خواص آب کرفس برای پوست

خواص آب کرفس برای پوست

آیا آب کرفس برای پوست مفید است؟

آب کرفس در سالهای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این محبوبیت بخاطر مزایای شگفت انگیز آن برای سلامتی پوست است، بطوریکه برخی از مردم حتی ادعا می کنند که این ماده به درمان آکنه کمک می کند.

با این وجود، ممکن است بخواهید بدانید که آیا این خصوصیات آب کرفس، پشتوانه علمی دارد یا خیر. در این مقاله به شما خواهیم گفت که آیا آب کرفس برای پوست شما مفید است یا نه. پس در ادامه با سایت ژاویز همراه باشید.

 

آیا آب کرفس آکنه را درمان می کند؟

گرچه بسیاری از مردم ادعا می کنند که آب کرفس می تواند آکنه را درمان کند، اما هنوز هیچ مطالعه ای این ادعا را اثبات نکرده است.

آکنه یک بیماری التهابی پوستی است که منجر به منافذ مسدود شده می شود. علل اصلی آکنه شامل سن، ژنتیک، هورمون ها، رژیم غذایی و برخی سویه های باکتریایی می باشد.

ادعاهای دروغین
اگرچه آکنه به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است، اما برخی ادعا می کنند که افزایش میزان باکتری استرپتوکوک باعث تولید بیش از حد سبوم (چربی طبیعی پوست) و در نتیجه آکنه می شود. گفته شده است که نمک موجود در آب کرفس باعث از بین رفتن استرپتوکوک شده و آکنه را درمان می کند.

با این حال، این ادعاها پیچیدگی آکنه را بیش از حد ساده فرض می کنند و این واقعیت را نادیده می گیرند که این باکتری ها به سلامتی انسان، هم آسیب می رسانند و هم کمک می کنند. علاوه بر این، تحقیقات محدودی از این ایده که کرفس باعث نابودی استرپتوکوک می شود، پشتیبانی می کند.

علاوه بر این، اگر میزان باکتری های مضر استرپتوکوک در بدن شما زیاد باشد، ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید و همواره باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

همچنین، گرچه نمک دارای خواص ضد باکتریایی برای حفظ مواد غذایی و سلامت دندان ها است، اما هنوز هیچ تحقیقی از این عقیده که محتوای سدیم آب کرفس باعث کاهش عفونت های باکتریایی یا شیوع آکنه می شود، پشتیبانی نمی کند.

خواص آب کرفس برای پوست

خواص آب کرفس برای پوست

خواص بالقوه آب کرفس برای آکنه

گرچه هنوز هیچ مطالعه ای درمان آکنه بوسیله آب کرفس را تایید نکرده است، اما ممکن است به دلایل دیگری، علائم آکنه را تسکین دهد.

آب کرفس دارای قند کم است و جایگزین مناسبی برای نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، قهوه های شیرین شده و نوشیدنی های انرژی زا است. تحقیقات، رژیم های غذایی حاوی قند را دلیل افزایش آکنه و رژیم های غذایی با شاخص گلیسمی پایین را دلیل کاهش آکنه می دانند.

یک رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین، شامل غذاهایی است که باعث افزایش سریع قند خون نمی شوند. از جمله غذاهای سرشار از فیبر مانند سبزیجات، غلات سبوس دار، عدس، لوبیا و میوه های خاصی مانند انواع توت ها، سیب و گلابی.

اگر آب کرفس را جایگزین نوشیدنی های شیرین کنید، ممکن است به دلیل داشتن قند کم و فیبر بیشتر در رژیم غذایی، کاهش آکنه را مشاهده کنید.

علاوه بر این، آب کرفس یک منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

بنابراین، با توجه به اینکه آکنه یک بیماری التهابی است، خوردن غذاهای ضد التهابی می تواند، استرس اکسیداتیو و میزان هورمون هایی مانند فاکتور رشد شبه انسولین-1 (IGF-1) را که به درمان آکنه کمک می کند، کاهش دهد.

با توجه به همه اینها باز هم به تحقیقات بیشتری لازم است.

خواص آب کرفس برای پوست

آب کرفس برای جوش صورت

سایر مزایای بالقوه آب کرفس برای پوست

آب کرفس می تواند فواید دیگری را برای پوست نیز داشته باشد که در ادامه می توانید مطالعه کنید.

افزایش هیدراتاسیون

آب کرفس، بیشتر از آب تشکیل شده است و ممکن است به آبرسانی پوست کمک کند.

نوشیدن کافی مایعات در طول روز به حفظ سطح هیدراتاسیون و سلول های پوست شما به خوبی کمک می کند. هنگامی که دچار کمبود آب می شوید، ممکن است پوست شما کدر شده و خطوط و چین و چروک های پوست هرچه بیشتر مشخص شوند.

با این حال، نوشیدن مایعات سبب بهبود پوست خشک نمی شود. در واقع خشکی پوست به دنبال کاهش سطوح چربی در پوست ایجاد می شود که معمولا با استفاده از مرطوب کننده ها برای حفظ آب در لایه اپیدرم پوست درمان می شود.

