خواص رازیانه برای زنان

خواص رازیانه برای زنان

خواص رازیانه برای زنان

گیاهان دارویی از گذشته تا به امروز کاربردهای زیادی داشته است. از گیاهان دارویی در طب پزشکی، زیبایی، لوازم آرایشی و … استفاده می کنند. با اینکه علم پزشکی پیشرفت چشمگیری در زمینه داروسازی داشته است ولی بازهم افراد زیادی به دنبال درمان با طب سنتی و گیاهان دارویی هستند.

گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی از عوارض کمتری نیز برخوردار هستند و به همین دلیل مورد مصرف مردم قرار می گیرند. در این مقاله هم ما می خواهیم به شما خواص یک گیاه دارویی معجزه آسا یعنی رازیانه را معرفی کنیم. این گیاه دارویی خواص بی شماری دارد.

از جمله خواص رازیانه می توان به خواص این گیاه برای زنان اشاره کنیم. در اصل رازیانه به گیاه زنان نیز معروف است و این نام به دلیل خواص رازیانه برای زنان می باشد. قبل اینکه بخواهیم خواص رازیانه برای زنان را شرح دهیم، بگذارید ابتدا این گیاه را معرفی کنیم و بهد از آن به خواص آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

رازیانه چیست :

خواص رازیانه برای زنان

خواص رازیانه

رازیانه یا بادیانه یا بادیان، گیاهی است گلدار از راسته آپیالس، از تیره چتریان و از سرده رازیانه‌ها. رازیانه بومی جنوب غربی آسیا و جنوب اروپا به ویژه بخش مدیترانه‌ای است. این گیاه سرشار از ترکیباتی مشابه هورمون زنانه استروژن (فیتواستروژنها) است.

تمامی قسمت‌های گیاه رازیانه که طبع گرم و خشک دارد، دارای خاصیت دارویی و درمانی است. ولی بذر این گیاه بیشترین مورد مصرف را دارد. یک عدد رازیانه متوسط حاوی حدود ۷۳ کالری، ۳ گرم پروتئین و ۱۷ گرم کربوهیدرات است و مقدار کمی چربی بدون کلسترول دارد. همچنین رازیانه حاوی مقدار زیادی فیبر است.

از جمله خواص رازیانه، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: جوان کننده پوست، ضد بلغم و صفرا، دارای استروژن بالا، افزایش شیر و درمانگر اختلالات قاعدگی در زنان، ملین و مسهل، درمان سوء هاضمه و اشتها آور، ادرار آور، ضد نفخ، درمان سندرم روده تحریک‌پذیر، رفع آسم و سرفه، ضد ورم و التهاب روده.

خواص رازیانه برای زنان :

خواص رازیانه برای زنان

خواص رازیانه برای زنان پوست

رازیانه را در طب سنتی برای ایجاد سلامت و تعادل در بدن زنان، پیشگیری از پیری زودرس، چاقی،‌ یبوست،‌ کم خونی ، رفع توقف قاعدگی، درمان کمی حافظه، موهای زائد،‌افسردگی و … در زنان توصیه می کنند.

رازیانه به دلیل خواص هورمونی که دارد، برای اکثر نارحتی های زنان تجویز می‌شود. زیرا در ترکیب آن، استروژن بالایی یافت می‌شود. به همین علت سبب افزایش شیر شده و اگر با گل ‌گاوزبان مصرف شود، قاعده ‌آور و بهترین درمان برای قطع قاعدگی است. علاوه بر این التهاب ‌های واژن و علائم یائسگی مثل گرگرفتگی را برطرف می‌ کند.

1. تنظیم سیکل قاعدگی یکی از خواص رازیانه :

رازیانه قاعدگی آور است و مصرف آن هم باعث تنظیم هورمون های بدن می شود و هم سیکل قاعدگی را تنظیم می کند. علاوه بر این ترکیبات موثر در رازیانه در درمان سندروم پیش از قاعدگی موثر است و به خصوص برای زنان یائسه آرامبخش و تسکین دهنده است.

خواص رازیانه برای زنان

دمنوش رازیانه

2. جلوگیری از کم خونی :

شما می توانید برای جلوگیری از کم خونی از خواص رازیانه بهره بگیرید. آهن و اسید آمینه موجود در رازیانه که هیستیدین نام دارد برای درمان کم خونی موثر هستند. آهن جزء اصلی هموگلوبین است و هیستیدین هم علاوه بر افزایش تولید هموگلوبین در تشکیل سایر اجزای خون کمک می کند.

