تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی

انسان ها نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری در تمامی علوم داشته است و علم پزشکی هم، از این دسته مستثنی نیست. با وجود اینکه بیماری های زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارد، خوشبختانه بیشترشان با تشخیص به موقع قابل درمان هستند. ولی بیماری هایی هم هستند که هنوز بشر نتوانسته راهی برای درمان آن ها پیدا کنند. با این حال می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

در این مقاله ما می خواهیم در مورد یک بیماری شایع صحبت کنیم که خوشبختانه با رسیدگی، می توان درمان کرد. امروز شما با بیماری زگیل تناسلی یا HPV، عوارض زگیل تناسلی، علائم زگیل تناسلی، دلایل ابتلا به زگیل تناسلی و راه های درمان زگیل تناسلی آشنا خواهید شد.

زگیل تناسلی بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند و می تواند هم مردان و هم رنان را تحت تاثیر قرار دهد، ولی زنان نسبت به عوارض آن آسیب پذیرتر هستند. زگیل تناسلی قابل درمان هست، اما می تواند برگردد. مگر اینکه عفونت زمینه ای نیز درمان شود.

زگیل تناسلی چیست؟

تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین انواع بیماری های مقاربتی است که به‌ علت وجود ویروس HPV ایجاد می‌شود. زگیل تناسلی برجستگی‌های خاکستری یا گوشتی‌ رنگی نرمی است که در دستگاه تناسلی ظاهر می شود و می توانند باعث درد، ناراحتی و خارش شوند.

مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند در برابر عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی آسیب پذیر هستند. عفونت HPV به ویژه برای خانم ها خطرناک است زیرا برخی از انواع HPV همچنین می توانند باعث سرطان دهانه رحم و گردن رحم شوند.

 

علائم زگیل تناسلی چیست؟

تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در مردان

زگیل های تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، واژن و مقعد منتقل می شوند و ممکن است تا چند هفته یا چند ماه پس از عفونت، شروع به ایجاد زگیل نکند. زگیل های تناسلی همیشه برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند. اندازه‌ی زگیل ممکن است کمتر از یک میلی‌متر باشد و در صورت به‌ هم‌ پیوستن چندین زگیل تا چند سانتی‌متر مربع نیز می‌رسد.

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان به صورت خارش و ترشح و برجستگی‌های بدون درد ظهور می‌کند. در موارد نادر ممکن است مشکل اولیه‌ی فرد، خونریزی یا انسداد ادراری باشد. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که زگیل، جلوی دهانه‌ی پیشابراه (مجرایی که ادرار از طریق آن از بدن خارج می‌شود) را می‌گیرد. معمولا زگیل ها در بیش از یک ناحیه ایجاد می‌شوند.

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در مناطق زیر ظاهر شود:

  • آلت تناسلی مرد
  • اسکروتوم یا کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

 

برای زنان، این زگیل ها ممکن است در این مناطق ظاهر شود:

  • داخل مهبل یا مقعد
  • خارج از مهبل یا مقعد
  • روی دهانه رحم

زگیل های تناسلی همچنین ممکن است بر روی لب، دهان، زبان یا گلو شخصی که تماس جنسی دهانی با شخصی که HPV داشته باشد ظاهر شود. حتی اگر شما نمی توانید زگیل تناسلی را ببینید، آنها هنوز هم ممکن است علائمی مانند:

  • ترشحات واژن
  • خارش
  • خونریزی
  • سوزش

اگر زگیل های تناسلی گسترش یافته یا بزرگ شوند، وضعیت می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.

 

چه عواملی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود؟

تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی داخل واژن

بیشتر موارد زگیل تناسلی در اثر HPV ایجاد می شود. 30 تا 40 نوع HPV وجود دارد که به طور خاص بر دستگاه تناسلی تأثیر می گذارد، اما فقط تعداد کمی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند.

ویروس HPV از طریق تماس پوستی به پوست بسیار منتقل می شود، به همین دلیل زگیل تناسلی یک بیماری آمیزشی محسوب می شود. در حقیقت، HPV آنقدر شایع است که مرکز کنترل پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید که افراد زیادی در مقطعی آن را دریافت می کنند.

