهای شما دارد.

 

درمان خانگی آسم

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

درمان آسم با طب سنتی

اگر آسم به درستی درمان نشود، می تواند زندگی شما را به خطر بیندازد. داروهای زیر ممکن است به آسم خفیف کمک کند، اما برای حملات آسم باید به پزشک مراجعه کنید.

قهوه یا چای کافئین دار
کافئین موجود در چای یا قهوه، مشابه داروی تئوفیلین که داروی آسم است، عمل می کند. کافئین، سبب باز شدن راه هوایی می شود و ممکن است علائم آسم را تا چهار ساعت کاهش دهد.

روغن ضروری
استنشاق اسانس اکالیپتوس ممکن است مشکلات تنفسی ناشی از آسم را کاهش دهد. روغنهای اسطوخودوس و ریحان نیز نوید بخش هستند. با این حال، برای برخی از افراد، استنشاق روغنهای اساسی ممکن است آسم را بدتر کند.

روغن خردل
این روغن چرب، که از دانه خردل فشرده ساخته شده است، برای کمک به باز شدن راه های هوایی می تواند بر روی پوست ماساژ داده شود. روغن خردل متفاوت از روغن اساسی خردل است، یک روغن دارویی که نباید مستقیماً روی پوست بمالید.

 

انواع آسم

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

انواع مختلف آسم

شایع ترین نوع آسم، آسم برونشیال است که برونش های موجود در ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. دیگر اشکال آسم شامل: آسم در کودکان و آسم در بزرگسالی است. در آسم بزرگسالی، علائم حداقل تا 20 سالگی بروز نمی کند. انواع دیگر آسم در زیر توضیح داده شده است.

آسم برونشیال

آسم برونشیال، شایع ترین نوع آسم است. علائم آن شامل سرفه، خس خس سینه، احساس فشار در قفسه سینه و تنگی نفس است. مگر در مواردی که به نوع خاصی از آسم اشاره شده باشد، بیشتر مراجعاتی که در مورد آسم انجام می شود مربوط به آسم برونشیال است.

 

آسم آلرژیک

آلرژن ها باعث ایجاد این نوع آسم می شوند. اینها شامل موارد زیر است:

  • حیوان خانگی مانند گربه و سگ
  • غذا
  • کپک
  • گرده گیاهان
  • گرد و خاک

آسم آلرژیک به احتمال زیاد فصلی است زیرا غالباً با آلرژی فصلی همراه است.

 

آسم غیر آلرژیک (آسم ذاتی)

تحریک کننده های هوا، به این نوع آسم مرتبط نیستند. ممکن است موارد تحریک کننده این نوع آسم شامل موارد زیر باشد:

  • سوزاندن چوب و دود سیگار
  • هوای سرد
  • آلودگی هوا
  • بیماری های ویروسی
  • خوشبو کننده هوا
  • محصولات تمیز کننده خانگی
  • عطرها

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

آسم غیر آلرژیک چیست؟

آسم شغلی

آسم شغلی نوعی آسم است که در اثر محرک در محیط کار ایجاد می شود. این شامل:

  • گرد و خاک
  • رنگ ها
  • گازها و دودها
  • مواد شیمیایی صنعتی
  • لاتکس لاستیکی

این مواد تحریک کننده می توانند در طیف گسترده ای از صنایع از جمله کشاورزی، پارچه، نجاری و تولید، وجود داشته باشند.

 

برونکوکسترونشن ناشی از ورزش (EIB)

برونکوکسترسیون ناشی از ورزش (EIB)، معمولاً در طی چند دقیقه از شروع ورزش و تا 10-15 دقیقه پس از فعالیت بدنی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. این وضعیت قبلاً به عنوان آسم ناشی از ورزش (EIA) شناخته شده بود. تا 90 درصد افراد مبتلا به آسم، نیز EIB را تجربه می کنند، اما همه مبتلایان به EIB انواع دیگری از آسم نخواهند داشت.

