10 خواص اثبات شده چای سبز برای لاغری و سلامتی

10 خواص اثبات شده چای سبز برای لاغری و سلامتی

10 مزایای چای سبز

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی ها محسوب می شود. آنتی اکسیدان های چای سبز دارای فواید سلامتی زیادی هستند، که می توان به بهبود عملکرد مغز، کاهش چربی، محافظت در برابر سرطان، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و موارد دیگر اشاره کرد.

در این مقاله 10 مزیت بهداشتی چای سبز آورده شده است که می توانید در ادامه مشاهده کنید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید باشد.

 

1. حاوی ترکیبات فعال زیستی سالم

چای سبز، بیش از یک نوشیدنی آبرسان است. این گیاه حاوی مجموعه ای از ترکیبات سالم است که آن را به یک نوشیدنی عالی تبدیل می کند.

چای سرشار از پلی فنول است که دارای فواید سلامتی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان هستند.

چای سبز حاوی یک کاتچین به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. کاتچین ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کنند.

این ترکیبات می توانند تشکیل رادیکالهای آزاد در بدن را کاهش داده و از آسیب سلولها و مولکولها جلوگیری کنند. این رادیکالهای آزاد بر روی پیری و بسیاری از بیماری ها نقش دارند.

چای سبز همچنین حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی است که می تواند برای سلامتی مفید باشد. بنابراین سعی کنید چای سبز را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

 

2. بهبود عملکرد مغز

چای سبز علاوه بر این که باعث هوشیاری بیشتر می شود، می تواند به تقویت عملکرد مغز نیز کمک کند. کافئین موجود در آن یک ماده فعال و اصلی است که یک محرک شناخته شده است.

کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی مهاری به نام آدنوزین، روی مغز تأثیر می گذارد. به این ترتیب انتقال نورون ها و غلظت انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین افزایش می یابد.

تحقیقات نشان داده اند که کافئین می تواند جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله خلق و خوی، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه را بهبود بخشد.

با این حال، کافئین تنها ترکیب تقویت کننده مغز در چای سبز نیست. این گیاه همچنین حاوی اسید آمینه L-theanine است که می تواند از سد خونی مغزی عبور کند.

L-theanine، فعالیت انتقال دهنده عصبی مهاری GABA را که دارای اثرات ضد اضطرابی است، افزایش می دهد. و همچنین باعث افزایش دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز می شود.

مطالعات نشان می دهد که کافئین و L-theanine می توانند اثر هم افزایی داشته باشند. این بدان معنی است که ترکیبی از این دو می تواند تأثیرات ویژه ای در بهبود عملکرد مغز داشته باشد.

نکته: بسیاری از مردم از داشتن انرژی پایدار و بسیار پربار هنگام نوشیدن چای سبز در مقایسه با قهوه خبر می دهند.

 

3. افزایش چربی سوزی

اگر لیست مواد تشکیل دهنده هر نوع مکمل چربی سوزی را مشاهده کنید، احتمالا، چای سبز را نیز مشاهده خواهید کرد. این امر به این دلیل است که طبق تحقیقات، چای سبز می تواند چربی سوزی را افزایش داده و میزان متابولیسم را تقویت کند.

در یک مطالعه بر روی 10 مرد سالم، مصرف عصاره چای سبز، میزان سوختن کالری را تا 4٪ افزایش داده است. در یک مطالعه دیگر بر روی 12 مرد سالم نیز، عصاره چای سبز میزان اکسیداسیون چربی را تا 17 درصد افزایش داده است.

با این حال، برخی از مطالعات بر روی چای سبز هیچ افزایش متابولیکی را نشان نمی دهند. بنابراین ممکن است اثرات چای سبز به بر خی عوامل بستگی داشته باشد.

 

4. کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها به کمک آنتی اکسیدان ها

سرطان در اثر رشد کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود. و این یکی از مهمترین دلایل مرگ در جهان است.

تحقیقات نشان می دهد که آسیب اکسیداتیو می تواند منجر به التهاب مزمن شود. این التهاب نیز منجر به بیماری های مزمن از جمله سرطان می شود.

چای سبز منبعی سرشار از آنتی اکسیدانهای قدرتمند است. این آنتی اکسیدان ها می توانند از شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند.

  • سرطان پستان: یک بررسی جامع از مطالعات مشاهده ای نشان می دهد، زنانی که در رژیم روزانه خود از چای سبز استفاده می کنند، تقریباً 20 تا 30 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان را دارند.
  • سرطان پروستات: در یک مطالعه مشاهده شده است، مردانی که چای سبز می نوشند خطر کمتری را برای ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات دارند.
  • سرطان روده بزرگ: تجزیه و تحلیل از 29 مطالعه نشان داده است، افرادی که چای سبز می نوشند، حدود 42٪ کمتر احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارند.

نکته: برای دریافت بیشترین مزایای سلامتی، از اضافه کردن شیر به چای خودداری کنید. برخی مطالعات حاکی از آن است که شیر می تواند مقداری از آنتی اکسیدان را در بعضی از چایها کاهش دهد.