3. کاهش وزن یکی از مهمترین خواص رازیانه :

نوشیدن دمنوش رازیانه از راه های مختلفی می تواند به کاهش وزن کمک کند. اولا دمنوش رازیانه ادرار آور است و احتباس ادراری و نفخ را از بین می برد. درثانی، رازیانه باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن می شود و به این ترتیب چربی و کالری های اضافی بدن سریع تر و راحت تر می سوزند. در نهایت اینکه عرق رازیانه و یا دمنوش این گیاه مفید با تنظیم اشتها و کنترل هورمون ها مانع از بروز چاقی و اضافه وزن می شود.

خواص رازیانه برای زنان

خواص رازیانه برای زنان یائسه

4. پاکسازی سموم بدن :

دمنوش رازیانه یکی از بهترین و موثرترین پاک کننده های بدن است که به خاطر خاصیت دیورتیک و ادرار آوری اش کلیه ها و کبد را سالم نگه می دارد و باعث خروج مواد سمی و مضر از آنها می شود. در ضمن مصرف رازیانه برای درمان سنگ کلیه هم موثر است.

5. متعادل کردن سطح هورمون ها :

وقتی پای سلامت و باروری زنان به میان می آید رازیانه حرفهای زیادی برای گفتن دارد. ترکیبات موجود در دمنوش این گیاه فوق العاده خواص استروژنی دارند و علاوه بر تسکین دردهای دوره قاعدگی به تنظیم هورمون ها، افزایش میل جنسی، افزایش ترشح شیر مادر و درمان مشکلات یائسگی کمک می کند.

خواص رازیانه برای زنان

خواص رازیانه برای پوست زنان

6. خواص رازیانه برای سلامت پوست :

همان‌طور که گفته شد پیاز رازیانه مقدار زیادی ویتامین C دارد. ویتامین C هم که سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به کاهش آسیب رادیکال‌های آزادی که منجر به پیری زودرس می‌شوند، کمک کند. ویتامین C برای تشکیل کلاژن که ماده‌ی بسیار مهمی در حفاظت از ظاهر پوست محسوب می‌شود نیز ضروری است.

کمبود ویتامین C، که اسکوربوت نام دارد، باعث ناتوانی در ساختن کلاژن می‌شود و نهایتا بصورت خونریزی لثه یا خونریزی زیرپوستی بروز پیدا می‌کند. در این زمان دریافت مقدار کافی ویتامین C برای متوقف کردن چین‌ و‌ چروک‌های پوست ضروری است. بدن روزانه باید 60 میلی‌گرم ویتامین C دریافت کند. پس می‌توانید برای رفع نیاز بدنتان از پیاز رازیانه استفاده کنید.

7. خواص رازیانه برای تسکین علائم یائسگی :

تحقیقی نشان داده که استفاده از رازیانه، که نوعی فیتواستروژن است، می‌تواند علائم کلافه‌کننده‌ی یائسگی را تسکین دهد. این تحقیق، 90 زن بین سنین 45 تا 60 سال را که در دوره‌ی یائسگی خود بودند، مورد بررسی قرار داده است. شرکت‌کنندگان برای 8 ماه یا تحت درمان رازیانه قرار گرفتند یا تحت درمان آرام‌بخش‌های شیمیایی.

نتایج گروهی که رازیانه مصرف کرده بودند حاکی از آن است که آنها علائم آزاردهنده‌ی کمتری را تجربه کردند. محققان نتیجه گرفتند که رازیانه به زنانی که سطح استروژن پایینی دارند یا یائسگی زودرس داشته‌اند یا حتی رحم خود را برداشته‌اند، کمک می‌کند که نشانه‌های یائسگی را کمتر تجربه کنند. البته به بررسی‌های بیشتری برای اثبات این فرضیه نیاز است.

