خواص سیر برای سرماخوردگی

خواص سیر برای سرماخوردگی

آیا سیر سبب جلوگیری از سرماخوردگی یا درمان آن می شود؟

پختن غذا به همراه سیر، خوردن آن به صورت خام یا مصرف مکمل های سیر یک درمان خانگی اصلی برای سرماخوردگی است. مطالعات نشان می دهد که بزرگسالان به طور متوسط ​​سالانه دو تا چهار بار و کودکان 6 تا 8 بار به سرماخوردگی مبتلا می شوند.

سیر قرن هاست که در بسیاری از فرهنگ ها برای اهداف آشپزی و دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. سیر یک منبع خاص غنی از ترکیبات ارگانوسولفور است. تصور می شود دلیل طعم، عطر و همچنین فواید بالقوه سلامتی آن وجود همین ترکیبات باشد.

مزایای سلامتی سیر به اندازه کافی قوی است تا بتوان آن را در بین پرفروش ترین مکمل های گیاهی در ایالات متحده قرار داد. بطوری که دانشمندان به پتانسیل ترکیبات ارگانوسولفور سیر برای پیشگیری و درمان بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی، امیدوار هستند.

 

آیا سیر به جلوگیری یا درمان سرماخوردگی کمک می کند؟

خواص سیر برای سرماخوردگی

مصرف سیر ممکن است به کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند.

طبق گفته های مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، هنوز شواهد كافی برای تعیین اینكه آیا سیر می تواند از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری كند یا خیر، وجود ندارد. اما برخی نتایج حاکی از آن است که سیر می تواند برای سرماخوردگی مفید باشد.

یک بررسی در سال 2014 نشان داد: شرکت کننده هایی که هر روز سیر مصرف می کنند، نسبت به شرکت کنندگان که دارونما دریافت کرده بودند، کمتر به سرماخوردگی مبتلا شدند.

محققان در مطالعه دیگری از عصاره سیر کهنه استفاده کردند که تأثیرات سیر در سیستم ایمنی بدن را مورد بررسی قرار داد. مؤلفان خاطرنشان كردند كه شركت كنندگانی که عصاره سیر کهنه مصرف کرده بودند، در صورت بروز سرماخوردگی، علائم شدید کمتری را گزارش دادند. این نتایج نشان می دهد که مصرف عصاره سیر کهنه می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

ممکن است بین یکی از ویژگی های بارز سیر، یعنی بوی آن و خواص مفید آن ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد. عطر و بوی سیر خرد شده، مشخصه وجود آلیسین است که در برابر انواع مختلف باکتریها، ویروس ها و قارچ ها مؤثر است.

مصرف سیر برای بیشتر افراد بی خطر است، مگر اینکه به آن آلرژی داشته باشند. همچنین ممکن است برای برخی باعث ناراحتی معده شود یا اینکه نفس تان بوی سیر بدهد.

نکته: افراد باید از استفاده مستقیم سیر بر روی پوست خودداری کنند. زیرا این امر می تواند باعث سوزش و ناراحتی شود.

 

نحوه استفاده از سیر برای درمان سرماخوردگی

خواص سیر برای سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی با استفاده از سیر

افرادی که مایل به امتحان سیر برای رفع علائم سرماخوردگی هستند، می توانند از این گیاه به اشکال مختلف استفاده کنند که می توانید در زیر مشاهده کنید:

  • جویدن بوته سیر خام
  • تهیه عصاره سیر کهنه با خرد کردن بوته سیر و خیساندن آن در مخلوط الکل و آب تا 20 ماه
  • مصرف کپسول یا قرص
  • استفاده از سیر در غذا
  • استفاده از پودر سیر

حتما بخوانید: درمان سریع سرماخوردگی و گلودرد


سایر داروهای خانگی برای درمان سرماخوردگی

خواص سیر برای سرماخوردگی

خواص سیر برای سلامتی

اگرچه شواهد کافی برای اثبات اثربخشی همه داروهای خانگی برای بهبود علائم سرماخوردگی وجود ندارند، اما گزینه های مشترک شامل موارد زیر است:

