خواص روغن گل گاو زبان اروپایی برای سلامتی

خواص روغن گل گاو زبان اروپایی برای سلامتیخواص روغن گل گاو زبان اروپایی برای سلامتی

روغن گل گاو زبان اروپایی از دانه های گیاه گل گاو زبان اروپایی(Borage) به دست می آید، که در سراسر ایالات متحده و اروپا یافت می شود. روغن گل گاو زبان سرشار از اسید گاما لینولئیک، نوعی اسید چرب ضروری است. وقتی این روغن را مصرف می کنید بسیاری از اسید گاما لینولئیک موجود در روغن گل گاو زبان اروپایی به اسید دی هومو گاما لینولنیک تبدیل می شود. مانند اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی و دانه کتان، اسید گاما لینولئیک و اسید دی هومو-گاما-لینولنیک به کاهش التهاب کمک می کند. با این حال، هر دو ماده به عنوان اسیدهای چرب امگا 6 طبقه بندی می شوند.

در مورد گل گاو زبان اروپایی :

این گیاه بزرگ با توجه به گلهای آبی ستاره ای که دارد، بومی شمال آفریقا و اروپا است و از آن زمان تاکنون در آمریکای شمالی بومی شده است. با نام مستعار گل ستاره ایی، جزء گیاهان دارویی خوراکی هستند.

خواص روغن گل گاو زبان اروپایی برای سلامتیخواص درمانی و سلامتی

در داروهای گیاهی، روغن گل گاو زبان اروپایی به طور معمول برای درمان آرتریت روماتوئی، سرفه، افسردگی، سندرم قبل از قاعدگی (PMS)، درماتیت آتوپیک و علائم یائسگی کاربرد دارد. همچنین برای مشکلات پوست و مو مانند ریزش مو، اگزما و آکنه استفاده می شود. در اینجا به تحقیقات مربوط به اثربخشی روغنگل گاو زبان اروپایی برای سلامتی می پردازیم:

رشد در نوزادان نارس

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه شیری که  با روغن گل گاو زبان غنی شده بود به رشد و تکامل نوزادان نارس به ویژه پسران کمک می کند. مطالعه ای که در مجله پزشکی کودکان انجام شده است نشان می دهد که نوزادان نارس که با شیر حاوی روغن گل گاو زبان اروپایی و روغن ماهی تغذیه شده بودند بهبود و رشد بیشتری نشان دادند نسبت به نوزادانی که با فرمول شیر استاندارد تغذیه شده بودند.

عملکرد ریه در بیماران ARDS

ممکن است تعداد روزهایی را که بیماران (ARDS) در مراقبت های ویژه می گذرانند کاهش دهد. مطالعه ای که روی 146 بیمار در بیمارستانهای آموزشی سراسر آمریکا انجام شد، نشان داد که افرادی که از رژیم غذایی با این روغن تغذیه می شدند، پیشرفت بیشتری نشان داند و مدت زمان کوتاهتری در ICU بودند، نسبت به بیمارانی که رژیم غذایی استاندارد داشتند.

روماتیسم مفصلی

روغن گل گاو زبان اروپایی نوید بخش در درمان آرتریت روماتوئید است، یک بیماری خود ایمنی که با التهاب در مفاصل همراه است، اگرچه بیشتر داده های مربوط به اثربخشی این روغن در آزمایشگاه ها و حیوانات گرفته شده است، اما چندین مطالعه کوچک نشان می دهد که ممکن است حساسیت و تورم را در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی کاهش دهد.

خواص روغن گل گاو زبان اروپایی برای سلامتیاسید لینولنیک Linolenic acid

همانطور که گفته شد این روغن دارای مقدار زیادی GLA یا اسید لینولنیک است. GLA نوعی اسید چرب است که بدن شما به پروستاگلاندین (E1 (PGE1 تبدیل می کند و همچنین در سایر دانه ها و آجیل ها و همچنین روغن های گیاهی یافت می شود. این ماده مانند هورمونی در بدن شما عمل می کند و به کاهش التهاب وابسته به بیماری های پوستی و مشکلات قلبی عروقی کمک می کند. روغن بورینگ (گل گاو بان اروپایی) توجه زیادی را به خود جلب کرده است زیرا گفته می شود بیشترین مقدار GLA را در مقایسه با سایر روغنهای ضروری دارد.

استفاده های دیگر :

  • مشکلات غده آدرنال
  • آرتروز
  • ورم لثه
  • بیماری های قلبی
  • یائسگی
  • علائم قبل از قاعدگی

خواص روغن گل گاو زبان اروپایی برای سلامتیعوارض جانبی :

گیاه گل گاو زبان اوروپایی (از جمله برگ، گل و دانه) می تواند حاوی مواد شیمیایی بالقوه مضر به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدین باشد که در انسان می تواند به کبد آسیب برساند یا سرطان زا باشد، خصوصاً در مواردی که به طور مرتب یا در دوزهای زیاد استفاده می شود. اگرچه برخی از محصولات ادعا می کنند عاری از آلکالوئیدهای پیرولیزیدین هستند، اما بخاطر داشته باشید که مکمل ها در بیشتر کشورها بازرسی دقیقی بر آنها اعمال نشده است.

ممکن است در بعضی از افراد یبوست ایجاد کند. ممکن است زمان خونریزی را طولانی تر کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد، به ویژه در افرادی که اختلالات خونریزی دارند و افرادی که داروهای کاهش لخته خون استفاده می کنند (مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و وارفارین)

زنان باردار و شیرده باید از مصرف این روغن جلوگیری کنند. یک بررسی نشان می دهد که با توجه به اثرات زایمان و اثرات تراتوژنیک آگونیست های پروستاگلاندین E ، باید در دوران بارداری منع مصرف شود.

 

مقدار مصرف :

در حالی که هیچ دوز استانداردی وجود ندارد، دوزهای مختلفی در تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته است. در آزمایشات بالینی 1 تا 3 گرم در روز مورد برسی قرار گرفته است.

 

سخن پایانی:

در هنگام استفاده از این روغن نهایت احتیاط را در نظر داشته باشید. و اگر قصد استفاده دارید ، حتما قبل از شروع مصرف به هر شکلی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:verywellhealth

 

مطالب مرتبط :

آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

 

5/5 - (1 امتیاز)