خواص آلوئه ورا برای مو

خواص آلوئه ورا برای مو

خواص آلوئه ورا برای مو

گیاهان دارویی، خواص بی شماری دارند،بطوری که از آن ها برای درمان بسیاری از بیماری ها و همچنین مشکلات سلامتی استفاده می کنند. برخی از افرادی فکر می کنند که تاثیر داروهای شیمیایی بییشتر است و بیماری ها را نیز زودتر درمان می کنند. ولی بایستی بدانند که داروهای شیمیایی عوارض زیادی را در پی دارد و می تواند بعدها برای آنان مشکل ایجاد کنند.

البته در برخی مواقع استفاده از دارو های شیمیایی الزامی است و دارو های گیاهی در این شرایط کاربرد چندانی ندارند. بهترین راه این است که قبل از دچار شدن به بیماری های متعدد، از گیاهان دارویی به عنوان عوامل پیشگیری استفاده کنید. در این مطلب ما می خواهیم گیاهی را به شما معرفی کنیم که همچون دیگر گیاهان دارویی خواص بی شماری دارد. این گیاه آلوئه ورا است.

آلوئه ورا چیست؟

خواص آلوئه ورا برای مو

آلوئه ورا بی‌ساقه است. البته برخی از آن‌ها دارای ساقه‌ای بسیار کوتاه هستند. این گیاه 60 تا 100 سانتیمتر رشد می‌کند و از طریق پاجوش تکثیر می‌شود. برگ‌های آن نیزه‌ای کلفت و گوشتی با لبه‌های دندانه‌دار است و رنگ آن سبز تا خاکستری می‌باشد. گل‌های آن بر روی سنبله‌ای می‌رویند که گاه تا 90 سانتیمتر درازا دارد. هر کدام از گل‌های آن آویخته‌است و دارای جام لوله‌ای 2-3 سانتیمتری می‌باشد.

دو ترکیب موجود در آلوئه ورا خاصیت دارویی بالایی دارند. ژل که از سلول‌های موجود در مرکز برگ به دست می‌آید و ماده دیگر نوعی شیرابه است که از سلول‌های موجود در زیر پوست آلوئه ورا به دست می‌آید. بسیاری از افراد از ژل آلوئه ورا برای درمان عارضه‌های پوستی مثل سوختگی، آفتاب سوختگی، یخ‌زدگی، پسوریازیس و تبخال استفاده می‌کنند.

در حالی که خواص آلوئه ورا به همین موارد محدود نمی‌شود، برای در درمان آرتروز، بیماری‌های روده، تب، خارش و التهاب نیز مؤثر است. از ژل آلوئه ورا در کاهش علائم آسم، زخم معده، دیابت و کاهش عوارض جانبی پرتودرمانی هم استفاده می‌شود.

 

ترکیبات شیمیایی آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا برای مو

گیاه آلوئه ورا، حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوئین‌های A2 و B به میزان 40–25٪ کل ترکیبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزین A2 ،B و C است. ترکیبات مهم دیگر آلوئه ورا شامل قندها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم‌ها از جمله: اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز، هچنین ویتامین‌هایی نظیر: B1 ،B2 ،B6 ،C ،E و اسیدفولیک و مواد معدنی مانند: کلسیم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم می‌باشند.

 

خواص آلوئه ورا برای مو

آلوئه ورا می تواند موهای شما را تقویت کرده و پوست سر شما را سالم تر کند. بهترین فرم استفاده آلوئه ورا برای موها، استفاده از ژل خام آن است که از گیاه گرفته اید. شما می توانید این ژل را خریداری کنید یا از برگ تازه آن با اسکوپ درآورید. ژل آلوئه ورا شفاف بوده و کمی آبکی است. در زیر می توانید خواص بیشتری از آلوئه ورا را مطالعه کنید.

خواص آلوئه ورا برای مو

تسکین راش و ناراحتی‌های پوستی

گزارش‌های متعددی از تأثیر استفاده موضعی آلوئه ورا در بهبود عارضه‌های پوستی مثل پسوریازیس (صدفک)، اگزما، موکوزیت دهان، زخم پای دیابتی و درمان سوختگی‌ها خبر می‌دهند. اولین مطالعه روی خواص آلوئه ورا در سال 1935 صورت گرفت. نتیجه این مطالعه نشان داد که عصاره آلوئه ورا می‌تواند سبب بهبود سریع خارش و سوختگی ناشی از درماتیت تشعشعی شود.

 

آلوئه ورا، نرم کننده طبیعی موی سر

عصاره آلوئه ورا به عنوان یک نرم کننده نیز قابل استفاده است. برای استفاده در این زمینه، عصاره آلوئه ورا را با مقداری آبلیمو ترکیب کنید. پس از شستشوی سر با شامپو و آبکشی، از این ترکیب استفاده کرده و پس از گذشت چهار تا پنج دقیقه موی سر خود را با آب بشویید.

