خواص روغن کرچک برای سلامتی، پوست و مو

خواص روغن کرچک برای سلامتی، پوست و موخواص روغن کرچک برای سلامتی و پوست، مو

روغن کرچک یک داروی طبیعی است که از دانه کرچک (Ricinus communis) حاصل می شود. روغن کرچک یک روغن گیاهی چند منظوره که مردم هزاران سال از آن استفاده می کنند. مؤلفه اصلی روغن کرچک اسید ricinoleic است، نوعی اسید چرب که دارای خاصیت ضد التهابی است. روغن کرچک مدت طولانی است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، بعضاً به عنوان ملین، به صورت موضعی و برای تحریک رشد مو استفاده می شود، یا به عنوان نرم کننده پوست استفاده می شود. برخی نیز از روغن کرچک برای تحریک زایمان در بارداری یا برای شروع جریان شیر مادر استفاده می کنند.البته همه این مزایای سلامتی توسط شواهد علمی تایید نمی شوند.

این دانه ها که به لوبیای کرچک معروف هستند حاوی آنزیم سمی به نام رایسین هستند. اما فرآیند گرمایش روغن کرچک آن را غیرفعال می کند و امکان استفاده ایمن از روغن کرچک را فراهم می کند.

در مصر باستان روغن کرچک به عنوان سوخت در لامپ ها سوزانده می شد و از آن به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بیماری هایی مانند سوزش چشم استفاده می شد

خواص روغن کرچک برای سلامتی، پوست و مو

خواص روغن کرچک

فواید روغن کرچک برای سلامتی :

تا به امروز، تحقیقات در مورد مزایای سلامتی روغن کرچک محدود است. علاوه بر این، نتایج مطالعه در مورد اثرات بهداشتی و درمانی روغن کرچک متناقض نبوده است.

خواص روغن کرچک برای سلامتی، پوست و مو

روغن کرچک برای یبوست

یک ملین قدرتمند :

شاید یکی از بهترین خواص شناخته شده دارویی روغن کرچک  عنوان ملین طبیعی باشد و به عنوان یک داروی مسهل کننده و تحریک کننده دسته بندی می شود. به این معنی که باعث افزایش حرکت ماهیچه هایی می شود که مواد را از طریق روده ها به سمت بیرون فشار می دهند و به پاکسازی روده کمک می کند. ملین های تحریک کننده به سرعت عمل می کنند و معمولاً برای تسکین یبوست موقتی استفاده می شوند.

هنگامی که از طریق دهان مصرف می شود، روغن کرچک در روده کوچک شکسته می شود و اسید ریچینولیک اسید اصلی موجود در روغن کرچک را آزاد می کند. سپس اسید ریکینولیک توسط روده جذب می شود و باعث تحریک روده می شود. مطالعات متعددی نشان داده اند که روغن کرچک می تواند یبوست را تسکین دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد وقتی افراد مسن روغن کرچک مصرف می کنند، علائم یبوست آنها را کاهش داده است، از جمله فشار کمتری هنگام دفع مدفوع احساس کردند. در حالی که روغن کرچک در دوزهای کم ایمن به حساب می آید، مقادیر بیشتر می تواند باعث گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود. اگرچه می توان از آن برای رفع یبوست های گاه به گاه استفاده کرد، اما روغن کرچک به عنوان درمانی برای مسائل طولانی مدت توصیه نمی شود.

خواص روغن کرچک برای سلامتی، پوست و مو

خواص روغن کرچک برای پوست

مرطوب کننده طبیعی :

روغن کرچک سرشار از اسید ricinoleic، یک اسید چرب اشباع نشده است که می توانند برای مرطوب کردن پوست استفاده شود که با جلوگیری از دست دادن آب از طریق لایه بیرونی پوست، رطوبت را حفظ می کند. روغن کرچک اغلب در مواد آرایشی برای تقویت هیدراتاسیون مورد استفاده قرار می گیرد و به محصولاتی مانند لوسیون ها و پاک کننده های آرایش اضافه می شود. همچنین می توانید به تنهایی از این روغن به عنوان یک جایگزین طبیعی برای مرطوب کننده ها و لوسیون ها استفاده کنید.

