خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و مو

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و موخواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و مو

اکالیپتوس (Eucalyptus globulus) یک درخت همیشه سبز بومی استرالیا است اما در سراسر جهان کشت می شود. نخستین بار توسط بومیان استفاده می شد. آنها ریشه ها را می جویدند چون که غلظت و آب زیادی دارد. آنها همچنین چای اکالیپتوس را به عنوان درمانی برای تب نوشیدند. با گسترش این استفاده، اکالیپتوس به عنوان چای تب استرالیا معروف شد.

روغن بسیار غلیظی که از برگهای آن با بخار تقطیر می شود، حداقل از سال 1788 میلادی به عنوان دارو مورد استفاده پزشکی قرار گرفته است، وقتی پزشکان نکات برجسته این روغن را گزارش دادند، استفاده از آن برای درمان مشکلات قفسه سینه و نفخ شروع شد. در اواخر دهه 1800، توانایی آن در تقویت تعریق و پاک کردن مخاط باعث شد که روغن اوکالیپتوس برای بیماری های تنفسی از جمله برونشیت، آنفولانزا، آسم و سرفه تجویز شود.

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و مو

بخور اکالیپتوس

وقتی کلمه روغن اوکالیپتوس پخش شد، باعث شد از این روغن برای روغن مالیدنی برای خستگی ودرد عضلات و کاهش درد ورم مفاصل هم استفاده شود. اگرچه روغن اکالیپتوس برای دسته ای از مصارف توصیه می شود، اما مصرف اصلی آن همچنان معالجه سرفه، سرماخوردگی، برونشیت و تسکین سرماخوردگی و احتقان دستگاه تنفسی فوقانی است.

مانند اکثر روغنهای ضروری، روغن اکالیپتوس حاوی بسیاری از اجزای طبیعی است. اما نکته مهم-(cineole) سینئول (با نام مستعار سینئول و اکالیپتول) است، ترکیبی که مسئول بوی پاک کننده، تند و ارزش دارویی اکالیپتوس است. طبق بررسی سال 2010، نشان داده شده است که اکالیپتول دارای عملکرد ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی قوی است که ممکن است کاربرد سنتی آن را به عنوان درمانی برای بیماریهای تنفسی شرح دهد.

فواید سلامتی اکالیپتوس :

مطابق با بانک اطلاعات جامع داروهای طبیعی (NMCD)، تعدادی از مزایای روغن اکالیپتوس که پشت آنها منابع علمی محکمی وجود دارد و شناخته شده است در زیر مطالبی بیان شده است:

بهبود تنفس :

شما ممکن است روغن اکالیپتوس را به عنوان بهترین محصول پاک سازی مجاری تنفسی بشناسید. روغن اکالیپتوس معمولاً به عنوان استنشاق بخار(بخور) برای کاهش علائم سرماخوردگی استفاده می شود. هنگام استنشاق سیستم تنفسی، اعتقاد بر این است که اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد که می تواند مجاری هوایی شما را تنگ کرده و تنفس را دشوار کند. همچنین گفته می شود که یک خلط آور ملایم است.

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و مو

خواص اکالیپتوس برای سرفه

درمان سرفه :

سالهاست که از روغن اکالیپتوس برای تسکین سرفه استفاده می شود. امروزه برخی از داروهای ضد سرفه، روغن اکالیپتوس را به عنوان یکی از ترکیبات فعال به کار می برند. همینطور مالش روغن اکالیپتوس برای رفع علائم سرفه از سرماخوردگی یا آنفولانزا روی سینه و گلو انجام می شود.

برونشیت :

در طب سنتی گیاهان دارویی، چای اکالیپتوس یا روغن آن در استفاده موضعی و چه استفاده از طریق نوشیدن و خوردن آن برای سینه کاربرد دارد.  هر دو استفاده در کمیسیون پنل تخصصی آلمان، که داروها ی گیاهی را ارزیابی می کند، برای درمان برونشیت تأیید شده است. التهاب شایع لوله های تنفسی که هوا را به داخل ریه های شما منقل می کند و اغلب از سرماخوردگی ایجاد می شود.

