خواص دارچین برای سلامتی

خواص دارچین برای سلامتی

دارچین چیست؟

دارچین نوعی بسیار مقوی است و به دلایل تأثیراتش در سلامت ما، از گذشته، جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی داشته است. در حال حاضر نیز با کشف خواص درمانی گسترده آن در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بر اساس تحقیقات، دارچین بالاترین رتبه را در جلوگیری از اکسید شدن سلول‌های بدن دارد.. بو، مزه و رنگ بی‌نظیر دارچین، بخاطر بخش روغنی درختی است که دارچین از آن گرفته می‌شود.

خواص دارویی دارچین حاصل از پوست درخت دارچین است. پوست درخت دارچین حاوی موادی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثرند. البته برای اینکه خواص دارویی دارچین حفظ شود، ترکیب شیمیایی آن باید دست‌نخورده باقی بماند. ضد التهاب بودن، کاهش قند خون، افزایش ایمنی بدن در برابر سرطان، حمله قلبی و میکروب‌زدایی از بدن از فواید دارچین است.

طبق تحقیقات جدید ثبت شده در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا، دارچین، برای درمان گرفتگی عضلات، استفراغ، اسهال، عفونت، سرماخوردگی، بی اشتهایی و اختلال نعوظ استفاده می‌شود. همچنین به گفته مرکز دیابت انگلستان، دارچین، می‌تواند قندخون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 کاهش دهد، هرچند که تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا نیاز است.

 

انواع دارچین

خواص دارچین برای سلامتی

به احتمال زیاد دارچینی که داخل کابینت خانه شما وجود دارد، دارچین چینی است. این دارچین بومی چین است و پوست آن ضخیم و عطر و بویی تندتر از دیگر انواع دارد. انواع دیگری از دارچین نیز وجود دارد، دارچین سریلانکا یا دارچین اصل که عمدتاً از سریلانکا به دست می‌آید نسبت به دارچین چینی پوست لطیف‌تر و همچنین ارزش دارویی فراوان‌تری دارد.

از دیگر دارچین‌های موجود در بازار می‌توان به دارچین اندونزی و دارچین ویتنامی اشاره کرد. این دو نوع دارچین بیشتر خواص دارویی دارند و در خوراک کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر موارد یاد شده انواع دارچین بی‌کیفیت زیادی وجود داد که از ذکر آن‌ها خودداری می‌کنیم. در ادامه می توانید با خواص دارچین آشنا شوید.

 

کنترل قند خون

بعضی مطالعات اشاره کرده اند که این ادویه به مقاومت بدن انسولینی ها کمک می کند. به همین علت است که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، از این ادویه برای کنترل قند خون خود استفاده می کنند. می توانید دارچین را به شکل چای یا بعنوان مکمل مصرف کنید.

خواص دارچین برای سلامتی

کنترل قند خون با دارچین

کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید

دارچین می تواند به طور غیرمستقیم قند و چربی بدن را کنترل کند و یا حتی کاهش دهد. مصرف دارچین، با کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب همراه است.

 

دارچین برای جلوگیری از بیماری آلزایمر

مطالعات و تحقیقات نشان داده است که عصاره دارچین می تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند و تاثیرگذار باشد. دو ترکیب موجود در آن، بنام اپیکاتچین و سینامالدهاید، ممکن است به مبارزه با از دست دادن حافظه کمک کند و همچنین از رشد رشته ای در سلول های مغزی که عامل آلزایمر هستند، جلوگیری می کند.

 

دارچین برای جلوگیری از عفونت

یکی از مزایای دارچین، توانایی بی نظیر آن در جلوگیری از عفونت مخمر ماوم در برابر دارو است.ب ه علت خواص ضد باکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده اش، در درمان عفونت های داخلی و خارجی مفید است و از ایجاد میکروب ها در مثانه نیز، به خوبی جلوگیری می کند.

خواص دارچین برای سلامتی

خواص دارچین برای درمان عفونت

تقویت عملکرد بدن با دارچین

دارچین به بهبود وضوح و هوشیاری روانی بدن کمک می کند. برای بهتر شدن فعالیت مغز، این ادویه را ببویید. عطر آن می تواند عملکرد شناختی را افزایش دهد و توجه و حافظه کاری را بهبود می بخشد .

 

جلوگیری از بیماری های قلبی

دارچین ،به علت خواص ضد التهابی که دارد، می تواند از قلب و شریان های اطراف آن در برابر عفونت و آسیب ها محافظت کند.

 

روشن شدن رنگ مو با دارچین

استفاده از دارچین می تواند رنگ مو را روشن کند. پودر دارچین و آب را ترکیب کنید، خمیر به دست آمده را به صورت یکنواخت بر روی مو بمالید و بگذارید یک شب بماند و صبح مو را بشویید.

