تصفیه هوا خانه با روش های آسان

تصفیه هوا خانه با روش های آسان

تصفيه هوا خانه با روش هاي آسان

 

آلودگي هوا اين روزها يک مشکل اساسي بـراي بشريت به وجود آورده است، که هر کدام از ما بايد به آنها توجه بسياري بکنيم و به آن اهميت بدهيم. هواي درون خانه شما هم احتمال دارد آلوده باشد.بـراي اينکه دچار بيماري هاي تنفسي نشويم بايد به تصفيه هوا خانه اهميت بدهيم. در اين مقاله ما راه هاي آسان تصفيه هوا منزل را بـراي شما آورده ايم تا بتوانيد هواي منزلتان را پاکيزه کنيد.

 

استفاده از گياهان خانگي

نگهداري از گياهان خانگي، درست هماننـد رفتن به بيرون از خانه بـراي نفس تازه کردن، هواي تازه را وارد خانه مي‌کننـد. اين گياهان کاربـردهاي زيادي دارنـد که مهم‌ترين آن‌ها تصفيه کاملاً طبيعي هواي درون خانه است. معرفي ۱۰ گياه تصفيه کننـده هوا و زينتي بـراي منزل را بخوانيد و آنها در نقاط مختلف خانه قرار دهيد تا از حداکثر مزاياي تصفيه‌کننـدگي آن‌ها بهره‌منـد گرديد. بـرخي ديگر از گياهان خانگي که به تصفيه هواي آلوده معروف هستنـد، عبارت‌انـد از:

 

گياه آلوئه ورا

آلوئه ورا به دليل خواص درماني فوق‌العاده‌ي آن بـراي بدن بسيار محبوب است؛ اين گياه فرمالدهيد و بنزن را از هواي داخل خانه مي‌زدايد و زير نور خورشيد، بهترين ميزان رشد را خواهد داشت.

تصفیه هوا خانه با روش های آسان

کاههش آلودگی هوا منزل

نخل اريکا

بسياري از افراد از نخل اريکا بـراي روشن کردن فضاي درون خانه استفاده مي‌کننـد. اين نخل با ويژگي‌هاي خاصي که دارد، يکي از بي‌دردسرترين نخل‌هاي ممکن بـراي پرورش در خانه است. اين گياه به جذب بنزن، مونوکسيد کربن و فرمالدهيد موجود در هوا شهرت دارد.

 

شکوفه‌هاي ارکيده

اين گياه زيبا علاوه بـر پاکيزه کردن هواي درون خانه، زيبايي دو چنـدان به محيط نشيمن شما مي‌بخشد. گياه ارکيده آلاينـده زايلن که از چسب و رنگ توليد مي‌شود را از بين مي‌بـرد. توجه داشته باشيد که اين گياه به نور کافي و خاک مناسب نياز دارد.

 

 گياه گل مار

شايد بـرايان عجيب باشد که گياه مار قادر است تا ۱۰۷ آلاينـده شناخته شده هوا از جمله کلروفرم، فرمالدهيد، مونوکسيد کربن، زايلن، بنزن، مونوکسيد نيتروژن و تري کلر اتيلن را از بين ببـرد. اين گياه بـراي مبتديان و افرادي که چيزي از باغباني سر در نمي‌آورنـد، بهترين گزينه است زيرا به حداقل نگهداري و مراقبت لازم نياز دارد.

 

سرخس بوستون

اين گياه آلاينـده‌هاي فرمالدهيد، زايلن و بنزن که به‌طور کلي در رنگ‌ها و دود اگزوز بنزين يافت مي‌شود را به راحتي تصفيه مي‌کنـد. سرخس بوستون در تابستان به صورت هفتگي و در زمستان به صورت ماهانه آبياري مي‌شود.

تصفیه هوا خانه با روش های آسان

بهترین روش برای تصفیه هوای خانه

گياه عنکبوتي

گياه عنکبوتي، نام خود را از ظاهر خود گرفته و داراي بـرگ‌هاي عنکبوت ماننـدي است که از گياه مادر آويزان ديده مي‌شود. اين گياه به طور مؤثري فرمالدهيد، منواکسيد کربن و ساير سموم را از هوا مي‌زدايد و به مراقبت چنـداني نياز نـدارد. گلدان گياه عنکبوتي را در نور غيرمستقيم، اما روشن قرار دهيد و به خوبي آبياري کنيد.

 

پتوس طلايي

پتوس طلايي ورژن بـرگ‌دار گياه گل مار است. اين گياه با زيبايي چشم‌نواز، به سرعت آلودگي هواي خانه را رفع کرده و هوايي تازه به شما هديه مي‌دهد. اين گياه به جذب فرمالدهيد معروف است. پتوس طلايي به نور خاصي نياز نـدارد و به سادگي رشد مي‌کنـد.

