تشخیص بارداری همراه ریزترین علائم بارداری

تشخیص بارداری همراه ریزترین علائم بارداریتشخیص بارداری همراه ریزترین علائم بارداری

بار داری در هرکس متفتوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی از این مهمترین عوامل زمان تخمک گذاری است. با این وجود اولین گام در تشخیص بار داری شناسایی دقیق تر زمان سیکل قاعدگی است، زیرا در بعضی از زمان های احتمال بارداری بیشتر است و در برخی زمانها از سیکل قاعدگی احتمال کمتری وجود دارد

از دیگر فاکتور های تاثیر گذار در تشخیص بارداری و علائم حاملگی، مـی توان بـه نوع رابطه، نوع روش جلوگیری از بارداری، مدت زمان بـه تعویق افتادن پریود، تعداد رابطه، سن، نظم قاعدگی، اسـترس و در نهایت نوع علائم بارداری مـی توان اشاره کرد. توجه کنید که با توجه بـه تمامـی این نکات مـی توان علائم حاملگی را از علائم قاعدگی تشخیص داد و چنانچه تمامـی این فاکتور های را در کنار هم در نظر بگیرید بـه صورت کاملا حرفه ای مـی توانید احتمال بارداریتان را تشخیص دهید.

در این مقاله بـه بررسی جزئی ترین علائم بارداری از هفته اول تا روزهای آتی آن مـی پردازیم. اگر مـی خواهید در کمترین زمان ممکن و بلافاصله بعد رابطه از احتمال بارداری و علائم بارداری خود باخبر شوید، همراه مـینت باشید.

نشانه های بارداری در هفته اول :

شناسایی برخی از علائم، در هفته اول بارداری امکان پذیر اسـت. احتمال دارد در این روز ها متوجه نشوید که باردار هسـتید؛ اما نشانه های کوچکی وجود دارند که در تشخیص بارداری بـه شما کمک مـی کنند. این علائم بـه این عللاسـت که تخمک بارور شده، لانه گزینی کرده اسـت و هورمون های بدنتان در حال تغییر کردن اسـت.

تشخیص بارداری همراه ریزترین علائم بارداری

نشانه ها و علائم بارداری پس از هفت روز

چگونه سریعا بعد از رابطه آگاه شویم که احتمال بارداری وجود دارد :

پس از اینکه این مقاله را منتشر کردیم، تعدادی زیادی از کاربران مـینت این سوال را داشتند که این علائم کلی اسـت و حتی با بسیاری از علائم قاعدگی مشترک هسـتند، چگونه بفهمـیم که این علائم، از علائم قاعدگی نیسـتند و حتما بـه عللبارداری این علائم را داریم؟

هفت روز بعد از تخمک گذاری چه اتفاقی مـی افتد :

بسیاری از زنان، هنگامـیکه پریودی را جا مـی اندازند بـه بارداری مشکوک مـی شوند. چه اتفاقاتی در روزهای اولیه بارداری برای بدنتان مـی افتد؟

در این زمان، تخمک از تخمدان ها آزاد شده اسـت (تخمک گذاری) و تخمک بـه وسیله اسپرم، بارور شده اسـت. رویان یا همان تخمک بارور شده از یک سلول ساده بـه یک توپ سلولی یا بلاسـتوسیسـت تغییر شکل مـی دهد و در نهایت این توپ سلولی بـه نطفه تبدیل مـی شود.

رفته رفته، سلول ها بـه سرعت تقسیم مـی شوند و بلاسـتوسیسـت بـه سمت لوله های فالوپ حرکت مـی کند و در دیواره رحم، لانه گزینی مـی کند. بدنتان همـیشه شرایط بارداری را در هر ماه فراهم مـی کند و هورمون هایتان در هر سیکل تغییر مـی کند. اگر تخمک، بارور شد، بدن سایر شرایط بارداری را مهیا مـی کند که تغییرات هورمونی بزرگی رخ مـی دهد و بر بخش های دیگر بدن نیز تاثیر مـی گذارد.

