بارداری کاذب چیست،علت و علائم بارداری کاذب

بارداری کاذب چیست،علت و علائم بارداری کاذب

بارداری کاذب چیست؟

شما می توانید علائم حاملگی را داشته باشید ولی بدون اینکه کودکی در وجود شما باشد. علائم جسمی بارداری به راحتی قابل تشخیص است – حالت تهوع، خستگی و شکم متورم . اما اگر این علائم حاملگی را داشته باشید و در واقع باردار نبودید، چه می شد؟ شاید آنچه به نظر می رسد، غیر قابل باور باشد، ولی در حقیقت این اتفاق واقعیت دارد.

حاملگی کاذب، شرایطی است که در آن زن معتقد است که باردار است، اما بارداری اتفاق نیفتاده است و هیچ نوزادی در داخل شکم وی شکل نمی گیرد. علائم معمول و اغلب پایدار در بارداری به تقویت این ایده کمک می کند که یک زن به طور کامل یقین پیدا می کند که باردار است، حتی برای ماه ها یا حتی سال ها!

بارداری کاذب می تواند رخ دهد، اما کارشناسان قبول دارند که شرایط بسیار نادر است. متخصص زنان و زایمان در دانشکده پزشکی شرقی ویرجینیا در نورفولک، می گوید: “من بیماران بسیاری را مشاهده می کنم، اما معمولاً فقط یک مورد در سال را تشخیص می دهم.”

 

علائم بارداری کاذب چیست؟

بارداری کاذب چیست،علت و علائم بارداری کاذب

علائم بارداری کاذب مانند علائم بارداری واقعی است.

یک زن مبتلا به بارداری کاذب، ممکن است بسیاری از علائم مشابه مادر واقعی را تجربه کند، از جمله موارد زیر:

  • قطع چرخه قاعدگی
  • سینه های بزرگ (حتی ممکن است آغوز یا شیر تولید کنند!)
  • حالت تهوع
  • دردهای حاملگی عمومی، مانند گرفتگی ساق پا و کمردرد
  • احساس حرکت جنین
  • افزایش وزن
  • شکم تحریف شده
  • علائم پره اکلامپسی یا انقباضات

این علائم می تواند از چند هفته تا نه ماه کامل بارداری و یا حتی طولانی تر، ادامه یابد. استاد روانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی راش در شیکاگو میگوید: “هرچه که به نظر برسد باورنکردنی به نظر می رسد، ذهن واقعاً قادر به کنترل است و باعث می شود بدن بتواند علائم باورپذیری از برداشت را ایجاد کند.”

 

چه عواملی باعث حاملگی کاذب می شود؟

بارداری کاذب چیست،علت و علائم بارداری کاذب

تجزیه ذهنی، یکی از موارد ایجاد بارداری کاذب است.

بارداری کاذب در زنان بسیار نادر است، بنابراین پزشکان هنوز در تلاشند تا علت اصلی این بیماری را کشف کنند. برخی معتقدند که علت آن جسمی است و برخی دیگر معتقدند که این امر روانی است. برخی معتقدند که علت آن ناشی از تروما ، یا یک آسیب روحی یا جسمی است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که این یک عدم تعادل شیمیایی است.

در برخی موارد، حاملگی کاذب ممکن است نتیجه یک نشانه جسمی واقعی مانند تومور تخمدان باشد. سابقه افسردگی و همچنین مسائل پزشکی گذشته، از جمله عدم توانایی در بارداری، چند مورد سقط جنین یا از بین رفتن کودک نیز ممکن است در این ادعای نادرست نقش داشته باشد. دکتر استوتلند می گوید، سوءاستفاده جنسی نیز ممکن است نقشی داشته باشد، زیرا “سوءاستفاده گذشته می تواند فرد را در برابر طیف گسترده ای از مشکلات روانی و ناامنی آسیب پذیرتر کند.”

بدست آوردن اطلاعات موثق در مورد حاملگی های کاذب به دلیل ماهیت این بیماری دشوار است. دکتر استوتلند می گوید: “بعضی از بیماران می توانند به دلیل عدم تأیید شواهد، قانع شوند. اما برخی دیگر نیز هستند که فقط جلوی مراقبت های دوران بارداری را می گیرند.” هنگامی که مشخص شود که هیچ نوزادی وجود ندارد، بسیاری از زنان تاریخ معوق ادعا شده را به زمان دیگری بازگردانده و همچنان اصرار دارند که باردار هستند.

