از بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

از بین بردن خط اخم و چروک پیشانیاز بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

 

خط اخم و چروک پیشانی ناراحت کننـده است. چون در مرکز توجه نگاه دیگران است و طراوت و شادابی صورت شما را کم مي کنـد. همچنین شما را یک فرد عصبانی نشان مي دهد، حال آن کـه دلایل آن احتمال دارد چیز دیگری باشد. در این مطلب ما دلایل خط اخم و راهکارهای از بین بـردن آن را بـرای شما آورده ایم، با ما همراه باشید.

 

خط اخم چیست؟

خط اخم یا چروک پیشانی، خطوطی افقی هستنـد کـه در طول پیشانی‌تـان کشیده مي‌شونـد. صورت شما قرار است حالات و احساسات‌تـان را انتقال بدهد و این جزئی از مکانیسم ارتباط با دیگران است. مثلا شما با بالا کشیدن ابـرو‌ها مي‌توانید شگفت زده شدن خود را نشان دهید.

با بالا رفتن سن، پوست شُل‌تر شده و پیونـد کلاژنی کـه ساختـار صورت‌تـان را تشکیل مي‌دهد، استحکام خود را از دست مي‌دهد. حرکات مکرر صورت مي‌توانـد بافت و شکل صورت را تغییر داده و باعث شود پوست‌تـان افتـاده‌تر یا چروکیده بـه نظر بـرسد. مثلا اگر شما عادت داشته باشید مدام ابـروهای‌تـان را در هم بکشید، خطوط اخم و پیشانی‌تـان واضح‌تر و عميق‌تر خواهنـد شد.

 

دلایل اصلی  ایجاد خطوط اخم

از بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

ازبین بردن خط اخم به روش خانگی

سن:

دلیل شماره یک خطوط اخم، همانطور کـه پیرتر ميشوید، پوست شما انعطاف پذیری اش را از دست مي دهد و این بدان معنی است کـه پوست شما دشوار تر مي توانـد تـا بـه وضعیت اصلی خود بازگردد در نتیجه، خطوط و چین و چروک بیشتری احتمال دارد کـه باقی بمثل.

 

ژن ها:

یکی دیگر از دلایل رایج خطوط اخم، DNA است ، ژنتیک نقش مهمي در نوع پوست شما ایفا مي کنـد.بـرخی از انواع پوست ها زودتر چروک مي شونـد و انعطاف خود را از دست مي دهنـد، در حالی کـه بعضی دیگر انعطاف پذیرتر هستنـد و بـرای مدت طولانی در بـرابـر چین و چروک مقاومت مي کننـد.

 

انجام مکرر شکل هایی با صورت:

یک فکر قدیمي مي گوید کـه خطوط اخم ناشی از نگرانی است در حقیقت، خطوط اخم ناشی از ایجاد مکرر اخم است و این مي توانـد شامل تنگ کردن چشم، لبخنـد و حتی خنـدیدن باشد.هر صورتی منحصر بـه فرد است، بنابـراین چین و چروک های مختلف در افراد بـه صورت مختلفی شکل مي گیرنـد.

 

نور خورشید:

همه ما مي دانیم کـه خورشید مي توانـد بـه پوست آسیب بـرسانـد. اما خسارات خورشید را مي شناسید اشعه مضر ماوراء بنفش خورشید کلاژن و الاستین را تجزیه مي کنـد، دو پروتئین مهم کـه پوست شما را جوان و زیبا نگه مي دارد. بدون این پروتئین های حیاتی، ایجاد چین و چروک ها سریع انجام مي شود.

از بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

از بین بردن چروک پیشانی و خط اخم

استرس و فشار:

استرس بـرای سلامتی شما هرگز خوب نیست، و مي توانـد بـرای پوست شما نیز بد باشد. در معرض استرس بودن زیاد مي توانـد بـه طور مرتب صورت شما را خراب کنـد. و همانطور کـه قبلا ذکر شد، این بـروز احساسات مکرر با صورت اغلب منجر بـه خطوط و چین و چروک مي شود. اگر این بـه انـدازه کافی بد نیست، استرس همچنین مي توانـد منجر بـه شکستگی و تحریک پوست شود.

