تمیز کردن آسان سرامیک و کاشی آشپزخانه و حمام

تمیز کردن آسان سرامیک و کاشی آشپزخانه و حمامتميز کردن آسان سراميک و کاشی آشپزخانه و حمام

یک تميز کننده عالی برای تميز کردن سراميک و کاشی حمام و آشپزخانهسراميک و کاشی ها خانه و همچنین درزهای بین آن ها به مرور زمان جرم مي گیرند، سیاه و کثیف مي شوند. بخصوص سراميک های حمام و کاشی های آشپزخانه، در اینجا با یک تميز کننده فوق العاده برای برق انداختن و تميز کردن سراميک و کاشی و درزهای بین آن ها آشنا مي شوی و مي توانی برای تميز کردن کاشی آشپزخانه و حمام از آن استفاده کنی

 

تميز کردن سراميک حمام و درزهای بین سراميک ها

در کف حمام و اطراف آن به مرور زمان صابون و دیگر مواد شوینده رسوب مي کنند. برای از بین بردن این رسوبات و جرم های کاشی حمام به مواد زیر نیاز داریـد.

مواد لازم:

سرکه یک فنجان

نصف فنجان جوش شیرین

یک فنجان آب داغ

نصف فنجان پودر ماشین لباسشویی

فرچه

اسکاچ یا اسپری

سرکه، جوش شیرین، آب جوش، و پودر ماشین لباسشویی را مخلوط کنیـد. سطح حمام را با آب گرم نم کنیـد و این مواد را با اسکاچ یا اسپری در تمام سطح حمام پخش کنیـد. نیم ساعت صبر کنیـد و بعد با یک فرچه سطح و دیواره حمام را بشوییـد و از برق افتادن سراميک های حمام خود لذت ببریـد. این تميز کننده هم سطح و هم درزهای کاشی های حمام را تميز مي کند و جرم ها و رسوبات آنها را مي برد.

توجه: اگر سراميک های حمام خیلی جرم دارد، مواد بالا را با نصف استکان سفیـد کننده مخلوط کنیـد. و موقع تميز کردن حتماً هواکش یا در حمام را باز بگذاریـد تا هوا جریان داشته باشد و بو و بخار سفیـد کننده اذیتتان نکند.

تمیز کردن آسان سرامیک و کاشی آشپزخانه و حمام

تميز کردن سراميک آشپزخانه

تميز کردن کاشی و سراميک آشپزخانه و خانه

مواد لازم:

جوش شیرین یک پیمانه

سرکه ۲ پیمانه

اسپری یا اسکاچ

دستمال یا حوله

چون سطح و اطراف آشپزخانه را معمولاً نمي توان شست، پودر ماشین لباسشویی را حذف مي کنیم. برای تميز کردن سراميک های آشپزخانه و دیگر جاهای خانه سرکه را روی حرارت قرار دهیـد تا گرم شود و بعد به آن جوش شیرین اضافه کنیـد. این مواد را با اسپری یا اسکاچ روی سطح و درزهای کاشی های پخش کنیـد.

۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنیـد و با یک اسکاچ زبر و دستمال نم شده تميز، سطح کاشی ها و درزها بین آن را برق بیندازیـد. مي توانبد از تميز کننده های کاشی و سراميک موجود در بازار هم استفاده کرد. اما برای کسانی که دوست ندارند از مواد شیمایی در خانه، بخصوص آشپزخانه استفاده کنند ابن روش بسیار کمک مي کند.

 

نگه‌داری سراميک

۱. مرتب سراميک را جارو کنیـد

حداقل هفته‌ای یک‌بار با استفاده از جارو و خاک‌انداز یا با جاروبرقی زمين را جارو کنیـد. با این‌کار گردوغبار، کثیفی و سایر آلودگی‌ها و خُرده‌ریزها از روی سراميک برداشته مي‌شود.

تمیز کردن آسان سرامیک و کاشی آشپزخانه و حمام

بهترین راه و وسیله برای تميز کردن سراميک خونه چیه

۲. از زیرپایی استفاده کنیـد

اگر مي‌خواهیـد سراميک‌های داخلِ راهرو را تميز نگه داریـد مي‌توانیـد یک پادری پشت در منزل قرار دهیـد. همچنین مي‌توانیـد یک قالیچه یا پادری را داخل خانه قرار دهیـد و از خانواده و اقوام بخواهیـد که کفش‌هایشان را بیرون از خانه دربیاورند و اگر پاهایشان به هر دلیلی کثیف بود، ابتدا آن را تميز کنند و بعد وارد شوند. استفاده از پادری، به‌خصوص در روزهای بارانی و برفی بسیار مهم است.

