برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

13 درمان خانگی برای یبوست

یبوست یک مشکل فوق العاده شایع است. بر اساس مطالعات اخیر، تصور می شود که یبوست، حدود 20٪ آمریکایی ها را تحت تأثیر قرار دهد و در نتیجه 8 میلیون مراجعه پزشک در سال. یبوست می تواند ناشی از غذاهایی باشد که می خورید یا از آنها دوری می کنید. همچنین می تواند به دلیل انتخاب سبک زندگی، دارو یا بیماری باشد.

اما علت یبوست مزمن برای بسیاری از افراد، غالباً ناشناخته است. به این بیماری، یبوست مزمن ایدیوپاتیک گفته می شود. معمولا یبوست با کمتر از سه حرکت روده در هفته مشخص می شود.

با این حال، یبوست، همچنین می تواند علائم ناخوشایند دیگری را شامل شود. از جمله ناراحتی هنگام رفتن به توالت، نفخ شکم و درد ناشی از سختی و خشک بودن مدفوع.  متأسفانه یبوست می تواند تأثیر منفی جدی بر کیفیت زندگی و همچنین سلامت جسمی و روانی افراد بگذارد.

روش های طبیعی زیادی برای کمک به رفع یبوست وجود دارد. شما می توانید به راحتی در خانه خود این کارها را انجام دهید و بیشتر آنها حتی توسط علم پشتیبانی می شوند. شما در این مقاله با روش های طبیعی و خانگی برای درمان یبوست آشنا خواهید شد. در ادامه 13 درمان خانگی طبیعی برای رفع یبوست را می توانید مطالعه کنید.

 

1. آب بیشتری بنوشید

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

نوشیدن آب کافی برای درمان یبوست شدید

کمبود آب به طور مرتب می تواند یبوست را شدیدتر کند. برای جلوگیری از این امر، مهم است که به اندازه کافی آب بنوشید و در معرض آبرسانی قرار بگیرید. هنگامی که یبوست دارید، نوشیدن مقداری آب گازدار یا سودا به شما احساس بهتری خواهد داد.

برخی مطالعات نشان می دهند که آب گازدار در رفع یبوست مؤثرتر از آب شیر است. این شامل افرادی می شود که یبوست مزمن ایدیوپاتیک یا سندرم روده تحریک پذیر دارند. با این حال، نوشیدن نوشابه های گازدار را شروع نکنید، زیرا این گزینه برای سلامتی شما انتخاب بدی است و ممکن است یبوست شما را بدتر کند.

 

2. فیبر بیشتری بخصوص فیبر محلول و غیر تخمیر بخورید

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

رژیم غذایی پر فیبر برای درمان یبوست مزمن

اغلب به افرادی که یبوست دارند گفته می شود که میزان فیبر مصرفی خود را افزایش دهند. تصور می شود که دلیل این امر این است که افزایش فیبر باعث افزایش بخش عمده و قوام حرکات روده می شود و عبور آنها را آسان تر می کند.

در واقع، یک بررسی اخیر نشان داد که 77٪ از افراد مبتلا به یبوست مزمن با مصرف مکمل فیبر، حالشان بهتر شده است. با این حال، برخی از مطالعات دیگر نشان داده اند که افزایش مصرف فیبر در واقع می تواند مشکل را بدتر کند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که اگرچه فیبر در رژیم غذایی می تواند دفعات حرکت روده را افزایش دهد، اما به علائم دیگر یبوست کمک نمی کند. اینها شامل قوام مدفوع، درد، نفخ و گاز است. این بدان دلیل است که نوع فیبر غذایی که به رژیم غذایی خود اضافه می کنید مهم است. فیبرهای غذایی مختلفی وجود دارد، اما به طور کلی ، آنها در دو دسته قرار می گیرند:

فیبر نامحلول: در سبوس گندم، سبزیجات و غلات کامل یافت می شود. آنها بخش عمده ای از مدفوع شما را اضافه می کنند و تصور می شود که به شما کمک می کنند تا مدفوع، سریعتر و راحت تر از دستگاه گوارش شما عبور کنند.

فیبر محلول: در سبوس، جو، آجیل، دانه ها، لوبیا ، عدس و نخود فرنگی و همچنین برخی میوه ها و سبزیجات یافت می شود. آنها آب را جذب می کنند و یک خمیر مانند ژل تشکیل می دهند که مدفوع شما را نرم می کند و قوام را بهبود می بخشد.

مطالعاتی که اثرات فیبر نامحلول را به عنوان درمان یبوست بررسی کرده اند بی نتیجه بوده است. این امر به این دلیل است که فیبر نامحلول می تواند در برخی از افراد با مشکل عملکرد روده مانند IBS یا یبوست مزمن ایدیوپاتیک مشکل ایجاد کند.

برخی از فیبرهای محلول قابل تخمیر نیز ممکن است در درمان یبوست بی اثر باشند، زیرا توسط باکتری های موجود در روده تخمیر می شوند و ظرفیت نگه داشتن آب خود را از دست می دهند. بهترین انتخاب برای مکمل فیبر در هنگام یبوست، فیبر محلول غیر قابل تخمیر مانند پسیلیوم است.