بسیاری از محصولات مرطوب کننده محبوب موجود در فروشگاه ها حاوی مواد مضر مانند مواد نگهدارنده، عطرها و رنگ ها هستند که می توانند پوست را تحریک کرده و به سلامت کلی آسیب برساند، استفاده از روغن کرچک می تواند به کاهش برخورد شما با این مواد افزودنی کمک کند. به علاوه، روغن کرچک ارزانتر است و در صورت و بدن قابل استفاده است. روغن کرچک غلیظ است و می توان آن را برای تهیه ی یک مرطوب کننده فوق العاده با روغنهای: بادام، زیتون و روغن نارگیل مخلوط کرد.

اگرچه استفاده از روغن کرچک روی پوست برای اکثر افراد بی خطر تلقی می شود، اما می تواند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند.

خواص روغن کرچک برای سلامتی، پوست و مو

روغن کرچک برای رخم ها

بهبود زخم ها :

استفاده از روغن کرچک روی زخم ها باعث ایجاد محیطی مرطوب می شود و از خشک شدن زخم ها جلوگیری می کند این امر به بهبودی زخم کمک می کند. روغن کرچک رشد بافت را تحریک می کند به طوری که می تواند سدی بین زخم و محیط ایجادکند و خطر عفونت را کاهش دهد. همچنین باعث کاهش خشکی و لایه لایه شده پوست می شود، که جایگزینی و ساخت سلول های جدید پوست و التیام زخم را به تاخیر می اندازد.

مطالعات نشان داده است که پمادهای حاوی روغن کرچک ممکن است به ویژه در بهبود زخم های ناشی از فشار، کمک کند ،نوعی از زخم که از فشار طولانی مدت بر روی پوست ایجاد می شود. کسانی که زخمهای آنها با روغن کرچک درمان می شد، میزان بهبودی و زمان بهبودی کمتری نسبت به روش های دیگر دارند.

 

اثرات ضد التهابی :

Ricinoleic acid ، اسید چرب اصلی موجود در روغن کرچک، دارای خواص ضد التهابی چشمگیری است.مطالعات نشان داده است که وقتی روغن کرچک به صورت موضعی استفاده می شود، باعث کاهش التهاب و تسکین درد می شود. ویژگی کاهش دهنده درد و ضد التهاب روغن کرچک به ویژه برای کسانی که دارای بیماری التهابی مانند آرتریت روماتوئید یا پسوریازیس هستند می تواند مفید باشد.

مطالعات بر روی حیوانات و لوله های آزمایش نشان داده اند که ریسینلیدیک اسید(ricinoleic acid) باعث کاهش درد و تورم می شود. گذشته از پتانسیل روغن کرچک برای کاهش التهاب، به دلیل داشتن خواص مرطوب کننده آن، می تواند به از بین بردن پوست خشک و تحریک شده در مبتلایان به پسوریازیس کمک کند.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده است،اما برای تعیین تأثیر روغن کرچک بر شرایط التهابی، مطالعات انسانی بیشتری لازم است.

خواص روغن کرچک برای سلامتی، پوست و مو

خواص روغن کرچک برای جوش و آکنه

کاهش آکنه :

آکنه یک بیماری پوستی است که می تواند باعث ایجاد جوش های سرسیاه، جوش های پر از چرک و برجستگی های بزرگ و دردناک روی صورت و بدن شود که بیشتر دربین نوجوانان و جوانان شایع است و می تواند بر اعتماد به نفس تأثیر منفی بگذارد. روغن کرچک دارای چندین ویژگی است که می تواند به کاهش علائم آکنه کمک کند.

تصور می شود که التهاب عاملی در رشد و شدت آکنه است، بنابراین استفاده از روغن کرچک روی پوست ممکن است به کاهش علائم مرتبط به التهاب کمک کند. آکنه همچنین با عدم تعادل انواع خاصی از باکتری هایی که به طور معمول بر روی پوست یافت می شود همراه است، از جمله استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus ). روغن کرچک دارای خاصیت ضد میکروبی است که در صورت استفاده بر روی پوست می تواند به مبارزه با رشد باکتری کمک کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره روغن کرچک قدرت ضد باکتری قابل توجهی را نشان می دهد و مانع رشد چندین باکتری از جمله استافیلوکوکوس اورئوس(Staphylococcus aureus). می شود. روغن کرچک همچنین یک مرطوب کننده طبیعی است، بنابراین به تسکین پوست ملتهب و تحریک شده معمولی در افراد مبتلا به آکنه کمک می کند.