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

تاثیر ورزش در بروز حملات آسم

آسم شبانه

آسمهایی كه در هنگام شب اتفاق می‌افتد را به صورت نوع خاصی از آسم در نظر می‌گیرند. در حقیقت بیدار شدن از خواب در نیمه‌های شب به خاطر آسم، نشان‌دهنده كنترل بد آسم در چنین افرادی می‌باشد و ممكن است در هر فردی با هر نوع آسمی ایجاد شود. در اكثر موارد، با درمان مناسب می‌توان بر این مشكل غلبه كرد اما در بعضی از بیماران،‌این كار به سختی انجام می شود.

در چنین بیمارانی، برگشت اسید معده به سمت مری (ترش كردن) در هنگام خوابیدن و شب ممكن است سبب تحریک سینه و بروز حملات آسم شود و لازم است كه این مشكل معده آنها نیز درمان شود. بعضی از داروها مثل تئوفیلین‌ها و اسپری‌های گشادكننده برونش‌ها، اغلب در كنترل و درمان علائم آسم شبانه مفید خواهند بود.

 

آسم نوع سرفه (CVA)

آسم در برخي موارد خود را به صورت سرفه مزمن نشان مي دهد و هيچ گونه علامت باليني ديگري ندارد. اصطلاح گونه سرفه اي آسم (CVA) به اين نوع از بيماري گفته مي شود که تنها با سرفه مزمن بروز مي کند.

 

تشخیص آسم

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

آسم چگونه تشخیص داده می شود؟

هنوز هیچ آزمون یا آزمایشی برای تضخیص آسم وجود ندارد. اما، پزشک از معیارهای مختلفی برای تشخیص آسم، استفاده خواهد کرد. موارد زیر می تواند به تشخیص آسم کمک کند:

تاریخچه سلامت: اگر کسی از اعضای خانواده شما، مبتلا به آسم است، می تواند برای شما نیز اتفاق بیفتد. بنابراین پزشک سابقه بیماری اعضای خانواده شما را بررسی خواهد کرد.

معاینه بدنی: پزشک شما با یک استتوسکوپ به تنفس شما گوش می دهد. آنها همچنین ممکن است یک آزمایش پوستی را انجام دهند و به دنبال علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر یا اگزما باشند. آلرژی خطر ابتلا به آسم را افزایش می دهد.

تست های تنفس: پزشک شما ممکن است از تست عملکرد ریوی (PFT) برای اندازه گیری جریان هوا به داخل و خارج از ریه های شما استفاده کند. رایج ترین تست، استفاده از اسپیرومتری است.

پزشکان به طور معمول تست تنفس را در کودکان زیر 5 سال انجام نمی دهند، که می تواند کار را برای تشخیص دقیق آسم سخت تر کند. اما، پزشک متخصص، ممکن است داروهای آسم را به کودک شما تجویز کرده و منتظر بماند که آیا علائم بهبود یافته است یا خیر. اگر دارو باعث بهبود فرزند شما شود، به احتمال زیاد مبتلا به آسم است.

 

پیشگیری از آسم

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

پیشگیری از حملات آسم

از آنجا که محققان هنوز علت دقیق آسم را مشخص نکرده اند ، دانستن اینکه چگونه فرد می تواند از بروز التهاب جلوگیری کند، چالش برانگیز است. با این حال، اطلاعات بیشتری در مورد جلوگیری از حملات آسم شناخته شده است. این استراتژی ها شامل موارد زیر است:

جلوگیری از محرک ها: از مواد شیمیایی، بوها و محصولاتی که باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شوند، دوری کنید.

کاهش قرار گرفتن در معرض آلرژن ها: اگر با آلرژن هایی مانند گرد و غبار یا کپک که باعث حمله آسم می شوند، برخورد کردید، از آنها دوری کنید.

