ایده های باغبانی در منزل و آپارتمان

ایده های باغبانی در منزل و آپارتمانایده های باغبانی در منزل و آپارتمان

باغبانی یکی از کارهایی اسـت که به آدم روحیه مي بخشد و باعث طراوت و شادابی مي شود . به منزل روح تازه ای مي بخشد و انرژی های بد را از انسان دور مي کند. اغلب کسانی که دچار افسردگی شدن بـرای رهایی از افسردگی به باغبانی روی مي آورند که تاثیر مثبت آن را هم در زندگی خود مي بینند.در اینجا ما ایده های منحصر به فرد باغبانی در آپـارتمان را بـرای شما شرح مي دهیم با ما همراه باشید.

 باغبانی در آپـارتمان

ممکن اسـت بسیـاری از کاشت و پرورش گیـاه در اپارتمان هم لذت ببـرند ولی فضای انجام آن را در اختیـار نداشته باشند و بـرخی هم این کار را بـرای سرگرمي انجام دهند. در ميان افراد هم کسانی هسـتند که دوسـت دارند دسـت رنج خودشان را مصرف کنند؛ پس به پرورش گیـاهان خوراکی روی مي‌آورند. البته صرفه جویی در هزینه‌ها هم مي‌تواند بـرای بـرخی هدف خوبی بـرای پرورش گیـاه و باغبانی در منزل باشد.

ایده های باغبانی در منزل و آپارتمان

آموزش ساخت باغچه در بالکن

در کدام جاهای  منزل و آپـارتمان مي‌توان  باغبانی کرد:

بهترین جاهای منزل که بـرای باغبانی و کاشت گیـاه مناسب اسـت شامل بالکن‌ها و پشت پنجره‌های آفتاب‌گیر اسـت. دقت کنید که کاشت گیـاه مورد نظرتان به چه مقدار نور احتیـاج دارد و با در نظر گرفتن ميزان نور ورودی به منزل گیـاه مورد نظرتان را بـرای پرورش انتخاب کنید.

مثلاً گیـاهانی مانند انواع سبزیجات در پشت پنجره‌های آفتاب‌گیر جنوبی با آبیـاری مناسب رشد خوبی خواهند داشت و گیـاهانی مانند فلفل، گوجه و خیـار در بالکن‌ها رشد خوبی دارند و اگر آفتاب شدید باشد باید آبیـاری آن‌ها را افزایش داد.

گدام  گیـاهان بـرای منزل‌هایی با نور کم مناسب‌اند :

اگر در منزل یـا آپـارتمانی زندگی مي‌کنید که نور کمي دارد و علاقه زیـادی به پرورش گل و گیـاه دارید نگران نباشید. درسـت اسـت که نمي‌توانید گیـاهانی مانند انواع سبزیجات و صیفی‌جات را در منزل پرورش دهید ولی گیـاهانی هسـتند که با شرایط کم نور سازگارند که مي‌توانید از آن‌ها اسـتفاده کنید.

از این دسـت گیـاهان مي‌توان به انواع گل‌های آپـارتمانی مانند آگلونما، زاموفیلیـا، بامبو، عنکبوتی، پتوس، گوش‌فیل، سانسوریـا و … اشاره کرد.

ایده های باغبانی در منزل و آپارتمان

باغچه آپارتمانی خلاقانه

در بالکن‌های آفتابگیر و جنوبی چه گیـاهانی را مي‌توان پرورش داد :

بیشتر گیـاهان گل‌دار و ثمرده مانند صیفی‌جات به نور ۶ تا ۸ ساعتی در طول روز احتیـاج دارند. بالکن‌های جنوبی و آفتاب‌گیر محل مناسبی بـرای پرورش گوجه، خیـار، کاهو، کلم، فلفل دلمه، فلفل معمولی، توت فرنگی و سبزیجات هسـتند.

این گیـاهان را مي‌توان در فصل بهار و تابسـتان پرورش داد. بـرای این کار لازم اسـت گلدان یـا ظروف بزرگی تهیه کنید و آن‌ها را از خاک مناسب و کود پر کنید سپس بذر یـا نشا گیـاهان مورد نظر را درون خاک بکارید و مرتب به آبیـاری اقدام کنید تا گیـاهان به بار بنشینند.

باغبانی در آپـارتمان فوت و فن‌های خاص خود را دارد. به یـاد داشته باشید گیـاهانی که به نور مسـتقیم احتیـاج دارند به رطوبت و آب زیـادی هم نیـاز دارند بنابـراین بـرای مرطوب نگه‌داشتن آن‌ها دو راه پیش رو دارید، یـا باید پوشش گلمنزل‌ای روی آنان قرار دهید و یـا فواصل آبیـاری آن‌ها را کم کنید.

آبیـاری بیشتر روشی هزینه‌بـر اسـت و ممکن اسـت در انتها به صرفه نباشد و به جای صرفه جویی در هزینه‌ها شما را متحمل هزینه‌های بیشتر کند. گزینه پوشش گلمنزل‌ای مي‌توانند راه‌حل بهتری باشد. در انتها لازم به یـادآوری اسـت که آبیـاری بهتر اسـت در مواقعی که آفتاب شدید نیسـت انجام شود تا از بخار شدن مقدار زیـادی آب جلوگیری شود.