 علائم بارداری بعد از گذشت هفت روز :

در این زمان چند نشانه وجود دارد که احتمال دارد بارداری را نشان دهند. در این بخش بـه این نشانه ها اشاره مـی کنیم:

بـه عللاینکه لانه گزینی مـی تواند 6 الی 12 روز پس از باروری رخ دهد، سخت اسـت که بگوییم این علائم بـه عللپریود اسـت یا بارداری. علائم شایعی که احتمال دارد با لانه گزنی ظاهر شود، عبارتند از:

تشخیص بارداری همراه ریزترین علائم بارداری

دل درو و خونریزی می تواند از علائم بارداری باشد

خونریزی و دل درد :

برخی از زنان، در این مرحله از بارداری، دلدرد های شدید تر از پریودی را تجربـه مـی کنند. اگر این توپ سلولی که در بالا در مورد آن صحبت کردیم، لانه گزینی کند، رنگ خون قاعدگی احتمال دارد متفاوت از رنگ معمول باشد. لکه بینی سبک بـه رنگ صورتی یا قهوه ای کمرنگ که بـه مدت 3 روز باقی بماند، احتمال دارد از نشانه های خونریزی لانه گزینی باشد.

تغییرات خلق و خو :

این تغییرات خلق و خو نیز احتمال دارد شبیه علائم سندروم پیش از قاعدگی باشد. باز هم مشکل اسـت که بگوییم این علائم بـه سیکل قاعدگی مربوط اسـت یا علائم بارداری. اگر این تغییرات بطور متفاوتی از علائم PMS هسـتند، مـی تواند نشانه جدی از بارداری باشد.

تشخیص بارداری همراه ریزترین علائم بارداری

احساس سفتی در سینه ها می تواند یکی از نشانه های بار داری باشد

احساس سفتی سینه ها :

بسیاری از بانوان، جدا ازینکه باردار باشند یا باردار نباشند، سفتی سینه ها را قبل ازینکه قاعدگی شروع شود؛ تجربـه مـی کنند. اما سفت شدن سینه ها نیز یکی از علائم شایع بارداری اسـت. در مراحل اولیه بارداری، احتمال دارد احساس کنید که سینه هایتان پر تر و سنگین تر از قبل شده اسـت و سینه درد را تجربـه کنید.

حساسیت در نوک سینه ها :

حساسیت نوک سینه ها را یک تا دو هفته پس از باروری؛ تجربـه مـی کنید که بـه عللافزایش جریان خون در سینه ها و افزایش سایز آن ها اسـت. بسیاری از زنان، درد نوک سینه ها، مور مور شدن و افزایش حساسیت را بـه عللاین تغییرات، گزارش داده اند.

تشخیص بارداری همراه ریزترین علائم بارداری

سردرد به عنوان یکی از علائم بارداری بسیار شایع است

سردرد :

در بسیاری از زنان، هنگامـیکه هورمون های بدنشان تغییر مـی کند، سردرد بسیار شایع اسـت. این سردرد های دوره ای بـه عللپاسخ بـه تغییرات هورمونی در هر سیکل قاعدگی اسـت.احتمال دارد در مراحل اولیه بارداری نیز، سردرد را تجربـه کنید؛ چرا که در این مراحل نیز تغییرات هورمونی شدیدی دارید. این تغییرات بـه این عللرخ مـی دهد که بدنتان شروع بـه تولید بیشتر خون برای تغذیه نوزاد، مـی کند که در نتیجه حجم خون افزایش پیدا مـی کند. تغییرات سطح هورمون ها احتمال دارد بـه گیجی نیز منجر شود.

ویار :

ویار غذایی بـه همراه حالت تهوع صبحگاهی از نشانه های جدی بارداری هسـتند. مردم از قدیم فکر مـی کردند که ویار های عجیب و شدید بـه همه مواد غذایی از علائم جدی بارداری اسـت. اگر ویار را نسبت بـه غذاهای خاصی دارید و شدت آن طوری اسـت که عصبی شده اید، حتما تسـت بارداری بدهید.

ترشحات واژن :

در ابتدای شروع دوران بارداری برخی از زنان احتمال دارد متوجه ترشحات شیری رنگ و غلیظ از واژن شوند.این اتفاق در هفته اول بارداری رخ مـیدهد، چراکه دیواره واژن ضخیم تر مـی شود و این ترشحات احتمال دارد در طول بارداری رخ دهد. اگر ترشحات همراه با بوی بد یا سوزش و خارش تخلیه مـیشوند، علائم عفونت باکتریایی اسـت. در صورت وقوع این اتفاق باید متخصص را در جریان بگذارید.

