خواص روغن گل رز برای سلامتی، روغن گل سرخ

خواص روغن گل رز برای سلامتی، روغن گل سرخخواص روغن گل رز برای سلامتی، روغن گل سرخ

روغن گل سرخ یک روغن اساسی یا ضروری است که معمولاً در رایحه درمانی (آروماتراپی) استفاده می شود. تصور می شود روغن  گل رز از گلبرگهای گونه های خاص گل رز که خاصیت درمانی دارد گرفته می شود. از جمله گونه هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ،گل سرخ یا (Rosa damascena گل محمدی) گل رز (رز سنتیفولیا Rosa centifolia) و (رز آلبا Rosa alba) است. این گونه ها در اینکه که قوی ترین عطر و بالاترین میزان روغن را دارند شناخته می شوند.

رایحه درمانی (آروماتراپی)، که به عنوان روغن درمانی نیز شناخته می شود، یک عمل جامع است که از عصاره های گیاهی برای ارتقاء سلامت و تندرستی استفاده می کنند. روغن گل سرخ (گل رز) یکی از رایج ترین روغنهای است که برخی معتقدند خاصیت ضد اضطرابی (کاهش اضطراب) و آفرودیزیاک (تقویت قوای جنسی) دارند.

هنگامی که این روغن را روی پوست بمالید ضمن بهبود کیفیت کلی پوست، در تسکین درد و التهاب موثر است. روغن گل سرخ یکی از پر کاربردترین روغنهای اساسی در تولید عطرها و محصولات معطر است.

خواص روغن گل رز برای سلامتی، روغن گل سرخ

خواص روغن گل سرخ برای صورت

فواید سلامتی :

پزشکان متخصص رایحه درمانی (آروماتراپی) معتقدند استنشاق روغن ضروری یا جذب آن از طریق پوست سیگنال هایی را به سیستم لیمبیک (ناحیه ای از مغز مسئول احساسات و خاطرات) منتقل می کند. انجام این کار می تواند اثرات فیزیولوژیکی از جمله کاهش فشار خون، ضربان قلب و تنفس و همچنین افزایش هورمونهای “احساس خوب” مانند سروتونین و دوپامین داشته باشد.

برخی دیگر بر این باورند که می تواند یک داروی ضد افسردگی طبیعی باشد، علائم ورم مفاصل و نقرس را برطرف کند یا علائم بیماری اسپاسم مانند آسم، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری ریفلاکس معده (GERD) را درمان کند. بسیاری از این ادعاها توسط تحقیقات کمی پشتیبانی می شوند.

در اینجا برخی از آنچه تحقیقات فعلی می گویند:

خواص روغن گل رز برای سلامتی، روغن گل سرخ

خواص گل رز برای استرس

استرس

طبق مطالعه ای در سال 2011 در Sims Chemicals، روغن گل رز قادر به کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول در خون است. انجام این کار نه تنها علائم فیزیولوژیکی استرس را کاهش می دهد (از جمله ضربان قلب سریع ، افزایش فشار خون و تعریق) بلکه مسیر به اصطلاح پاداش مزولیمبیک را در مغز تحریک می کند. این اثر در داوطلبان انسانی و موشهای آزمایشگاهی که در معرض رایحه اسانس رز آلبا قرار داشتند مشاهده شد.

یک مطالعه دیگر که در سال 2009 انجام شد، گزارش داد استفاده موضعی روغن گل سرخ احساس آرامش شدیدتری نسبت به استفاده از روغن دارونما دارد. این کاهش در میزان تنفس، اشباع اکسیژن خون و فشار خون سیستولیک در شرایط استرس زا تفسیر می شود.

علائم یائسگی

متخصصان رایحه درمانی (آروماتراپی) مدتهاست ادعا می كنند كه روغن گل رز می تواند علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی، اضطراب، تعریق شبانه و میل جنسی پایین را کاهش دهد. علیرغم برخی یافته های مثبت، مطالعات اندکی تا به امروز توانسته اند علت و معلولی روشن برای توضیح چگونگی تسکین این علائم ارائه دهند.

