آلرژی به گربه، انواع حساسیت به گربه | زندگی با آلرژی گربه

آلرژی به گربه، انواع حساسیت به گربه | زندگی با آلرژی گربهانواع حساسیت به گربه، زندگی با آلرژی گربه

تقریباً یک سوم مردم که آلرژی دارند به گربه ها و سگ ها حساسیت دارند، و دو برابر بیشتر نسبت به آلرژی سگ به گربه آلرژی دارند. اشاره به دلیل آلرژی می تواند دشوار باشد وقتی یک حیوان در خانه شما زندگی می کند.چونکه که خانه ها حاوی آلرژن های دیگری مانند کنه های گرد و غبار هستند که می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. دیدن یک متخصص آلرژی برای تأیید حساسیت به حیوان خانگی بسیار مهم است.

به سختی می توان اعتراف کرد که گربه ای که دوستش دارید باعث مشکلات سلامتی می شود. بسیاری از مردم به جای رهایی حیوان خانگی تصمیم می گیرند علائم را تحمل کنند. اگر مصمم به زندگی با این پشمالو هستید، می توانید برای به حداقل رساندن علائم آلرژی قدم بردارید.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد علائم آلرژی گربه و آنچه می توانید برای پیشگیری از آنها انجام دهید آشنا شوید.

دلایل آلرژی :

به نظر می رسد ژنتیک در ایجاد آلرژی نقش دارد، به این معنی که در صورت داشتن آلرژی دیگر اعضای خانواده، احتمالاً شما هم آن را تجربه خواهید کرد.

سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با موادی که ممکن است به بدن شما آسیب برساند مانند باکتری ها و ویروس ها آنتی بادی تولید می کند. در فردی که آلرژی دارد، سیستم ایمنی بدن آلرژن را به عنوان چیزی مضر اشتباه می گیرد و برای مبارزه با آن شروع به ساخت آنتی بادی می کند. این همان چیزی است که باعث ایجاد علائم آلرژی مانند خارش، آبریزش بینی، بثورات پوستی و آسم می شود.

در مورد آلرژی گربه ها، آلرژن ها می توانند از شوره پوست گربه (پوست مرده)، خز، بزاق و حتی ادرار آنها ناشی شود. تنفس شوره پوست حیوان خانگی یا تماس با این آلرژن ها می تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند. ذرات آلرژن حیوان خانگی با لباس ها حمل می شوند، در هوا گردش کنند، در مبلمان و اتاق خواب مستقر شوند.

آلرژی به گربه، انواع حساسیت به گربه | زندگی با آلرژی گربهعلائم :

لازم نیست حتما با یک گربه در تماس باشید. به این دلیل که آلرژن می تواند با لباس افراد سفر کند. اگر حساسیت یا میزان آلرژن شما کم باشد، آلرژی گربه ممکن است برای چندین روز ظاهر نشود.

علائم شایع آلرژی گربه معمولاً اندکی پس از تماس با شوره پوست، بزاق یا ادرار گربه مشاهده می شود. آلرژن گربه ای که بیش از 90 درصد از افراد مبتلا به آن واکنش نشان می دهد ناشی از بزاق و پوست گربه است.

این ماده در گربه های نر بیشتر دیده می شود و هنگام نظافت به موی گربه منتقل می شود. آلرژن می تواند باعث تورم و خارش غشای اطراف چشم و بینی شود، معمولاً باعث التهاب چشم و گرفتگی بینی می شود. در برخی از افراد ممکن است باعث بثورات در صورت، گردن یا سینه شود.

خستگی جزء آلرژی های درمان نشده شایع است. اما علائمی مانند تب، لرز، حالت تهوع یا استفراغ باید بیشتر مربوط به یک بیماری باشد تا آلرژی.

اگر به گربه حساسیت دارید و آلرژن های گربه وارد ریه های شما می شوند، آلرژن ها می توانند با آنتی بادی ترکیب شوند و علائمی ایجاد کنند که می تواند شامل مشکل در تنفس، سرفه و خس خس سینه باشد. آلرژی به گربه می تواند باعث حمله حاد آسم شود و محرک آسم مزمن باشد.

تا 30 درصد از مبتلایان به آسم  هنگام تماس با گربه می توانند حمله شدید داشته باشند. اگر علائم شما در حال بدتر شدن یا ناراحت کننده تر شدن باشد، باید در مورد برنامه درمانی با پزشک صحبت کنید.

آلرژی به گربه، انواع حساسیت به گربه | زندگی با آلرژی گربهچگونه آلرژی به گربه تشخیص داده می شود :

دو روش برای آزمایش هرگونه حساسیت وجود دارد، از جمله در مورد گربه ها: آزمایش پوستی و آزمایش خون. دو نوع آزمایش آلرژی پوستی وجود دارد. تست پوستی پریک و تست آزمایش داخل درم پوست. هر دو آزمایش نتایج سریعی می دهند و هزینه ی کمتری از آزمایش خون دارند.

