خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

خواص شگفت انگیز زردچوبه

زردچوبه، گیاهی است چندساله که در هند و کشورهای جنوب آسیا رشد می کند و به دمای حدود 20–30 درجه سانتیگراد و محیط مرطوب بارانی نیاز دارد. ساقه‌های زیرزمینی گوشتی گیاه یا ریزوم جمع‌آوری شده و پس از جوشاندن در آب و سپس خشک کردن، آسیاب شده و پودر زرد مایل به نارنجی تهیه می‌شود.

زردچوبه عمده‌ترین ادویه مورد مصرف در غذاهای آسیایی است. در جنوب و جنوب شرقی آسیا این گیاه به شکل خودرو در جنگل‌ها وجود دارد. پودر زردچوبه به رنگ زرد تیره است که یکی از پرکاربردترین ادویه ها محسوب می شود.

 

موارد مصرف زردچوبه

ریشه خشک‌شده و آسیاب شده زردچوبه به تنهایی یا مخلوط با دیگر ادویه‌ها در ایران، پاکستان و هند مصرف زیادی دارد. از برگ‌های آن در بعضی مناطق آسیا به صورت دُلمه نیز استفاده می‌کنند. هرچند زردچوبه به عنوان طعم دهنده از مواد اصلی ادویه‌ها است، اما از آن به عنوان رنگ غذایی نیز در برخی از مناطق استفاده می‌کنند.

 

ویژگی‌های درمانی زردچوبه

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

خواص زردچوبه برای سلامتی

زردچوبه به علت خصوصیات آنتی اکسیدانی قوی خود یکی از موثرترین مواد در جلوگیری از سرطانی محسوب می شود. این گیاه همچنین سبب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون در بیماران دیابتی می‌شود. کارآزمایی‌های بالینی زیادی در ارتباط با فواید مصرف روزمره زردچوبه انجام شده است.

گفته شده است که زردچوبه می‌تواند شدت علائم بیماری آلزایمر را کاهش دهد. همچنین ماده موثر زردچوبه یعنی کورکومین اثرات ضد التهابی و ضد درد شبیه داروهای مسکن معمولی را دارا است. اثر ضد التهابی کورکومین با اثر ضد التهابی داروهای استروییدی و غیر استروییدی با فنیل بوتازون قابل مقایسه است.

این دارو با مهار سنتز پروستاگلاندینهای التهابی، اثر ضدالتهاب خود را آشکار می‌سازد. در مطالعه روی موش صحرایی، اثر مهارکننده کورکومین سدیم mg3 به ازای هر کیلوگرم وزن سبب مهار لیپواکسی ژنار و سیکلواکسیژناز می‌شود. در ادامه، به بررسی دقیق تر خواص زردچوبه می پردازیم.

 

زردچوبه، ضد التهابی موثر

در مطالعات متعدد، کورکومین، یک ترکیب قوی در زرد چوبه است که می تواند تورم بدن را کاهش دهد. یکی از راه های افزایش مصرف زرد چوبه، اضافه کردن آن به غذاها در هنگام آشپزی است. شما می توانید چای زرد چوبه را نیز بنوشید – چهار فنجان آب و یک قاشق چای خوری زرد چوبه را بجوشانید. همچنین می توانید لیمو یا عسل برای طعمش اضافه کنید.

 

زردچوبه برای مقابله با سرطان

همه ما از خطرات بیماری سرطان مطلع هستیم. اما فقط عده کمی در جهان هستند که می‌دانند راه پیشگیری از سرطان در آشپزخانه و قفسه ادویه آنهاست! زردچوبه یک داروی ضد سرطانی قوی است که کورکومین موجود در این ادویه در جلوگیری از تکثیر و رشد سلول‌های سرطانی (سرطان کولون و رکتوم) نقش موثری دارد. کورکومین موجود در زردچوبه نه تنها سلول‌های سرطانی را می‌کشد، بلکه مانع شکل گیری و رشد آنها نیز می‌شود. زردچوبه در پیشگیری از سرطان معده، ریه، روده بزرگ، پروستات، پوست، پستان و کبد موثر است.

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

پیشگیری از سرطان با زردچوبه

مطالب مرتبط:

انواع سرطان و علائم آن

ویژگی های عالی آنتی اکسیدانی زردچوبه

زردچوبه به نابود کردن رادیکال های آزاد، مهار پراکسیداسیون، و کاهش پیچیدگی های آهن مشهور است، که همه آن ها نتیجه مستقیم ویژگی های آنتی اکسیدان آن هستند. در مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد، زرد چوبه توانست از استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت به خاطر خواص آنتی اکسیدان آن جلوگیری کند.

