افزایش کلاژن سازی پوست، جوانی و شادابی پوست صورت

افزایش کلاژن سازی پوست، جوانی و شادابی پوست صورتافزایش کلاژن سازی پوست، جوانی و شادابی پوست صورت

کلاژن یکی از جدیدترین کلمات کلیدی در سلامتی است. امروزه در فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه توجه نکردن به کرم ها یا پودر های کلاژن که ادعا می کنند باعث افزایش کلاژن سازی می شوند و جوانی را بازمی گردانند دشوار است. اما برای سلامتی چقدر مهم هستند؟

اینجا به برسی این پروتئین پرطرفدار، تحلیل علمی آن و اینکه آیا کلاژن ارزش سرمایه گذاری دارد، می پردازیم.

افزایش کلاژن سازی پوست، جوانی و شادابی پوست صورت

کلاژن چیست

کلاژن دقیقا چیست؟

احتمالاً در مورد کلاژن موجود در پوست خود فکر می کنید زیرا هر زمان که کسی در مورد پیری پوست صحبت می کند، این کلمه به ذهن می آید. درست است که این پروتئین در جوان بودن پوست نقش دارد، اما خواص بیشتری از آن وجود دارد. کلاژن پروتئین است و یکی از سازنده های اصلی پوست ماست. داین رابینسون، پزشک متخصص پوست، متخصص پوست در پوست مدرن در وستروپورت، کانکتیکات، می گوید: همچنین در استخوانها، تاندون ها و رباط ها یافت می شود.

یک واقعیت جالب: کلاژن 75 درصد از ساختار پوست را تشکیل می دهد.

افزایش کلاژن سازی پوست، جوانی و شادابی پوست صورت

آسیب به کلاژن سازی

چه عواملی در از بین رفتن کلاژن پوست نقش دارند؟

متأسفانه، کلاژن با افزایش سن شروع به تخریب می کند و ژنتیک بر سرعت این تخریب تأثیر می گذارد. ما سال به سال کلاژن از دست می دهیم و کلاژن با کیفیت پایین تری می سازیم. رادیکال های آزاد به کلاژن آسیب می رسانند آنها دشمن پوست هستند.  عوامل محیطی (مانند اشعه ماوراء بنفش یا آلودگی)، عادات بد سبک زندگی (سیگار کشیدن) و رژیم غذایی ضعیف (به عنوان مثال قند زیاد) همه باعث تشکیل رادیکال آزاد می شوند و بر سرعت تخریب کلاژن اثر می گذارند.

بیایید برای لحظه ای به سیگار کشیدن برسیم یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای پوست انجام دهید این است که سیگار نکشید یا ترک کنید. تحقیقات نشان می دهد که استعمال سیگار به رادیکال های آزاد اجازه می دهد تا به فیبرهای کلاژن حمله کنند و آنها را ضعیف و بی کیفیت کنند. بنابراین جای تعجب نیست که پوست یک سیگاری به خصوص در اطراف دهان آسیب دیده و چروک به نظر می رسد.

افزایش کلاژن سازی پوست، جوانی و شادابی پوست صورت

جوان سازی پوست

نگاهی به ساختار این پروتئین اساسی :

کلاژن از سه اسید آمینه تشکیل شده است: گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین. مولکول کلاژن مانند مارپیچ سه گانه است که با سایر مولکول های کلاژن در پوست ترکیب می شود تا یک شبکه مانند شبکه ی درم ایجاد کند، که لایه ای از پوست در زیر اپیدرم است.

افزایش کلاژن سازی پوست، جوانی و شادابی پوست صورت

کلاژن ساز قوی

فواید کلاژن برای بدن چیست؟

پروتئین کار بزرگی در بدن انجام می دهد. کلاژن ساختار بافت، چقرمگی، سفتی و بافت را به بدن می دهد. در پوست، شبیه لایه ای از چرم است. و هنگامی که با الیاف الاستیک مخلوط شود، به پوست و استحکام و حالت ارتجاعی می بخشد.

