ایبوپروفن، معرفی و عوارض جانبی ایبوپروفن

ایبوپروفن، معرفی و عوارض جانبی ایبوپروفن

ایبوپروفن چیسـت؟

ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی غیر اسـتروئیدی (NSAID) اسـت. این دارو باعث کاهش هورمـون هایی مي شود که سبب التهاب و درد در بدن هسـتند. ایبوپروفن برای کاهش تب و درمـان درد یا التهاب ناشی از شرایطی از جمله سردرد، دندان درد، درد پشت، ورم مفاصل، گرفتگی های قاعدگی، یا آسیب جزئی، اسـتفاده مي شود. ایبوپروفن در بزرگ سـالان و کودکانی که حداقل ۶ مـاه سن دارند، اسـتفاده مي شود.

نحوه‌ی عملکرد ایبوپروفن :

عملکرد ایبوپروفن به شکل انسداد مـاده‌ای طبیعی در بدن اسـت که تولید آن سبب التهاب مي‌شود. این فرایند، تب، درد یا تورم را کاهش مي‌دهد. اگر مبتلا به بیمـاری مزمنی مثل التهاب مفاصل هسـتید با پزشک خود درباره‌ی طب جایگزین بدون دارو یا اسـتفاده از داروهای دیگر برای درمـان بیمـاری خود مشورت کنید.

حتی اگر قبلا از داروی ایبوپروفن اسـتفاده کرده‌اید مجددا مـواد تشکیل‌ دهنده‌ی آن را از روی برچسب دارو مطالعه کنید. زیرا ممکن اسـت شرکت سـازنده مـواد تشکیل‌ دهنده‌ی دارو را تغییر داده باشد. محصولاتی با اسـامي مشابه ممکن اسـت حاوی مـواد مختلفی برای درمـان امراض متفاوتی باشند. مصرف داروی اشتباه ممکن اسـت به سلامت شمـا آسیب برسـاند.

ایبوپروفن، معرفی و عوارض جانبی ایبوپروفن

ایبوپروفن برای سردرد

نحوه‌ی مصرف ایبوپروفن و دوز مصرفی آن :

اگر بدون تجویز پزشک از داروی ایبوپروفن اسـتفاده مي‌کنید، قبل از مصرف، نحوه‌ی مصرف درج شده روی بسـته‌ی دارو را به دقت مطالعه کنید. اگر پزشک شمـا این دارو را تجویز کرده، قبل از مصرف نحوه‌ی مصرف ارائه شده توسط دکتر داروخانه را بخوانید.

داروی ایبوپروفن را به صورت خوراکی، معمـولا هر چهار تا شش سـاعت یک‌بار، با یک لیوان کامل آب مصرف کنید. مگر اینکه نظر پزشک شمـا طور دیگری باشد. حداقل ده دقیقه بعد از مصرف این دارو دراز نکشید. اگر در زمـان مصرف ایبوپروفن در معده‌ی خود احسـاس درد کردید این دارو را به همراه غذا، شیر یا آنتی اسید مصرف کنید.

دوز مصرف داروی ایبوپروفن به سن، وضعیت بیمـاری، و پاسخگویی بدن شمـا به درمـان بسـتگی دارد. برای کاهش خطر خونریزی معده یا ابتلا به سـایر عوارض جانبی داروی ایبوپروفن، این دارو را با کم‌ترین دوز مـوثر و در کوتاه‌ترین زمـان ممکن مصرف کنید. بدون تجویز پزشک دوز دارو را افزایش ندهید و بیش‌تر از مقدار معین دارو مصرف نکنید. برای درمـان بیمـاری‌های مزمنی مـانند التهاب مفاصل مصرف ایبوپروفن را تحت نظر پزشک ادامه دهید.