 

۳. هرهفته زمين را تی بکشیـد

حدلااقل هفته‌ای یک‌بار بعد از اینکه زمين را جارو کردیـد، آن را تی بکشیـد. نیازی نیست که از شوینده استفاده کنیـد (هرچند این کار هم بد نیست). تی کشیـدن سبب مي‌شود سراميک درخشان و تازه به‌نظر بیایـد. بعد از تی کشیـدن، بلافاصله زمين را خشک کنیـد. این کار مانع از سُر خوردن شما مي‌شود و از نِشستن غبار روی زمينِ مرطوب جلوگیری مي‌کند. اگر مي‌خواهیـد از شوینده استفاده کنیـد نوع غیرسمي آن را انتخاب کنیـد.

 

۴. اگر چیزی روی سراميک ریخت بلافاصله آن قسمت را تميز کنیـد

اگر چیزی روی زمين بریزد، بعد از مدتی تميز کردن آن سخت‌تر مي‌شود. بنابراین بلافاصله آن‌ را تميز کنیـد. مي‌توانیـد برای لکه‌های بزرگ از تی و برای لکه‌های کوچک از دستمال استفاده کنیـد.

 

۵. تميز کردن درز سراميک را فراموش نکنیـد

درون درزهای بین سراميک‌ها دوغاب وجود دارد که با گذشت زمان رنگش تغییر مي‌کند و نمای نازیبایی به آن مي‌دهد. برای تميز کردن این قسمت های مقدار مساویِ جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنیـد و درزها را با این خمير بپوشانیـد. اجازه دهیـد خمير برای چند ساعت (یا حتی برای تمام شب) روی درز باقی بماند. با مسواک زدن یا یک قلم مویِ سفت با قدرت این درزها را تميز کنیـد و با اسفنجی که در آب ولرم خیس کرده‌ایـد، خمير را پاک کنیـد.

برای تميزیِ بیشترِ سراميک مي‌توانیـد مقداری سرکه را روی خمير اسپری کنیـد.
تعداد دفعات تميز کردن درزها به خودتان بستگی دارد. مي‌توانیـد با فاصله‌های منظم این کار را انجام دهیـد یا فقط زمان‌هایی که دوغاب تغییر رنگ مي‌دهد آن را تميز کنیـد. هر چقدر بیشتر از یک محیط استفاده کنیـد، نیاز به تميزی بیشتری دارد. اگر بچه یا حیوان خانگی داریـد یا اگر با کفش روی سراميک راه مي‌رویـد، بایـد درزها را در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تری تميز کنیـد.

تمیز کردن آسان سرامیک و کاشی آشپزخانه و حمام

تميز کردن سراميک دستشویی

۶. کمتر از مواد ساینده استفاده کنیـد

تميز کردن سراميک را با آب شروع کنیـد. قبل از اینکه تمام سراميک و بخش‌هایی را که به‌چشم مي‌آيد با محلول‌های شوینده بشوییـد، ابتدا بخش کوچکی از سراميک را با محلول موردنظر تميز کنیـد. با این کار مطمئن مي‌شویـد که محلول شوینده سبب رنگ‌پریـدگی یا آسیب‌های دیگر به سراميک نمي‌شود. از مصرف محلول‌های خورنده یا کِرِم‌های حاوی مواد زِبر مثل سیلیکات خودداری کنیـد.

 

لکه‌زدایی

۱. ازبین بردن لکه‌های خون

رای پاک کردن لکه خون از دستمال یا اسفنجی و محلول حاوی سفیـدکننده و آب با نسبت ۱ به ۴۹ استفاده کنیـد. به‌عنوان مثال ۱۰ ميلی‌لیتر (دوسوم قاشق غذاخوری) سفیـدکننده را در نیم لیتر آب حل کنیـد. همچنین مي‌توانیـد یک دستمال یا اسفنج را با پِراُکسیـد هیـدروژن مرطوب کنیـد و آن‌قدر روی لکه بکشیـد تا پاک شود.