تزریق واکسن آلرژی: ایمنی درمانی آلرژن نوعی از درمان است که ممکن است به تغییر سیستم ایمنی بدن کمک کند. با تزریق واکسن آلرژی، بدن ممکن است نسبت به هرگونه محرکی که با آن روبرو می شود، حساس تر شود.

مصرف داروهای پیشگیرانه: پزشک ممکن است برای شما روزانه دارویی تجویز کند. این دارو ممکن است علاوه بر دارویی که در مواقع اضطراری از آن استفاده می کنید، استفاده شود.

 

آسم در کودکان

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

علائم آسم در کودکان

طبق گزارش یک منبع معتبر، حدود 6 میلیون کودک در ایالات متحده مبتلا به آسم هستند. اکثر آنها علائم این بیماری مزمن را تا سن 5 سالگی تجربه کردند. تشخیص آسم در کودکان دشوار است. مجاری هوایی آنها در حال حاضر کوچک است. همچنین بیماری های شایع در دوران کودکی مانند سرماخوردگی نیز می تواند سبب التهاب بیشتر بافت های موجود در مجاری هوایی آنها شود. که همین امر باعث می شود تشخیص یک مشکل اساسی تنفسی مانند آسم مشکل باشد.

کودکان مبتلا به آسم ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

  • مشکل در خوردن یا مکیدن
  • نفس نفس زدن در حین فعالیتهایی که نباید آنها را از نفس بیندازد
  • سرفه آزار دهنده
  • سرفه، به خصوص در شب
  • به سختی تنفس کردن
  • تنفس سریع که پوست را دور دنده یا گردن آنها محکم می کند
  • سرماخوردگی های مکرر که در سینه ایجاد می شود

در بین کودکان بزرگتر، شایع ترین علائم عبارتند از:

  • خس خس سینه، مخصوصاً هنگام بازدم
  • احساس از نفس افتادن بعد از فعالیتهای بدنی
  • احساس سنگینی در قفسه سینه
  • سرفه کردن

 

برونشیت و آسم

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

تفاوت برونشیت و آسم

علیرغم داشتن علائم مشابه، برونشیت و آسم، باهم مرتبط نیستند. هر دو آنها به مجاری هوایی ملتهب منجر می شوند که می توانند تنفس را دشوار کنند اما تفاوت های کلیدی، این دو بیماری را از هم جدا می کند.

به عنوان مثال، هنگام سرفه، تب، لرز و درد بدن، برونشیت باعث ایجاد مخاطی ضخیم می شود. آسم باعث این علائم نمی شود. مانند آسم، برونشیت نیز می تواند حاد و مزمن باشد. برای جلوگیری از بدتر شدن علائم، در برونشیت مزمن و آسم مزمن باید، روزانه درمان شوند.

 

بیماری انسداد مزمن ریوی COPD و آسم

بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) و آسم معمولاً با یکدیگر اشتباه می شوند. آنها با یکدیگر علائم مشابهی، از جمله خس خس، سرفه و مشکل در تنفس دارند. با این حال، دو بیماری کاملاً متفاوت هستند.

COPD اصطلاحی است که برای شناسایی گروهی از بیماریهای تنفسی پیشرونده که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است، استفاده می شود. این بیماری ها باعث کاهش جریان هوا به دلیل التهاب در مجاری هوایی می شوند. این شرایط ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.

آسم در هر سنی ممکن است رخ دهد، که با توجه به اکثر تشخیص ها، بیشتر در دوران کودکی رخ می دهد. اما بیشتر افراد مبتلا به COPD در هنگام تشخیص، دست کم 45 سال دارند. بیش از 40 درصد افراد مبتلا به COPD نیز مبتلا به آسم هستند و خطر افزایش هر دو بیماری با افزایش سن افزایش می یابد.

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث آسم می شود، اما می دانیم که حملات آسم نتیجه قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند فعالیت بدنی یا بو است. این محرک ها می توانند مشکلات تنفسی را بدتر کنند.