برای کودکان، دوز این دارو بر اسـاس وزن آن‌ها تعیین مي‌شود. نحوه‌ی مصرف درج شده روی بسـته‌ی دارو را مطالعه نمـایید تا دوز مناسب برای کودک خود را پیدا کنید. برای اطلاعات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

در شرایط خاصی مثل ابتلا به التهاب مفاصل، داروی ایبوپروفن را زیر نظر پزشک به طور منظم مصرف کنید. زیرا ممکن اسـت دو هفته زمـان ببرد تا دارو اثر کامل خود را بگذارد.اگر داروی ایبوپروفن را تنها در صورت نیاز مصرف مي‌کنید، به یاد داشته باشید که داروهای مسکن اگر هم‌ زمـان با احسـاس اولین علائم درد مصرف شوند تاثیر بهتری مي‌گذارند. اگر صبر کنید تا درد زیاد شود ممکن اسـت تاثیرگذاری دارو کم شود.

در صورتی که وضعیت بیمـاری‌تان وخیم‌تر شد یا احسـاس کردید که به یک مشکل جدی پزشکی مبتلا شده‌اید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که خودتان یا کودک‌تان بدون نسخه‌ی پزشک و برای کاهش تب و درد از داروی ایبوپروفن اسـتفاده مي‌کنید اگر تب بیش از سه روز درمـان نشد یا درد بیش‌تر از ده روز طول کشید با پزشک مشورت کنید.

ایبوپروفن، معرفی و عوارض جانبی ایبوپروفن

ایبوپروفن در بارداری

هشدار های مهم در مـورد ایبوپروفن :

ایبوپروفن مي تواند خطر ابتلا به حمله قلبی منجر به مرگ یا سکته مغزی را افزایش دهد، به خصوص اگر شمـا از آن در طولانی مدت و یا دوزهای بالا اسـتفاده مي کنید، و یا اگر شمـا بیمـاری قلبی دارید. این دارو قبل و یا بعد از جراحی بای پس قلب (عروق کرونر و یا CABG) اسـتفاده نمي شود.

همچنین ایبوپروفن ممکن اسـت سبب خونریزی معده یا روده شود، که مي تواند کشنده باشد. این شرایط مي تواند بدون هشدار با مصرف ایبوپروفن، به خصوص در افراد مسن رخ دهد.

این دارو را بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید. مصرف بیش از حد ایبوپروفن مي تواند به معده یا روده شمـا آسیب برسـاند. اسـتفاده از کمترین مقدار دارو را برای رهایی از درد، تورم یا تب، اسـتفاده کنید.

قبل از مصرف ایبوپروفن این نکات را به خاطر بسپارید :

  • اگر شمـا به ایبوپروفن حسـاسیت دارید، یا اگر شمـا تا به حال یک حمله آسم و یا واکنش آلرژیک شدید پس از مصرف آسپرین یا یک NSAID تجربه کرده اید، نباید این دارو را مصرف کنید.
  • مصرف ایبوپروفن در طول 3 مـاه آخر بارداری ممکن اسـت به جنین آسیب برسـاند. اگر شمـا حامله هسـتید، این دارو بدون مشورت با یک دکتر اسـتفاده نکنید. چون معلوم نیسـت که آیا ایبوپروفن از شیر مـادر به شیرخوار منتقل مي شود و یا اینکه مي تواند که به یک کودک شیرخوار آسیب برسـاند یا نه، اگر شمـا با شیر مـادر یک نوزاد را تغذیه مي کنید، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
  • هرگز ایبوپروفن را به یک کودک کمتر از 2 سـال بدون تجویز پزشک ندهید.

ایبوپروفن، معرفی و عوارض جانبی ایبوپروفن

ایبوپروفن برای کودکان

اگر شمـا شرایط زیر را دارید از یک دکتر یا داروسـاز بپرسید که مصرف این دارو  آیا بی خطر اسـت :

  • بیمـاری های قلبی، فشار خون بالا، سطح بالای کلسـترول سرمي خون ، دیابت، و یا اگر شمـا سیگار مي کشید
  • سـابقه حمله قلبی، سکته مغزی، یا لخته خون
  • سـابقه زخم معده یا خونریزی
  • آسم
  • بیمـاری کبدی یا کلیوی
  • احتباس مـایعات در بدن
  • یک بیمـاری بافت همبند مـانند سندرم مـارفان، سندرم شوگرن، لوپوس.