برخی از داروهای خاص می توانند در آزمایش پوست اختلال ایجاد کنند، بنابراین با پزشک خود صحبت کنید که کدام تست برای شما مناسب است. آزمایش پوستی معمولاً به دلیل احتمال بروز واکنش های شدید هنگام آزمایش، توسط متخصص آلرژی انجام می شود.

آلرژی به گربه، انواع حساسیت به گربه | زندگی با آلرژی گربهتست آلرژی پریک یا خراش پوست :

این آزمایش در مطب پزشک انجام می شود تا بتواند هرگونه واکنشی را مشاهده کند.

با استفاده از یک سوزن تمیز، پزشک سطح پوست شما (معمولاً در قسمت جلوی ساعد یا پشت) را سوزن می زند و مقدار کمی از آلرژن را به شما می دهد. به احتمال زیاد همزمان برای چندین آلرژن آزمایش می شوید. با یک راه حل کنترلی که آلرژی زا ندارد به پوست سوزن می زند. پزشک برای تشخیص آلرژ ، هر یک از علائم را ثبت می کند.

حدود 15 تا 20 دقیقه، محل سوزن خورده پوست ممکن است قرمز یا متورم شود. این واکنش آلرژی به آن ماده را تأیید می کند. آلرژی مثبت گربه معمولاً باعث ایجاد برآمدگی قرمز و خارش می شود. این اثرات ناخوشایند به طور کلی 30 دقیقه پس از آزمایش از بین می رود.

آلرژی به گربه، انواع حساسیت به گربه | زندگی با آلرژی گربهآزمایش داخل درم پوست :

این آزمایش همچنین در مطب پزشک انجام می شود تا بتوانند هرگونه واکنشی را مشاهده کند.

آلرژن های احتمالی در زیر پوست ساعد یا بازو تزریق می شوند. برآمدگی های قرمز و خارش دار با واکنش مثبت ظاهر می شوند.

آزمایش داخل  پوست برای تشخیص آلرژی نسبت به تست خراش پوستی حساس تر است، به این معنی که در صورت وجود آلرژی می تواند نتیجه مثبت را  بهتر نشان دهد. اما همچنین می توانددارای نتایج اشتباه باشد . بدان معنی که در صورت عدم حساسیت، یک واکنش پوستی ایجاد می کند.

هر دو آزمایش پوستی در آزمایش آلرژی نقش دارند. پزشک توضیح می دهید که کدام روش آزمایش برای شما مناسب است.

آلرژی به گربه، انواع حساسیت به گربه | زندگی با آلرژی گربهآزمایش خون :

بعضی افراد نمی توانند آزمایشات پوستی انجام دهند، غالباً به دلیل وضعیت پوستی موجود یا سن آنها. كودكان كوچك معمولاً با آزمایش پوستی شرایط سخت تری دارند. در این موارد، پزشک آزمایش خون را سفارش می دهد. خون یا در مطب پزشک یا آزمایشگاه گرفته می شود و برای آزمایش ارسال می شود. سپس خون برای آنتی بادی های حساسیت زا معمولی، مانند شوره پوست گربه بررسی می شود. نتایج به طول می انجامد، اما هیچ خطری از واکنش آلرژیک در طی آزمایش خون وجود ندارد.

نحوه درمان آلرژی به گربه :

اجتناب از آلرژن بهترین حالت است، اما در صورتی که امکان پذیر نیست، درمان های زیر ممکن است به شما کمک کند:

  • آنتی هیستامین ها، مانند دیفن هیدرامین (بنادریل)، لوراتادین (کلاریتین) یا ستیریزین (زیرتک).
  • اسپری بینی کورتیکواستروئیدی مانند فلوتیکازون (فلوناز) یا مومتازون (Nasonex).
  • اسپری های ضد احتقان بدون نسخه.
  • کرومولین سدیم، که از انتشار مواد شیمیایی رد سیستم ایمنی جلوگیری می کند و ممکن است علائم را کاهش دهد.
  •  ایمونوتراپی
  • مهار کننده های لکوترین، مانند مونتلوکاست (Singulair)

به دلیل خطر عوارض جانبی بهداشت روانی شدید، مونتلوكاست باید فقط در صورت عدم دسترسی به سایر درمان های آلرژی مورد استفاده قرار گیرد.