خواص دارچین برای سلامتی

خواص دارچین برای مو

دارچین برای بهبود گردش خون

این ادویه به بهبود گردش خون کمک می کند، و همان طور که می دانید، با افزایش گردش خون، اثرات درد نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد.همچنین گردش خون خوب، باعث گسترش اکسیژن به سلول های بدن می شود و فعالیت های متابولیک را بالا می برد. شما با استفاده از دارچین می توانید خطر ابتلا به حملات قلبی را به میزان زیادی کاهش دهید.

 

دارچین برای لاغری و کاهش وزن و چربی سوزی

دارچین اشتها را کاهش می دهد و برای لاغری و کاهش وزن بسیار مفید است، علاوه بر این دارچین چربی سوز قوی بوده و باعث افزایش چربی سوزی می شود. تحقیقات نشان داده که معجون عسل و دارچین به کاهش چربی شکم کمک می کند.

 

دارچین برای کمک به تسکین دردهای عضلات و سردرد

دارچین به علت خواص ضد التهابی که دارد، می تواند سفتی و سختی ماهیچه ها و مفاصل را از بین ببرد. دارچین برای بازیکنان ورزشی و افراد مبتلا به آرتریت توصیه می شود و همچنین برای تسکین سردردهایی که از سرماخوردگی ایجاد می شود نیز تاثیرگذار است.

خواص دارچین برای سلامتی

درمان سر درد با دارچین

دارچین در جلوگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده است که دارچین می تواند رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد. زمانی که دارچین را به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید، می تواند از سرطان جلوگیری کند و رشد سلول های لنفوم و لوسمی را نیز کاهش دهد.

 

خواص دارچین برای چربی خون، فشار خون و قلب

مطالعات نشان داده است که مصرف دارچین سبب کاهش میزان کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون بالا که عوامل خطر برای بیماری قلبی هستند، می شود. دارچین همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و بافت های قلب که در اثر بیماری قلبی و سکته از بین رفته اند را احیا می کند.

 

خواص ضد التهابی دارچین

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دارچین به علت دارا بودن خاصیت ضد التهابی خطر ابتلا به سرطان و حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهند و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند. محققان دریافته‌اند بیش از هفت نوع فلاونید که تنها در دارچین وجود دارد، در درمان التهاب‌های بدن بسیار مؤثر است.

به همین خاطر است که دارچین در تسکین انواع درد نقش مهمی دارد. نتایج تحقیقات نشان داده است که دارچین می‌تواند به احیای بافت زخمی شده، کاهش درد قاعدگی و کنترل حساسیت‌های فصلی کمک کند.

خواص دارچین برای سلامتی

خواص دارچین

جلوگیری از خونریزی با دارچین

دارچین می تواند به طور طبیعی، خونریزی بیش از حد را متوقف کند و روند بهبودی را تسریع می بخشد.

 

کمک به بهداشت دهان و دندان

دارچین یک عنصر محبوب در آدامس و دهانشویه ها است. خواص ضدالتهابی دارچین می تواند از دندان ها و لثه در برابر صدمه و آسیب محافظت کند و همچنین تنفس و بوی بد دهان را نیز از بین می برد.

 

دارچین برای کنترل و دفع حشرات

دارچین می تواند بسیاری از حشرات را دفع کند.شما می توانید تکه هایی از دارچین را در قسمت های مختلف خانه قرار دهید، تا بتواند حشرات را از آنجا دور کند.

خواص دارچین برای سلامتی

فواید دارچین

جلوگیری از عفونت و ورود ویروس‌ها

دارچین یک آنتی‌بیوتیک، آنتی‌میکروب، آنتی‌ویروس و ضدقارچ طبیعی برای بدن است و به همین علت در برابر بسیاری از بیماری‌ها از بدن محافظت می‌کند. همه این خاصیت‌ها به دلیل روغن مخصوصی است که در دارچین وجود دارد. این روغن از بروز اثرات نامطلوب در سیستم گوارش، پوست و همچنین ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند.

 

درمان سرفه ها و سرماخوردگی های معمول با دارچین

دارچین در طب چینی بعنوان یک درمان طبیعی برای سرفه و سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید دستور زیر را برای تهیه آن اجرا نمایید:

یک تکه چوب دارچین را به آب جوش اضافه نمایید و اجازه دهید در حدود 2 دقیقه به جوش آید، سپس چوب دارچین را از آن خارج کنید و آن را مانند چای های دیگر بنوشید و لذت ببرید. شما می توانید این چای را دو بار در روز مصرف کنید.در حالی که سرماخوردگی شما بیش از 3 روز ادامه پیدا کرد ،حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

دارچین حجم دهنده لب برای بزرگ شدن لب ها

برای داشتن لب های بزرگ و حجیم نیاز نیست که جراحی کنید؛ مقداری وازلین را به لب های خود بمالید و به آرامی یک قاشق دارچین را هم بر روی آن بزنید، چند دقیقه صبر کنید. لب های شما بزرگ تر و حجیم تر می شوند.

