اختلال ارگاسمی در زنان و مردان

اختلال ارگاسمی در زنان و مردان

هر چیزی که در مورد اختلال عملکرد ارگاسم باید بدانید

اختلال عملکرد ارگاسمی در شرایطی است که فرد با وجود برانگیختگی و تحریک جنسی، در رسیدن به ارگاسم مشکل دارد. در این مقاله با علل و علائم اختلال عملکرد ارگاسم و نحوه درمان آن آشنا خواهید شد.

اختلال عملکرد ارگاسم چیست؟

اختلال ارگاسمی در زنان و مردان

اختلال عملکرد ارگاسمی می تواند در مردان و زنان در هر سنی تأثیر بگذارد

 

اختلال عملکرد ارگاسمی یک اصطلاح پزشکی، برای مشکل در رسیدن به ارگاسم با وجود برانگیختگی و تحریک جنسی است. ارگاسم، احساس رهایی شدید و لذت بخش از انقباضات غیر ارادی لگن است که در اوج برانگیختگی جنسی رخ می دهد. اختلال عملکرد ارگاسمی به نام آنورگاسمی نیز شناخته می شود.

چندین نوع مختلف از اختلالات ارگاسمی وجود دارد، از جمله:

  • اختلال عملکرد ارگاسم اولیه، هنگامی که فرد هرگز ارگاسم نداشته باشد.
  • اختلال ارگاسم ثانویه، هنگامی که فرد ارگاسم داشته باشد اما در تجربه خود دچار مشکل شود.
  • اختلال عملکرد ارگاسم عمومی، هنگامی که فرد با وجود برانگیختگی و تحریک کافی، در هر شرایطی نتواند به ارگاسم برسد.
  • اختلال ارگاسم وضعیتی، هنگامی که فرد در شرایط خاص یا با انواع خاصی از تحریک نتواند به ارگاسم برسد. این نوع از اختلالات ارگاسمی شایع ترین است.

اختلال عملکرد ارگاسمی می تواند هم در مردان و هم در خانمها تأثیر بگذارد اما در زنان شایع تر است. محققان تخمین می زنند که اختلال ارگاسمی زنان، که عارضه مکرر ارگاسم است، ممکن است بین 11 تا 41 درصد از خانم ها را تحت تأثیر قرار دهد.

انجمن یائسگی آمریکای شمالی گزارش داده است که 5 درصد از کل زنان در رسیدن به ارگاسم مشکل دارند. تحقیقات سال 2018 نشان داد که 18.4 درصد از زنان تنها از طریق مقاربت می توانند به ارگاسم برسند. با این حال، همان مطالعه نشان داد 36.6 درصد دیگر از زنان برای رسیدن به ارگاسم در طی مقاربت به تحریک کلیتوریال نیاز داشتند.

در مردان، متخصصان اغلب اختلال عملکرد ارگاسمی و تأخیر در انزال را با هم دسته بندی می کنند. مطالعات موجود حاکی از آن است که انزال تاخیری در مردان بسیار نادر است. با یک بررسی اجمالی در سال 2010 که نشان می دهد در بیش از 3 درصد از مردان به ندرت شیوع دارد، اگرچه سایر تخمین ها بین 5 تا 10 درصد است.

اختلال عملکرد ارگاسمی می تواند بر کیفیت روابط افراد و همچنین عزت نفس و سلامت روان فرد تأثیر بگذارد.

 

علائم

اختلال ارگاسمی در زنان و مردان

علائم اختلال در ارگاسم

 

اختلال عملکرد ارگاسمی در مواردی است که شخص دچار مشکل یا ناتوانی در رسیدن به ارگاسم می شود. برای برخی از افراد زمان رسیدن به اوج می تواند بیش از حد طولانی باشد که طبیعی و یا رضایت بخش نیست.

نحوه احساس ارگاسم یا مدت زمان رسیدن به ارگاسم، می تواند بسیار متفاوت باشد. هنگامی که شخصی اختلال عملکرد ارگاسمی دارد، رسیدن به اوج لذت جنسی، می تواند مدت زیادی طول بکشد که ناراضی یا دست نیافتنی باشد.

 

علل

اختلال ارگاسمی در زنان و مردان

استرس و اضطراب می تواند بر توانایی ارگاسم فرد تأثیر بگذارد.

 

دانشمندان مطمئن نیستند که چه عواملی باعث اختلال در ارگاسم می شود، اما معتقدند عوامل زیر ممکن است در بروز این مشکل نقش داشته باشد:

  • مسائل مربوط به روابط
  • برخی شرایط پزشکی مانند دیابت
  • تاریخچه جراحی های زنان و زایمان
  • برخی از داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی
  • سابقه سوء استفاده جنسی
  • اعتقادات مذهبی و فرهنگی در مورد رابطه جنسی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • فشار
  • عدم اعتماد به نفس کافی

همچنین، زنان بالای 45 سال، بیشتر از زنان زیر این سن در ارگاسم مشکل دارند. این ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی مربوط به یائسگی و تغییرات واژن باشد.