 

۲. جلوگیری از رشد قارچ و کپک

مي‌توانیـد با استفاده از محلول حاوی ۱۰ ميلی‌لیتر سفیـدکننده در نیم لیتر آب سراميک خود را تميز کنیـد و مانع از رشد قارچ و کپک بر روی سراميک شویـد.

 

۳. ازبین بردن لکه‌ی قهوه، چای یا آب‌ميوه

برای تميز کردن سراميک و ازبین بردن این لکه‌ها، سراميک را با مایع ظرف‌شویی و آب داغ بشوییـد. لکه‌های غذایی را با محلول حاوی ۱۰ ميلی‌لیتر سفیـدکننده در یک لیتر آب یا با پِراُکسیـد هیـدروژن تميز کنیـد.

تمیز کردن آسان سرامیک و کاشی آشپزخانه و حمام

تميز کردن سراميک با جوش شیرین

۴. ازبین بردن لکه‌ی آدامس، قیر یا موم

چند قطعه یخ را درون پلاستیک بریزیـد و آن را روی لکه‌های چسبناک روی سراميک قرار دهیـد. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه پایـداریِ لکه را امتحان کنیـد. احتمالا لکه سفت شده باشد. تا حدامکان لکه را بتراشیـد و با تینر، باقیِ لکه را پاک کنیـد.

 

۵. ازبین بردن لکه‌ی چربی

برای پاک کردن لکه روغن و چربی، مي‌توانیـد دستمالی را به نوشابه آغشته کنیـد و به‌صورت دورانی روی لکه بکشیـد و آن را پاک کنیـد. اگر نوشابه نداریـد مي‌توانیـد از شوینده‌هایی که ساییـدگی ایجاد نمي‌کند استفاده کنیـد.

 

۶. پاک کردن جوهر

جوهر یا لکه‌های خشک را بایـد با سفیـدکننده پاک کرد. دستمالی را به سفیـدکننده آغشته کنیـد و روی لکه قرار دهیـد. هر ۶۰ ثانیه یا تا زمانی که لکه محو شود، این کار را انجام دهیـد. دستمالِ آغشته‌شده به محلول سفیـدکننده را برای مدت‌زمان طولانی روی سراميک قرار ندهیـد. شایـد الکلِ درون محلول، سبب تجمع نمکِ موجود در سفیـد‌کننده بر روی سراميک شود.

 

۷. ازبین بردن لکه‌ی لاک

لکه‌های کوچک لاک را مي‌توانیـد با با استفاده از لاک‌پاک‌کن ازبین ببریـد. درصورتی‌که لکه باقی ماند، مي‌توانیـد از محلول سفیـدکننده و آب به نسبت ۱ به ۹۹ استفاده کنیـد. پارچه‌ای را به محلول آغشته کنیـد و با استفاده از آن، لکه را پاک کنیـد. همچنین مي‌توانیـد برای این‌کار از پِراُکسیـد هیـدروژن هم استفاده کنیـد. برای تهیه محلول سفیـدکننده و آب مي‌توانیـد ۱۰ ميلی‌لیتر (۲ قاشق‌ غذاخوری) سفیـدکننده و یک لیتر آب را با هم مخلوط کنیـد.

تمیز کردن آسان سرامیک و کاشی آشپزخانه و حمام

برق انداختن سراميک و کاشی

۸. ازبین بردن لکه‌های رنگی

برای ازبین بردن لکه‌های رنگی مي‌توانیـد از رنگ‌بَر استفاده کنیـد. قبل‌ از اینکه لکه‌های رنگی را از روی سراميک پاک کنیـد، آن را تی بکشیـد و اجازه دهیـد تا خشک شود. با توجه به دستورات کارخانه از رنگ‌بَر استفاده کنیـد. با استفاده از قلم‌مو رنگ‌بَر را روی لکه بزنیـد. بعد از حدود ۳۰ دقیقه مي‌توانیـد با حوله لکه را پاک کنیـد. برای جلوگیری از استنشاق گازهای سميِ موجود در رنگ‌بَر پنجره‌ها را باز بگذاریـد.

 

۹. ازبین بردن سس

چند قاشق‌ غذاخوری آمونیاک را در مقدار مساوی آب حل کنیـد. دستمالی را به محلول آغشته کنیـد. با حرکات رفت‌و‌برگشتی لکه‌ی یُد را از روی سراميک پاک کنیـد.

این مطلب چقدر مفید بود ؟