آلرژی به گربه، انواع حساسیت به گربه | زندگی با آلرژی گربهدرمانهای خانگی :

لاواژ بینی یک درمان خانگی برای علائم آلرژی گربه است. از آب نمک (شور) برای شستشوی معابر بینی، کاهش احتقان و عطسه استفاده می شود. چندین مارک بدون نسخه هم در داروخانه ها در دسترس است. شما می توانید با ترکیب 1/8 قاشق چایخوری نمک با 8 اونس آب مقطر آب نمک در خانه هم درست کنید.

طبق گفته مؤسسات ملی HealthTrusted Source، مکمل گیاهی، طب سوزنی و پروبیوتیک ها ممکن است علائم آلرژی فصلی را بهبود ببخشند. با این حال، تحقیقات محدود است. هنوز مشخص نیست که این محصولات به ویژه برای آلرژی به حیوانات خانگی چقدر مؤثر هستند.

بهترین تصفیه کننده هوا برای آلرژی گربه ها :

فیلترهای هوا با ذرات با راندمان بالا (HEPA) یکی از بهترین دفاع ها در برابر آلرژی گربه ها هستند. آنها با  گذزاندن هوا از طريق يك فيلتر مخصوص كه باعث گیر انداختن شوره ها و همچنين گرد و غبارها و ساير آلرژن ها مي شوند و آلرژن هاي موجود در هوا را كاهش مي دهند.

آلرژی به گربه، انواع حساسیت به گربه | زندگی با آلرژی گربهآلرژی گربه در نوزادان :

در میان دانشمندان بحث و گفتگوهایی وجود دارد که آیا نوزادانی که در سنین اولیه زندگی در معرض حیوانات قرار دارند، دچار حساسیت می شوند یا خلاف آن صادق است. مطالعات اخیر به نتایج متناقضی رسیده است. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که قرار گرفتن نوزادان در جوار گربه ها و سگ ها در خانه با خطر بالاتر ابتلا به آلرژی در چهار سال اول زندگی کودک همراه است.

از طرف دیگر، یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که نوزادانی که با گربه ها زندگی می کنند، به خصوص در سال اول زندگی، آنتی بادی نسبت به حیوان خانگی  تولید می کنند و بعداً احتمال ابتلا به آلرژی کمتری دارند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که قرار گرفتن نوزادان با گربه ها و سگ ها در اوایل زندگی ممکن است در ایجاد برخی از باکتری های سالم فایده ای داشته باشند. این مطالعه نتیجه گرفته شد که نوزادانی که در دوران بارداری در معرض یک گربه یا سگ در خانه هستند ممکن است در آینده نسبت به نوزادانی که در معرض این بیماری قرار نگرفتند، آلرژی کمتری داشته باشند.

پزشک شما قادر خواهد بود به سؤالات شما درباره کودک و گربه شما پاسخ دهد. برای کودکانی که حساسیت دارند، از بین بردن اسباب بازی های پارچه ای که حیوانات در تولید آن نقش داشته اند و جایگزین کردن آنها با پلاستیک یا قابل شستشو ممکن است به تسکین علائم کمک کند.

کاهش آلرژی به گربه :

جلوگیری از ابتلا به آلرژی در وهله اول بهتر است تا برای جلوگیری از آلرژی استفاده کنید. اما اگر متوجه شدید که به گربه خود حساسیت دارید، گزینه های دیگری غیر از خلاص شدن از دست حیوان خانگی شما وجود دارد. برای کاهش علائم خود این راهکارها را در نظر بگیرید.

  • گربه را از اتاق خواب خود دور نگه دارید.
  • دستان خود را بعد از لمس گربه بشویید.
  • فرش دیوار به دیوار و مبلمان روکش شده را رها کنید. کفپوش های چوبی یا کاشی شده و دیوارهای تمیز به کاهش آلرژن ها کمک می کند.
  • فرش های یا روکش های مبلمان را که می توان در آب داغ شستشو داد، انتخاب کنید و آنها را مرتبا بشویید.
  • دریچه های گرمایشی و تهویه مطبوع را با یک فیلتر متراکم پوشش دهید.
  • دستگاه تمیز کننده هوا را نصب کنید.
  • فیلترها را بارها در واحدهای تهویه مطبوع عوض کنید.
  • سطح رطوبت را در خانه خود حدود 40 درصد نگه دارید.
  • وکیوم هفتگی با فیلتر HEPA.
  • هنگام گرد و غبار یا تمیز کردن از ماسک صورت استفاده کنید.
  • فردی که به گربه آلرژی ندارد استخدام کنید تا مرتباً خانه را غبار روبی کند و جعبه گربه را تمیز کند.

اگر حساسیت شدید به گربه دارید، در مورد راه حل درمانی طولانی مدت با پزشک خود صحبت کنید.

مطالب مرتبط :

آیا بیماری لوپوس باعث مرگ می شود؟

نشانه های فیبرومیالژیا و نحوه تشخیص آن

 

5/5 - (2 امتیاز)