خواص روغن بنفشه

خواص روغن بنفشه

مزایای عالی استفاده از روغن بنفشه

شاید از گیاهان زیبای بنفشه که گلهای شگفت انگیزی دارند، شنیده اید، اما آیا می دانید که می توان از خانواده بنفشگان، که بومی ایتالیا، فرانسه، یونان و چین هستند، روغن گرفته شود؟

بله! اسانس بنفشه از طریق فرآیند استخراج حلال از گلها و برگهای گیاه حاصل می شود. استخراج حلال مستلزم قرار دادن قسمت های مربوط به گیاه در یک ظرف بسته است که حاوی یک حلال آلی است. این سپس قسمتهای گیاه را برای تهیه عصاره یا روغن آن، به مایع تبدیل می کند. حلال و سایر ناخالصی های باقیمانده متعاقباً برداشته می شوند و باقی مانده را جدا می کنند.

اسانس به دست آمده از برگها به رنگ سبز تیره تا قهوه ای است و اسانسی که از گلهای بنفش استخراج می شود سبز مایل به زرد است. دومی بسیار کمیاب است، از طرف دیگر اسانس برگ بنفشه، بیشتر دیده می شود و در صنعت عطر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

به همین ترتیب، تولید اسانس بنفشه در واقع بسیار پایین است. 1000 کیلوگرم برگ بنفشه می تواند تقریباً یک کیلوگرم باقیمانده به همراه آورد. به همین ترتیب، قیمت روغن بنفشه می تواند کمی بالا باشد، اما مطمئناً ارزش سرمایه گذاری دارد. زیرا روغن بنفشه دارای خواص درمانی مفیدی است که از نظر دارویی بسیار مناسب برای درمان انواع بیماری ها است.

اسانس بنفشه با طیف گسترده ای از روغنهای اساسی به خوبی ترکیب می شود و به همین ترتیب بسیار متنوع است. در داخل گروه گل می توانید با مریم گلی، اسطوخودوس، شمعدانی، گل یاس و نروولی ترکیب کنید.

همچنین، اسانس بنفشه به خوبی با هل، زنجبیل، لیموترش، زیره، فلفل سیاه، چوب صندل، چوب سدر، ترنج، پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، نعناع هندی، وتیور، ریحان و اسانس گشنیز ترکیب می شود.

 

مزایای سلامتی روغن بنفشه

خواص روغن بنفشه

فواید روغن بنفشه برای سلامتی

این گیاه به دلیل اهمیت درمانی بسیار شناخته شده است و به طور سنتی به عنوان درمانی برای سرفه، سرماخوردگی، آسم، تب، گلودرد، کوفتگی و ورم لوزه استفاده می شود.

1. مفید بری پوست
روغن بنفشه در درمان تعدادی از شرایط پوستی بسیار مفید است. زیرا روی پوست بسیار خفیف و ملایم است. این ویژگی، این ماده را برای تسکین پوست دردناک به یک عامل عالی تبدیل می کند. این می تواند یک درمان طبیعی برای شرایط مختلف پوستی مانند آکنه یا اگزما باشد و خاصیت مرطوب کنندگی آن باعث شده است که این ماده در پوست های خشک بسیار مؤثر باشد.

با داشتن خاصیت ضد التهابی، قادر به درمان هر نوع پوست قرمز، تحریک شده یا ملتهب ناشی از آکنه یا سایر شرایط پوستی است. خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروبی آن همچنین به پاکسازی پوست و از بین بردن باکتری های ماندگار بر روی پوست شما کمک می کند. بنابراین، این روغن به جلوگیری از بدتر شدن چنین شرایط پوستی و گسترش در سایر قسمت های صورت کمک می کند.

بنابراین، به جای خرید محصولات گران قیمت پوست که ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر زیادی باشد، چرا به یک درمان طبیعی متوسل نشوید و از روغن بنفشه برای درمان شرایط پوستی خود استفاده نکنید؟

2. تسکین دهنده درد 
همانطور که گفته شد، روغن بنفشه حاوی ترکیبات ضد التهابی است. این بدان معنی است که یک درمان عالی و طبیعی برای درمان مشکلات مختلف ناشی از مفاصل سفت و درد و همچنین دردهای دردناک عضلانی مانند روماتیسم، آرتروز و نقرس است. در نهایت، این روغن راحتی و تسکین درد ناشی از چنین شرایطی را ارائه می دهد.