با این حال، ویروس HPV همیشه به عوارضی مانند زگیل تناسلی منجر نمی شود. در حقیقت، در بیشتر موارد، ویروس به خودی خود از بین می رود. بدون اینکه باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود.

 

عوامل خطر زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در زنان

هر فرد فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال، این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستند:

  • کسانیکه زیر 30 سال سن دارند
  • افراد سیگاری
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • سابقه سوء استفاده از کودک آزاری
  • فرزندان مادری هستند که در هنگام زایمان ویروس داشته اند

 

عوارض احتمالی دیگر ویروس HPV چیست؟

عفونت HPV عامل اصلی سرطان در دهانه رحم است. همچنین می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی سلولهای گردن رحم شود که به آن دیسپلازی گفته می شود.

انواع دیگر HPV همچنین ممکن است باعث سرطان مهبل، که اندام های تناسلی خارجی زنان هستند، شود. آنها همچنین می توانند باعث سرطان آلت شوند.

 

چگونه زگیل تناسلی تشخیص داده می شود؟

تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چه شکلی است

برای تشخیص این بیماری، پزشک در مورد سلامتی و تاریخ جنسی شما سؤالاتی را مطرح می کند. این شامل علائمی است که شما تجربه کرده اید و اینکه آیا رابطه جنسی دارید، از جمله رابطه جنسی دهانی یا بدون کاندوم. پزشک شما همچنین معاینه فیزیکی در هر مناطقی که گمان می کنید زگیل وجود داشته باشد، انجام می دهد.

 

فقط برای زنان

از آنجا که زگیل ممکن است در اعماق بدن یک زن اتفاق بیفتد، ممکن است پزشک شما نیاز به معاینه لگن داشته باشد. آنها ممکن است یک محلول اسیدی ملایم را به کار ببرند، که به بهتر دیده شدن زگیل کمک می کند.

پزشک شما ممکن است یک آزمایش پاپ (که به آن پاپ اسمیر نیز گفته می شود) انجام دهد ، که شامل گرفتن سواب ناحیه برای گرفتن سلول از دهانه رحم شماست. سپس این سلولها می توانند از نظر وجود HPV آزمایش شوند.

برخی از انواع HPV ممکن است در یک آزمایش پاپ نتایج غیرطبیعی ایجاد کند، که ممکن است نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی باشد. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص دهد، ممکن است شما نیاز به غربالگری مکرر برای نظارت بر هرگونه تغییر یا یک روش تخصصی به نام کولپوسکوپی داشته باشید.

اگر زنی هستید و نگران هستید که ممکن است نوعی از HPV که منجر به سرطان دهانه رحم شود، به پزشک معالجه کنید. پزشک شما می تواند آزمایش DNA را انجام دهد. این تعیین می کند که فشار HPV در سیستم شما چیست. آزمایش HPV برای آقایان هنوز در دسترس نیست.

 

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی مردان

در حالی که زگیل های دستگاه تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند، خود HPV می تواند در سلول های پوست شما بماند. این بدان معناست که در طول زندگی ممکن است چندین شیوع داشته باشید. بنابراین مدیریت علائم بسیار مهم است زیرا می خواهید از انتقال ویروس به دیگران خودداری کنید. گفته می شود، زگیل های تناسلی حتی در صورت عدم وجود زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگر قابل انتقال به دیگران هستند.

پزشک ممکن است داروهای موضعی را برای درمان زگیل تجویز کند که شامل موارد زیر باشد:

  • imiquimod (آلدارا)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (Condylox)
  • تری کلرواستیک استیک یا TCA

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نروند، ممکن است شما نیاز به جراحی جزئی برای از بین بردن آنها داشته باشید. پزشک شما همچنین می تواند از طریق این روشها زگیل را برطرف کند:

  • سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
  • سرما درمانی یا انجماد زگیل
  • درمان با لیزر
  • برش یا قطع زگیل
  • تزریق اینترفرون

 

داروهای خانگی برای درمان زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

پماد برای درمان زگیل تناسلی مردان

از درمان های زگیل دست برای زگیل تناسلی استفاده نکنید. زگیل های دست و دستگاه تناسلی در اثر فشارهای مختلف HPV ایجاد می شوند و درمان هایی که برای سایر نواحی بدن طراحی شده اند، معمولاً بسیار قوی تر از درمان های استفاده شده در دستگاه تناسلی هستند. استفاده از روشهای درمانی نادرست ممکن است ضرر بیشتری داشته باشد تا خوب.