یک بررسی از سال 2018 در مطالعات منتشر شده در مجله پزشکی یائسگی، سعی در حل این مسائل داشت. محققان در ارزیابی سه مطالعه با کیفیت بالا به این نتیجه رسیدند که روغنگل رز (و همچنین روغن اسطوخودوس، رازیانه و روغن گل شمعدانی) می تواند عملکرد جنسی را در زنان یائسه به طور قابل توجهی بهبود بخشد اما هیچ کاری برای تغییر سطح استروژن در ارتباط با علائم آشکارتر یائسگی انجام نداد.

آلزایمر:

همانطور که ممکن است این مفهوم دور از ذهن باشد، دانشمندان معتقدند که روغن گل رز ممکن است علائم بیماری آلزایمر را به تاخیر بیاندازد، یک اختلال عصبی پیشرونده عصبی که با از دست دادن حافظه و عملکرد شناختی همراه است.

خواص روغن گل رز برای سلامتی، روغن گل سرخ

گل سرخ برای درد

کاهش درد

در یک مطالعه در سال 2015، کودکان بعد از عمل جراحی روغن بادام یا روغن گل رز را استنشاق کردند. بیماران گروهی که روغن گل رز استنشاق کرده بودند، از میزان درد آنها به میزان قابل توجهی کاهش گزارش شده است. محققان فکر می کنند که روغن گل رز ممکن است مغز را  تحریک کند تا اندورفین ترشح کند، که اغلب به آن هورمون “احساس خوب” گفته می شود.

براساس نتیجه این پژوهش ، محققان پیشنهاد کردند که آروماتراپی(رایحه درمانی) با استفاده از روغن گل سرخ می تواند راهی مؤثر برای کاهش درد در بیمارانی باشد که جراحی داشته اند.

خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی

محققان دریافته اند كه روغن گل رز می تواند در برابر طیف گسترده ای از میكروبهایی كه باعث عفونت می شوند، مؤثر باشد. این شامل E. coli  (نوعی باکتری که به طور عادی در روده افراد و حیوانات زندگی می کند که می تواند باعث عفونت روده شود) و همچنین برخی ازگونه های باکتری که می تواند باعث عفونت استاف (استافیلوکوک) شود. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که روغن گل سرخ در برابر کاندیدا آلبیکنس Candida albicans مؤثر است، که می تواند باعث عفونت های قارچی در دهان، روده و مهبل شود.

خواص روغن گل رز برای سلامتی، روغن گل سرخ

تقویت قوای جنسی با روغن گل سرخ

تقویت قوای جنسی

دو مطالعه نشان داده است که استنشاق روغن گل سرخ باعث افزایش میل جنسی و رضایت جنسی در بین مردان و به میزان کمتری در زنان می شود. شرکت کنندگان مرد با یک اختلال افسردگی اساسی همراه بودند که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کردند و در مطالعه دیگر که شرکت کنندگان زن با همین اختلال و مصرف داروهای ضد افسردگی درگیر بودند.

محققان معتقدند که آزاد شدن دوپامین در مغز، یک محرک شناخته شده، ممکن است چیزی باشد که باعث افزایش میل جنسی می شود، در عین حال علائم افسردگی را نیز کاهش می دهد.

علائم افسردگی را کاهش می دهد

تعدادی از تحقیقات بالینی نشان داده اند که روغن گل رز به بهبود علائم افسردگی کمک می کند. در یک مطالعه سال 2012، یک گروه کوچک از زنان پس از زایمان تحت درمان افسردگی قرار گرفتند. یک گروه علاوه بر درمانهای پزشکی معمول، آروماتراپی (رایحه درمانی) را نیز دریافت کردند. زنانی که از آروماتراپی استفاده می کردند نسبت به زنانی که از داروهای معمولی استفاده می کردند، به طور قابل توجهی بهبود پیدا کردند.

مطالعات همچنین نشان داده اند که روغن گل سرخ باعث آزادسازی دوپامین می شود. محققان معتقدند که این ماده نقش مهمی در کمک به تسکین علائم افسردگی دارد.

خواص روغن گل رز برای سلامتی، روغن گل سرخ

عوارض جانبی روغن گل رز

عوارض جانبی

روغن گل رز بسیار قدرتمند است و نباید مستقیماً روی پوست مالیده شود. انجام این کار ممکن است باعث سوزش، لک شدن، قرمزی، تحریک و افزایش حساسیت به آفتاب شود. روغن گل سرخ را همیشه قبل از استفاده روی پوست باید با روغن خنثی دیگری (مانند روغن آووکادو یا روغن آرگان) مخلوط کنید.