3. بیشتر ورزش کنید

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

ورزش برای درمان یبوست

مطالعات در مورد تأثیر ورزش بر یبوست نتایج مختلط را نشان داده است. در حقیقت، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ورزش بر فرکانس حرکات روده تأثیر نمی گذارد. با این حال، یک مطالعه بر روی افراد یبوست مبتلا به IBS نتایج جالبی را نشان داده است. نتیجه این شد که ورزش علائم را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مطالعات دیگر نیز نتایج مشابهی را برای این گروه از افراد یافته است. در حالی که بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که ورزش بر تعداد دفعاتی که افراد به توالت می روند تأثیر نمی گذارد، اما به نظر می رسد برخی از علائم یبوست را کاهش می دهد. اگر یبوست دارید، پس به پیاده روی منظم بروید. قطعاً ارزش امتحان کردن را دارد.

 

4- قهوه، به خصوص قهوه کافئین دار بنوشید

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

قهوه برای درمان یبوست

برای برخی از افراد، قهوه می تواند میل به رفتن به توالت را افزایش دهد. دلیل این امر این است که قهوه باعث تحریک عضلات دستگاه گوارش شما می شود. در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که قهوه کافئین دار می تواند روده شما را به همان روشی که یک وعده غذایی تحریک می کند، تحریک کند.

این اثر 60٪ از نوشیدن آب و 23٪ قویتر از نوشیدن قهوه بدون کافئین است. قهوه همچنین ممکن است حاوی مقادیر کمی از فیبرهای محلول باشد که با بهبود تعادل باکتریهای روده شما، از یبوست جلوگیری می کند.

 

5- سنا، یک ملین گیاهی را مصرف کنید

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

درمان یبوست با سنا

سنا، ملین گیاهی معمولاً برای رفع یبوست استفاده می شود. این بصورت بدون نسخه و یا بصورت آنلاین در دسترس است و می توان آن را به صورت خوراکی تهیه کرد. سنا حاوی تعدادی ترکیبات گیاهی به نام گلیکوزیدها است که اعصاب موجود در روده شما را تحریک کرده و به حرکت روده شما سرعت می بخشد.

معمولاً استفاده از سنا برای دوره های کوتاه مدت برای بزرگسالان بی خطر است، اما اگر علائم شما بعد از چند روز از بین نرفت، باید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین سنا برای افرادی که باردار هستند، شیر می دهند و یا شرایط سلامتی خاصی دارند، مانند بیماری التهابی روده توصیه نمی شود.

 

6. غذاهای پروبیوتیک بخورید یا از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

رژیم غذایی مناسب برای درمان یبوست

پروبیوتیک ها ممکن است به جلوگیری از یبوست مزمن کمک کنند. نشان داده شده است افرادی که یبوست مزمن دارند به علت عدم تعادل باکتریها در روده خود است. تصور می شود که غذاهای پروبیوتیکی می توانند به بهبود این تعادل و جلوگیری از یبوست کمک کنند.

آنها همچنین می توانند با تولید اسید لاکتیک و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه به درمان یبوست کمک کنند. این ممکن است حرکات روده را بهبود بخشد و عبور مدفوع را آسانتر کند. بررسی اخیر نشان داد که پروبیوتیک ها با افزایش فراوانی حرکات روده و بهبود قوام مدفوع، یبوست عملکردی را درمان می کنند.

برای استفاده از پروبیوتیک ها در رژیم غذایی خود، سعی کنید غذاهای حاوی پروبیوتیک بخورید. به عنوان مثال می توان به ماست، سوسیس و کیمچی اشاره کرد که حاوی باکتریهای زنده و دوستانه هستند.

از طرف دیگر، می توانید یک مکمل پروبیوتیک را امتحان کنید. معمولاً توصیه می شود که حداقل 4 هفته، بطور روزانه آن را مصرف کنید تا ببینید که اثرات مفیدی دارد.

 

7. ملین های بدون نسخه

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

قرص برای درمان یبوست

انواع زیادی ملین وجود دارد که می توانید در مورد انتخاب یک مسهل مؤثر با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. آنها ممکن است یکی از انواع زیر را توصیه کنند:

ملین حجیم کننده: اینها ملین های حاوی فیبر هستند که برای افزایش محتوای آب مدفوع شما استفاده می شوند.

نرم کننده مدفوع: نرم کننده های مدفوع حاوی روغن که برای نرم کردن مدفوع و سهولت در عبور از روده هستند.

ملین تحریک کننده: اینها اعصاب موجود در روده شما را تحریک می کند تا حرکات روده را افزایش دهد.

ملین اُسمُزی: ملین های اسمزی با کشیدن آب از بافت های اطراف به دستگاه گوارش شما، مدفوع شما را نرم می کنند.

با این حال، بیشتر این ملین ها را نباید به طور مداوم و بدون صحبت با پزشک، مصرف کرد.