 

سلامت کبد با زردچوبه

زردچوبه برای سلامت کبد بسیار مفید است. این گیاه یک سم زدای طبیعی است. کبد از طریق تولید آنزیم‌ها، خون را تصفیه می‌کند و زردچوبه تولید این آنزیم‌های حیاتی بدن را افزایش می‌دهد. این آنزیم‌‌ها تجزیه‌شده و سموم داخل بدن را کاهش می‌دهند. مصرف منظم زردچوبه سبب مبارزه با چندین مشکل جدی کبدی مانند سیروز، هپاتیت و زردی می‌شود.

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

فواید زردچوبه برای کبد

مطالب مرتبط:

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

 

زردچوبه برای بهبود سلامت مغز و جلوگیری از بیماری های عصبی

کورکومین موجود در زرد چوبه می تواند تجدید حیات سلول های مغزی را نیز افزایش دهد. آروماتیک و تورمرون، یک ترکیب فعال دیگری در زرد چوبه است که می تواند رشد سلول های بنیادی عصبی در مغز را تا 80 درصد افزایش دهد.

کورکومین موجود در زرد چوبه، به درمان افسردگی، دیسکینزی ناخوشایند (اختلال در حرکت داوطلبانه) و نوروپاتی دیابت کمک می کند. در مطالعاتی بر روی حیوانات، کورکومین نیز اثرات سودمند تری نسبت به استرس مزمن به نمایش گذاشته بود.

 

زردچوبه برای مقابله با  آلزایمر

آلزایمر نوعی زوال عقل است که اغلب در افراد سالخورده اتفاق می‌افتد. زردچوبه در جلوگیری و درمان بیماری آلزایمر موثر است زیرا با کمک به از بین بردن پلاک‌هایی که در مغز ایجاد می‌شود و بهبود جریان اکسیژن، به سلامت عمومی مغز کمک می‌کند. این ماده می‌تواند ایجاد یا پیشرفت بیماری آلزایمر را نیز کاهش دهد.

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

فواید زردچوبه برای مغز

زردچوبه برای جلوگیری از بیماری های قلبی

ویژگی های آنتی اکسیدانی زردچوبه به ویژه در مورد دیابت، تحت حفاظت قلبی قرار دارند. کورکومین موجود در زرد چوبه به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند و در نتیجه به سلامت قلب کمک می کند.

رفع سوء هاضمه با زردچوبه

زردچوبه در درمان مشکل سوء هاضمه بسیار موثر است. چرا که کیسه صفرا را برای تولید صفرا تحریک می‌کند و گوارش را تقویت می‌کند. همچنین در از بین بردن سوزش سر معده، التهاب شکم، گاز معده و همچنین مشکلات روده کمک می‌کند.

 

تاثیر موثر زردچوبه در درمان التهاب مفصل

التهاب مفصل یا آرتریت یکی دیگر از مشکلات رایجی است که به بیماری‌هایی نظیر آرتروز و روماتیسم مفصلی منجر می‌شود. کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند به درمان التهاب مفصل کمک کند. این خواص زردچوبه را تحقیقات زیادی تایید کرده است؛

خصوصا در تحقیقاتی که روی بیماران دارای آرتریت روماتویید یا روماتیسم مفصلی انجام شده، زردچوبه حتی از داروهای ضدالتهابی هم تاثیر بهتری نشان داده است. نتایج تحقیقات دیگر نیز همگی بهبود علائم بیماری را نشان دادند و این موضوع بسیار امیدوار کننده است.

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

زردچوبه، ضد التهابی موثر

زردچوبه برای بهبود ایمنی بدن

خاصیت ضد التهابی زرد چوبه می تواند به افزایش ایمنی تا حد زیادی کمک کند. در تحقیقاتی، مشخص شد که کورکومین برخی از سلول های ایمنی خاص را زمانی که بیش از حد کار می کنند، متوقف می کند که می تواند منجر به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و چاقی شود.

 

کاهش کلسترول بد (LDL) با زردچوبه

سطح بالای کلسترول بد (LDL) می‌تواند به مشکلات مختلف قلبی مانند حملات قلبی، سکته مغزی، تصلب شراین (گرفتگی عروق) و غیره منجر شود. به غیر از مصرف منظم داروهای مخصوص کاهش کلسترول، افزودن زردچوبه به رژیم غذایی شما باعث کاهش کلسترول بد (LDL) به طور طبیعی می‌شود.