خواص رازیانه برای زنان

خواص رازیانه برای زنان

8. خواص رازیانه برای پیشگیری از سرطان :

رازیانه قرن‌هاست که در چین به عنوان ضد التهاب برای جای نیش حشرات یا گلودرد استفاده می‌شود. خاصیت ضد التهابی رازیانه، به محققان ایده داد تا بررسی کنند که آیا رازیانه روی سایر بیماری‌های التهابی مانند سرطان هم اثری دارد یا خیر؟

رازیانه روغنی دارد که آنتول نامیده می‌شود و در تحقیقات برخی کلینیک‌ها به عنوان درمان طبیعی سرطان شناخته شده است و از رشد سلول‌های سرطانی پستان جلوگیری می‌کند. البته نحوه‌ی استفاده از این گیاه در این زمینه نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

9. خواص رازیانه برای کاهش فشار خون :

رازیانه به علت سطح بالای پتاسیم و سطح پایین سدیمی که دارد، می‌تواند فشار خون و التهاب را کاهش دهد. پتاسیم برعکس سدیم کار می‌کند و به جنگ فشار خون بالا می‌رود. البته مانند هر درمان خانگی دیگری، کاهش در فشار خون یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و باید حدود چهار هفته به مصرف خود ادامه دهید تا اثر آن را احساس کنید.

خواص رازیانه برای زنان

خواص رازیانه براي سینه

10. بزرگ شدن سینه :

فلاونوئید موجود در دانه‌های رازیانه، مقدار ترشح استروژن را افزایش می‌دهد و نوعی ماده‌ی محرک و نیروبخش است. از آنجایی که دانه‌های رازیانه در تشکیل سلول‌های جدید و بافت سینه مؤثر است، می‌تواند سایز سینه را افزایش دهد. این ویژگی، رازیانه را به درمانی مؤثر در تنظیم دوران قاعدگی، کاهش علایم یائسگی و افزایش شیر مادران تبدیل کرده است.

11. رازیانه و افزایش میل جنسی :

این گیاه سبب تعادل هورمون‌های زنانه و افزایش قوای جنسی در زنان می‌شود. بهتر است دمنوش این گیاه به همراه عسل مصرف شود.

خواص رازیانه برای زنان

درمان بوی بد دهان با رازیانه

12. مبارزه با بوی بد دهان :

درمان بوی بد دهان یکی از خواص رازیانه است به علت خواص ضد میکروبی آن است که به کشتن میکروب‌های مضر کمک می‌کند. علاوه بر این، رازیانه شامل خواص ضد التهابی و ضد باکتری است که می‌تواند درد لثه را کاهش دهد. علاوه بر جویدن کمی تخم رازیانه بعد از هر وعده‌ی غذایی، می‌توانید دمنوش رازیانه ولرم آماده کنید و از آن برای غرغره کردن استفاده کنید تا بوی بد دهان ‌تان کاهش بیابد.

13.خوش اندام شدن :

رازیانه سبب چاق شدن اندام های لاغر بانوان می شود. در حقیقت می تواند در ایجاد صفات ثانویه جنسی زنان نقش داشته باشد و افزایش دهنده میل جنسی در زنان است.

موارد احتیاط و منع مصرف رازیانه :

خواص رازیانه برای زنان

خواص رازیانه برای تخمدان

دوران بارداری و شیردهی :

اطلاعات کمی درباره بی خطر بودن رازیانه در دوران بارداری وجود دارد. بنابراین بهتر است در دوران بارداری از مصرف این گیاه پرهیز شود. در دوران شیردهی نیز رازیانه تا حدی پر خطر و غیر ایمن می‌باشد. 2 مورد آسیب سیستم عصبی در 2 نوزاد شیر خواره که مادرشان دمنوش حاوی رازیانه را مصرف کرده‌اند گزارش شده است.

کودکان :

در اکثر موارد، شواهد کافی مبنی بر بی خطر بودن مصرف رازیانه به عنوان دارو برای کودکان وجود ندارد. با این وجود، محققان بر روی دارویی برای رفع کولیک یا نفخ و گاز معده در کودکان که ترکیبی از رازیانه، بادرنجبویه و بابونه است مطالعه کرده‌اند و به نظر می‌رسد که این دارو برای نوزادان بی خطر است.

خواص رازیانه برای زنان

خواص رازیانه برای زنان

بیماری‌های انعقادی خون :

رازیانه می‌تواند روند انعقاد خون را کند سازد. مصرف رازیانه می‌تواند احتمال خونریزی یا کبود شدگی در افرادی که مبتلا به اختلالات انعقادی خون هستند را افزایش دهد.

بیماری‌های مرتبط با استروژن :

رازیانه می‌تواند مثل استروژن عمل کند. افرادی که دچار بیماری‌ها و مشکلاتی هستند که با مصرف استروژن تشدید می‌شود ( مثل سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئیدهای رحمی) نباید به هیچ وجه رازیانه مصرف کنند.