 

مبارزه با قارچ ها:

کاندیدا آلبیکنس(Candida albicans) نوعی قارچ است که معمولاً باعث ایجاد مشکلات دهان و دندان مانند رشد بیش از حد پلاک، عفونت لثه و عفونت کانال ریشه می شود. روغن کرچک خاصیت ضد قارچی دارد و به سالم ماندن دهان و دندان  و درمان بیماری ناشی از کاندیدا آلبیکنس(Candida albicans) کمک می کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که روغن کرچک کاندیدا آلبیکنس را از ریشه دندان آلوده انسان حذف می کند. روغن کرچک همچنین ممکن است به درمان استوماتیت ناشی از پروتز دندان کمک کند، وضعیت دردناکی که تصور می شود ناشی از رشد زیادکاندیدا آلبیکنس(Candida albicans) باشد. این یک مسئله شایع در افراد مسن است که پروتز دندان دارند.یک مطالعه در 30 سالمند با استوماتیت مربوط به پروتز نشان داد که درمان با روغن کرچک منجر به بهبود علائم بالینی استوماتیت از جمله التهاب شد.

یک مطالعه دیگر نشان داد که مسواک زدن و خیساندن پروتزها در محلول حاوی روغن کرچک منجر به کاهش قابل توجه کاندیدا در افراد مسن که دارای پروتز دندان بودند، شد

خواص روغن کرچک برای سلامتی، پوست و مو

روغن کرچک برای لک صورت

مو و پوست سر شما را سالم نگه می دارد :

بسیاری از افراد از روغن کرچک به عنوان نرم کننده طبیعی مو استفاده می کنند. موهای خشک یا آسیب دیده بخصوص می توانند از خصوصیت مرطوب کنندگی روغن کرچک بهره ببرند. استفاده از روغن ها مانند روغن کرچک به طور مرتب به مو کمک می کندتا انعطاف پذیر شوند و احتمال شکستگی مو کاهش پیدا کند.

روغن کرچک برای کسانی که دچار شوره سر هستند مفید است، یک بیماری شایع پوست سر است که با پوست خشک و پوسته پوسته می شود. گرچه دلایل مختلف زیادی برای شوره سر وجود دارد، اما این بیماری با درماتیت سبوروئید مرتبط است، یک بیماری التهابی پوستی که باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته شدن پوست سر می شود.با توجه به توانایی روغن کرچک در کاهش التهاب، ممکن است یک درمان مؤثر برای شوره سر باشد که در اثر درماتیت سبوروئید ایجاد می شود.

بعلاوه ، استفاده از روغن کرچک به مرطوب شدن پوست خشک و تحریک شده در پوست سر کمک می کند و ممکن است به کاهش پوسته پوسته شدن کمک کند.

علاوه بر کاربردهای مورد استفاده در روغن کرچک، این محصول برای مزایای دیگر مورد استفاده گسترده قرار می گیرد. طرفداران ادعا می کنند که روغن کرچک می تواند انواع و اقسام شرایط را درمان کند از جمله:

  • آرتروز
  •  بیماری قارچی پای ورزشکارارن
  • فلج مغزی
  • گرفتگی های مربوط به قاعدگی
  • میگرن
  • بیماری پارکینسون
  • آفتاب سوختگی

روغن کرچک حتی به عنوان داروی ضد بارداری نیز استفاده شده است. اما هنوز شواهد علمی کافی وجود ندارد که بدانیم روغن کرچک برای درمان این بیماری ها موثر و بی خطر است.

خواص روغن کرچک برای سلامتی، پوست و مو

عوارض روغن کرچک

عوارض جانبی روغن کرچک :

به گفته موسسه ملی بهداشت (NIH)،خوردن مقدار زیادی روغن کرچک می تواند مضر باشد. روغن کرچک همچنین باعث دفع مایعات و پتاسیم از بدن هنگام استفاده بیش از یک هفته یا در دوزهای بیش از 60-60 میلی لیتر در روز شود.

علائم مصرف بیش از حد روغن کرچک شامل موارد زیر است:

  • گرفتگی شکم
  • اسهال
  • سرگیجه
  • توهم
  • غش
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس و درد قفسه سینه
  • سفتی گلو

برخی افراد هنگام استفاده از روغن کرچک روی پوست بثورات را تجربه می کنند. علاوه بر این، شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه استفاده از روغن کرچک روی مو ممکن است نا امن باشد. یک گزارش منتشر شده از یک بیماری نادر مو  وجود دارد، که در آن مو سخت، پیچ خورده و گرفتار می شود. نویسندگان مطالعه نشان می دهند که روغن کرچک ممکن است نقش داشته باشد زیرا پس از استفاده از محصول برای اولین بار در یک فرد سالم رخ داده است.