برخی از داروهای خانگی به عنوان معالجه در درمان زگیل تناسلی مفید هستند، اما شواهد کمی برای حمایت از آنها وجود دارد. همیشه قبل از آزمایش داروی خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

 

نحوه جلوگیری از زگیل تناسلی

واکسن های HPV به نام های Gardasil و Gardasil 9 می توانند زن و مرد را از شایع ترین انواع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، محافظت کنند و همچنین می توانند در برابر ویروس های HPV که با سرطان دهانه رحم در ارتباط هستند، محافظت کنند.

واکسنی به نام سرواریکس نیز موجود است. این واکسن از شما در برابر سرطان دهانه رحم محافظت می کند، اما در برابر زگیل تناسلی نیست.

افراد تا سن 45 سالگی و همچنین افراد بالای 9 سال می توانند واکسن HPV را دریافت کنند. واکسن با توجه به سن، در یک سری دو یا سه انجام می شود. قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود، باید هر دو نوع واکسن داده شو ، زیرا آنها قبل از قرار گرفتن در معرض HPV مؤثرتر هستند.

استفاده از کاندوم هر بار که رابطه جنسی دارید می تواند خطر ابتلا به منقبض شدن زگیل تناسلی را نیز کاهش دهد. نکته مهم استفاده از کاندوم برای جلوگیری از انتقال است.

 

زگیل تناسلی در طول بارداری

تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی اغلب در دوران حاملگی ظاهر می‌شوند یا تعدادشان افزایش می‌یابد. عفونت‌های خاموش نیز ممکن است فعال شوند. وجود زگیل تناسلی در صورتی که در دهانه‌ی رحم یا مهبل قرار داشته باشد، می‌تواند زایمان طبیعی را دشوار سازد و زگیل های حاضر در این نواحی معمولا به راحتی خونریزی می‌کنند.

این زگیل‌ها اغلب بدون هیچ درمانی پس از بارداری از بین می‌روند؛ با این حال خطر واقعی متوجه‌ نوزادان تازه متولد شده است؛ چون ممکن است آنها در هنگام عبور از کانال زایمان آلوده، به این عفونت مبتلا شوند.

ویروس HPV می‌تواند سبب بروز یک وضعیت بسیار جدی به‌نام پاپیلوماتوز راجعه‌ی تنفسی (RRP) در کودکان شود. این بیماری خطرناکی است که دستگاه تنفسی کودک را درگیر می‌کند. پاپیلوماها یا زگیل‌ها به سرعت ظاهر و پخش می‌شوند و گاهی اوقات می‌توانند راه تنفسی کودک را به طرز خطرناکی مسدود کنند.

نکاتی که فرد مبتلا به زگیل تناسلی باید بداند

تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در مردان

  • دوره‌ی درمان را طبق دستور پزشک متخصص کامل کند؛
    زنان مبتلا به زگیل تناسلی باید برای انجام تست پاپ اسمیر و بررسی وجود عفونت HPV در کانال واژن و گردنه‌ی رحم به متخصص زنان مراجعه کنند. اگر زگیل تناسلی با درمان اولیه به‌طور کامل بهبود نیافتند، فرد باید مجددا به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کند و درباره‌ی گزینه‌های درمان جایگزین با آنها مشورت کند؛
  • در بسیاری از مواقع، زگیل تناسلی به درمان پاسخ نمی‌دهد یا حتی پس از عمل جراحی دوباره عود می‌کند؛
  • میزان عود سلول‌های غیرطبیعی روی دهانه‌ی رحم خانم‌ها با درمان شرکای جنسی آنها تغییر نمی‌کند؛

 

خلاصه

  • زگیل تناسلی عارضه عفونت HPV است که شایع و قابل درمان است. آنها می توانند به مرور زمان از بین بروند، اما درمان در جلوگیری از بازگشت آنها و عوارض احتمالی ضروری است.
  • اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که شما زگیل دارید و بهترین گزینه های درمانی شما کدام است.
  • علاوه بر این ، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید. این ممکن است دشوار به نظر برسد، اما باز بودن در مورد شرایط شما می تواند به شما در محافظت از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت HPV و زگیل تناسلی کمک کند.
5/5 - (1 امتیاز)