همچنین می تواند به تحریک گردش خون به عضلات کمک کند، که دوباره به کاهش درد ناشی از گردش نامناسب خون به این مناطق حیاتی کمک می کند.

علاوه بر این، روغن بنفشه را می توان برای درمان دردهای ناشی از سردرد و میگرن و همچنین مهار سرگیجه استفاده کرد. بنابراین ،این روغن حاوی خواص جامع و چند منظوره برای کاهش درد است.

خواص روغن بنفشه

روغن بنفشه برای تسکین درد

3. تقویت سلامت روان
دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود شما دچار سردرد و میگرن شوید، اما بیشتر آن می تواند به دلیل استرس، تنش و اضطراب ناشی از کارهای روزمره باشد. در این حالت، روغن بنفشه یک ماده قدرتمند برای کاهش میزان استرس، فرسودگی، خستگی، سرگیجه و حتی اضطراب است.

مانند بسیاری از روغنهای اساسی موجود، روغن بنفشه دارای خواص آرامبخش و درمانی است که به القاء آرامش و اعصاب کمک می کند. بنابراین می تواند سلامت روان را تقویت می کند. با استفاده از روغن بنفشه، که بدون مواد شیمیایی است و بدون اینکه عوارض جانبی خاصی داشته باشد، مطمئنا می توانید از خواص آرامش بخش و تسکین دهنده آن، نهایت بهره را ببرید.

4. مفید برای دستگاه تنفسی
روغن بنفشه همچنین دارای خاصیت تجزیه کننده و خلط آور است، به این معنی که به شل شدن مخاط و خلط اضافی که در دستگاه تنفسی و بینی شما قرار دارد، کمک می کند. از این رو به پاک شدن احتقان کمک می کند و سبب می شود، جریان هوا، بسیار آزادانه و بدون مانع را از معابر تنفسی شما عبور کند.

بنابراین، روغن بنفشه می تواند در کاهش مشکلات تنفسی شایع از جمله سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا، برونشیت و سینوسهای مختلف مفید باشد و درد و تسکین تنفسی زیادی را در اثر این شرایط ناراحت کننده فراهم می کند.

5- به درمان بی خوابی کمک می کند
داشتن خواب خوب و آرام در شب برای اطمینان از نگهداری صحیح اندامهای حیاتی و عملکرد صحیح سیستمهای مختلف بدنی بسیار ضروری است. این تضمین می کند که شما قادر خواهید بود به طور موثر وظایف روزمره‌تان را هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی، انجام بدهید.

به همین ترتیب، روغن بنفشه می تواند با داشتن خواص آرامش بخش و تسکین دهنده، یک خواب آرام و با کیفیت را برای شما فراهم کند، زیرا به رفع تنش و اضطراب کمک می کند. بنابراین، این امر یک درمان طبیعی برای بی خوابی و مشکل در خواب است، بدون اینکه مجبور به مصرف قرصهای خواب آور باشید، که ممکن است عوارض جانبی ناخواسته به همراه داشته باشد.

خواص روغن بنفشه

درمان بی خوابی با روغن بنفشه

6. تقویت دهنده قوای جنسی
روغن بنفشه همچنین می تواند به درمان هرگونه اختلال عملکرد جنسی کمک کند، به خصوص اگر استرس، عامل اصلی چنین نقایص جنسی باشد. این امر به این دلیل است که روغن بنفشه به ایجاد آرامش کمک می کند و از نظر عاطفی روحیه شما را بالا می برد و در نتیجه می تواند میل جنسی شما را تقویت کند.

تمام کاری که شما باید انجام دهید اینست که فقط روغن بنفشه را با ترکیبی از سایر روغنهای ضروری با دستگاه بخور، پخش کنید تا احساسات جنسی و عاشقانه نسبت به همسرتان برانگیخته شود و خود یا شریک زندگی خود را از هرگونه مشکل جنسی جدا کنید.

 

چگونه از روغن بنفشه استفاده کنیم؟

خواص روغن بنفشه

طرز استفاده از روغن بنفشه

اکنون که در مورد مزایای سلامتی بیشمار روغن بنفشه آگاهی یافتیم، پس چگونه می توانید از آن برای به دست آوردن مزایا در زندگی روزمره خود استفاده کنید؟ آیا با استفاده از آن به صورت موضعی روی پوست خود یا پخش با دستگاه بخور؟ در ادامه با ما باشید تا در مورد چند روش استفاده از روغن بنفشه و اینکه چگونه حتی می توانید آن را با سایر اسانسها مخلوط کنید تا به نتایج بهینه برسید، پی ببرید!