 

درمان افسردگی با زردچوبه

خواص زردچوبه در زمینه‌ درمان افسردگی هم نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است. در یک آزمایش، 60 نفر که مبتلا به افسردگی بودند را به صورت تصادفی به 3 گروه تقسیم کردند. به یکی از گروه‌ها داروی ضد افسردگی فلوکستین دادند، به گروه دیگر یک گرم کورکومین و گروه سوم هم کورکومین و هم فلوکستین.

پس از گذشت 3 هفته نتایج را بررسی کردند و در گروهی که به آن‌ها یک گرم کرکومین داده شده بود شاهد بهبود بودند. در گروهی که به آن‌ها فلوکستین داده شده بود هم نتایج مشابهی داشتند اما بهترین نتیجه را گروهی که هر دو را مصرف کرده بودند، گرفتند. بر اساس این تحقیق کوچک این ترکیب زردچوبه خواصی مشابه با خواص داروی ضدافسردگی دارد.

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

زردچوبه برای درمان افسردگی

زردچوبه برای کاهش درد قاعدگی

به گفته یکی از مطالعات ایرانی، کورکومین موجود در زردچوبه به منظور کاهش شدت علائم قاعدگی یافت شد. این اثر را می توان به اثرات ضد التهابی آن نسبت داد. طبق گزارش کالج دولتی اورگرین، از زرد چوبه می توان برای درمان دردهای قاعدگی استفاده کرد. همانطور که توسط طبیبان سنتی چینی و هندی مورد استفاده قرار می گرفت.

 

کاهش وزن با زردچوبه

زردچوبه می‌تواند برای افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند بسیار مناسب باشد. زیرا یکی از ترکیبات موجود در زردچوبه به بالا بردن تولید صفرا که یکی از مولفه‌های اصلی در تجزیه چربی‌هاست، کمک می‌کند. مصرف زردچوبه با افزایش میزان متابولیسم شما، چربی بیش از حد را کاهش می‌دهد و با افزایش سرعت سوخت و ساز بدن، کالری سریعتر می‌سوزد و لاغر می‌شوید.

 

زردچوبه برای درمان اختلال دستگاه گوارش

طبق یک مطالعه، بیماری های معده، مثل بازگشت اسید معده می تواند ناشی از التهاب و استرس اکسیداتیو باشد و باید با ضدالتهاب ها و آنتی اکسیدان ها درمان شود. به همین علت است که زرد چوبه می تواند یک گزینه عالی باشد. زردچوبه همچنین می تواند حساسیت مری را به اسید کاهش دهد و علائم رفلاکس معده را کاهش دهد.

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

خواص شگفت انگیز زردچوبه

بهبود زخم‌ها با زردچوبه

زردچوبه یک درمان قدیمی در هند برای بهبود زخم‌ها است. استفاده از زردچوبه در خونریزی یا زخم‌های باز به عنوان یک عامل ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری طبیعی است و همواره می‌توان از آن به‌ عنوان یک داروی ضدعفونی‌کننده استفاده کرد. همچنین به علت داشتن خواص ضد التهابی در کاهش درد ناشی از زخم‌ها و آسیب دیدگی‌های پوستی نیز بسیار موثر است.

 

درمان اسهال با زردچوبه

زردچوبه در درمان اسهال هم بسیار موثر است. زیرا خواص آنتی باکتریال و ضد ویروسی آن باعث کشتن باکتری‌های عفونی، ویروس و انگل‌های روده می‌شود که عامل بروز اسهال هستند. برای درمان اسهال، می‌توانید زردچوبه را در آب ساده یا شیر مخلوط کرده و آن را به طور منظم میل کنید.

 

درمان سردرد با زردچوبه

زردچوبه به دلیل خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی، در کاهش سردرد مانند میگرن یا سردردهای خوشه‌ای و غیره کمک می‌کند. سردردها معمولا به خاطر التهاب اعصاب ایجاد می‌شوند و املاح ضد التهابی زردچوبه به کاهش التهاب عصب و در نتیجه کاهش درد کمک زیادی می‌کند.

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

درمان سردرد با استفاده از زردچوبه

درمان برونشیت با زردچوبه

برونشیت یک بیماری التهاب ریه است که خاصیت ضد التهابی زردچوبه در درمان این بیماری موثر است. همچنین از خواص زردچوبه این است که باکتری‌های عفونی که سبب بروز سرماخوردگی و آنفولانزا و در نهایت برونشیت می‌شوند را از بین می‌برد.