شایع ترین علت ابتلا به COPD سیگار کشیدن است. در حقیقت، براساس گزارش موسسه ملی قلب، ریه و خون، حداکثر 9 از 10 مرگ ناشی از COPD را، افراد سیگاری تشکیل می دهد.

 

مدیریت آسم

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

ترک سیگار خطر ابتلا به آسم را کاهش می دهد

علاوه بر استفاده از داروهای نگهدارنده، شما می توانید هر روز برای سلامتی خود و کاهش خطر ابتلا به حملات آسم قدم بردارید. این شامل:

رژیم غذایی سالم تری بخورید: خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد، که ممکن است خطرات ناشی از حملات آسم را کاهش دهد. در همین راستا، تحقیقات نشان می دهد كه حذف غذاهای فرآوری شده می تواند خطر حمله آسم را كاهش دهد.

حفظ وزن سالم: ابتلا به آسم در افراد دارای اضافه وزن و چاقی بیشتر است. کاهش وزن برای قلب، مفاصل و ریه های شما سالم است.

ترک سیگار: تحریک کننده هایی مانند دود سیگار می توانند باعث آسم شوند. شما همچنین با مصرف سیگار، خود را در معرض خطر بیشتری برای COPD قرار می دهید.

به طور منظم ورزش کنید: فعالیت می تواند باعث حمله آسم شود، اما ورزش منظم در واقع می تواند خطر بروز مشکلات تنفسی را کاهش دهد. فعالیت هوازی می تواند ریه های شما را تقویت کرده و به شما در تنفس بهتر کمک کند.

مدیریت استرس: استرس می تواند محرک علائم آسم باشد. استرس همچنین متوقف کردن حمله آسم را دشوارتر می کند. برای کاهش استرس و اضطراب، روشهای سالم پیدا کنید.

 

آسم در بارداری

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

آسم در دوران بارداری

آسم در سالهای زایمان، 8 درصد از خانمها را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین جای تعجب نیست که آسم یکی از شایع ترین بیماری هایی است که زنان باردار می توانند آن را تجربه کنند.

هیچ راهی برای فهمیدن تأثیر بارداری بر آسم وجود ندارد. اما برای زنانی که آسم دارند، بارداری آنها ممکن است آسم آنها را بهتر یا حتی بدتر کند. اگر علائم بدتر شود، احتمالاً در سه ماهه دوم و سوم شما اتفاق می افتد.

برخی از خانمها نیز در حین بارداری، ابتلا به آسم را تجربه می کنند. اگر آسم دارید، باید در طول دوران بارداری با پزشک خود همکاری کنید تا خطرات برای شما و جنین در حال رشد شما کاهش یابد. همچنان حیاتی است که در هنگام بارداری آسم خود را معالجه کنید. آسم بدون درمان می تواند منجر به عوارضی مانند:

  • بیماری صبحگاهی یا ویار دوران بارداری
  • زایمان زودرس
  • فشار خون ناشی از بارداری
  • پره اکلامپسی

اگر کودک شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نکند، ممکن است، سلامتی اش به خطر بیفتد. ارتباط بین بارداری و آسم را درک کنید و یاد بگیرید چگونه می توانید از بروز خطرات جلوگیری کنید.

 

سخن پایانی

درحال حاضر هیچ درمانی برای آسم وجود ندارد. با این وجود، بسیاری از درمانهای مؤثر وجود دارد که می توانند علائم آسم را کاهش دهند. تغییر شیوه زندگی و داروها همچنین می توانند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشند. نکته اصلی کسب اطلاعات در مورد آسم است. هرچه بیشتر بدانید، عملکرد ریه شما بهتر خواهد شد و احساس بهتری خواهید داشت.

 

منبع: https://www.healthline.com

 

مطالب بیشتر:

مهم ترین علائم سرطان تخمدان

سندرم سروتونین چیست، علل، علائم و درمان سندرم سروتونین

 

4.7/5 - (11 امتیاز)