مطالعه کنترل شده با دارونما که در سال 2013 در مجله Cough منتشر شد، تأیید کرد که مبتلایان به برونشیت از فواید درمان با اکالیپتوس (سینئول) به صورت خوراکی استفاده کردند. طی یک مدت 10 روزه، 242 بیمار یا 200 میلی گرم سینئول (ماده موثر اکالیپتوس) یا دارونما سه بار در روز دریافت کردند. بعد از گذشت چهار روز از درمان، بسیار قابل توجه بود كه گروه تحت درمان با سینئول از نظر علائم برونشیت حاد بویژه سرفه بهبود قابل توجهی نشان دادند.

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و مو

بخور اکالیپتوس برای درمان سینوزیت و ریه

پاک کردن سینه :

آیا شما سرفه می کنید اما چیزی بیرون نمی آید؟ روغن اکالیپتوس نه تنها می تواند سرفه را بهبود بخشد بلکه می تواند به شما در خارج کردن مخاط و خلط از سینه کمک کند. استنشاق بخار روغن اکالیپتوس می تواند خلط را نرم کند به طوری که هنگام سرفه بیرون می آید. مالش روغن اکالیپتوس نیز همان اثر را خواهد داشت.

سینوزیت :

سینئول (ماده موثر اکالیپتوس) به بهبودی سینوزیت حاد کمک می کند، که اغلب از سرماخوردگی شروع می شود و سپس به یک عفونت باکتریایی تبدیل می شود. در یک مطالعه سال 2004  از 150 نفر مبتلا به سینوزیت حاد که نیازی به درمان با آنتی بیوتیک ها نداشتند، به افراد 200 میلی گرم سینئول خوراکی سه بار در روز داده شد، بطور قابل توجهی سریعتر از افرادی که دارونما استفاده می کردند بهبود یافتند.

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و مو راحت تر نفس بکشید :

تنفس بخار (بخور) با اضافه کردن روغن اکالیپتوس، به شرایط تنفسی مانند آسم و سینوزیت کمک کند. روغن با غشاهای مخاطی واکنش نشان می دهد، نه تنها مخاط را کاهش می دهد بلکه به شل شدن آن نیز کمک می کند تا بتوانید آن را سرفه کنید. همچنین ممکن است که اکالیپتوس علائم آسم را کمتر کند. از طرف دیگر، برای افرادی که به اکالیپتوس حساسیت دارند، ممکن است آسم آنها را بدتر کند. برای تعیین چگونگی تأثیر اکالیپتوس بر مبتلایان به آسم، تحقیقات بیشتری لازم است.

 کنترل قند خون :

روغن اکالیپتوس دارای پتانسیل درمانی برای دیابت است. اگرچه در حال حاضر تخقیقات زیادی انجام شده است، متخصصان معتقدند که در کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت نقش دارد. محققان هنوزنمی دانند که روغن های ضروری چگونه کار می کنند. با این حال، تا زمان مشخص شدن بیشتر، جامعه علمی نظارت دقیق قند خون را برای افرادی که از داروهای دیابت با روغن اکالیپتوس استفاده می کنند، توصیه می کنند.

بهبود زخم ها :

از پمادهای موضعی حاوی روغن اکالیپتوس در طب سنتی برای بهبود زخم استفاده شده است، کاربردی که علم مدرن به بررسی آن پرداخته است. یک مطالعه از سال 2012، به بررسی اثر ضد میکروبی روغن اکالیپتوس پرداخته در برابر دو پاتوژن:  S. aureus که عمدتاً مسئول عفونت زخم بعد از عمل و سندرم شوک سمی و مسمومیت غذایی است و پاتوژن E. coli  که مسئول عفونت مجاری ادراری است.

محققان دریافتند که این روغن در برابر هر دو باکتری فعالیت دارد. این فعالیت ضد باکتریایی روغن اکالیپتوس می تواند یک درمان مؤثر برای بریدگی ها و زخم های جزئی باشد.  پیشنهاد می کند که یک یا دو قطره روغن اکالیپتوس را روی زخم تمیز بمالید.

تازه کردن تنفس :

نعنا تنها سلاح در برابر نفس بدبو نیست. به دلیل خاصیت ضد باکتریایی روغن اکالیپتوس می توان از آن برای مبارزه با میکروب هایی که باعث بوی نامطبوع دهان می شوند استفاده کرد. بعضی از دهانشویه ها و خمیردندان ها حاوی اسانس روغن های ضروری به عنوان ماده فعال و موثر هستند.