مردان به دنبال رادیکال پروستاتکتومی (جراحی پروستات)، احتمالاً در ارگاسم مشکل دارند. همچنین، افراد پیر در انزال به تاخیر می افتند، زیرا عملکرد انزال با افزایش سن کاهش می یابد.

هنگامی که شخصی در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشد، ممکن است در شرایط جنسی استرس بیشتری را تجربه کند. استرس و اضطراب در هنگام رابطه جنسی می تواند رسیدن به ارگاسم را دشوارتر کند.

 

تشخیص

اختلال ارگاسمی در زنان و مردان

نحوه تشخیص اختلال ارگاسمی

 

قبل از تشخیص اختلال عملکرد ارگاسمی، پزشک احتمالاً در مورد علائم یک فرد و مدت وجود آن مشکل، سوال خواهد کرد. پزشك همچنين عواملي را كه مي تواند منجر به اختلال در ارگاسم شود، از جمله شرايط بهداشتي و يا داروهايي كه فرد مصرف مي كند، سوال خواهد كرد.

پزشک ممکن است معاینه جسمی نیز انجام دهد. در برخی موارد، آنها ممکن است فرد را به یک متخصص طب جنسی یا متخصص زنان معرفی کنند.

 

درمان

اختلال ارگاسمی در زنان و مردان

مشاوره خانواده، ممکن است در صورت بروز مشکلات در رابطه که باعث اختلال در ارگاسم می شود، کمک می کند.

 

با توجه به علت اصلی، درمان اختلال عملکرد ارگاسمی متفاوت است. پزشک ممکن است روشهایی را برای درمان توصیه کنید یا اینکه دارویی را تجویز کند که می تواند در سلامت مشکلات جنسی کمک کند.

در بسیاری موارد، پزشک ممکن است فردی را که اختلال عملکرد ارگاسمی دارد، توصیه کند که رابطه جنسی درمانی یا مشاوره خانواده را انجام دهد.

یک درمانگر جنسی معتبر می تواند روان درمانی ارائه دهد که بر نگرانی های مربوط به عملکرد جنسی، احساسات یا اختلالات عملکرد متمرکز باشد. درمان جنسی می تواند به صورت فردی یا با همسر انجام شود.

مشاوره خانواده روی موضوعات مربوط به روابط متمرکز است که ممکن است بر عملکرد جنسی فرد و توانایی او در ارگاسم تأثیر بگذارد.

در بعضی موارد، پزشک یا درمانگر ممکن است به شخص پیشنهاد کند که برای رسیدن به ارگاسم، از جمله استمناء یا افزایش تحریک کلیتوریال در طی مقاربت، اشکال دیگر تحریک جنسی را امتحان کند. همچنین، آنها ممکن است روغن و لوسیونهای گرم کننده را توصیه کنند.

هورمون درمانی نیز ممکن است برای بعضی از خانمها مؤثر باشد، به خصوص اگر ناتوانی در ارگاسم با شروع یائسگی همزمان باشد.

در این موارد، پزشک ممکن است زن را امتحان کند که یک کرم استروژن یا قرص را امتحان کند. استروژن ممکن است برخی از علائم یائسگی را کاهش داده و واکنش جنسی را بهبود بخشد.

در حالی که اختلال عملکرد ارگاسمی موقعیتی غیر معمول نیست، افراد باید در صورت نگرانی درباره توانایی خود در ارگاسم با پزشک خود صحبت کنند.

خلاصه

اختلال عملکرد ارگاسمی، عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم است. برخی از افراد ممکن است اختلال ارگاسمی را تجربه کنند که رسیدن به ارگاسم خیلی طولانی طول بکشد یا اینکه وقتی به ارگاسم می رسند، احساس رضایت نمی کند.

عوامل زیادی می توانند در اختلال عملکرد ارگاسم نقش داشته باشند. برای رفع اختلال عملکرد ارگاسمی، فرد می تواند برای یافتن علت با پزشک، یک متخصص روانپزشک معتبر و سایر متخصصان پزشکی صحبت کند.

افراد می توانند هنگامی که علت آن را می دانند، برای درمان اختلال عملکرد ارگاسم و بهبود سلامت جنسی خود اقدام کنند.

 

منبع: https://www.medicalnewstoday.com

 

مطالب بیشتر:

روش های عشق بازی قبل از رابطه

نحوه استفاده از ژل تاخیری

ارضای صحیح زن

1/5 - (1 امتیاز)