 

8- رژیم FODMAP کم را امتحان کنید

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

رژیم غذایی FODMAP و یبوست

یبوست می تواند نشانه ای از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد. رژیم FODMAP کم، یک رژیم است که اغلب برای درمان IBS استفاده می شود. در صورتی که علت ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) علت آن باشد، می تواند در درمان یبوست مؤثر باشد.

FODMAP، مخفف الیگو ساکاریدهای قابل تخمیر، دی سکاریدها  مونوساکاریدها و پلیولها است. اما اگر IBS یبوست غالب دارید، رژیم FODMAP کم، به تنهایی کافی نیست. احتمالاً لازم است که برای رهایی از علائم خود به سایر جنبه های رژیم غذایی خو ، مانند دریافت آب و فیبر کافی، توجه کنید.

 

9- رشته فرنگی شیراتاکی بخورید یا مکمل گلوکومانان مصرف کنید

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

درمان یبوست با رشته فرنگی

گلوکومانان نوعی فیبر محلول است و نشان داده شده است که به طور موثر یبوست را درمان می کند. یک مطالعه در کودکان نشان داد که 45٪ از افرادی که گلوکومانان مصرف کردند، از یبوست شدید رهایی پیدا کردند.

با این حال، یک مطالعه کنترل شده دیگر اثر قابل توجهی نداشته است. مصرف گلوکومانان علاوه بر بهبود حرکات روده، نشان داده شده است که به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند و تعادل باکتری های خوب در روده شما را بهبود می بخشد.

اگر یبوست دارید، گلوکومانان بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. شما می توانید با مصرف یک مکمل گلوکومانان یا با خوردن رشته فرنگی شیراتاکی، که با گلوکومانان تهیه شده است، به این مهم دست پیدا کنید.

 

10. غذاهای پربیوتیک بخورید

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

درمان یبوست با سیر و پیاز

فیبر غذایی باعث افزایش قوام مدفوع می شود ، که باعث بهبود دفعات حرکت روده می شوند. راه دیگری که برخی از فیبرها ممکن است به درمان یبوست مزمن کمک کنند، تأثیر آنها بر سلامت دستگاه گوارش شما است. فیبر پربیوتیک با تغذیه باکتری های سالم در روده، سلامت گوارش را بهبود می بخشد.

این می تواند تعادل باکتری های روده شما را بهبود بخشد. در حقیقت نشان داده شده است كه پربیوتیك ها مانند galacto-oligosaccharides به افزایش فراوانی حرکات روده و همچنین نرم تر شدن مدفوع كمك می كنند. غذاهایی که دارای فیبر پربیوتیک هستند شامل سیر، پیاز و موز هستند.

 

11- سیترات منیزیم را امتحان کنید

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

درمان یبوست با منیزیم سیترات

مصرف سیترات منیزیم یک درمان خانگی محبوب در برابر یبوست است. این یک نوع ملین اسمزی است که می تواند بدون نسخه یا به صورت آنلاین خریداری شود. مصرف مقادیر متوسط ​​مکمل های منیزیم می تواند به رفع یبوست کمک کند. دوزهای بالاتر گاهی اوقات برای آماده سازی و تمیز کردن روده قبل از عمل یا سایر روشهای پزشکی استفاده می شود.

 

12. آلو بخورید

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

درمان یبوست طب سنتی

آلو و آب آلو اغلب به عنوان داروی طبیعی برای یبوست و به دلایل خوبی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر فیبر، آلو حاوی سوربیتول، یک ملین طبیعی هستند.  مطالعات نشان داده اند که آلو ممکن است از فیبر مؤثرتر باشد. اگر یبوست دارید، آلو می تواند ساده ترین راه حل طبیعی موجود باشد. تصور می شود دوز موثر حدود 50 گرم، دو بار در روز باشد.

 

13. سعی کنید از مصرف لبنیات خودداری کنید

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

درمان یبوست چیست

در برخی شرایط، عدم تحمل لبنیات به دلیل تأثیر آن بر حرکات روده شما می تواند باعث یبوست شود. در بعضی موارد، کودکان غیرقابل تحمل به پروتئین شیر گاو و بزرگسالان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ممکن است یبوست را تجربه کنند.

اگر فکر می کنید ممکن است نسبت به لبنیات تحمل نداشته باشید، می توانید سعی کنید به طور موقت آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید آیا این علائم را بهبود می بخشد یا خیر. فقط مطمئن شوید که لبنیات را در رژیم غذایی خود جایگزین سایر غذاهای حاوی کلسیم کنید.

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

درمان یبوست شدید در سالمندان

سخن پایانی

یبوست یک مشکل ناراحت کننده با تعدادی از دلایل اساسی است. اگر به این بیماری مبتلا شده اید، پس حتما باید با پزشک خود صحبت کنید تا علت بالقوه را پیدا کرده و یک پروتکل درمانی مؤثر پیدا کنید. بسیاری از داروهای خانگی در این مقاله همچنین می توانند تسکین قابل توجهی داشته باشند. ولی قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

 

منبع: https://www.medicalnewstoday.com/

 

مطالب بیشتر:

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

انواع روماتیسم، تشخیص و علائم روماتیسم

تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

2.7/5 - (3 امتیاز)