تشخیص بارداری همراه ریزترین علائم بارداری

تست بارداری چگونه است

تسـت بارداری 7 روز پس از تخمک گذاری، چقدر دقت دارد :

احتمال دارد تا الان نشانه هایی را از علائم 7 روز اول بارداری داشته باشید. اما آیا اکنون زمان مناسبی برای تسـت بارداری اسـت؟ این تسـت چقدر دقیق اسـت؟

بسیاری از سازندگان تسـت های بارداری خانگی، اذعان داشته اند که اگر این تسـت ها را در روزی که قرار اسـت پروید شوید و نشده اید، انجام دهید؛ تا 99% دقت دارند. این زمان، حدودی اسـت. اگرچه هر زنی، سیکل 28 روزه ندارد، اما امتحان کردن این تسـت در این روز، خالی از لطف نیسـت.

احتمال دارد چند رو قبل یا بعد از دوران معمول تخمک گذاری، باردار شوید. این نکته بـه این عللاسـت که اسپرم ها تا 5 روز پس از رابطه در واژن زن زنده مـی مانند. بـه همـین عللاسـت که پاسخ دقیق برای ابن سوال که سریع ترین زمان تشخیص بارداری، چه تایمـی پس از باروری اسـت، مشکل اسـت و فاکتور های متعددی تاثیر گذار هسـتند.

اگر تا 7 روز پس از زمانیکه فکر مـی کنید باردار شده اید، تسـت بارداری انجام دادید و پاسخ منفی بود، کمـی بیشتر صبر کنید. حتی اگر باردار نیز باشید، احتمال دارد سطح هورمون HCG برای تشخیص، کافی نباشد.

علائم بارداری در هفته سوم :

بررسی بارداری قبل از اینکه پریود نیز جا بیفتد؛ احتمال دارد، اما باید علائم آن را بـه خوبی بشناسید. یکی از اولین علائم بارداری، جا انداختن پریود اسـت که معمولا 15 تا 17 روز پس از تخمک گذاری رخ مـی دهد. علاوه بر این،سایرعلائمـی که در بالا اشاره کردیم ازعلائم بارداری در هفته سوم نیز هسـتند.

تشخیص بارداری همراه ریزترین علائم بارداری

 هفته سوم بارداری در سینه ها تغییراتی مشاهده می شود

تغییرات سینه ها در هفته سوم :

سفتی سینه ها :

سینه هایتان احتمال دارد نسبت بـه قبل سفت تر بشوند. تغییرات اساسی هومونی، تقریبا از هفته سوم بارداری شروع مـی شوند، پس بروز تغیرات سینه مانند سفت شدن و درد آن در این دوران، مـی تواند از علائم اصلی بارداری باشد.

حساسیت نوک سینه ها :

از علائم بارداری در هفته سوم این اسـت که نوک سینه ها حساس تر شده و هاله اطراف آن ها نیز نیز تیره تر مـی شود.

احساس پری یا سنگینی سینه ها :

همانطور که اشاره کردیم، از همان روزهای نخسـت بارداری، احتمال دارد احساس کنید سینه هایتان سنگین و پر شده اسـت. هورمون های اسـتروژن و پروژسـترون سبب افزایش تعداد و اندازه مجاری و غدد شیری داخل سینه ها مـی شوند؛ که این تغییرات سبب مـی شود سینه ها آب بیشتری نگه دارند، متورم شوند و احساس پری کنید.

حساسیت در سینه ها :

هرچقدر در روزهای اولیه بارداری، جلو مـی روید، سطح هورمون ها افزایش پیدا کرده و سبب افزایش جریان خون داخل سینه ها مـی شود. همـین نکته، سبب تغیبر بافت های سینه مـی شود و سبب مـی شود که سینه هایتان حساس تر شوند و احساس مورمور شدن نیز داشته باشید.

حس بویایی :

در سه ماهه اول بارداری، احتمال دارد بوی برخی از غذاها، نوشیدنی ها و خوش بو کننده ها قوی تر یا ضعیف تر بـه مشامتان برسد. این تغییرات بـه عللتغییرات هورمونی بدن، بـه خصوص هورمون های اسـتروژن و HCG اسـت.

مـیزان سطح هورمون های HCG، در هفته سوم بارداری :

هورمون HCG هورمونی اسـت که در دوران بارداری توسط جفت آزاد مـی شود. این هورمون چند روز پس از لانه گزینی، در خون قابل تشخیص اسـت. اگر HCG در خون موجود باشد، تسـت بارداری مثبت مـی شود.