 

خواص زردچوبه برای از بین بردن کرم روده

زردچوبه، درمان خانگی موثر برای از بین بردن کرم روده است. اگر شما با کرم‌ها و انگل‌های روده مواجه هستید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که غذایتان را افزودن اندکی زردچوبه بخورید یا مقدار بسیار کمی زردچوبه به یک لیوان آب اضافه کنید و بنوشید تا به نتایج عالی و سریعی در درمان و از بین بردن کرم‌های روده برسید.

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

فواید زردچوبه برای سلامتی

درمان کنژنکتیویت یا التهاب ملتحمه چشم با زردچوبه

التهاب ملتحمه یا کنژنکتیویت (Conjunctivitis) یا قرمزی چشم، التهاب غشاء چشم است که به دلایل عفونی و یا غیر عفونی رخ می‌دهد. ملتحمه (conjunctiva) غشاء نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم و سطح داخلی پلک‌ها را پوشانده است. زردچوبه به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد التهابی در درمان و کاهش علایم این بیماری بسیار موثر است. برای درمان التهاب ملتحمه شما می‌توانید 2 قاشق چایخوری زردچوبه را در یک فنجان آب بجوشانید و سپس با یک مقداری پنبه آن را روی چشم‌های آسیب دیده بمالید.

 

خواص زردچوبه برای پوست

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

شفاف شدن صورت با زردچوبه

پوست سالم و پر طراوت برای هر کسی یک رویاست. زردچوبه یکی از راه هایی است که می تواند به احیای پوست کمک کند و به یک روش مراقبت از پوست تبدیل شده است. در یک مطالعه گزارش شده است که زردچوبه می تواند به میزان 16 تا 26 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین های خاص، مثل آهن و منگنز را به شما بدهد.

علاوه بر این، این ادویه سودمند یک منبع عالی برای پتاسیم، فیبر، منیزیم، ویتامین B6 و ویتامین C است. در ادامه می توانید با خواص زردچوبه برای پوست بیشتر آشنا شوید.

 

خواص ضد التهابی زردچوبه برای پوست

زردچوبه برای پوست هم دارای مزایای ضد التهاب و هم ضد باکتری است. این ادویه قدرتمند به لطف خواص ضد التهابش می‌ تواند به کاهش لکه ‌ها و قرمزی پوست کمک کند و حتی قادر به تسکین شرایطی مانند پسوریازیس و اگزما نیز می باشد.

 

از بین بردن آکنه با زردچوبه

زردچوبه برای مقابله با آکنه بسیار شگفت ‌انگیز است. زیرا یک ضد عفونی‌کننده کامل است. از آنجا که این ادویه بی نظیر دارای خواص ضد باکتری است، می‌تواند گسترش باکتری‌ها را روی صورت شما متوقف کند و احتمال شیوع آن ها را کاهش دهد. قدرت زردچوبه در برابر آکنه در صورت ترکیب شدن با سایر محصولات طبیعی مثل سرکه سیب می تواند بسیار بهبود یابد.

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

درمان جوش صورت با زردچوبه

کاهش تیرگی زیر چشم با استفاده از زردچوبه

زردچوبه بارها و بارها خود را به عنوان یک عامل ضد التهاب فوق العاده به اثبات رسانده ‌است. این ادویه محبوب می‌ تواند گردش خون را تحریک کند که این امر به تیرگی زیر چشم و پفی که همراه آن است، پایان می دهد.

 

زردچوبه برای محافظت از پوست شما در برابر پیری

اگر به ترکیبات کرم های مرطوب کننده صوت نگاهی بیندازید، عصاره زردچوبه را نیز مشاهده خواهید کرد. دلیل وجود این ماده در ترکیبات کرم این است که از زرد چوبه می ‌تواند چین و چروک های پنجه کلاغی زیر چشم که ناشی از افزایش سن و پیری است، را کاهش دهد.

 

زردچوبه برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید

زردچوبه قادر است لکه های قهوه ای رو پوست که ناشی از اشعه زیان بار خورشید است را کاهش دهد. علاوه بر این این ادویه می تواند خاصیت آلاستیک پوست را افزایش دهد.

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

خواص زردچوبه برای پوست

کاهش علائم کشش پوست با زردچوبه

همان طور که هر روز سن ما رو به زیاد شدن است، به احتمال زیاد علائمی وجود دارند که از تغییرات پوست ما خبر می دهند. برای برخی از افراد، این نشانه ‌ها بیشتر جلب توجه می ‌کنند. یک راه‌حل طبیعی برای کنترل ظاهر نشانه‌ های کشش، اعمال زردچوبه به این مناطق است. هنگامی که زردچوبه به خمیر تبدیل شود، قادر خواهد بود تا به لایه های پوست شما نفوذ کند تا عملکرد سلول های پوستی شما را بهبود دهد.