 

 گل داوودي

گل داوودي از گياهان شکوفه‌دار است که به فضاي درون خانه تازگي و رنگ مي‌بخشد. اين گل بـراي رشد کافي به نور زياد نياز دارد؛ از اين رو مناسب‌ترين جا بـراي اين گلدان، روي بالکن و ايوان خانه است. گل داودي به جذب بنزن که در مواد شوينـده، پلاستيک، رنگ‌ها و آفت‌کش‌ها يافت مي‌شود، شهرت دارد.

 

گل لي‌لي صلح

اين گياه ظريف و زيبا از قابليت جذب بسيار قدرتمنـدي بـرخوردار است که وجود آن را در خانه مخصوصاً در اين روزها ضروري مي‌کنـد. گل لي‌لي صلح قادر است تا تري کلر اتيلن، فرمالدهيد و ساير آلاينـده‌هاي موجود در هوا را به سرعت جذب کنـد. اين گياه در نور کم نيز زنـده مانـده و رشد مي‌کنـد.

تصفیه هوا خانه با روش های آسان

 رفع آلودگی هوا

جايگزين کردن شمع‌هاي موم زنبور عسل

اگر از وجود شمع بـر سر ميز غذا لذت مي‌بـريد، پيشنهاد مي‌کنيم به طور ويژه در آلودگي اين روزها به جاي شمع‌هاي پارافيني از شمع موم زنبور عسل استفاده کنيد. موم زنبور عسل يک ترکيب طبيعي است و بـر خلاف شمع‌هاي پارافيني که از نفت ساخته شده و به هنگام سوختن آلاينـده آزاد مي‌کننـد، تميز مي‌سوزد و هواي خانه را پاکيزه نگه مي‌دارد. حتي يون‌هاي منفي که شمع‌ موم عسل آزاد مي‌کنـد، آلرژن‌هاي موجود در هواي خانه مانند ذرات گرد و غبار و شوره را از بين مي‌بـرد و از اين رو بـراي افرادي که به آسم و آلرژي شديد مبتلا هستنـد، از اين نظر نيز مفيد است. شايد قيمت اين شمع‌ها کمي بيشتر از شمع‌هاي سنتي باشد؛ اما موم زنبور عسل خيلي کنـدتر مي‌سوزد و مانـدگارتر است.

 

سوزانـدن روغن‌هاي اساسي

سوزانـدن روغن‌هاي اساسي يک راهکار عالي بـراي تصفيه هواي خانه و بهره‌منـدي از بي‌شمار مزاياي سلامتي اين روغن‌ها است. بـراي بهترين نتيجه ممکن، روغن‌هاي باکيفيت و اصل را در چنـد نقطه از خانه روي مشعل‌هاي کوچک ريخته و بسوزانيد.

 

استفاده از ذغال بامبو فعال

ذغال فعال که تحت عنوان کربن فعال نيز شناخته مي‌شود، از بهترين گزينه‌هاي تصفيه طبيعي هواي درون خانه به شمار مي‌آيد که بدون آزاد کردن هيچ بويي، سموم موجود در هوا را جذب کرده و هواي خانه را پاکيزه مي‌کنـد. ساختار متخلخل ذغال چوب بامبو تمام باکتري‌ها، آلاينـده‌هاي مضر و آلرژن‌ها را از هوا پاک کرده و با جذب رطوبت و بستن منافذ، از رشد کپک جلوگيري خواهد کرد.

 

ميزان انتشار گازهاي خودرو را به طور منظم مورد آزمايش قرار دهيد

علاوه بـر خانه ها و دفاتر ما، افراد زمان زيادي را در ماشين ها صرف حرکت از يک منطقه به مکان ديگر مي کننـد. اين کار باعث مي شود که حفظ محيط داخلي خودرو مهم باشد. يکي از راه هايي که بايد اين کار را انجام دهيد اين است که انتشار گازهاي خودرو به طور منظم بـراي کاهش آلودگي هواي داخلي در حين ماشين مورد آزمايش قرار گيرد.

 

تعويض مرتب فيلترهاي هوا

يکي از ساده‌ترين راه‌هاي تصفيه‌ هواي درون خانه، تعويض منظم فيلتر هواي سيستم گرمايشي و سرمايشي خانه است.

 

روشن کردن پنکه سقفي

در فصول معتدل تابستان و پاييز بـراي کمک به گردش هوا در منزل از پنکه سقفي استفاده کنيد. پنکه سقفي ضمن خنک کردن فضاي خانه، مي‌توانـد هواي آلوده حتماً از تهويه خارج کرده و هواي تازه در محيط پخش کنـد.