خواص آلوئه ورا برای مو

درمان شوره سر با آلوئه ورا

پوسته پوسته شدن پوست کف سر یا شورره یکی از مشکلات شایع مو است که سبب خارش نیز می‌شود. همچنین شوره زیاد سر سبب از دست رفتن زودرس مو‌ها نیز می‌شود. برای مقابله با آن می‌توان از مواد طبیعی استفاده کرد که گیاه آلوئه ورا یکی بهترین آن‌هاست. خاصیت درمانی آلوئه ورا همچنین سبب تغذیه پوست سر و آب درمانی آن شده و استفاده از انواع ماسک آلوورا به رفع و درمان آن کمک می‌کند.

 

تمیز کردن موهای چرب با استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا می تواند به خوبی فولیکول های مو را تمیز کند، روغن های اضافی و باقی مانده دیگر محصولات مو را از بین ببرد. آلوئه ورا به خوبی موها و کف سر را تمیز می کند، بدون اینکه به تارهای آن آسیب وارد کند. بر خلاف مواد شیمیایی موجود در محصولات مربوط به مو، آلوئه ورا بی ضرر است و به حفظ یکپارچگی موها کمک می کند. استفاده از آلوئه ورا راهی عالی برای داشتن موهایی سالمتر، درخشان تر و نرمتر است.

خواص آلوئه ورا برای مو

مرطوب کردن مو و پوست سر با آلوئه ورا

آلوئه ورا درمانی طبیعی برای خارش پوست سر و خشکی موهاست. آلوئه ورا با داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی به سلامت و تقویت موهای سر کمک می‌کند. آلوئه ورا به خاطر خواص ضدباکتری و ضدقارچی در کاهش شوره‌ی سر نیز مؤثر است. همچنین آنزیم‌های موجود در ژل آلوئه ورا با زدودن سلول‌های مرده‌ی موجود پوست سر، به رویش مجدد مو توسط فولیکول‌ها کمک می‌کند.

آلوئه ورا از خارش ناشی از شوره و خشکی پوست سر جلوگیری می‌کند. مصرف بیش از حد شامپوها و نرم‌کننده‌ها می‌تواند سبب آسیب رساندن به مو و التهاب و حساسیت پوست سر شود. افزودن آلوئه ورا به این شامپوها راهی مناسب برای زدودن سر از باکتری‌ها و کاهش ناراحتی‌های پوست سر است.

 

آلوئه ورا برای تقویت و ترمیم تارهای مو

آلوئه ورا حاوی ویتامین های A، C و E است. هر سه این ویتامین ها با گردش خون سلولی، رشد سلول های سالم و موهای براق در ارتباط هستند. ویتامین B-12 و اسید فولیک نیز در ژل آلوئه ورا وجود دارند. هر دوی اینها می توانند از ریزش موها پیشگیری کنند. آلوئه ورا یک محصول محبوب است که افراد بعد از قرار گرفتن در معرض خورشید آن را روی پوست خود می مالند. دلیلش کلاژن بالا و خاصیت خنک کنندگی این گیاه است. ویتامین های موجود در آلوئه ورا نشان داده اند می توانند از موها نیز در برابر آفتاب محافظت کنند.

خواص آلوئه ورا برای مو

آلوئه ورا باعث بهبود رشد موی سر می شود

آلوئه ورا می تواند به خوبی جریان خون در یک منطقه را افزایش دهد. این تنها بخشی از دلایل خاص بودن التیام بخشی آلوئه ورا است. وقتی که آلوئه ورا را روی مو و پوست کف سر استفاده می کنید، جریان خون به پوست کف سر افزایش پیدا می کند. وقتی پوست سرتان تمیز و موی سرتان با آلوئه ورا نرم شد خواهید دید که شکستگی موها و ریزش آنها رو به کاهش می رود.برخی افراد ادعا می کنند که آلوئه ورا حتی می تواند به رشد سریعتر موها کمک کند. اما هنوز شواهد پزشکی قابل قبولی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

 

عوارض و مضرات آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا برای مو

شیره‌ آلوئه ورا نباید به مقدار زیاد مصرف شود، زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند درد معده یا گرفتگی عضلات را به دنبال داشته باشد. مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت شیره‌ی آلوئه ورا می‌تواند سبب بروز اسهال، مشکلات کلیوی، وجود خون در ادرار، کاهش پتاسیم، ضعف عضلانی، کاهش وزن و مشکلات قلبی شود.

اگر باردار هستید یا نوزادتان را شیر می‌دهید، از مصرف ژل یا شیره‌ی آلوئه ورا اجتناب کنید، زیرا گزارش‌هایی مبنی بر سقط جنین و نقص‌های مادرزادی نوزاد در اثر مصرف آلوئه ورا وجود دارند. ممکن است کودکان زیر 12 سال با مصرف آلوئه ورا دچار درد شکم، گرفتگی عضلات و اسهال شوند؛ بنابراین مصرف آلوئه ورا برای آنها توصیه نمی‌شود.

 

 

 

5/5 - (2 امتیاز)