برای تسکین تنفس، می توانید چند قطره روغن را در دستگاه بخور اضافه کرده و آن را کنار میز کنار تخت خود قرار دهید. از طرف دیگر، می توانید چند قطره از آن را درون یک کاسه آب جوش اضافه کنید و بخارهای معطر بیرون آمده را استنشاق کنید.

برای فراهم آوردن احساس تسکین درد ناشی از درد مفاصل و ماهیچه ها، سعی کنید چند قطره روغن را به وان آب ​​گرم حمام اضافه کرده و درون آن دراز بکشید. از طرف دیگر، می توانید با مخلوط کردن 4 قطره روغن بنفشه، 3 قطره روغن اسطوخودوس و 2 اونس روغن حامل مثل روغن بادام شیرین، یک روغن ماساژ درست کرده و به آرامی مناطق آسیب دیده را ماساژ دهید.

به عنوان یک عامل مراقبت از پوست، می توانید روغن را با روغن حامل (مانند روغن بادام، نارگیل یا روغن جوجوبا) به نسبت مساوی رقیق کرده و آن را روی مناطق آسیب دیده بمالید. از طرف دیگر، می توانید 2-3 قطره روغن بنفشه را نیز به محصولات روزانه پوست خود اضافه کنید.

برای تقویت میل جنسی، می توانید 2 قطره روغن بنفشه، 2 قطره روغن گل یاس و 1 قطره روغن نورولی را در دستگاه بخور خود اضافه کرده و آن را کنار میز کنار تخت خود قرار دهید.

به عنوان نوعی آروماتراپی برای القای خواب و کاهش استرس، می توانید روغن بنفشه را در شب درون دستگاه بخور ریخته و برای احساس آرامش و تمدد اعصاب پخش کنید. همچنین می توانید چند قطره روغن را در وان آب گرم و حمام خود اضافه کنید تا یک حمام بخار آرامش بخش ایجاد کنید.

 

 دیگر خواص روغن بنفشه

چندین کاربرد مشترک روغن بنفشه شامل موارد زیر است:

  • به مبارزه با اختلالات کلیوی، کیسه صفرا و کبد کمک می کند.
  • علائم مربوط به بیماری روماتیسمی و آرتریت را کاهش می دهد.
  • احتباس مایعات را از بین می برد.
  • به کنترل ادرار بیش از حد در شب کمک می کند.
  • با ورم می جنگد.
  • گردش خون ضعیف را تقویت کرده و خون را تصفیه می کند.
  • التهاب ریه را کاهش می دهد.
  • آکنه های ناشی از استرس را کاهش می دهد.
  • پوستهای زودرس را درمان می کند.
  • کبودی را درمان می کند.
  • تب را کاهش می دهد.
  • محافظت در برابر پشه ها.

خواص روغن بنفشه

خواص روغن بنفشه برای سلامتی

نکاتی برای عملکرد بهتر و مدت زمان روغنهای شما:

  • آنها را در یک بطری شیشه ای تاریک (هرگز پلاستیکی نباشد)، حتی وقتی که با روغن حامل مخلوط شود، ذخیره کنید.
  • آنها را در مکان های خنک و تاریک و دور از منبع گرما و نور نگه دارید.
  • در ظرف را پس از مصرف محکم ببندید، زیرا آنها بسیار فرار هستند و همچنین، خواص آنها از بین می رود یا تغییر می یابد.

سخن پایانی

روغن بنفشه به عنوان یک روغن خفیف در نظر گرفته می شود که غیر سمی و بدون حساسیت است. اما مانند سایر روغنهای اساسی، روغن بنفشه را به عنوان داخلی مصرف نکنید و حتما قبل از استفاده موضعی، آن را به خوبی با یک روغن حامل رقیق کنید.

قبل از استفاده بصورت موضعی، حتماً ابتدا تست پوستی را انجام دهید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. زنان باردار و مادران شیرده قبل از اقدام به استفاده از روغنهای اساسی به عنوان نوعی از درمان، ابتدا باید با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

منابع:

https://biofinest.com

https://www.everphi.com

4.7/5 - (8 امتیاز)