خواص دارچین برای سلامتی

افزایش حجم لب با دارچین

درمان دندان درد با دارچین

5 قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق چای خوری پودر دارچین اضافه کنید و تکه ای از آن را روی قسمت آسیب دیده دندانتان بگذارید. این روند را دو الی سه بار در روز تکرار کنید، تا احساس درد شما کاهش یابد.

 

کمک به هضم غذا و رفع مشکلات گوارش

دارچین نه تنها به غذا عطر و طعم می دهد، بلکه به هضم آن نیز کمک می کند. همچنین برای از بین بردن حالت تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی معده و نفخ نیز مفید است.

 

از بین برنده باکتری های ایکولای

دارچین به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد، با باکتریها مبارزه می کند. پراکسیدهیدروژن را با روغن دارچین ترکیب کنید و می توانید آن را در آب میوه هایتان بربزید و بنوشید.

خواص دارچین برای سلامتی

دارچین برای سلامتی

جلوگیری و درمان قارچ

مطالعات نشان داده است که خواص بسیار پرقدرت دارچین در مقابله با قارچ‌ها در درمان یا پیشگیری از رشد قارچ در دستگاه گوارش بسیار مفید است. دارچین در کاهش مقدار قارچ آلبیکانس که نوعی مخمر است و سبب بروز قارچ در سیستم گوارش می‌شود، بسیار مفید است. قند خون بالا خطر ابتلا به قارچ سیستم گوارش را افزایش می‌دهد و همانگونه که گفتیم دارچین قند خون را کنترل می‌کند.

 

دارچین برای کمک به درمان بیماری PMS

دارچین غنی از منگنز است و یک منبع عالی برای کاهش اثرات بیماری PMS می باشد.در مطالعه ای نشان داد، زنانی که روزانه 5 الی 6 میلی گرم منگنز مصرف می کنند، کمتر دچار تغییرات خلقی می شوند.نتایج نشان داد که گنجاندن رژیم غذایی منگنز در زنان می تواند علائم مختلف این بیماری را در آنها کم کند.

 

ماسک صورت دارچین برای از بین بردن آکنه

شما می توانید 3 قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق دارچین ترکیب نمایید و سپس آنرا روی صورتتان اعمال نمایید. دارچین، باکتری های تحریک کننده آکنه را متوقف می کند و عسل نیز سبب سفید شدن و طراوت پوست می شود ، 10 دقیقه بعد از اعمال این ترکیب، صورتتان را با آب گرم بشویید و بعد به آرامی خشک نمایید.

خواص دارچین برای سلامتی

دارچین برای درمان جوش

مبارزه با آلرژی

تحقیقات نشان داده است دارچین به خاطر دارا بودن ترکیبات ضد خارش و کاهش تولید هیستامین در بدن می‌تواند با آلرژی مقابله کند. به همین دلیل است که دارچین در کاهش و کنترل آسم نیز مفید است. مصرف دارچین قبل از غذا علاوه بر تقویت سیستم ایمنی دستگاه گوارش باعث می‌شود مواد آلرژن مدت زمان کمتری در بدن بمانند و فعالیت کنند.

 

دارچین برای جلوگیری از پیری و چین و چروک پوست

خورشید سبب تولید گلیکاسیون می شود که چروک شدن را حاصل می نماید ،عصاره دارچین تولید این ماده را کاهش می دهد. بنابراین سرعت روند پیری را کم می کند.

جایگزین مناسب برای شکر

شیرینی طبیعی دارچین به شما کمک می‌کند میزان مصرف شکر و در نتیجه بار گلیسمی وعده‌ی غذایی‌تان را کاهش بدهید. دارچین با کاهش میزان قند خون، سبب کاهش اشتها و کم کردن وزن می‌شود. باید توجه داشت یکی از مزیت‌های دارچین نسبت به شکر این است که مقداری که مردم معمولا از آن استفاده می‌کنند هیچ کالری‌ای ندارد و قند خون را افزایش نمی‌دهد.

خواص دارچین برای سلامتی

خواص معجزه آسای دارچین برای سلامتی

نگهدارنده‌ی مواد غذایی

یکی از خواص دارچین که کمتر مورد توجه قرار گرفته، خاصیت نگهدارندگی آن است. به دلیل ویژگی آنتی‌باکتریالی و همچنین آنتی‌اکسیدانی، دارچین می‌تواند به‌عنوان نگه‌دارنده‌‌ای طبیعی برای بسیاری از مواد خوراکی به‌کار رود.

در تحقیقات اخیر مشاهده شد میوه‌هایی که تحت حفاظت برگ‌های دارچین بوده‌اند برای مدت طولانی‌تری سالم ماندند. در واقع دارچین از تغییر رنگ میوه‌ها و سبزیجات که در نتیجه‌ی اکسید شدن آنها ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند.

 

عوارض دارچین

زیاده روی در مصرف دارچین برای زنان حامله و شیرده، افراد دیابتی، بیماری کبدی می تواند مضر باشد، همچنین دارچین می تواند سبب واکنش های آلرژیک و حساسیت پوستی شود.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)