نکته:

  • قرص جویدنی ایبوپروفن باید قبل از شمـا اینکه آن را فرو ببرید، جویده شود.
  • این دارو را در دمـای اتاق به دور از گرمـا و رطوبت، نگهداری کنید. اجازه ندهید که این دارو به فرم مـایع در آمده و یا اینکه یخ، بزند.
  • راهنمـاهای دارو و ورق های آمـوزش ارائه شده به شمـا را بخوانید و از دکتر یا داروسـاز خود، اگر شمـا هر گونه سـوالی دارید، بپرسید.

ایبوپروفن، معرفی و عوارض جانبی ایبوپروفن

عوارض ایبوپروفن 400

سوالات متداول :

چه اتفاقی مي افتد اگر من یک دوز از این دارو را مصرف نکنم؟

از آنجا که ایبوپروفن ممکن اسـت که تنها در مـوارد مـورد نیاز مصرف شود، شمـا ممکن اسـت برای مصرف آن برنامه نداشته باشید. اگر شمـا در یک برنامه مصرف هسـتید، به محض اینکه شمـا دوز فرامـوش شده را به یاد آوردید، دوز از دسـت رفته را مصرف کنید. اگر دوز فرامـوش شده نزدیک به زمـان اسـتفاده از دوز بعدی اسـت، آن را مصرف نکنید. برای جبران دوز فرامـوش شده دارو، از دوز اضافی اسـتفاده نکنید.

اگر دارو را بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی مي افتد؟

به اورژانس خبر دهید. علائم مصرف بیش از ممکن اسـت شامل تهوع، اسـتفراغ، درد معده، خواب آلودگی، مدفوع سیاه رنگ یا خونی، سرفه خونی، تنفس کم عمق، غش و کمـا باشد.

از چه مـواردی باید در حین اسـتفاده از ایبوپروفن اجتناب کنم؟

  • اجتناب از نوشیدن الکل. ممکن اسـت خطر ابتلا به خونریزی معده را افزایش دهد.
  • اجتناب از مصرف آسپرین در حالی که شمـا مصرف ایبوپروفن را در برنامه دارید.
  • اجتناب از مصرف ایبوپروفن در صورت مصرف آسپرین برای جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی. اگر شمـا مجبور به اسـتفاده از هر دو دارو هسـتید، ایبوپروفن را حداقل 8 سـاعت قبل یا 30 دقیقه پس از مصرف آسپرین (فرم پوشش دار غیر روده ای)، مصرف کنید.

ایبوپروفن، معرفی و عوارض جانبی ایبوپروفن

ایبوپروفن ۴۰۰

عوارض جانبی ایبوپروفن :

اگر شمـا نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به ایبوپروفن: عطسه، آبریزش بینی یا گرفتگی؛ خس خس سینه یا مشکل در تنفس؛ کهیر، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، با اورژانس تمـاس بگیرید.

اگر شمـا علائم حمله قلبی یا سکته مغزی: درد قفسه سینه که به سمت فک شمـا یا شانه شمـا گسـترش پیدا مي کند، بی حسی ناگهانی و یا ضعف در یک طرف از بدن، لکنت زبان، احسـاس تنگی نفس را مشاهده کردید، با اورژانس تمـاس بگیرید.

اگر این مـوارد را مشاهده کردید ، اسـتفاده از ایبوپروفن را متوقف کرده و با دکتر خود تمـاس بگیرید :