حساسیت به روغن گل رز نسبت به سایر انواع روغن ها (مانند روغن اسطوخودوس) کمتر دیده می شود اما ممکن است رخ دهد. افرادی که به گل رز حساسیت دارند به وضوح بیشترین خطر را دارند.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی پوست، همیشه قبل از مصرف روغن گل سرخ را روی یک منطقه کوچک از پوست آزمایش کرده و 24 ساعت صبر کنید تا ببینید که آیا بثورات یا هر نشانه دیگری از تحریک ایجاد شده است. در حالی که کاهش نسبتیا درصد روغن ممکن است واکنش را کاهش دهد. در صورتی که در گذشته واکنش جدی داشته اید (مانند خارش کامل بدن، کهیر و یا خس خس سینه) هرگز خود را با روغن گل سرخ مجدداً به چالش نکشید.

هرگز روغن گل سرخ را مستقیماً از بطری استنشاق نکنید و آن را مستقیما در مسیر تهویه مطبوع قرار ندهید. این روغن حاوی ترکیباتی فنولها phenols است که می توانند دستگاه تنفسی را تحریک کنند و باعث سرفه یا التهاب حلق و بینی شود. استنشاق طولانی مدت به ویژه در کودکان خردسال ممکن است باعث پنومونیت (التهاب ریه) یا ذات الریه شود.

روغن گل سرخ هرگز نباید در محیط بسته گرفته شود. انجام این کار می تواند باعث تهوع، گیجی، تنگی نفس، استفراغ، اسهال، تشنج و حتی اغما شود.

خواص روغن گل رز برای سلامتی، روغن گل سرخ

روغن گل رز

مقدار مصرف و نگهداری

روغن گل رز به طور معمول در بطری های تیره یا کبالت آبی فروخته می شود. شیشه رنگی آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید را کاهش می دهد.

در صورت استفاده موضعی روغن گل سرخ مورد استفاده باید با روغن حامل رقیق شود. نسبت روغن گل سرخ به روغن حامل می تواند بسته به میزان حساس بودن پوست شما و اینکه قبلاً از روغن گل سرخ استفاده کرده اید، متفاوت باشد. به عنوان یک قاعده کلی، همیشه با غلظت کمتری شروع کنید و به تدریج در حد تحمل افزایش دهید.

روغن گل سرخ را می توانید با پاشیدن چند قطره بر روی پارچه یا با استفاده بخار ساز استفاده کنید برای حمام ترمیم کننده نیز می توانید چند قطره به آب حمام اضافه کنید.

روغنهای ضروری باید در یک اتاق خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید و در بطری های اصلی و مقاوم در برابر نور آنها نگهداری شوند. همچنین می توانید در صورت تمایل آنها را در یخچال نگهداری کنید.

در حالی که برخی از افراد به شما خواهند گفت که روغنهای اساسی برای همیشه ماندگار هستند، اما شما باید از مصرف روغنهایی که کدر شده است، غلیظ و قوام شده اند، بوی آنها تغییر پیدا کرده یا بوی خود را از دست داده است خودداری کنید. همیشه درب آنها را محکم ببندید تا از اکسیداسیون و تبخیر جلوگیری شود.

 

دنبال چه چیزی میگردید

همه روغنهای ضروری با هم برابر نیستند. از آنجا که روی این محصولات کنترل و نظارت کمتری وجود دارد، فقط باید روغنهای با بالاترین کیفیت را خریداری کنید. روغن های کم کیفیت نه تنها هدر دادن پول شما هستند بلکه اغلب با رایحه ها، مواد نگهدارنده و روغنهای گیاهی ساخته می شوند که می توانند باعث حساسیت یا سوزش پوست شوند.

با اصطلاحات گمراه نشوید. بسیاری از تولید کنندگان از اصطلاحاتی مانند “درجه بالینی” یا “درجه درمانی” استفاده می کنند، اما چنین سیستم درجه بندی جهانی وجود ندارد.این اصطلاحات دلخواه هستند و نباید انتخاب خرید شما را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع:verywellhealth

 

مطالب مرتبط :

سندرم متابولیک چیست؟ | علل، علائم و درمان سندرم متابولیک

چگونه وزن خود را سریع کاهش دهیم؟

3/5 - (2 امتیاز)