هشدار مهم : مصرف حتی یک دانه ی کرچک خطرناک است. پوشش بیرونی (پوسته) تخم کرچک حاوی سمی کشنده است که ممکن است باعث تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، کم آبی، شوک و حتی مرگ شود.

زنانی که باردار هستند قبل از مصرف روغن کرچک باید با پزشک خود مشورت کنند. والدین کودکان قبل از تجویز روغن کرچک برای فرزندشان باید با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنند.

خواص روغن کرچک برای سلامتی، پوست و مو

خواص روغن کرچک برای رحم

مقدار مصرف و آماده سازی :

هیچ توصیه علمی یا رسمی برای دوز مناسب روغن کرچک وجود ندارد. براساس بانک اطلاعات داروهای طبیعی، مقادیر مختلفی در مطالعات علمی استفاده شده است. به عنوان مثال، در مطالعاتی که بر روی یبوست انجام شده است، از دوز 15 میلی لیتر استفاده شده است. برای تمیز کردن روده قبل از عمل، دوز 15-60 میلی لیتر در بزرگسالان مورد مطالعه قرار گرفته است.

میزان مصرف بر اساس سن، وزن، جنسیت و … متفاوت است.

 

در جستجوی چه چیزی هستید :

روغن کرچک را می توان در داروخانه ها، فروشگاه های گیاهان دارویی و فروشگاه های تخصصی مکمل های غذایی یافت. علاوه بر این، روغن کرچک می تواند به صورت آنلاین خریداری شود. انتخاب بهترین روغن کرچک مهم است. کارشناسان توصیه می کنند که به دنبال یک برند معتبر باشید و در صورت امکان از یک فروشنده آشنا مانند داروخانه محلی خود خریداری کنید.

برای به دست آوردن محصولی خالص، سعی کنید روغن کرچک ارگانیک را انتخاب کنید و برچسب را با دقت بررسی کنید زیرا ممکن است سایر مواد (مانند رایحه یا روغنهای ارزان تر) به محصول اضافه شده و باعث تحریک پوست شوند. روغن کرچک را در مکانی خنک و تاریک و دور از نور خورشید نگه داری کنید. اگر روغن بوی بدی پیدا کرد، روغن خراب شده است و نباید از آن استفاده کرد.

خواص روغن کرچک برای سلامتی، پوست و مو

خواص روغن کرچک برای موها

سوالات دیگر :

بسته ی روغن کرچک شامل چیست؟

یک بسته روغن کرچک با خیساندن یک پارچه در روغن کرچک ایجاد می شود. بسته های روغن کرچک هنگامی که روی پوست قرار می گیرند  باعث افزایش گردش خون و بهبودی بافت ها و اندام های زیر پوست می شوند. برخی از پزشکان داروهای جایگزین، همچنین از بسته های روغن کرچک برای بهبود عملکرد کبد، تسکین درد، کاهش التهاب و بهبود هضم استفاده می کنند.

 

رایسین چیست و چه ارتباطی با روغن کرچک دارد؟

رایسین یک سم قوی است که از بخشی از زباله روغن کرچک حاصل می شود که از گیاه کرچک در طی فرآیند تولید روغن کرچک پردازش می شوند. ریسین در پوسته بیرونی یا پوسته کرچک موجود است.با این حال ، اگر مشکوک به قرار گرفتن در معرض خطر با رایسین هستید، بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید.

 

سخن پایانی :

مردم هزاران سال از روغن کرچک به عنوان یک درمان طبیعی قدرتمند استفاده کرده اند.نشان داده شده است که از بین بسیاری از کاربردهای دیگر، در رفع یبوست و مرطوب کردن پوست خشک به شما کمک می کند.اگر به دنبال یک روغن مقرون به صرفه و چند منظوره برای نگهداری در کابینت داروی خود هستید، روغن کرچک ممکن است انتخاب مناسبی باشد. حتما قبل از مصرف روغن کرچک با پزشک یا فرد متخصص در این زمینه صحبت داشته باشید تا دچار عوارض حانبی ناخواسته نشوید.

منبع :verywellhealth-healthline

 

مطالب مرتبط :

کاربرد و خواص پتاسیم برای سلامتی بدن، منابع پتاسیم

فواید روغن زیتون برای قلب، روغنهای سالم برای آشپزی

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