انواع سرطان و علائم آن

انواع سرطان و علائم آن

درباره سرطان چه می دانید؟

سرطان باعث می شود سلولها به طور غیرقابل کنترل تقسیم شوند. این می تواند در تومورها، آسیب به سیستم ایمنی بدن و سایر اختلالات منجر به مرگ شود. بر اساس گزارش سال 2018 انجمن سرطان آمریکا، تا ژانویه سال 2016، در ایالات متحده، حدود 15.5 میلیون نفر با سابقه سرطان زندگی می کردند. در این مقاله انواع سرطان، چگونگی پیشرفت بیماری و بسیاری از روشهای درمانی را که به بهبود کیفیت زندگی و میزان بقا کمک می کند، بررسی می کنیم.

 

سرطان چیست؟

انواع سرطان و علائم آن

عوارض جانبی شیمی درمانی شامل ریزش مو است

سرطان یک اصطلاح گسترده است که در نتیجه تغییرات سلولی باعث رشد کنترل نشده و تقسیم سلول ها می شود. برخی از انواع سرطان باعث رشد سریع سلول می شوند، در حالی که برخی دیگر باعث رشد و تقسیم سلول ها با سرعت کمتری می شوند.

اشکال خاصی از سرطان منجر به رشد قابل ملاحظه ای به نام تومور می شود، در حالی که برخی دیگر از انواع سرطان مانند سرطان خون، اینگونه نیست. بیشتر سلولهای بدن عملکردهای خاصی دارند و طول عمر ثابت دارند. مرگ سلول ممکن است یک چیز بد به نظر برسد، اما مرگ سلولی بخشی از یک پدیده طبیعی و مفید به نام آپوپتوز است.

یک سلول دستورالعمل مرگ را دریافت می کند تا بدن بتواند آن را با سلول جدیدتری جایگزین کند که عملکرد بهتری داشته باشد. اما سلول های سرطانی فاقد چنین مؤلفه هایی هستند.

در نتیجه، آنها با استفاده از اکسیژن و مواد مغذی که معمولاً سلولهای دیگر را تغذیه می کنند، در بدن ایجاد می شوند. سلولهای سرطانی می توانند تومورهایی ایجاد کنند، سیستم ایمنی بدن را مختل کنند و باعث ایجاد تغییرات دیگری شوند که مانع از عملکرد منظم بدن می شوند.

سلولهای سرطانی ممکن است در یک ناحیه ظاهر شوند، سپس از طریق غدد لنفاوی پخش شوند. اینها خوشه های سلولهای ایمنی بدن در سراسر بدن هستند.

 

علل

انواع سرطان و علائم آن

سیگار، یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان

علل بسیاری از سرطان وجود دارد، و برخی از آنها قابل پیشگیری است. به عنوان مثال، بر اساس داده های گزارش شده در سال 2014، بیش از 480،000 نفر هر سال در ایالات متحده از سیگار کشیدن می میرند.

علاوه بر استعمال سیگار، عوامل خطر سرطان شامل موارد زیر است:

  • مصرف الکل زیاد
  • وزن اضافی بدن
  • عدم تحرک جسمی
  • تغذیه ضعیف

سایر علل سرطان قابل پیشگیری نیست. در حال حاضر مهمترین عامل خطرناک غیرقابل پیش بینی سن است. طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، پزشکان آمریكا 87٪ موارد سرطان را در افراد 50 سال یا بیشتر تشخیص می دهند.

 

آیا سرطان ژنتیکی است؟

انواع سرطان و علائم آن

انتقال سرطان از طریق ژن

عوامل ژنتیکی می توانند در ایجاد سرطان نقش داشته باشند. کد ژنتیکی یک شخص به سلولهای خود می گوید که کی باید تقسیم شوند و منقضی شوند. تغییر در ژن ها می تواند منجر به دستورالعمل های ناقص شود و سبب بروز سرطان شود.