اقدامات پیشگیرانه دیگری مانند تغییر صابونها، استفاده از آب گرم (نه داغ) و استفاده از کرم بعد از حمام کردن نیز توصیه می شود.

با این وجود، آبرسانی مداوم، برای سلامتی کلی بدن مهم است و به پوست شما کمک می کند تا تازه به نظر برسد.


حتما بخوانید: انواع درمان جوش صورت (آکنه) و عوارض جانبی


در دسترس بودن مواد مغذی در پوست شما را افزایش می دهد

آب کرفس ممکن است میزان مواد مغذی ارسال شده به پوست شما را افزایش دهد. در واقع اثرات هیدراته کننده آن می تواند به رساندن مواد مغذی و از بین بردن مواد زاید در سراسر بدن، از جمله پوست، کمک کند.

علاوه بر این، آب کرفس حاوی چندین ماده مغذی مانند فیبر، منیزیم، روی و ویتامین های A ، B ، C و K، است که از سلامت پوست پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، ویتامین C نقش مهمی در سنتز کلاژن دارد. در حالی که روی برای بهبود زخمها مهم است.

در نهایت، آنتی اکسیدان های موجود در آب کرفس می تواند به محافظت از پوست و جوان سازی سریع تر و موثرتر آن کمک کند.

خواص آب کرفس برای پوست

آب کرفس و زیبایی پوست

قند کم

جایگزین کردن آب کرفس به جای نوشیدنی های شیرین می تواند برای پوست مفید باشد. رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای قند با افزایش پیری پوست از طریق فرآیندی موسوم به گلیکاسیون مرتبط است.

گلیکاسیون زمانی اتفاق می افتد که قندها با الیاف کلاژن و الاستین در تعامل هستند تا ترکیباتی را ایجاد کنند که به عنوان محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) شناخته می شوند. کلاژن و الاستین پروتئین های کلیدی مسئول ساختار و نرمی پوست هستند.

با گذشت زمان، AGEs می تواند منجر به  پژمردگی پوست و افزایش خطوط و چین و چروک شود. بنابراین، انتخاب نوشیدنی های کم قند مانند آب کرفس می تواند، مصرف کلی قند را کاهش داده و سلامت پوست تان را تقویت کند.


حتما بخوانید: مدیریت و درمان آکنه شدید، باید ها و نباید ها


مواد مغذی آب کرفس

آب کرفس سرشار از مواد مغذی است که از آن یک نوشیدنی عالی در رژیم غذایی ساخته است. یک فنجان (240 میلی لیتر) آب کرفس حاوی:

کالری: 42.5
پروتئین: 2 گرم
کربوهیدرات ها: 9.5 گرم
فیبر: 4 گرم
شکر: 5 گرم
کلسیم: 8٪ از ارزش روزانه (DV)
منیزیم: 7٪ DV
فسفر: 5٪ DV
پتاسیم: 14٪ DV
سدیم: 9٪ DV
ویتامین آ: 7٪ DV
ویتامین سی: 16٪ DV
ویتامین کا: 74٪ DV

علاوه بر این، حاوی مقادیر کمی ریز مغذی مانند مس، روی، فولات، بیوتین و ویتامین های B است. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئید است، که می تواند به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن شما کمک کند.

 

طرز تهیه آب کرفس

خواص آب کرفس برای پوست

نحوه تهیه آب کرفس در منزل

اگر می خواهید آب کرفس را در خانه درست کنید، در این مقاله یک دستورالعمل ساده است که به جای آبمیوه گیری از مخلوط کن استفاده می کند.

  • 3 تا 4 ساقه از کرفس را با آب بشویید و برگ های آن را جدا کنید تا تلخی آن کاهش پیدا کند.
  • ساقه ها را به قطعات کوچک خرد کنید.
  • کرفس را در داخل مخلوط کن ریخته و مخلوط کنید، تا یکدست شود.
  • یک صاف کننده را روی یک ظرف پهن قرار دهید و مواد را درون آن بریزید.
  • سپس فشار دهید تا جایی که آب آن کاملا خارج شود. بعد از آن، آب به دست آمده را در یک لیوان بریزید.

نکته: برای بهبود عطر و طعم آب کرفس، می توانید آب لیمو، زنجبیل یا سیب سبز را به آن اضافه کنید.

سخن پایانی

آب کرفس به عنوان یک داروی درمانی شناخته شده است و اعتقاد بر این است که به طور گسترده ای آکنه را درمان می کند. با وجود این ادعاها، هیچ مدرکی مبنی بر خلاص شدن از شر آکنه نیست.

همچنین، آب کرفس سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها و آب است که همگی می توانند سلامت پوست و جوان سازی را تقویت کنند. علاوه بر این، آب کرفس یک جایگزین عالی برای نوشیدنی های قندی است که می تواند به برخی از علائم آکنه کمک کند.

4.3/5 - (13 امتیاز)