 

5. حفاظت از مغز در زمان پیری

چای سبز نه تنها می تواند عملکرد کوتاه مدت مغز را در زمانی کوتاه بهبود بخشد، بلکه ممکن است از مغز شما در دوران کهنسالی نیز محافظت کند.

در واقع بیماری آلزایمر یک بیماری عصبی شایع و شایع ترین علت زوال عقل در دوران کهنسالی است. بیماری پارکینسون نیز یکی دیگر از بیماریهای متداول عصبی است که منجر به مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز می شود.

مطالعات آزمایشگاهی متعددی نشان می دهد که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز می توانند اثرات محافظتی زیادی بر روی نورون ها داشته باشند، که احتمالاً خطر زوال عقل را کاهش می دهد.

 

6. کاهش بوی بد دهان

کاتچین موجود در چای سبز برای سلامت دهان و دندان نیز فوایدی دارد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که کاتچین ها می توانند باعث سرکوب رشد باکتریها شده و خطر عفونت را به طور بالقوه کاهش دهند.

استرپتوکوک موتانس (Streptococcus mutans)، یک باکتری رایج در دهان است، که علاوه بر تشکیل پلاک بر روی دندان، در شکل گیری حفره ها و پوسیدگی دندان نیز نقش اصلی دارد.

گرچه مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که کاتچین می تواند مانع از رشد باکتریهای دهانی شود. اما هیچ مدرکی نشان نمی دهد که نوشیدن چای سبز که حاوی کاتچین است، اثرات مشابهی داشته باشد.

با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد چای سبز باعث کاهش بوی بد دهان می شود.

7. جلوگیری از دیابت نوع 2

میزان ابتلا به دیابت نوع 2 در دهه های اخیر رو به افزایش است. بطوریکه در آمریکا از هر 10 نفر، یک نفر به این بیماری مبتلا هستند.

دیابت نوع 2 باعث بالا رفتن سطح قند خون می شود، که ممکن است در اثر مقاومت به انسولین یا عدم توانایی در تولید انسولین ایجاد شود.

مطالعات نشان می دهد که چای سبز می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سبب کاهش قند خون در بدن شود. یک مطالعه بر روی افراد ژاپنی نشان داد که افرادی که چای سبز می نوشند، تقریباً 42٪ کمتر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند.

 

8. جلوگیری از بیماری های قلبی-عروقی

بیماریهای قلبی عروقی، یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. اما مطالعات نشان می دهد که چای سبز ممکن است با کاهش کلسترول کل و کلسترول LDL (بد)، باعث بهبود برخی از عوامل اصلی خطرزا در این بیماری ها شود.

چای سبز همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را افزایش می دهد و از اکسیداسیون ذرات LDL که بخشی از مسیر بیماری‌های قلبی است، محافظت می‌کند.

با توجه به تأثیرات مفید بر روی عوامل خطرزا، ممکن است تعجب آور نباشد که افرادی که چای سبز می نوشند، تا 31% خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را در خود کاهش می دهند.

 

9. کمک به کاهش وزن

با توجه به اینکه چای سبز در کوتاه مدت میزان متابولیسم را تقویت می کند، منطقی است که به شما در کاهش وزن نیز کمک کند.

مطالعات متعددی نشان می دهد که چای سبز ممکن است به کاهش چربی بدن به ویژه در ناحیه شکم کمک کند. یکی از این مطالعات یک مطالعه کنترل شده تصادفی 12 هفته ای، شامل 240 فرد مبتلا به چاقی بود.

در این مطالعه، افراد گروه چای سبز در مقایسه با گروه دیگر از نظر درصد چربی بدن، وزن بد ، دور کمر و چربی شکم، کاهش معنی داری داشتند.

با این حال، برخی از مطالعات از نظر آماری افزایش قابل توجهی در کاهش وزن با چای سبز نشان نمی دهند. بنابراین محققان برای تأیید این تأثیر باید تحقیقات بیشتری انجام دهند.

 

10. افزایش طول عمر

با توجه به اینکه برخی ترکیبات موجود در چای سبز از شما در برابر سرطان و بیماری های قلبی حفاظت می کند، منطقی است که باعث طولانی شدن عمرتان نیز شود.

در یک مطالعه، محققان، 40.530 بزرگسال ژاپنی را در طی 11 سال مورد مطالعه قرار دادند. كسانی كه چای سبز بیشتری نوشیده بودند (بیشتر از 5 فنجان در روز) احتمال مرگ آنها به دلیل انواع بیماری ها به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

  • مرگ و میر به هر دلیلی: در زنان 23٪ و در مردان 12٪ کاهش مرگ
  • مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی: در زنان 31٪ و در مردان 22% کاهش مرگ
  • مرگ ناشی از سكته مغزی: در زنان 42٪ و در مردان 35٪ کاهش مرگ

 

سخن پایانی

برای کمک به داشتن احساس بهتر، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماریهای مزمن، می توانید چای سبز را به عنوان یک بخش معمولی از زندگی خود در نظر بگیرید. اما به یاد داشته باشید که هر چیزی را متعادل مصرف کرده و از زیاده روی در آن خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث برخی عوارض جانبی شود.

5/5 - (9 امتیاز)