ژنها همچنین بر تولید پروتئینها تأثیر می گذارند. پروتئین ها بسیاری از دستورالعمل های رشد و تقسیم سلولی را در اختیار دارند. بعضی از ژن ها پروتئین هایی را تغییر می دهند که معمولاً سلول های آسیب دیده را ترمیم می کنند که می تواند سبب بروز سرطان شود. اگر والدینی این ژن ها را داشته باشد، می تواند دستورالعمل های تغییر یافته را به فرزندان خود منتقل کند.

برخی تغییرات ژنتیکی، بعد از تولد رخ می دهد و عواملی مانند استعمال سیگار و قرار گرفتن در معرض آفتاب می توانند خطر را افزایش دهند.

سرانجام ، فرد می تواند مستعد ابتلا به یک نوع سرطان باشد. پزشک ممکن است به این موضوع اشاره کند که دارای سندرم سرطان ارثی است. جهش های ژنتیکی ارثی به طور قابل توجهی در پیشرفت 5-10 درصد از موارد سرطان نقش دارند.

 

درمان سرطان

انواع سرطان و علائم آن

روش های درمانی سرطان

تحقیقات نوآورانه باعث توسعه داروهای جدید و فناوریهای درمانی شده است. پزشکان معمولاً معالجه را بر اساس نوع سرطان، مرحله تشخیص آن و سلامت کلی فرد تجویز می کنند.

در زیر نمونه هایی از رویکردهای مربوط به درمان سرطان آورده شده است:

شیمی درمانی با داروهایی که سلولهای تقسیم کننده سریع را هدف قرار می دهند با هدف از بین بردن سلولهای سرطانی انجام می شود. این داروها همچنین می توانند به کوچک شدن تومورها کمک کنند، اما عوارض جانبی آن می تواند شدید باشد.

هورمون درمانی شامل مصرف داروهایی است که باعث تغییر در عملکرد برخی هورمون ها یا اختلال در توانایی بدن در تولید آنها می شود. هنگامی که هورمون ها نقش مهمی دارند، مانند سرطان پروستات و پستان، این روش مشترک است.

ایمونوتراپی از داروها و سایر روشهای درمانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تشویق آن برای مبارزه با سلولهای سرطانی استفاده می کند. دو نمونه از این درمان ها مهار کننده های ایست بازرسی و انتقال سلول فرزندخوانده است.

پزشکی شخصی شده، رویکردی جدیدتر و در حال توسعه است. این شامل استفاده از آزمایشات ژنتیکی برای تعیین بهترین روشهای درمانی برای ارائه خاص سرطان در فرد است. محققان هنوز نشان نداده اند که می تواند همه نوع سرطان را به طور موثری درمان کند.

پرتودرمانی از پرتوی دوز بالا برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کند. همچنین، پزشک ممکن است استفاده از اشعه را برای کوچک کردن تومور قبل از عمل یا کاهش علائم مرتبط با تومور توصیه کند.

پیوند سلولهای بنیادی می تواند به ویژه برای مبتلایان به سرطانهای مرتبط با خون مانند لوسمی یا لنفوم مفید باشد. این شامل سلول هایی، مانند گلبول های قرمز یا سفید است، که در شیمی درمانی یا پرتونگاری از بین رفته است. تکنسین های آزمایشگاه سپس سلول ها را تقویت کرده و آنها را به داخل بدن باز می گردانند.

جراحي اغلب هنگامي كه فرد دچار تومور سرطاني شود، بخشي از يك برنامه درماني است. همچنین، یک جراح ممکن است غده های لنفاوی را حذف کرده یا از شیوع بیماری جلوگیری کند.

درمانهای هدفمند عملکردهایی را در سلولهای سرطانی انجام می دهند تا از تکثیر آنها جلوگیری شود. آنها همچنین می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. دو نمونه از این روشهای درمانی داروهای مولکولی کوچک و آنتی بادی های مونوکلونال هستند.

پزشکان غالباً بیش از یک نوع درمان را انجام می دهند تا اثربخشی به حداکثر برسد.