تصفیه هوا خانه با روش های آسان

 تصفیه هوا به روش سنتی

روشن کردن لامپ‌هاي نمکي

بدون شک مي‌دانيد که لامپ‌هاي نمکي صورتي هيماليا به جذب سموم موجود در هوا محبوب و مشهور هستنـد. اين تصفيه کننـده طبيعي، هماننـد يک شب خواب بسيار کوچک بوده و مي‌توان آن را در بخش دلخواه خانه قرار داد و از مزاياي تصفيه‌کننـدگي آن بهره بـرد.

 

از بين بـردن منبع آلودگي‌

سعي کنيد تا حد امکان از مواد شيميايي که حاوي سموم کمتري هستنـد، استفاده کرده و پاک‌کننـده‌هاي طبيعي ماننـد سرکه سفيد يا جوش شيرين را جايگزين کنيد. در اين روزهاي پر از غبار آلودگي، مقداري سرکه را با آب مخلوط کرده، درون يک قابلمه بـريزيد و روي اجاق بگذاريد تا فضاي خانه را پاک‌سازي کنـد.

 

رفع بوهاي نامطبوع با روش هاي طبيعي

پيش از اين در مورد زيانبار بودن مواد آلي فرّار گفتيم، بايد بدانيم که هر بار از مواد خوشبو‌کننـدهٔ مصنوعي استفاده مي‌کنيم اين مواد آلي آزاد مي‌شونـد. آنها در ترکيب با هوا مي‌تواننـد معجون‌هاي بسيار خطرناکي بسازنـد. بـراي مثال، مواد‌پا‌ک‌کننـده‌ٔ ناسازگار با محيط‌‌زيست، فرمالدهيد‌هايي آزاد مي‌کننـد که در ترکيب با هوا مواد سرطان‌زايي مي‌سازنـد. از مواد شوينـدهٔ بدون بو و عطر استفاده کنيد و از اسپري‌ها استفاده نکنيد، ماننـد اسپري‌هاي خوشبو‌کننـده بدن و پاک‌کننـده‌هاي فرش وخوشبو‌کننـده‌هاي هوا.

 

مواد حساسيت زا را در خانه به حداقل بـرسانيد

گرده‌هاي گياهان موجودات ميکروسکوپي گرد‌‌ و‌ غبار باعث تشديد خطر ابتلا به بيماري‌ها مي‌شونـد؛ به خصوص اگر دچار بيماري آسم يا تنگي‌نفس و حساسيت فصلي باشيد. رطوبت زياد هم باعث افزايش ذرات ريز کپک در هوا مي‌شود که منجر به عفونت ريه در افرادي که سيستم ايمني ضعيفي دارنـد، مي‌شود.

کارشناسان اين اقدامات ساده را پيشنهاد مي‌کننـد: ملافه‌ها را زود‌‌به‌زود عوض کنيد، از دستگاه رطوبت‌گير استفاده کنيد، فرش و زمين را با جارو‌بـرقي‌هايي که آلاينـده‌ها را کمتر پخش مي‌کننـد، تميز کنيد، لباس هاي خيس را در فضاي داخل خانه پهن نکنيد، از پادري استفاده کنيد تا مواد آلاينـدهٔ بيرون وارد فضاي داخلي نشونـد

تصفیه هوا خانه با روش های آسان

برای کاهش آلودگی هوا در خانه سیگار نکشید

در فضاي داخلي سيگار نکشيد

سيگار کشيدن به هر حال بـراي سلامتي ضرر دارد اما سيگار کشيدن در فضاي داخلي کاري است که بايد آن را ممنوع کنيد. مواد آلاينـدهٔ ناشي از دخانيات تأثير خيلي بدي بـر هواي فضاي داخلي مي‌گذارنـد به‌ويژه فضا‌هايي که فاقد تهويهٔ خوب باشنـد. در معرض دود سيگار بودن هم حتي اگر ما سيگاري نباشيم، احتمال دارد ما را دچار بيماري‌هاي خطرناکي ‌‌کنـد. مرگ ناگهاني در نوزاداني که در معرض دود تنباکو قرار مي گيرنـد نيز بيشتر است.

 

کلام آخر

شما مي توانيد با روش هاي بالا به تصفيه هواي خانه تان بپردازيد، اين مسئله بسيار مهم است چون به سلامت اعضاي خانواده تان مربوط مي شود. آلودگي هوا باعث بيماري هايي همچون آسم مي شود .با اجراي روش هاي بالا ميزان آلودگي را کاهش دهيد و سلامت خود و خانواده تان را حفظ کنيد.

 

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