خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی

خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیباییخواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی

روغن سیاه دانه از دانه های سیاه‌دانه یا شونیز، گیاه بومی جنوب غربی آسیا استخراج می شود.سیاه دانه کمی تلخ است و بعضی اوقات به عنوان طعم دهنده یا ادویه در غذاهای خاورمیانه و هند مورد استفاده قرار می گیرد. روغن سیاه دانه در پخت و پز نیز استفاده می شود و گفته می شود طیف وسیعی از مزایای سلامتی را به همراه دارد. یکی از مؤلفه های اصلی روغن سیاه دانه تیموکینون thymoquinone است، ترکیبی با خواص آنتی اکسیدانی بالا که برای سلامتی بسیار مفید و کار آمد است.

روغن سیاه دانه دارای سابقهای با قدمت بیش از 2000 سال در استفاده است. این روغن توسط عده ای برای درمان آسم، دیابت، فشار خون بالا، کاهش وزن، سلامتی پوست و مو و سایر شرایط استفاده می شود. شواهد علمی هم برای حمایت از برخی از موارد استفاده از روغن سیاه دانه وجود دارد.روغن سیاه دانه با نام های زیر هم شناخته شده است :

  • روغن سیاه دانه
  • روغن کالونجی
  • روغن سیتا Nigella

خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی

خواص روغن سیاه دانه مالشی

خواص سیاه دانه برای سلامتی:

اگرچه تحقیقات در مورد تأثیرات سلامتی روغن سیاه دانه نسبتاً محدود است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مزایای خاصی دارد. روغن سیاه دانه در درمان برخی از شایع ترین بیماری ها از جمله فشار خون بالا و آسم و  فعالیت ضد قارچی قوی در برابر کاندیدا آلبیکنس (مخمرهایی که می توانند در بدن رشد کنند و منجر به کاندیدیازیس شوند.)کارایی نشان می دهد. در ادامه دیگر خواص روغن سیاه دانه را برسی می کنیم.

خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی

خواص روغن سیاه دانه برای مو

التهاب بینی:

روغن سیاه دانه در درمان آلرژی ها هم کاربد دارد. در مطالعه‌ای که در سال 2011 در ژورنال آمریکایی Otolaryngology انجام شده است، روغن سیاه دانه باعث کاهش وجود احتقان و خارش بینی، آبریزش بینی و عطسه  بعد از دو هفته شد.

گزارش دیگری که در سال 2018 منتشر شد، داده ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا مشخص شود که آیا روغن بذر سیاه می تواند در درمان سینوزیت کمک کند یا خیر. نویسندگان این مطالعه به این نتیجه رسیده اند که روغن سیاه دانه به دلیل داشتن اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، آنتی هیستامین، تعدیل کننده سیستم ایمنی، ضد میکروبی و ضد درد، در این بیماری دارای پتانسیل درمانی است.

خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی

خواص روغن سیاه دانه برای دیابت

دیابت :

براساس بررسی منتشر شده در 2015 روغن سیاه دانه ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت فایده هایی داشته باشد .محققان مطالعات قبلی را که در مورد استفاده از سیاه دانه برای دیابت انجام شده است، تجزیه و تحلیل کردند و نتیجه گرفتند که می تواند قند خون و کلسترول خون را بهبود بخشد. در مدلهای دیابت، اما خاطرنشان كرد كه آزمایشات بالینی برای روشن شدن اثرات لازم است.بررسی دیگری که در سال 2017 منتشر شد این یافته ها را تأیید کرد.

خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی

روغن سیاه دانه و آسم

آسم :

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که روغن سیاه دانه ممکن است مزایایی برای افراد مبتلا به آسم به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در تحقیقات فیتوتراپی در سال 2017 نشان داد که مبتلایان به آسم که کپسولهای روغن سیاه دانه مصرف کرده اند، در مقایسه با افرادی که دارونما استفاده کرده اند، پیشرفت مهمی در کنترل آسم دارند.

خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

چاقی :

روغن سیاه دانه ممکن است در زنان چاق عوامل خطر را کاهش دهد. برای این مطالعه، زنان در طی 8 هفته رژیم غذایی کم کالری، روغن سیاه دانه و دارونما مصرف کردند. در پایان مطالعه در گروهی که روغن سیاه دانه مصرف کرده بودند، وزن، دور کمر و تری گلیسیرید کاهش یافته بود

یک مطالعه هشت هفته دیگر، تمرین هوازی و روغن سیاه دانه را در یک آزمایش با زنان کم تحرک با اضافه وزن انجام داند. محققان دریافتند که پروتکل ورزش همراه با زوغن سیاه دانه  مزایایی از جمله کاهش کلسترول را به همراه دارد

کاهش فشار خون بالا:

به نظر می رسد که مصرف عصاره سیاه دانه به مدت دو ماه باعث کاهش فشار خون در افرادی می شود که فشار خون آنها ملایم است.

کاهش کلسترول بالا:

نشان داده شده است که مصرف روغن سیاه دانه باعث کاهش کلسترول بالا می شود. این روغن سرشار از اسیدهای چرب سالم است که به شما در حفظ سطح کلسترول سالم تر کمک می کند. نمونه هایی از این اسیدهای چرب اسیدهای لینولئیک و اسید اولئیک است. میزان این مواد در روغنها بسته به محلی که سیاه دانه رشد می کنند می تواند متفاوت باشد. همچنین ممکن است افراد هنگام مصرف دانه های خرد شده هم  نتایجی را مشاهده کنند.