هنگامی که کلاژن شروع به تخریب در پوست و در بدن افت می کند، ممکن است متوجه چین و چروک ها، تاندون ها و رباط های سفت ت ، عضلات ضعیف تر، درد مفاصل و حتی مشکلات GI شوید. واضح است که کلاژن برای سلامتی هر سیستمی در بدن بسیار مهم است.

افزایش کلاژن سازی پوست، جوانی و شادابی پوست صورت

پوست تا چه سنی کلاژن سازی می کند

چند روش علمی اثبات شده برای افزایش تولید کلاژن :

واقعیتی نه چندان جالب : هر سال بعد از 30 سالگی، کلاژن را از دست می دهیم و توانایی تولید کلاژن با کیفیت بالا کاهش می یابد توصیه می شود با استفاده از مواد موضعی که باعث افزایش تولید کلاژن می شود، به دوباره سازی کلاژن کمک کنیم.

تحقیقات در ژورنال زیبایی پوست در مارس 2016 نشان داد که اسید رتینوئیک و رتینول که اغلب در کرم ها و سرم های ضد پیری استفاده می شوند. سنتز کلاژن را در پوست تحریک می کنند. همچنین استفاده از محصولات حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسید گلیکولیک و پپتیدها می توانند باعث ایجاد کلاژن شوند.

چندین درمان نیز وجود دارد که در مطب متخصص پوست انجام می شود، که به افزایش کلاژن کمک می کند که شامل لیزر، فرکانس رادیویی، سونوگرافی، میکرونیدلینگ و پرکننده ها هستند. مطالعات ثابت می كنند كه انواع مختلفی از روشها می توانند باعث افزایش تولید کلاژن و بهبود ظاهر پوست شود.

همچنین با حفظ یک رژیم غذایی سالم، غذاهای غنی از پروتئین، اسیدهای آمینه بدن را برای تولید کلاژن را تأمین می کند، همچنین سایر مواد مغذی مانند ویتامین C، روی و مس هم کمک می کنند. برای به حداکثر رساندن تولید کلاژن، رژیم غذایی متنوعی پر از غذاهای کامل مانند : میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، لوبیا، گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی و آجیل بخورید.به نظر می رسد که این توصیه های تغذیه سالم را مدتهاست که شنیده اید.

ضد آفتاب با طیف گسترده و حداقل SPF 30 بزنید. این بهترین راه برای اطمینان از کلاژن سالم است، حتماً هر روز بزنید، زیرا قرار داشتن در معرض تابش آفتاب در طول عمر وجود دارد و اولین خط دفاع محافظت از کلاژن موجود است، به جای اینکه سعی کنید عادتهای بد محافظت در برابر آفتاب را بعداً جبران کنید، از کلاژن موجود محافظت کنید.

مراقبت از خود را با ماساژ پوست انجام دهید. اطلاعات کمی نشان می دهد ماساژ منظم پوست به تشویق تشکیل پروکلاژن و تقویت فوایدکرم های ضد پیری کمک کند.

انواع مختلف کلاژن :

طبق یک مرجع، 28 نوع کلاژن وجود دارد. با این وجود منابع متذكر می شوند كه انواع II، I و III فراوان ترین كلاژن در بدن هستند و این كلاژهایی هستند كه مورد نظر هستند. از آنجا که این لیست طولانیست، ما سه نوع از برجسته ترین و جایی که آنها در بدن یافت می شود را پوشش خواهیم داد.

نوع اول (I) کلاژن اصلی موجود در پوست  همچنین در تاندون ها، استخوان ها، رباط ها، دندان ها و برخی بافت های همبند خاص  است

نوع دوم (II) غضروف را تشکیل می دهد و در چشم یافت می شود.

نوع سوم (III) این نوع کلاژن باعث ایجاد پوست، عضلات و رگ های خونی می شود.