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و مو

روغن اکالیپتوس برای درد

درد مفاصل :

تحقیقات نشان می دهد که روغن اکالیپتوس درد مفاصل را کاهش می دهد. در حقیقت، بسیاری از کرم های محبوب و پمادهای مورد استفاده برای تسکین درد از بیماری هایی مانند آرتروز و آرتریت روماتوئید حاوی این روغن ضروری هستند. روغن اکالیپتوس به کاهش درد و التهاب بسیاری از بیماری ها کمک می کند. همچنین برای افرادی که کمردرد را تجربه می کنند یا افرادی که در اثر آسیب دیدگی مفصل یا عضله در حال بهبود هستند می تواند مفید باشد. در مورد اینکه ممکن است برای شما مناسب باشد با پزشک خود مشورت کنید.

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و مو

روغن اکالیپتوس برای رشد مو و ریش

روغن اکالیپتوس برای مو :

  • فولیکول های مو را تحریک می کند
  • سلامت مو را بهبود می بخشد
  • رشد مو را تقویت می کند
  •  خارش پوست سر را تسکین می دهد
  • شپش سر را درمان می کند

قبل از استفاده از روغن اکالیپتوس  با دقت عمل کنید. مانند اکثر روغنهای اساسی، رقیق کردن روغن اکالیپتوس در روغن حامل قبل از استفاده مستقیم آن بر روی پوست بسیار مهم است.

رشد موها : روغن اکالیپتوس خاصیت ضد التهابی دارد. اگرچه با تحقیقات بالینی اثبات نشده است، طرفداران روغن اکالیپتوس برای مو معتقدند که این روغن می تواند التهاب پوست سر را کاهش دهد تا یک محیط ایده آل برای رشد مو ایجاد کند.

روغن اکالیپتوس و شوره سر : تخمین زده می شود که شوره سر و درماتیت سبورئیک مرتبط با آن تقریباً نیمی از جمعیت بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد. گزارشی در سال 2012 در مجله بیماریهای گرمسیری در آسیا اقیانوس آرام منتشر شد، حاکی از آن است که روغن اکالیپتوس خاصیت ضد قارچ و ضد عفونی کننده دارد که می تواند به عنوان یک درمان ضد شوره سر عمل کند.

روغن اکالیپتوس و شپش سر : اگر درگیر شیوع شپش سر هستید ، می توانید روغن اکالیپتوس را به عنوان یک درمان احتمالی در نظر بگیرید. در یک تحقیق سال 2017 در استرالیا نتیجه گیری شده است که کارآیی، ایمنی و سهولت استفاده از روغن اکالیپتوس (رقیق شده با یک روغن حامل استفاده کنید) را به یک جایگزین در درمان شپش سر تبدیل می کند.

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و مو

فواید روغن اکالیپتوس برای پوست

روغن اکالیپتوس برای پوست :

 آکنه و جوش صورت : روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده می باشد و به همین خاطر می تواند به بهبود آکنه و جوش صورت کمک کند.

پاک سازی و جوان سازی پوست : روغن اوکالیپتوس می تواند به پاک سازی و جوان سازی پوست صورت کمک نماید برای اینکار می توانید 5 قطره روغن اکالیپتوس را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین ترکیب کنید و به آرامی بر روی پوست صورت خود ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

راش پوستی : روغن اوکالیپتوس فواید ضد ویروسی و ضد التهابی دارد و می تواند به درمان زگیل و راش های پوستی کمک نماید برای اینکار می توانید 5 قطره روغن اکالیپتوس را به یک وان آب گرم اضافه نماید و در آن بنشینید.

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و مو

عوارض جانبی :

به گفته NMCD، اکالیپتول، ماده شیمیایی فعال موجود در روغن اکالیپتوس، هنگامی که از طریق خوراکی به مدت 12 هفته مصرف شود، بی خطر است. مصرف روغن اوکالیپتوس بدون رقیق کردن احتمالاً ناخوشایند است.

توجه داشته باشید: که روغن اکالیپتوس بسیار سمی و خطرناک است و مصرف 3.5 میلی لیتر (کمی کمتر از یک قاشق چای خوری) روغن محلول، کشنده است. علائم مسمومیت با اکالیپتوس ممکن است شامل درد معده و سوزش معده، سرگیجه، ضعف عضلات،کوچک شدن مردمک چشم، احساس خفگی و برخی علائم دیگر باشد. روغن اکالیپتوس همچنین می تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود.