بهبود علائم آرتریت روماتوئید:

مصرف روغن سیاه دانه ممکن است به کاهش علائم التهابی روماتیسم مفاصل کمک کند.

خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی

روغن سیاه دانه برای معده

کاهش ناراحتی معده:

خوردن سیاه دانه یا مصرف روغن سیاه دانه با تسکین درد معده و گرفتگی در معده همراه است. این روغن می تواند به کاهش گاز، نفخ معده و همچنین بروز زخم معده  کمک کند.

خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی

روغن سیاه دانه برای صورت

خواص روغن سیاه دانه برای زیبایی :

  • آکنه :طبق مجله پوست و جراحی پوست، استفاده از لوسیون تهیه شده با 10 درصد روغن سیاه دانه به طور چشمگیری میزان بروز آکنه را بعد از دو ماه کاهش می دهد. کسانی که در مطالعه شرکت کردند، 67 درصد رضایت را گزارش کردند.
  • آب رسانی به مو:روغن سیاه دانه را می توان برای نرم کردن، تقویت و درخشش  موها استفاده کرد.
  • پسوریازیس:نشان داده شده است که استفاده از روغن سیاه دانه باعث کاهش بروز پلاک های پسوریازیس می شود.
  • نرم کننده پوست : روغن سیاه دانه برای بهبود رطوبت و هیدراتاسیون پوست به روغن ها و مرطوب کننده ها اضافه شده است.
  • بهبود زخم: نشان داده شده است كه استفاده از روغن سياه دانه باعث كاهش التهاب و باكتري ها در بهبود زخم ها مي شود. اگرچه به نظر نمی رسد در رشد الیاف جدید کلاژن مفید باشد، اما فاکتورهای دیگری را برای کمک به بدن برای ایجاد پوست جدید و سالم تحریک می کند.
  • سرطان پوست : همچنین تصور می شود روغن سیاه دانه خاصیت ضد سرطانی دارد. در صورت استفاده موضعی ممکن است به مبارزه با سرطان های پوستی کمک کند.

خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی

عوارض روغن سیاه دانه

عوارض جانبی روغن سیاه دانه :

در مورد عوارض استفاده طولانی مدت از روغن سیاه دانه یااستفاده در مقادیر بالاتر عوارض بسیار کم است. با این وجود شواهدی وجود دارد مبنی بر این که استفاده از روغن سیاه دانه به طور مستقیم بر روی پوست ممکن است باعث ایجاد بثورات آلرژیک پوست (معروف به درماتیت تماسی آلرژیک) در برخی افراد شود.

براساس گزارش، یک بخش از روغن سیاه دانه معروف به ملانتین ممکن است در مقادیر بیشتر سمی باشد. در یک گزارش مورد ، یک زن بعد از استفاده از روغن سیاه دانه روی پوست، تاول های پوستی پر از مایعات ایجادبر روی پوستش ایجاد شده کرد.نویسندگان این گزارش اظهار داشتند که ممکن است تاول ها بخشی از یک واکنش سیستمیک (مانند نکرولیز اپیدرمی سمی) باشد.

روغن سیاه دانه ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و خطر خونریزی را افزایش می دهد. اگر اختلال خونریزی دارید و یا داروهایی را تحت تأثیر لخته شدن خون مصرف می کنید، نباید روغن سیاه دانه مصرف کنید.

برخی نگرانی ها وجود دارد که مصرف بیش از حد روغن سیاه دانه ممکن است به کبد و کلیه های شما آسیب برساند. و ممکن است که روغن  سیاه دانه با بسیاری از داروهای رایج مانند بتا بلاکرها beta-blockers و (کومادین Coumadin) وارفارینwarfarin تداخل داشته باشد. حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده ، مصرف روغن سیاه دانه را متوقف کنید.

زنان باردار (یا زنانی که سعی در بارداری دارند) و زنان شیرده نباید از روغن سیاه دانه استفاده کنند. اگر قصد مصرف روغنپ سیاه دانه را دارید حتما با پزشک خود صحبت کنید. شما نباید هیچ دارویی را بدون صحبت با پزشک خود متوقف کنید یا مصرف کنید، یا معالجه را به تأخیر بیندازید یا از آن جلوگیری کنید.

مقدار مصرف:

شواهد علمی کافی برای تعیین دوز توصیه شده روغن سیاه دانه وجود ندارد. دوز مناسب برای شما ممکن است به سن، سلامتی و عوامل دیگر شما بستگی داشته باشد.

 

سخن پایانی:

در حالی که استفاده از دانه های سیاه به مقدار کم در پخت و پز می تواند یک روش مقوی برای ترکیب در رژیم غذایی شما باشد، آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ تر قبل از اینکه روغن به عنوان درمانی برای هر شرایطی توصیه شود، لازم است.

اگر هنوز به فکر استفاده از روغن سیاه دانه برای اهداف دمانی و بهداشتی هستید حتماً ابتدا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و پزشک خود صحبت کنید تا جوانب مثبت و منفی راسبک و سنگین کنید و درمورد اینکه آیا این برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

منبع:healthlineverywellhealth

 

مطالب مرتبط:

قهوه گانودرما چیست Ganoderma Coffee خواص، عوارض

خواص اینولین برای سلامتی، عوارض اینولین

 

 

5/5 - (2 امتیاز)