انواع درمان جوش صورت (آکنه) و عوارض جانبی

انواع درمان جوش صورت (آکنه) و عوارض جانبی

جوش صورت (آکنه) و شما

آکنه حاصل فولیکولهای وصل شده به مو است. چربی،گرد و خاک و سلولهای مرده روی سطح پوست منافذ پوست را مسدود کرده و جوش یا عفونت موضعی کوچک ایجاد می کند. درمانهای مختلفی برای پاک کردن باکتریها و خشک کردن چری های اضافی که منجر به آکنه می شوند وجود دارد. شامل: اصلاح سبک زندگی، داروهای موضعی، داروهای خوراکی و دیگر روشهای پزشکی .

درمان مناسب که برای هر فرد بستگی به شرایط فردی دارد. اگر آکنه های خفیف تا متوسط مانند سرهای سفید یا جوش های سر سیاه دارید، درمان باید نسبتاً آسان باشد. اما اگر آکنه کیستیک یا التهابی دارید، درمان ممکن است چالش برانگیزتر باشد. آکنه کیستیک یک یا چند کیست بزرگ، دردناک و قرمز در زیر سطح پوست است. پزشک یا متخصص پوست می تواند در تشخیص نوع آکنه کمک کند.

انواع درمان جوش صورت (آکنه) و عوارض جانبی

بهترین درمان جوش صورت

اصلاح سبک زندگی :

بسیاری از افراد مبتلا به آکنه یا جوش های خفیف می توانند با تغییر در شیوه زندگی بیماری را مدیریت کنند. چربی و روغن عامل اصلی آکنه است، بنابراین تمیز نگه داشتن صورت و موهایتان بسیار مهم است، به خصوص اگر موهای شما چرب هستند. روغن ها وچربی حاصل از مو و صورت شما نیز روی بالشت و ملحفه ها هم تاثیر می گذارند. عوض کردن روبالشی به صورت روزانه یا هفتگی می تواند کمک کند.

روزانه دو تا سه بار صورت خود را با آب ولرم و یک پاک کننده ملایم که ساینده نیست بشویید. پوست خود را خیلی سخت اسکراب نکنید، سعی کنید از محصولات مراقبت از پوست که می توانند تحریک کننده باشند، استفاده نکنید ، مانند لوسیون های معطر یا لوازم آرایش روغنی. مرطوب کننده ها و کرم های ضد آفتابی را انتخاب کنید که دارای برچسب ” noncomedogenic ” هستند. به این معنی که منافذ پوست را مسدود نمی کند.

موارد بالا می تواند به شما در رفع آکنه های خفیف کمک کند. اگر به چیزی قوی تر نیاز دارید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از داروهای موضعی یا خوراکی نیز استفاده کنید.

انواع درمان جوش صورت (آکنه) و عوارض جانبی

از بین بردن جوش برای همیشه

داروهای موضعی :

داروهای موضعی مانند لوسیون ها، ژل ها و کرم هایی که روی پوست اعمال می کنید. معمولاً صبح و قبل از خواب، بعد از شستن صورت، یك لایه ی نازك را روی پوست می مالید. برخی از آنها در دسترس هستند و برخی دیگر نیاز به نسخه دارند.

فرآورده های آکنه  معمولاً حاوی ماده فعال سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید هستند. این مواد میزان تولید روغن و چربی را در بدن کم می کنند. همچنین با التهاب مبارزه می کنند. این اثرات به درمان کمک می کند و از شکل گیری مجدد آنها جلوگیری می کند.

داروهای نیازمند به نسخه زمانی تجویز می شوند که وقتی محصولات در دسترس به اندازه کافی قوی نیستند. این ژل ها یا کرم های آکنه ممکن است حاوی ترتینوئین (یک داروی رتینوئید ناشی از ویتامین A) یک نسخه قوی تر از بنزوئیل پراکسید یا یک آنتی بیوتیک بنام کلیندامایسین باشد.این موارد وقتی که آکنه شما متوسط و شدید است بهتر عمل می کند.

انواع درمان جوش صورت (آکنه) و عوارض جانبی

درمان جوش صورت و آکنه با دارو

داروهای خوراکی :

داروهای خوراکی برای آکنه به عنوان درمانهای سیستمیک نیز شناخته می شوند زیرا در کل بدن جذب می شوند و فقط با نسخه پزشک در دسترس هستند. این داروها معمولاً برای درمان آکنه های متوسط تا شدید استفاده می شوند که به دارو های موضعی پاسخ مناسب نمی دهند. سه نوع داروی سیستمیک که برای درمان آکنه استفاده می شود عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک ها
  • برخی دارو های ضد بارداری
  • ایزوترتینوئین

 

آنتی بیوتیک ها

پزشک ممکن است مصرف روزانه آنتی بیوتیک مانند تتراسایکلین تجویز کند که می تواند به مبارزه با باکتری ها و عفونت از داخل به شما کمک کند. آنتی بیوتیک ها معمولاً با داروهای موضعی استفاده می شوند وقتی که ژل ها و کرم ها به تنهایی وضعیت شما را بهبود نمی بخشند.

 

برخی دارو های ضد بارداری

تنظیم سطح هورمون می تواند به بهبود آکنه در برخی از خانم ها کمک کند. با این وجود، نباید در دوران بارداری از قرص های ضد بارداری استفاده کنید. اگر باردار هستید، از پزشک خود بپرسید که از چه درمان هایی می توانید استفاده کنید.