تداخلات دارویی :

بعضی از قرص‌های ضد بارداری حاوی استروژن هستند. رازیانه ممکن است برخی تاثیرات مشترک به عنوان استروژن داشته باشد. اما رازیانه به قدرتمندی استروژنی که در قرص‌های ضد بارداری وجود دارد نیست. مصرف رازیانه همراه با قرص‌های ضد بارداری می‌تواند اثر این قرص‌ها را کاهش دهد. بنابراین در صورت مصرف این دو، سعی کنید از روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری، مثل کاندوم نیز استفاده کنید.

خواص رازیانه برای زنان

دمنوش رازیانه

سیپروفلوکساسین :

سیپروفلوکساسین یک آنتی بیوتیک می‌باشد. رازیانه می‌تواند مقدار سیپروفلوکساسینی که بدن جذب می‌کند را کاهش دهد. مصرف رازیانه همراه با این آنتی‌بیوتیک می‌تواند تاثیر سیپرو را کاهش دهد. برای اجتناب از این تداخل بهتر است رازیانه را حداقل یک ساعت بعد از سیپرو فلوکساسین مصرف کنید.

تاموکسیفن ( نولوادکس) :

برخی از انواع سرطان‌ها در بدن تحت تاثیر هورمون‌ها هستند. سرطان‌های مرتبط یا حساس به استروژن سرطان‌هایی هستند که میزان استروژن بدن بر آنها تاثیر گذار است. داروی تاموکسیفن برای کمک به درمان این انواع از سرطان استفاده می‌شود.

همچنین به نظر می‌رسد که رازیانه بر روی میزان استروژن بدن نیز تاثیر می‌گذارد. مصرف رازیانه همراه با تاموکسیفن می‌تواند تاثیر این دارو را کاهش دهد. افرادی که تاموکسیفن مصرف می‌کنند بایستی از رازیانه پرهیز کنند.

اثرات رازیانه بر روی پوست :

خواص رازیانه برای زنان

زمان مصرف رازیانه

  • پاک کننده و ضد عفونی کننده
  • حفظ خاصیت کشسانی پوست و جوان کردن آن
  • آرامش بخش
  • رفع چین و چروک از پوست‌های پیر
  • از بین بردن کبودی پوست
  • روشن کردن پوست‌های چرب
  • شادابی و طراوت بخشیدن به چهره‌های خسته و گرفته
  • کاهش تجمع آب در زیر پوست و در نتیجه جلوگیری از پف کردگی
  • تحریک کننده غدد لنفاوی بدن برای دفع آب اضافی موجود در بافت‌ها.
  • دفع سموم
  • تاثیر بر فعالیت غدد بدن برای ایجاد تعادل در تولید هورمون‌هایی خاص که برای حفظ انقباض عضلات، الاستیسیته ی پوست و بافت پیوندی اهمیت دارند.

روش تهیه کرم رازیانه :

خواص رازیانه برای زنان

طریقه مصرف رازیانه

مواد لازم برای کرم رازیانه:

رازیانه: 30 گرم

روغن: زیتون 60 سی سی

گلاب: 100 سی سی

موم سفید: 50 گرم

طرز تهیه:

  • رازیانه را در ظرف شیشه‌ای ریخته، روغن زیتون را به آن اضافه کنید. بگذارید به مدت سه روز بماند.
  • سپس آن را از صافی ریزی عبور دهید و باقی مانده گیاه را خوب فشار دهید. حالا گلاب را به آن افزوده و آن را داخل ظرف آب جوش قرار دهید تا گرم شود.
  • موم را در ظرفی لعابی به طور جداگانه ذوب کنید (داغ کنید) و سپس از روی حرارت بردارید و مخلوط گلاب را به تدریج و در حین هم زدن به آن بیفزایید.
  • این عمل را تا زمانی که مخلوط به طور کامل سرد شود ادامه دهید.

طرز تهیه جوشانده رازیانه برای سلامت زنان :

  • دانه‌های رازیانه را در هاون بریزید و به آرامی آنها را بکوبید و خرد کنید. سپس دانه‌های خردشده را درون ماهیتابه بریزید.
  • کمی آب درون ماهیتابه بریزید. بگونه ای که روی دانه‌های خردشده رازیانه را بپوشاند. سپس آن را روی حرارت بگذارید تا به جوش آید و اجازه بدهید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد.
  • اکنون با استفاده از صافی، رازیانه دم کشیده را درون لیوان بریزید. روزی 3 فنجان رازیانه بنوشید.
4.6/5 - (9 امتیاز)