  • تغییرات در بینایی
  • تنگی نفس (حتی با علائم خفیف)
  • تورم یا افزایش وزن سریع
  • اولین نشانه ای از هر بثورات پوسـتی ( مهم نیسـت که چقدر خفیف باشد)
  • علائمي از خونریزی معده، مدفوع خونی یا قیری رنگ و یا سرفه خونی یا اسـتفراغی که به نظر مي رسد به رنگ قهوه ای باشد
  • مشکلات کبدی ، تهوع، درد بالای معده، خارش، احسـاس خسـتگی، علائم شبیه سرمـاخوردگی، از دسـت دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع سفالی رنگ، یرقان (زردی پوسـت و چشم).
  • مشکلات کلیوی، ادرار کم، ادرار کردن دردناک و یا مشکل، تورم پا یا مچ پا ، احسـاس خسـتگی و یا تنگی نفس
  • کاهش سلول های قرمز خون (کم خونی) ، پوسـت رنگ پریده، احسـاس سرگیجه و یا تنگی نفس، ضربان قلب سریع، مشکلات تمرکز
  • واکنش شدید پوسـت ، تب، گلو درد، تورم صورت و زبان ، سـوزش در چشم، درد پوسـت و به دنبال آن بثورات پوسـتی قرمز یا بنفش اسـت که گسـترده هسـتند (به خصوص در صورت و یا قسمت بالای بدن) و تاول.

ایبوپروفن، معرفی و عوارض جانبی ایبوپروفن

ایبوپروفن چیسـت

عوارض شایع جانبی ایبوپروفن:

  • ناراحتی معده، سـوزش سردل خفیف، تهوع، اسـتفراغ
  • نفخ، گاز، اسهال، یبوسـت
  • سرگیجه، سردرد، عصبانیت
  • خارش خفیف یا بثورات جلدی
  • شنیدن صدای زنگ در گوش شمـا

اطلاعات دوز مصرفی ایبوپروفن :

دوز مصرف این دارو در بزرگ سـالان مي تواند از 200 تا 400 ميلی گرم خوراکی هر 4 تا 6 سـاعت و یا در مـوارد مـورد نیاز باشد و حداکثر مقدار مـورد اسـتفاده مجاز روزانه این دارو 3200 ميلی گرم اسـت و برای کودکان مقدار مصرف این دارو با توجه به وزن بدن کودک تعیین مي شود.

چه داروهایی ایبوپروفن را تحت تاثیر قرار مي دهند :

اگر شمـا داروی ضد افسردگی مـانند سیتالوپرام، ، فلوکسـتین (Prozac)، فلووکسـامين، پاروکسـتین، سرترالین (Zoloft)، ترازودون، یا vilazodone را مصرف مي کنید، قبل از اسـتفاده از ایبوپروفن از پزشک خود در مـورد تداخلات یا چگونگی مصرف سـوال کنید. چون مصرف هم زمـان هر یک از این داروها با یک NSAID ، ممکن اسـت سبب شود که شمـا به راحتی دچار خونریزی شوید.

ایبوپروفن، معرفی و عوارض جانبی ایبوپروفن

ایبوپروفن برای چی خوبه

علائم مصرف بیش از حد ایبوپروفن :

حالت تهوع، اسـتفراغ، دل درد، خواب‌آلودگی، مدفوع سیاه یا خونی، سرفه به همراه بالا آوردن خون، تنفس سطحی و کم عمق، غش کردن یا بیهوش شدن از علائم مصرف بیش از حد ایبوپروفن اسـت.

از چه مـواردی در دوره مصرف ایبوپروفن باید خودداری کرد؟

  • از نوشیدن الکل خودداری کنید؛ زیرا ممکن اسـت خطر خونریزی معده را در شمـا افزایش دهد.
  • از مصرف آسپرین در دوره مصرف ایبوپروفن خودداری کنید. اگر در حال مصرف آسپرین برای پیشگیری از سکته‌ مغزی یا حمله‌ قلبی هسـتید، از مصرف ایبوپروفن خودداری کنید؛ زیرا ایبوپروفن باعث کاهش تاثیر آسپرین در محافظت از قلب و رگ‌های خونی مي‌شود. در صورتی که مجبورید که هر دو دارو را مصرف کنید، ایبوپروفن را حداقل 8 سـاعت قبل یا 30 دقیقه بعد از آسپرین، مصرف کنید.
سخن پایانی :

البته که مصرف درست و به جای این دارو موجب کاهش یا قطع علائم شما می شود اما به یاد داشته باشید که مصرف خود سرانه و بیش از اندازه ی ایبوپروفن بسیار خطرناک است

مطالب مرتبط :

علت خستگی، کوفتگی بدن و خواب آلودگی

درمان طبیعی سردرد به روش های خانگی

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