 

سیگار کشیدن:

مي دانیم کـه این خبـر جدیدی نیست اما اگر نشنیدید، سیگار کشیدن بـرای پوست شما بد است ؛ سیگار کشیدن مي توانـد باعث ایجاد انواع چین و چروک های پوستی، از جمله خطوط اخم شود.

 

 

راهکار‌های خانگی رفع خط اخم

 

از بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

درمان خط اخم با عسل

استفاده از لوسیون و کرم

همه ما مي دانیم چقدر مهم است پوست ما مرطوب باشد. حتی هنگامي کـه بحث مبارزه با خطوط اخم پیش مي آید، مهم تر هم مي شود ، در روز حداقل سه مرتبـه از مرطوب کننـده مورد علاقه خود استفاده کنید.

کرم و لوسیون در واقع نمي توانـد بـرای رفع و ازبین بـردن خط اخم و چین و چروک پیشانی موثر باشد اما مي‌توانـد تـاحدودی ظاهر آن را بـهبود دهد. کرم‌ها و لوسیون‌ها عمدتـا بـه این منظور بـه کار مي‌رونـد کـه پوست را مرطوب و هیدراته کننـد و از خشک شدن پوست کـه باعث مي‌شود پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد، جلوگیری مي‌کننـد. استفاده از کرم در سنین جوانی (حتی بـرای مردان) مي‌توانـد بـروز خطوط اخم و چین و چروک پیشانی را بـه تعویق بیانـدازد. با بالا رفتن سن، ميزان تولید کلاژن و الاستین در پوست کاهش پیدا مي‌کنـد و این کرم‌ها بـه جایگزینی کلاژن و الاستین در پوست کمک مي‌کننـد و بـه پوست شما ظاهری نرم و شاداب مي‌دهنـد. استفاده از کرم ویتـامين E در اطراف خصوط اخم و چین و چروک های پیشانی نیز بـه بـهبودی سلول‌های پوستی و رفع چروک پیشانی در این نواحی کمک مي‌کنـد.

 

استفاده از کرم ضد آفتـاب

هميشه قبل از خروج از خانه، کرم ضد آفتـاب بزنید حتی اگر بـه نظر یک روز بارانی باشد، اما اشعه ماوراء بنفش خورشید قدرتمنـد مي توانـد بـه طور جدی بـه پوست شما آسیب بـرسانـد.بـرای کمک بـه جلوگیری از شکل گیری خطوط اخم و چروک جدید، حداقل یکبار در روز از کرم های ضد آفتـاب استفاده کنید.

 

ماساژ صورت

ماساژ صورت راهی ایده آل بـرای آرامش بخشی و خلاص شدن از خطوط اخم در یک زمان است. همه چیزهایی کـه باید انجام دهید این است کـه انگشتـان دست خود را روی پیشانی قرار دهید و آنها را با حرکات حلقه ای روی صورت بمالید.

این کار پوست اطراف چشمان و پیشانی را تکان مي دهد، و کمک مي کنـد آنها قوی تر شونـد اما فقط یک نقطه را ماساژ نـدهید، انگشت های سبابـه خود را بـه نقطه های مختلف در پیشانی خود حرکت دهید ؛ شما همچنین مي توانید ماساژ نیشگونی را امتحان کنید بـه این روش کـه با انگشتـان شست و انگشتـان اشاره خود بین ابـروهایتـان را نیشگون بگیرید، پوست خود را از صورت خود بکشید و 10 ثانیه نگه دارید این کار را در طول ابـروها تکرار کنید.

از بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

ازبین بردن خط اخم با گیاهان دارویی

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی آنتی اکسیدان هایی است کـه بـه مرطوب کردن پوست کمک مي کنـد و آن را سالم و درخشان نگه مي دارد ؛ همچنین پوست را در از بین بـردن رادیکال های آزاد کمک مي کنـد و بنابـراین پوست را روشن تر مي کنـد.

کمي روغن نارگیل را روی پیشانی خود قرار دهید و آن را بـه آرامي مالش دهید تـا بـه پوست شما جذب شود این کار را هر روز قبل از رفتن بـه رختخواب انجام دهید و در عرض چنـد هفته مي توانید یک تفاوت بزرگ را ببینید.