تسـت ادرار، تقریبا 14 تا 15 روز بعد از لانه گزینی، وجود این هورمون را مشخص مـی کند و در صورت وجود این هورمون، پاسخ تسـت را مثبت اعلام مـی کند. 17 روز پس از تخمک گذاری، سطح هورمون HCG تقریبا 132 MIU/ml اسـت و این مقدار احتمال دارد بین 17 تا 429 متغیر باشد.

  • چنانچه پاسخ تسـت HCG کمتر از 5mIU/ml باشد، پاسخ تسـت منفی اسـت و باردار نیسـتید.
  • چنانچه پاسخ تسـت HCG بین 5 و 25mIU/ml باشد، در حد وسط قرار دارد و چند روز بعد، دوباره تسـت را تکرار کنید.
  • چنانچه پاسخ تسـت HCG بالاتر از 25mIU/ml باشد، پاسخ تسـت مثبت اسـت و باردار هسـتید.

هفده روز پس از تخمک گذاری، بارداری یا قاعدگی :

اگرچه زنان باردار در روزهای نخسـت بارداری، علائم زیادی را تجربـه مـی کنند، اما احتمال دارد همه این علائم، از علائم بارداری نبوده و تنها بـه قاعدگیتان مربوط باشد. بـه خاطر داشته باشید که اگر نتیجه بی بی چک منفی بود، بازهم امکان بارداری وجود دارد و چند روز آتی نیز باید تسـت را مجددا تکرار کنید. در این جا بازهم علائمـی را که احتمال دارد 17 روز پس از تخمک گذاری تجربـه کنید؛ معرفی مـی کنیم:

  • سردرد
  • تغییر خلق و خو و تحریک احساسات
  • دل درد
  • خونریزی

تشخیص بارداری همراه ریزترین علائم بارداری

 نداشتن نشانه و احساس بارداری

احساس باردار نبودن :

شدت و مقدار هرکدام از این علائم در زنان متفاوت اسـت. اکثر علائم بارداری در هفته سوم و چهارم ظهور مـی کنند. تغییرات فیزیکی محرز در این دوران تقریبا ازهفته نهم تا یازدهم شروع مـی شوند؛ که در این مـیان مـی توان بـه افزایش وزن، جوش و تغییرات سینه اشاره کرد. در سه ماهه دوم، بسیاری از علائم شدید و اولیه بارداری ناپدید مـی شوند، اما برخی از آن ها احتمال دارد تا زمان زایمان نیز باقی بمانند. از طرفی دیگر برخی از زنان احتمال دارد در روز های اولیه بارداری، هیچکدام از این علائم را نداشته باشند و بـه بارداریشان مشکوک نشوند.

پس از تخمک گذاری چند روز نیاز اسـت تا بدانید باردار هسـتید :

تسـت بارداری حتی قبل از جا انداختن پریود نیز مـی تواند مثبت باشد و در برخی از زنان علائم بارداری، زودتر ظهور مـی کنند. اولین نشانه بارداری، معمولا جا انداختن پریود اسـت که تقریبا 15 روز پس از تخمک گذاری رخ مـی دهد. اگر از بی بی چک اسـتفاده مـی کنید، مـی توانید از روز هفتم تسـت را انجام دهید و چنانچه پاسخ منفی بود؛ دو سه روز بعد دوباره تسـت را تکرار کنید

پاسخ آسان سوال : چند روز پس از تخمک گذاری کافی اسـت تا بدانیم باردار هسـتیم؟ 7 تا 10 روز اسـت.17 روز پس از تخمک گذاری، معمولا زمانی اسـت که در هر زنی مشخص مـی شود باردار اسـت یا بار دار نیست.

کلام آخر :

نشانه های بارداری می تواند در هر فرد متفاوت باشد اما کلیاتی هم وجود دارد که در بالا به آن اشاره شد، اما بهترین روش برای تشخیص بارداری مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مربوطه است.{ این مقاله صرفه جنبه ی اطلاع رسانی دارد و برای درمان و پیشگیری توصیه نمی شود}

مقالات مرتبط :

بهترین زمان آمیزش برای بارداری

نکات مهم قبل از بارداری

4.7/5 - (10 امتیاز)