ایده های باغبانی در منزل و آپارتمان

باغچه های کوچک آپارتمانی

پرورش گیـاهان خوراکی در فصل سرما در منزل چگونه اسـت :

پرورش صیفی‌جات در فصل زمسـتان تنها در شرایط گلمنزل امکان پذیر اسـت زیرا این گیـاهان به نور و رطوبت زیـادی احتیـاج دارند ولی گیـاهانی وجود دارند که در فصل زمسـتان مي‌توان آن‌ها را در منزل پرورش داد و از ثمرات آن‌ها بهره بـرد.

انواع سبزیجات مانند گشنیز، جعفری، پونه، نعنا، تره، ریحان، شاهی، مرزه، ترخون و … را مي‌توان در فصل زمسـتان در پشت پنجره‌های آفتاب‌گیر جنوبی درون گلدان پرورش داد. بـرای این کار گلدان های متوسط، خاک و کود مناسب را تهیه کنید سپس بذر گیـاهان را در گلدان ها بکارید و آبیـاری کنید.

به یـاد داشته باشید محیط آن‌ها را مرطوب نگهدارید و در هنگام تابش شدید آفتاب اقدام به آبیـاری کنید تا رطوبت از دسـت رفته آن‌ها جبـران شود.

البته بـرخی از سبزیجات که ساقه سخت‌تر و چوبی مانند دارند را مي‌توان خریداری کرد و پس از ریشه زایی درون گلدان منتقل کرد. مثلاً مي‌توانید ساقه پونه، نعنا و ریحان‌هایی که از سبزی فروشی تهیه کردید را درون آب بگذارید و پس از ریشه زدن درون گلدان بکارید و از ثمرات آن اسـتفاده کنید و یـا مي‌توانید انتهای کاهو یـا اسفناج را درون آب بگذارید تا ریشه بزند سپس آن را درون گلدان بکارید و یک بوته کاهو یـا اسفناج جدید داشته باشید. البته کاهو و اسفناج نسبت به سبزیجات به فضای بیشتری بـرای پرورش احتیـاج دارند.

ایده های باغبانی در منزل و آپارتمان

بالکن باغچه آپارتمانی

چطور یک بالکن زیبا و پرگل داشته باشیم؟

بـرای داشتن یک بالکن زیبا و پر گل در فصل بهار مي‌توانید اقدام به خرید بذر گل‌های مورد نظر خود کنید یـا از گلمنزل‌ها و گل‌فروشی‌ها آن‌ها را تهیه کنید. اگر به زیبایی و رنگارنگی بالکن بیشتر اهميت مي‌دهید، مي‌توانید از گل‌های زیبا و رنگارنگ مناسب بالکن مانند : شاه‌پسند، هميشه بهار، بنفشه، کاملیـا، شمعدانی، قاشقی، اطلسی، رز و … اسـتفاده کنید

ولی اگر به عطر خوب گیـاهان بیشتر از ظاهر آن‌ها اهميت مي‌دهید مي‌توانید از گیـاهانی مانند اسطوخودوس (لوندر)، بـرگ‌بو، عطرشاه، رزماری، نعنا، گل صدتومنی، ریحان، ایلنگ، پیچ امين الدوله، شب‌بو، سوسن، افلوس، مریم، ميخک، نرگس، دافنه، چمپـا، سنبل و یـاسمن بـرای پرورش در بالکن اسـتفاده کنید. باغبانی در آپـارتمان به ویژه در آپـارتمان‌های بالکن‌دار یک سرگرمي مفرح به حساب مي‌آید.

کلام آخر :

بـرای پرورش و نگهداری گل و گیـاهان در منزل و باغبانی در آپـارتمان نیـازی به آموزش خاص و گذراندن دوره‌های تخصصی نیسـت تنها کاری که باید انجام دهید این اسـت که فضایی مناسب بـرای این کار ایجاد کنید. بالکن‌ها، پشت پنجره‌های آفتاب‌گیر و حتی نقاطی از منزل که نور کمي به آن‌ها مي‌رسد هم مي‌توانند محلی مناسب  بـرای رشد گیـاهان باشد.

کافی اسـت گیـاه مناسب شرایط منزلتان را بیـابید و آن را پرورش دهید. گیـاهان گل‌دار و ثمرده به نور زیـادی احتیـاج دارند و بالکن‌های جنوبی مناسب آن‌ها هسـتند. گیـاهان بـرگ سبز تیره مانند آگلونما و گوش‌فیل هم بـرای پرورش در نور کم هماهنگ شده‌اند. بـرای کاشت سبزیجات هم مي‌توانید از نور و فضای پشت پنجره‌های جنوبی اسـتفاده کنید و از ثمرات آن‌ها نهایت اسـتفاده را کنید.

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