 

زردچوبه برای درمان رنگدانه های پوستی

خاصیت سفیدکنندگی زرد چوبه می تواند به درمان رنگدانه های پوست کمک کند. همچنین این گیاه می تواند پوست را از عفونت دور نگه دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق چایخوری از زرد چوبه و عصاره لیمو را مخلوط کنید. مخلوط را به منطقه آسیب دیده بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند. حداقل یک ساعت جلو خورشید نروید. با آب سرد بشورید. شما می توانید این کار را هر روز قبل از حمام انجام دهید.

 

زردچوبه برای درمان ترک کف پا

خواص انقباضی زرد چوبه به التیام ترک های پا کمک می کند. می توانید مقادیر مساوی روغن کرچک و روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید و کمی زرد چوبه به آن اضافه کنید تا خمیری درست شود. این خمیر را روی پاشنه های ترک خورده خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس با آب سرد بشویید.

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

خواص زردچوبه برای پوست

زردچوبه برای درمان پوستهای خیلی خشک

ماسک زردچوبه در درمان پوست‌های خشک نیز مفید است. شما می‌توانید ترکیبی از سفیده تخم‌مرغ، آب لیمو و زردچوبه تهیه کنید. این مخلوط را در قسمت‌های خشک پوست خود بمالید. پس از چندبار استفاده می‌بینید که پوست شما را مرطوب و نرم می‌کند.

 

درمان اگزما با استفاده از زردچوبه

اگزما یک التهاب پوستی است که همراه با خارش، قرمزی و تیرگی پوست همراه است. همانطور که تا به حال متوجه شده‌اید زردچوبه خاصیت ضد التهابی قوی دارد و از این رو برای کاهش التهاب اگزما بسیار مناسب است. از طرفی چون داروی ضد باکتری خوبی هم هست، سبب از بین بردن باکتری هایی می‌شود که عامل خارش و قرمزی پوست هستند. شما می‌توانید از زردچوبه به روش‌های مختلف استفاده کنید.

می‌توانید خمیر شیر و زردچوبه تهیه کنید و آن را در قسمتهای آسیب دیده از اگزما بمالید یا قسمتهایی از پوست تان که دچار اگزما شده است را با آب جوشیده و زردچوبه شستشو دهید.

 

خواص زردچوبه برای مو

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

درمان شوره سر با زردچوبه

از مهمترین خواص زردچوبه جلوگیری از شوره سر، مشکلات پوستی و کمک به رشد سریع مو است که باعث می‌شود این گیاه برای موی سر شما هم مفید باشد. ترکیبات زرد چوبه برای جلوگیری از از دست دادن مو مفید است و به درمان بیماری هایی مانند شوره سر کمک می کنند. فواید زردچوبه برای موهای شما عبارتند از:

 

زردچوبه برای جلوگیری از ریزش مو

مطالعات ویژه ای می گویند که کورکومینویید زرد چوبه می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. با اینکه مدرک کافی برای این کار وجود ندارد، اما استفاده از زرد چوبه در موی شما هیچ گونه عوارض مضری نخواهد داشت.

 

زردچوبه برای کمک به درمان شوره

مخلوطی از زرد چوبه و روغن زیتون می تواند شوره سر را از بین ببرد و سلامتی پوست سر را بهبود بخشد. نسبت های مساوی از هر دو را با هم مخلوط کنید و بگذارید 20 دقیقه قبل از شامپو زدن، روی موهایتان بماند.

 

موارد احتیاط در مصرف زردچوبه

اگر چه زردچوبه معمولا به عنوان یک ماده آلرژی زا شناخته نمی شود، اما می تواند عوارض جانبی خاصی بر روی بدن داشته باشد، از جمله حالت تهوع، سرگیجه یا اسهال، به ویژه هنگامی که در مقادیر زیاد مصرف شود. در موارد محدود، مصرف مقدار بیش از حد زردچوبه به صورت دارویی، سبب بی نظمی هایی در قلب می شود. همیشه قبل از اضافه کردن ماده ای قدرتمند به رژیم غذایی و یا رژیم مکمل به خاطر داشته باشید، هر چیزی باید در حد اعتدال مصرف شود.

 

مطالب بیشتر:

خواص دارچین برای سلامتی

خواص رازیانه برای زنان

 

5/5 - (1 امتیاز)