 

آلوئه ورا 

مواد موجود در آلوئه ورا مي تواننـد پوست را بازسازی و بـهبود ببخشد، در نتیجه پوست را صاف و هیدراته نگه مي دارد. قبل از رفتن بـه رختخواب و قبل از شستن صورت خود، صبح زود، کمي آلوئه ورا در پیشانی خود ماساژ دهید. اجازه دهید بـه مدت 15 دقیقه بمانـد تـا خشک شود و سپس آن را با آب گرم بشورید. هر روز این کار را بـرای از بین بـردن چین و چروک و خطوط اخم خود تکرار کنید.

 

ژله

تقریبا در هر خانه ای یافت مي شود، ژله مي توانـد از طریق آبـرسانی پوست از خطوط اخم جلوگیری کنـد ؛ کمي از ژله را بـر روی پیشانی و بین ابـروهای خود بمالید و بـه آرامي ماساژ دهید، با حرکات دایره ای بـه مدت 5 دقیقه ، مي توانید تفاوت را در چنـد هفته ببینید با این حال، این دارو بـرای پوستی کـه مبتلا بـه آکنه نیست توصیه مي شود، زیرا ژله مي توانـد تولید سلول های آکنه را افزایش دهد.

 

درمان‌های پزشکی خط اخم و جوانسازی پوست

از بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

طب سنتی و از بین بردن خط اخم

اگر راهکار‌های خانگی نتوانستنـد از خطوط اخم و پیشانی‌تـان کم کننـد و از نتیجه راضی نیستید مي‌توانید در مورد راهکار‌های پزشکی رفع خط اخم و جوانسازی پوست با متخصص پوست مشورت کنید.

 

بوتـاکس بـرای درمان خط اخم و جوانسازی پوست

طی سال‌های اخیر، بوتـاکس بـرای انواع درمان‌های رفع پیری و جوانسازی پوست کاربـرد و شهرت فراوانی پیدا کرده است. البته بوتـاکس یک نام تجاری است، اما خیلی از افراد از آن بـرای عنوان کردن انواع روش‌های تزریقی کـه عضلات را شُل یا فلج مي‌کننـد و از ظاهر چین و چروک‌های پوست مي‌کاهنـد استفاده مي‌کننـد.

بوتـاکس در مقایسه با سایر روش‌های پزشکی زیبایی و جوانسازی پوست، هزینه‌ی کمتری دارد و عوارض جانبی آن نیز کمتر است. از سویی دیگر، بوتـاکس یک راهکار موقتی است کـه بعد از چنـد ماه اثر آن از بین مي‌رود. ضمنا بوتـاکس اجازه‌ی نشان دادن کامل طیف احساسات‌تـان را بـه شما نخواهد داد و در نتیجه باعث مي‌شود چهره و حالت‌تـان خشک و بی‌احساس جلوه کنـد.

از بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

ازبین بردن چروک پیشانی با لیزر

ژوویدرم و سایر فیلر‌های بافت نرم بـرای درمان خط اخم و جوانسازی پوست

فیلر‌های بافت نرم با هدف تقلید کلاژن و سایر عناصر ساختـاری پوست طراحی و ساخته شده‌انـد. محصولات درمانی کـه در این دسته قرار مي‌گیرنـد شامل رستیلان، اسکولپترا و ژوویدرم مي‌شونـد.

بین بوتـاکس و فیلر‌های پوستی تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد، اما هر دو عوارض جانبی کمي دارنـد. فیلر‌های پوستی در بیشتر موارد گران‌تر هستنـد.

 

لیفت صورت بـرای درمان خط اخم و جوانسازی پوست

پرهزینه‌ترین و پرخطرترین راه بـرای رفع خط اخم و جوانسازی پوست، لیفت صورت است. لیفت صورت نوعی جراحی زیبایی است کـه پوست صورت و گردن را مي‌کِشد و سفت و محکم مي‌کنـد. این نوع عمل‌های جراحی جوانسازی پوست، در صورتی کـه با موفقیت انجام شونـد نتـایج دائمي دارنـد. اما قبل از عمل بـه دشواری مي‌توانید پیش بینی کنید بعد از لیفت صورت، چهره‌تـان چگونه خواهد شد. سایر عوارض لیفت صورت شامل موارد زیر مي‌شود:

_ بـه مرور زمان این احتمال وجود دارد کـه چین و چروک‌ها دوباره تشکیل شونـد.
_ لیفت صورت، خطر عفونت هم دارد.
_ لیفت صورت نیاز بـه چنـدین هفته استراحت و مراعات دارد تـا التیام و ریکاوری صورت بگیرد.
_ لیفت صورت در مقایسه با سایر روش‌های جوانسازی پوست نسبتـا پُرهزینه است.