مواردی که ممکن است یک حاملگی کاذب را ایجاد کند شامل موارد زیر است:

  • سقط جنین (معمولاً بیش از یک مورد)
  • ناباروری
  • از دست دادن کودک
  • تجزیه ذهنی

از همه دلایل ذکر شده در بالا، شایع ترین علت مستند شده این است که، یک زن می خواهد به قدری باردار شود که از نظر ذهنی خود را متقاعد کند که باردار است. دلایل زیادی وجود دارد که وی در مورد باردار شدن از جمله ناباروری یا به سادگی در دوران یائسگی نیست.

 

تست های بارداری کاذب

بارداری کاذب چیست،علت و علائم بارداری کاذب

سونوگرافی تنها آزمایش است که 100٪ بارداری را نفی و یا اثبات می کند.

از آنجا که بارداری کاذب، تمام جزئیات بارداری واقعی را دارد، مهم است که پزشک اطمینان حاصل کند که این یک بارداری جعلی است و یک واقعیت نیست. همان آزمایشاتی که برای تأیید یک بارداری واقعی انجام می شود، برای تشخیص یک بارداری کاذب نیز انجام می شود.

این آزمایشات با معاینه فیزیکی از جمله معاینه لگن شروع می شود. سپس یک آزمایش ادرار برای تأیید یافته ها انجام می شود. ادرار معمولاً منفی خواهد شد مگر اینکه زن از بیماری مانند سرطان بسیار نادر رنج ببرد که همان هورمونهای بارداری را آزاد می کند.

سونوگرافی آزمایش دیگری است که تعیین می کند که بارداری صحت دارد یا خیر. این امر نشان می دهد، در صورت حاملگی کاذب، جنین وجود ندارد اما در برخی موارد شدید، ممکن است سونوگرافی نرمش دهانه رحم را نشان دهد، همانطور که در یک بارداری واقعی انجام می شود. سونوگرافی تنها آزمایش است که 100٪ بارداری را نفی و یا اثبات می کند.

 

درمان بارداری کاذب

بارداری کاذب چیست،علت و علائم بارداری کاذب

روش های درمانی بارداری کاذب

بارداری، چه واقعی و چه دروغ، یک زمان هیجان انگیز برای یک مادر در انتظار است. برای کسانی که واقعاً باردار هستند، از 9 ماه که مجبور به پیوند با کودک متولد نشده خود می شوند، اتاق کودک را آماده می کنند و برای مادر شدن آماده می شوند.

گفته می شود، کسانی که فکر می کنند و احساس می کنند باردار هستند، برای 9 ماه آینده و بعد از آن نیز همان هیجان را احساس می کنند. آنها مشتاقانه کودک خود را در خانه بزرگ می کنند – تماشای او را در اولین حمام خود مشاهده می کنند ، اولین قدم های خود را برداشته و مانند یک بچه معمولی رشد می کنند.

زمانی که او در حال خیالبافی است و احساس مادر شدن را دارد و آنچه که مشتاقانه منتظر آن است، اتفاق نمی افتد. همه در ذهن اوست. حال تصور کنید که حامل این خبر هستید و سعی در معالجه او را دارید.

درمان یک حاملگی کاذب بسیار دشوار است زیرا یک وضعیت ظریف است، لزوماً یک مشکل پزشکی نیست، بلکه بیشتر، روانشناختی است که در آن علائم ممکن است از چند هفته تا کل 9 ماه و یا اینکه تا سالها ادامه داشته باشد.

برای تعیین اینکه آیا بارداری کاذب رخ داده است، پزشک علائم را یادداشت کرده و معاینه لگن، سونوگرافی شکمی و ادرار را انجام می دهد. بعد از این که پزشک ثابت کرد که این یک بارداری کاذب است ، آنها معاینه های روانشناسی را انجام می دهند تا اطمینان حاصل شود که هیچ شرایط اساسی روانی یا عصبی وجود ندارد. پس از این، آنها روان درمانی و پشتیبانی عاطفی را ارائه می دهند، زیرا این تنها راه برای درمان بارداری کاذب است.

اما در بیشتر موارد، پشتیبانی عاطفی از جمله روان درمانی، بهترین راه درمان بارداری کاذب است. کمک به یک زن برای درک و کنار آمدن با عواملی که منجر به بیماری شبه روانی شده است، بسیار مهم است. اگرچه غالباً، زنان برای نظر متفاوت به یک مرکز درمانی یا کلینیک دیگری مراجعه می کنند.

دکتر استوتلند می گوید: “بهتر است اصرار نكنیم كه بیمار، باردار است.” اما در عوض به راحتی آزمایش های آزمایشگاهی را ترك كنید و سپس بگذارید كه او به تدریج به نتیجه درست برسد. ”

 

منابع:

https://americanpregnancy.org

https://www.webmd.com

 

مطالب بیشتر:

روش تشخیص سرطان سینه و علائم آن

انواع سرطان و علائم آن

 

5/5 - (1 امتیاز)