 

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین یک داروی قوی در خانواده رتینوئید است. اندازه غدد چربی را کاهش می دهد به طوری که آنها روغن کمتری تولید می کنند. همچنین به تنظیم حجم معاملات سلولها کمک می کند تا سلول مانع از انتشار باکتری ها و روغن اضافی منافذ شما شود. ایزوترتینوئین بیشتر برای افرادی که آکنه شدید کیستیک دارند توصیه شده است. پزشک وقتی آن را تجویز کند که دیگر داروهای آکنه کار نکردند. دارای عوارض جانبی شدیدی است.

انواع درمان جوش صورت (آکنه) و عوارض جانبی

درمان جوش و آکنه با لیزر

 دیگر روشهای درمان آکنه :

اگرچه به طور معمول به عنوان دارو تجویز نمی شود، ممکن است از چند روش پزشکی دیگر برای درمان آکنه های شدید استفاده شود. این روش ها معمولاً در مطب پزشک انجام می شود. ممکن است دردناک باشند و در بعضی موارد باعث ایجاد زخم می شوند و برنامه های بیمه درمانی همیشه آنها را پوشش نمی دهد.

تخلیه و استخراج

در حین تخلیه و استخراج پزشک کیست های بزرگی را که در زیر پوست شما ایجاد می شود به صورت دستی تخلیه می کند. آنها مایعات، خاک، چرک و پوست مرده را در داخل کیست از بین می برند تا عفونت و درد را کاهش دهند. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها یا استروئید به کیست تزریق کند تا سرعت بهبود افزایش یابد و خطر زخم را کاهش دهد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی همچنین ممکن است به بهبود عفونت آکنه کمک کند. نور لیزر به کاهش مقدار باکتری موجود در پوست که باعث آکنه می شود کمک می کند.

لایه برداری به صورت شیمیایی و میکرودرم ابریژن

لایه برداری های شیمیایی و میکرودرم ابریژن لایه بالایی پوست شما را از بین می برد. در این فرآیند،جوش های سرهای سفید و جوشهای سرسیاه نیز برداشته می شوند.

انواع درمان جوش صورت (آکنه) و عوارض جانبی

جوش و اکنه در دوران بارداری

درمان آکنه در دوران بارداری :

تقریباً همه افراد در طول زندگی خود آکنه را تجربه می کنند که بیشتر در بین نوجوانان شایع است. با این حال، بزرگسالان می توانند در هر زمانی خصوصاً در دوران بارداری، دچار آکنه شوند. اما زنان باردار مبتلا به آکنه گزینه های درمانی یکسانی ندارند. اکثر داروهایی که برای درمان آکنه در نوجوانان و بزرگسالان استفاده می شود، در دوران بارداری بی خطر نیستند، یا ایمنی دارو مشخص نیست.

رتینوئیدهای موضعی جزء داروهای دسته C هستند. این بدان معنی است که در مطالعات حیوانات نشان دادهشده است که در صورت مصرف مقادیر زیاد برای جنین در حال رشد مضر هستند. قبل از استفاده از ترتینوئین با پزشک خود مشورت کنید.

ایزوترتینوئین و تتراسایکلین می توانند به جنین آسیب برساند. ایزوترتینوئین با نقص هنگام تولد ارتباط دارد و تتراسایکلین می تواند دندانهای کودک شما را تغییر رنگ دهد. همینطور در دوران بارداری از هیچ یک از آنها استفاده نکنید.

در دوران بارداری محصولاتی قابل استفاده هستند که از بنزوئیل پراکسید استفاده می کنند.

اثرات جانبی :

عوارض جانبی درمان آکنه بسته به روشی که انتخاب می کنید و قدرت دارو متفاوت است.

برای داروهای موضعی آکنه، شایعترین عوارض جانبی خشکی و سوزش پوست است. خوشبختانه این علائم موقتی هستند. آنها معمولاً با عادت بدن به داروها بهبود می یابند. اگر پوست شما خارش، سوختگی یا لک های شدیدی ایجاد می کند، به پزشک خود بگویید.

عوارض جانبی احتمالی داروهای خوراکی می تواند جدی تر باشد. آنتی بیوتیک ها می توانند باعث ناراحتی معده شوند یا شما را گیج و  دچار سرگیجه کنند. اگر قرص های ضد بارداری را نیز مصرف می کنید، از یک روش کنترل تولد پشتیبان نیز استفاده کنید.

اگر برای مدیریت آکنه از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید، توجه داشته باشید که عوارض جانبی داروهای ضد بارداری خوراکی شامل افزایش خطر لخته شدن خون و فشار خون بالاست.

ایزوترتینوئین خوراکی می تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند، به خصوص اگر هنگام مصرف آن باردار شوید. نقص هنگام تولد در نوزادانی که مادران ایزوترتینوئین در دوران بارداری مصرف کرده اند، گزارش شده است. این دارو همچنین می تواند خطر افسردگی و افکار خودکشی را افزایش داده و بر کلسترول و عملکرد کبد شما تأثیر بگذارد.

با پزشک خود صحبت کنید

آکنه یک بیماری قابل درمان است. وقتی تغییرات اساسی در شیوه زندگی جوابگو نبود. محصولات در درسترس را امتحان کنید. اگر به چیزی قوی تر نیاز دارید، با پزشک خودمشورت کنید. آنها آکنه را ارزیابی کرده و مراحل بعدی را برای درمان پیشنهاد می کنند. تحقیقات پیشرفته پزشکی در حال یافتن راههای جدیدی برای مقابله با عفونت و آکنه است.

منبع : healthline

 

مطالب بیشتر:

7 غذایی که باعث آکنه می شود

از بین بردن جوش برای همیشه

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