خواص روغن تخم کدو برای سلامتی، طب سنتی روغن کدو

خواص روغن تخم کدو برای سلامتی، طب سنتی روغن کدوخواص روغن تخم کدو برای سلامتی، طب سنتی روغن کدو

روغن تخم کدو، روغنی که از دانه های کدو تنبل گرفته می شود. روغن تخم کدو نارنجی رنگ متمایل به قرمز به عنوان روغن پخت و پز و یک مکمل سلامتی به فروش می رسد. تحقیقات نشان می دهد که روغن تخم کدو تنبل می تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و حتی باعث رویش مو های جدید شود، علائم یائسگی را بهبود بخشد، سلامت پروستات و قلب را بهبود بخشد و مثانه بیش فعال را درمان کند.

کاربردهای آزمایش شده در مورد روغن تخم کدو تنبل شامل کاهش کلسترول، کاهش علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات در مردان، کاهش گرگرفتگی و سردردهای مرتبط با هورمون ها در خانمها وجلوگیری از ریزش مو و رویش موهای جدید است.

کاهش کلسترول

روغن تخم کدو تنبل حاوی فیتواسترول هایی است که از نظر ساختاری شبیه به کلسترول بدن هستند. به گفته کلینیک Cleveland، فیتواسترول ها برای جذب در سیستم گوارش با کلسترول رقابت می کنند، این می تواند مانع از جذب کلسترول و کاهش کلسترول شود.

خواص روغن تخم کدو برای سلامتی، طب سنتی روغن کدو

روغن کدو برای رشد مو

ریزش مو و رویش موهای جدید

یک مطالعه منتشر شده مبتنی بر شواهد نشان داده است که وقتی مردان 400 میلی گرم روغن تخم کدو تنبل در روز (به شکل کپسول) به مدت 24 هفته مصرف کردند، شاهد افزایش رشد مو بوده اند. افرادی که روغن بذر کدو تنبل مصرف کرده اند، 40٪ تعداد مو هایشان افزایش پیدا کرده است در حالی که مردانی که دارونما مصرف می کردند ، 10٪ تعداد مو هایشان افزایش پیدا کرده است.

تسکین علائم یائسگی

در یک مطالعه مقدماتی که بر روی 35 زن یائسه انجام شد، مشخص شد افرادی که روغن بذر کدو تنبل مصرف می کنند (به جای روغن جوانه گندم)، افزایش کلسترول HDL داشتند و کاهش فشار خون دیاستولیک و علائم یائسگی کمتری مانند گرگرفتگی، سردرد و درد مفاصل را تجربه کرده اند.  نویسندگان مطالعه می گویند که تحقیقات بیشتری برای تأیید نتایج مورد نیاز است.

خواص روغن تخم کدو برای سلامتی، طب سنتی روغن کدو

روغن تخم کدو برای پروستات

سلامت مجاری ادراری

تحقیقات، روغن تخم کدو تنبل را به بهبود سلامت پروستات و رهایی از مثانه بیش فعال مرتبط کرده است. یک مطالعه منتشر شده در مجله طب سنتی و مکمل ها نشان داد که وقتی شرکت کنندگان در این مطالعه به مدت 12 هفته روغن تخم کدو تنبل را به عنوان عصاره مصرف کردند ، علائم مثانه بیش فعال تسکین یافته بود

روغن تخم کدو تنبل به همراه روغن نخل نتایج امیدوارکننده را به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای هیپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH) نشان داده است. BPH یک بیماری شایع است که در آن پروستات بزرگ می شود. این می تواند بسیار دردناک باشد و جریان ادرار را مسدود کند.

مردان کره ای مبتلا به BPH دریافتند که روغن تخم کدو تنبل ممکن است به عنوان یک داروی جایگزین مؤثر و بدون عوارض جانبی عمل کند. شرکت کنندگان در این مطالعه شاهد بهبود علائم از جمله جریان بهتر ادرار بودند. محققان دریافتند که نتایج بهینه هنگامی رخ می دهد که روغن تخم کدو تنبل با روغن پالتو به صورت برابر مصرف شود.

خواص روغن تخم کدو برای سلامتی، طب سنتی روغن کدو

تاثیر روغن تخم کدو بر مغز و ذهن

سلامت ذهنی

گفته می شود که به طور کلی، روغن بذر کدو تنبل و بذر کدو تنبل به طور کلی باعث تقویت خلق و خو و کاهش افسردگی می شود. یافته های مجله روانپزشکی بریتانیا، نتایج مثبت از دادن بذر کدو تنبل به کودکان مبتلا به افسردگی را نشان داد.

سلامت قلب

روغن تخم کدو تنبل در واقع یک چربی اشباع نشده است، به این معنی که این نوع چربی خوب است. چربی های غیر اشباع مانند روغن تخم کدو تنبل در واقع می توانند قلب سالم را تقویت کنند.این روغن نه تنها به کاهش کلسترول کمک می کند، بلکه اثرات ضد التهابی نیز دارد. همچنین به نظر می رسد که این روغن باعث کاهش فشار خون در موش ها می شود.