افزایش کلاژن سازی پوست، جوانی و شادابی پوست صورت

مکمل های کلاژن

چگونه می توانید کلاژن بیشتری بدست آورید :

پودرها و کپسول ها : اخیراً به عنوان یک افزودنی قهوه و اسموتی ها هم مرسوم هستند. شواهدی وجود دارد که در مجله داروها در پوست منتشر شده است، نشان می دهد که مکمل های خوراکی کلاژن، از جمله نوع کلاژن که اغلب در پودرها یافت می شود، نوید بخش کاهش اثرات پیری هستند. دید گاهی وجود دارد که بیان می کند پودر كلاژن پروتئین است و وقتی آن را مصرف می كنیم، بدن ما مانند سایر منابع پروتئین مانند مرغ یا ماهی آن را هضم می كند.

کرم ها و روغن های کلاژن : طرفداران کرم های کلاژن موجود در بازار ادعا می کنند با صاف کردن چین و چروک علائم پیری را کاهش می دهند. این مواد حاوی کلاژن مصنوعی هستند که رطوبت را به پوست منتقل می کند و باعث ایجادپر شدن پوست می شود. اما در مورد چگونگی بهترین استفاده از کلاژن در درمانهای موضعی کمبود تحقیق وجود دارد.

مایعات : بعضی از افراد نوشیدن مایع استخوانی را که از استخوان های حیوانات تولید شده است، انتخاب می کنند. اگرچه ممکن است یک منبع رژیم غذایی کلاژن باشد، اما طبق گفته دیده بان سلامت زنان هاروارد، اینکه دارای خاصیت ضد پیری برای پوست است، ثابت نشده است.

برخی از عوارض و خطرات جانبی کلاژن :‎

به طور کلی، خطرات ذاتی همراه با کلاژن وجود ندارد این یک مؤلفه مهم در بدن سالم است. اما اگر مکمل های کلاژن مصرف می کنید با تیم بهداشت و درمان خود همکاری کنید تا یک مکمل با کیفیت بالا را از یک برند معتبر انتخاب کنید. همچنین شایان ذکر است که منبع کلاژن اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر به تخم مرغ یا ماهی حساسیت دارید، در معرض واکنش جدی به کلاژن حاصل از آن غذاها هستید.

 صحبت با متخصص پوست درباره کلاژن :

اگر علاقه مند به بهبود تولید کلاژن پوست خود هستید، مهم است که در مورد گزینه های خود (موارد موضعی،درمان های داخل مطب) هزینه ها، درد احتمالی، هرگونه مدت بستری و خطرات احتمالی بپرسید. همچنین در مورد مزایای کوتاه مدت و بلند مدت سؤال کنید.

سوالات متداول در مورد کلاژن :

منظور از کلاژن چیست ؟  کلاژن پروتئینی است که به پوست، مفاصل و استخوان ها ساختار می بخشد.

کلاژن از چه چیزی ساخته شده است؟ کلاژن از سه اسید آمینه تشکیل شده است: گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین.

چه غذاهایی حاوی کلاژن بالایی هستند؟  غذاهای سرشار از پروتئین، مانند گوشت، تخم مرغ، ماهی و غذاهای دریایی، لوبیا و لبنیا ، بدن شما را با انواع اسیدهای آمینه مورد نیاز برای ساخت کلاژن تأمین می کند.

پپتیدهای کلاژن چیست؟ پپتیدهای کلاژن مولکولهای کلاژن هستند که شکسته می شوند و باعث می شوند که بدن راحت تر هضم و جذب شود. پپتیدهای کلاژن به آسانی در مایعات حل می شوند.

سخن پایانی :

کلاژن پروتئینی است که در بدن وجود دارد، بخصوص در پوست، استخوان ها، رباط ها و تاندون ها، دندان ها و بافت های همبند. رژیم غذایی سالم و مناسب که شامل پروتئین کافی، عادتهای مناسب، ضد آفتاب و موارد موضعی و سایر روش های مراقبت های پوستی می تواند بدن شما را از آنچه مورد نیاز است برای احساس عالی و کاهش ظاهر پیری تضمین کند.

مطالب مرتبط :

تفاوت ضد آفتاب های شیمیایی و مینرال(معدنی،فیزیکی)

سرم ویتامین C، بهترین محصولات، مزایا و عوارض جانبی

4.8/5 - (5 امتیاز)