 

انواع سرطان

انواع سرطان و علائم آن

شایع ترین سرطان ها

طبق اعلام انستیتوی ملی سرطان، شایع ترین سرطان در ایالات متحده، سرطان پستان است و پس از آن سرطانهای ریه و پروستات، که سرطانهای غیر ملانوما را از این یافته ها حذف کرده است.

هر ساله بیش از 40000 نفر در کشور آمریکا، به یکی از انواع سرطان که در زیر آمده است، مبتلا می شوند:

  • مثانه
  • روده بزرگ و روده
  • آندومتر
  • کلیه
  • لوسمی
  • جگر
  • ملانوما
  • لنفوم غیر هوچکین
  • لوزالمعده
  • تیروئید

اشکال دیگر کمتر متداول است. طبق آمار موسسه ملی سرطان، بیش از 100 نوع سرطان وجود دارد.

 

گسترش سرطان

انواع سرطان و علائم آن

نحوه گسترش و پیشرفت سرطان در بدن

سرطان به سه طریق به شرح زیر در بدن گسترش می‌یابد:

از طریق بافت: سرطان به بافت نرمال مجاور حمله می‌کند.

از طریق دستگاه لنفاوی: سرطان به دستگاه لنفاوی حمله می‌کند و در عروق لنفاوی حرکت می‌نماید و به دیگر نقاط بدن می‌رسد.

از طریق خون: سرطان به سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها حمله می‌کند و همراه خون به دیگر نقاط بدن می‌رسد.

هنگامی‌که سلول‌های سرطانی از تومور اولیه (اصلی) جدا می‌شوند و همراه لنف یا خون به دیگر نقاط بدن می‌رسند، ممکن است توموری دیگر (ثانویه) تشکیل شود. این فرایند را متاستاز می‌نامند. تومور ثانویه (متاستازی) از همان نوع تومور اولیه است.

به عنوان مثال، اگر سرطان پستان به استخوان‌ها گسترش یابد، سلول‌های سرطانی در استخوان در واقع سلول‌های سرطان پستان هستند، و بیماری سرطان متاستازی پستان است و سرطان استخوان نمی‌باشد.

 

پیشگیری از سرطان

انواع سرطان و علائم آن

راه های جلوگیری از ابتلا به سرطان

یکی از مهم‌ترین مشکلات در درمان سرطان بحث تشخیص به موقع و زودهنگام آن است. بسیاری از بیماران به علت تشخیص دیر هنگام این بیماری قادر به درمان آن نبوده‌اند که از جمله دلایل آن سخت بودن روندهای تشخیصی این بیماری است.

به تازگی محققان سوئدی آزمایش خونی ابداع کرده‌اند که گفته می‌شود در 96 درصد از موارد، ابتلا به سرطان را به دقت تشخیص می‌دهد و در 71 درصد از موارد نیز نوع آن را به درستی اعلام می‌کند.

برخی از روش‌های کلی مثل عدم استعمال دخانیات، مصرف غذای سالم، پرهیز از عوامل تراتوژن (برخی مواد شیمیایی صنعتی مثل آزبست، اشعه یونیزان مثل کار در رادیولوژی، نور آفتاب و…)، ورزش و خودداری از رفتارهای پرخطر جنسی و رعایت بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از سرطان مؤثرند.

بتازگی محققان در پژوهش‌های خود روی حیوانات دریافتند که دویدن تا 50 درصد اندازه تومورها را کاهش می‌دهد. مطالعات جدید نشان می‌دهد که سبک زندگی و عوامل محیطی، عامل 70 تا 90 درصد انواع سرطان است. به همین علت کارشناسان اعتقاد دارند که سرطان با زندگی سالم قابل اجتناب است.

 

 منبع: https://www.medicalnewstoday.com

 

مطالب مرتبط:

روش تشخیص سرطان سینه و علائم آن

این مطلب چقدر مفید بود ؟