خواص روغن تخم کدو برای سلامتی، طب سنتی روغن کدو

مضرات روغن کدو

عوارض جانبی

روغن بذر کدو تنبل هنگام مصرف خوراکی و مناسب احتمالاً بی خطر است. به زنانی که باردار هستند و یا شیر می دهند، توصیه می شود از مصرف این محصول در مقادیر بیشتر از غذاهای موجود در مواد غذایی خودداری کنند زیرا شواهد کافی برای حمایت از ایمنی آن وجود ندارد.

 

مقدار مصرف و تهیه :

به عنوان یک مکمل، روغن تخم کدو تنبل در دوزهای مختلف از 100 میلی گرم تا 2000 میلی گرم فروخته می شود.

روغن تخم کدو تنبل برای روغن پخت و پز هم موجود است که در انواع مختلفی از دستور العمل های مختلف از جمله سس سالاد، ماریناد و تاپینگ قابل استفاده است. برخی حتی توصیه می کنند مقدار کمی روغن تخم کدو تنبل را روی بستنی ریخته و عطر و طعم  آن را خوب می کند.

روغن تخم کدو تنبل در دمای 160 درجه سانتی گراد یا پایین تر شروع به سوختن و دود کردن می کند و نباید از آن برای سرخ کردن یا سایر اشکال آشپزی با حرارت بالا استفاده کرد.

یک وعده معمولی روغن تخم کدو تنبل 2 قاشق چایخوری است که 80 کالری و 9 گرم چربی دارد. بیشتر چربی های موجود در روغن تخم کدو تنبل چربی اشباع نشده به ویژه اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند. تحقیقات نشان داده است که این اسیدهای چرب ضروری می توانند به کاهش LDL کلسترول (بد) شما و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک کنند.

هنگام مصرف روغن تخم کدو تنبل نیز مقدار کمی چربی اشباع نشده دریافت خواهید کرد. چربی های اشباع نشده به عنوان چربی های خوب در نظر گرفته می شوند زیرا می توانند به افزایش سطح کلسترول (خوب) HDL  شما کمک کنند.

هنگام خرید روغن بذر کدو تنبل برای پخت و پز یا به عنوان مکمل، روغن فشرده را انتخاب کنید. این بدان معنی است که روغن با استفاده از فشار و نه گرما از دانه های کدو تنبل استخراج شده است. این باعث حفظ بیشتر مزایای سلامتی و آنتی اکسیدان های ناشی از گرما می شود.

خواص روغن تخم کدو برای سلامتی، طب سنتی روغن کدو

نحوه مصرف روغن دانه کدو

ارزش غذایی

این اطلاعات غذایی توسط USDA برای یک قاشق غذاخوری (14 گرم) روغن تخم کدو تنبل تهیه شده است.

  • کالری: 120
  • چربی: 14 گرم
  • سدیم: 0 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 0 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • قند: 0 گرم
  • پروتئین: 0 گرم

کربوهیدرات موجود در روغن تخم کدو تنبل :

حتی اگر کربوهیدرات در کدو تنبل و تخم کدو تنبل وجود داشته باشد، هیچ کربوهیدراتی در روغن تخم کدو تنبل وجود ندارد. مانند همه روغن ها شاخص گلیسمی روغن تخم کدو تنبل صفر است.

 

چربی های موجود در روغن تخم کدو تنبل

بیشتر چربی های موجود در روغن تخم کدو تنبل چربی اشباع نشده به ویژه اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند. تحقیقات نشان داده است که این اسیدهای چرب ضروری می توانند به افزایش کلسترول HDL (خوب) ، بهبود کلسترول (بد) LDL و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک کنند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند 3 تا 10 درصد کالری روزانه خود را از چربی اشباع نشده مصرف کنید.

سوالات متداول

بهترین روش برای ذخیره روغن تخم کدو تنبل چیست؟

برای ذخیره روغن کدو تنبل، آن را در یک کمد خنک نگه دارید، به دور از نور مستقیم خورشید. یخچال اغلب پس از باز شدن توصیه می شود.

روغن تخم کدو تنبل چه مدت دوام دارد؟

اگر محصول را در یخچال نگه داری می کنید، قبل از استفاده آن را به دمای اتاق بیاورید. هنگامی که به درستی نگه داری شود، می تواند تا دو سال دوام داشته باشد.

منبع:.verywellfit-verywellhealth-Healthline

 

مطالب مرتبط :

سندرم متابولیک چیست؟ | علل، علائم و درمان سندرم متابولیک

چرا برای شروع ورزش هیچ وقت دیر نیست

5/5 - (2 امتیاز)