 

چگونه از بـروز خط اخم پیشگیری کنید؟

بـهترین راه پیشگیری از ایجاد خط اخم این است کـه افراد خیلی زود و در همان اوایل سنین جوانی، تکنیک‌های جلوگیری را یاد بگیرنـد، یعنی خیلی زودتر از اینکـه این خط‌ها ظاهر شونـد. اگر از نظر ژنتیکی در معرض این چین و چروک‌ها هستید، پس این تکنیک‌های پیشگیری را یاد بگیرید و اجرا کنید:

_ زیاد آب بنوشید.
_ رژیم غذایی‌تـان سرشار از فیبـر و آنتی اکسیدان باشد.
_ سیگار نکشید.
_ عینک آفتـابی بزنید.
_ طی روز ضد آفتـاب بزنید، مخصوصا صورت را کاملا با ضد آفتـاب بپوشانید.
_ رطوبت پوست‌تـان را هميشه حفظ و آن را هیدراته نگه دارید.
_ هرگز روی شکم نخوابید، بـه پشت بخوابید.
_ پوستتـان را یا یک اسکراب مناسب، دو بار در روز لایه بـرداری کرده و سلول‌های مرده‌ی روی سطح پوست را جدا کنید.

از بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

رفع دائمی چروک پیشانی

چنـد راهکار ساده و خانگی دیگر بـرای درمان خط اخم و جوانسازی پوست کـه امتحان کردن‌شان مي‌ارزد

راهکار‌هایی کـه بـه شما توصیه مي‌کنیم هر چنـد پشتوانه‌ی علمي نـدارنـد و ثابت شده نیستنـد، اما هستنـد کسانی کـه باور دارنـد این روش‌ها تـاثیرگذارنـد:

_ روی خط اخم در ناحیه‌ی ميان ابـروهای‌تـان سفیده تخم مرغ بمالید.

_ ماست و عسل و آبلیمو و مایع داخل کپسول ویتـامين E را با هم ترکیب کرده و ده دقیقه آن را روی خط اخم‌تـان بگذارید و سپس بشویید.

_ چنـد قطره روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین را هر شب قبل از خواب بـه خطوط پیشانی و خط اخم‌تـان بمالید و ماساژ بدهید.

_ روزی دو تـا چهار با یک قاشق غذاخوری روغن بذرکتـان بخورید. ماسکی از آووکادوی له شده بـه مدت ۲۰ دقیقه روی صورت‌تـان بگذارید و سپس بشویید.

_ همچنین مي‌توانید تمرین کنید تـا ابـراز احساسات از طریق چهره را محدود کنید، البته مراقب باشید تـا این کار بـر کیفیت زنـدگی و روابط تـان اثر نگذارد!

_ واقعیت این است کـه ژنتیک، جاذبـه زمين، رژیم غذایی و سبک زنـدگی‌تـان ارتباط تنگاتنگی با بـروز خط اخم چهره‌تـان دارد

 

از بین بردن خط اخم و چروک پیشانی

چگونه چین و چروک پیشانی را از بین ببریم

کلام آخر: 

با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد شما میتوانید از بروز خطوط اخم و چروک پیشانی جلوگیری کنید. به پوست خود بسیار اهمیت بدهید چون نشانه سلامتی شماست و از عادت های بد پرهیز کنید که باعث به وجود آمدن این خطوط نا خوشایند در صورت شما می شوند.

 

مطالب بیشتر:

نکات مهم اپیلاسیون در خانه، استفاده از موم برای اپیلاسیون در خانه

انواع ماسک صورت با سفیده تخم مرغ

باید ها و نباید های شست وشوی صورت به صورت اصولی

 

 

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