روغن اکالیپتوس را نباید مستقیماً روی پوست بمالید. استفاده مرتب از آن می تواند باعث تحریک شدید شود. برای رقیق کردن  می توانید همراه یک اسانس دیگر یا روغن حامل استفاده کنید، یک قاعده خوب این است که 12 قطره روغن به ازای 28 میلی لیتر روغن حامل مانند : روغن بادام،روغن هسته زردآلو یا روغن آووکادو یا لوسیون اضافه کنید.

در مورد استفاده از روغن اکالیپتوس در دوران بارداری و شیردهی به میزان کافی اطلاعات وجود ندارد، بنابراین از آن بدون توصیه پزشکی استفاده نکنید. روغن اکالیپتوس برای کودکان احتمالا ناایمن است و نباید آن را از طریق خوراکی یا موضعی استفاده کرد.

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و مو

روغن اکالیپتوس برای شپش

اگر وضعیت پزشکی دارید، قبل از استفاده از روغنهای ضروری با پزشک متخصص مشورت کنید. بعضی از روغنهای ضروری نباید توسط افراد دارای شرایط پزشکی استفاده شوند. به عنوان مثال: مبتلایان به بیماری کبد یا کلیه فقط باید از روغنهای ضروری توصیه شده توسط پزشک متخصص استفاده کنند. روغنهای اساسی پس از جذب در جریان خون، سرانجام  توسط کبد و کلیه از بدن شما پاک می شوند. استفاده زیاد از روغنهای اساسی ممکن است باعث آسیب دیدن این اندام ها شود.

در صورت مصرف هرگونه دارویی، با یک پزشک واجد شرایط مشورت کنید، زیرا روغنهای ضروری ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشند. به عنوان مثال : تحقیقات اولیه نشان می دهد که اکالیپتوس ممکن است قند خون را کاهش دهد، بنابراین اگر داروهای دیابت مصرف می کنید، باید قند خون از نزدیک تحت نظارت قرار گیرد. از آنجا که اکالیپتوس ممکن است بر قند خون تأثیر بگذارد، نگرانی وجود دارد که ممکن است کنترل قند خون را در حین و بعد از عمل دشوار کند. حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده ، استفاده از اکالیپتوس را متوقف کنید.

اگر در حال استفاده از روغنهای ضروری برای یک بیماری هستید، حتماً ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. خوددرمانی یک بیماری یا تأخیر در مراقبت خارج از استاندارد ممکن است عواقب بسیار جدی داشته باشد.

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی، پوست و مو

نحوه مصرف روغن اکالیپتوس

مقدار مصرف و تهیه :

دوزهای کمی از روغن اکالیپتوس (0.05 تا 0.2 میلی لیتر در روز) توسط بزرگسالان می تواند به صورت خوراکی مصرف شود. همیشه روغن را قبل از مصرف با آب گرم رقیق کنید. برای تهیه دمنوش، یک یا دو قاشق مرباخوری برگ خرد شده را در به اندازهی یک فنجان آب جوشانده و به مدت 10 دقیقه حرارت دهید. شما می توانید روزانه تا دو فنجان بنوشید. برای تهیه پماد، چند قطره را به ژله نفتی اضافه کنید و به عنوان یک لایه ضخیم تا سه بار در روز بمالید.

اگر از محصول تجاری استفاده می کنید ،حتماً دستورالعمل های موجود در برچسب را دنبال کنید.

برای ساختن بخار (بخور) اکالیپتوس، چند قطره روغن اکالیپتوس یا تعداد انگشت شماری از برگها را به آب داغ یا بخار آب اضافه کنید و بخار را به مدت پنج تا 10 دقیقه عمیقاً استنشاق کنید (مواظب باشید خودتان را نسوزانید).

همچنین می توانید از روغن اوکالیپتوس در حمام گرم یا دوش استفاده کنید. برای این کار، قبل از شروع حمام دو یا سه قطره روغن ضروری را به وان خود اضافه کنید. اگر دوش می گیرید، دو یا سه قطره روغن ضروری را روی لیف یا کیسه حمام مرطوب بریزید. هنگامی که آب گرم دوش   لیف یا کیسه را گرم می کند، روغن تبخیر شده آزاد می شود.

روغنهای ضروری باید در بطری های شیشه تیره فروخته شوند (روغن ها می توانند پلاستیک را حل کرده و محصول را آلوده کنند)

منبع: verywellhealth-healthline

 

مطالب مرتبط :

خواص روغن آرگان برای سلامتی، پوست و مو

خواص دانه شاهدانه و روغن شاهدانه برای سلامتی

 

4.8/5 - (5 امتیاز)