  • روی: به گفته مرکز ملی Complementary and Integrative Health،در صورتی که در طی 24 ساعت از ابتلا به سرماخوردگی، شروع به مصرف روی کنید، ممکن است علائم سرماخوردگی، سریعتر بهبود یابد. مهم است که هرگز روی را مستقیماً در بینی قرار ندهید زیرا می تواند به حس بویایی آسیب برساند.
  • ویتامین C: شواهد کمی وجود دارد، اما برخی تحقیقات حاکی از آن است که مصرف حداقل 1 گرم ویتامین C در روز می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند یا علائم آن را بهبود بخشد. اما تحقیقات دیگر این ادعا را رد می کنند با این حال از آنجا که مصرف ویتامین C بی خطر است و در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارد، منطقی است که آن را در رژیم غذایی بگنجانید.
  • اکیناسه (سرخارگل): اکیناسه ممکن است به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند. با این حال مطالعات نتایج متفاوتی در رابطه با اثربخشی آن به دست آورده اند.
  • پروبیوتیک: اگرچه داده ها جامع نیست، اما یک مطالعه نشان داد که پروبیوتیک ها در جلوگیری از عفونت های جدی در دستگاه تنفسی تا حدودی مؤثر هستند.
  • شستن بینی: شستشوی مجاری بینی باعث تسکین برخی از علائم سرماخوردگی می شود و می تواند از بروز برخی عفونت ها جلوگیری کند. استفاده از آب سالم و تمیز برای این روش ضروری است.
  • عسل: كودكان كمتر از 1 سال نباید عسل مصرف کنند، اما عسل می تواند سرفه در كودكان بزرگتر را كاهش دهد و به آنها در بهتر خوابیدن كمك كند.

به گفته متخصصان مراقبت های بهداشتی، یکی از بهترین راه های جلوگیری از سرماخوردگی، شست و شوی مداوم دست با صابون است.

ماندن در خانه می تواند به جلوگیری از گسترش میکروب ها کمک کند. همچنین افراد باید مایعات زیادی بنوشند و اغلب برای بهبودی باید استراحت کنند.

 

دیگر خواص سیر

علم مدرن اخیراً بسیاری از تأثیرات درمانی مفید سیر را تأیید کرده است. در ادامه برخی از فواید سلامتی سیر وجود دارد که توسط تحقیقات انسانی پشتیبانی می شوند.

1. ترکیبات فعال موجود در سیر باعث کاهش فشار خون می شود

بیماری های قلبی عروقی مانند سکته های قلبی و سکته های مغزی بزرگترین قاتلان جهان هستند. فشار خون بالا یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده این بیماری ها است.

مطالعات انسانی نشان داده است که مکمل های سیر تأثیر قابل توجهی در کاهش فشار خون در مبتلایان به فشار خون بالا دارد. در یک مطالعه، 600-1.500 میلی گرم عصاره سیر کهنه به همان اندازه داروی آتنولول در کاهش فشار خون در طی یک دوره 24 هفته ای مؤثر بود.

خواص سیر برای سرماخوردگی

خواص سیر برای کاهش فشار خون

2. سیر سطح کلسترول را بهبود می بخشد

سیر می تواند کلسترول کل و LDL را کاهش دهد. برای کسانی که کلسترول بالایی دارند، به نظر می رسد مکمل های سیر حدود 10 تا 15 درصد کلسترول کل و یا LDL را کاهش می دهد.

با نگاهی به کلسترول LDL (بد) و HDL (خوب)، به نظر می رسد که سیر، کلسترول بد LDL را پایین می آورد، اما تأثیر قابل توجهی در کلسترول خوب HDL ندارد.

 

3. جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل

سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از مکانیسم های محافظ بدن در برابر آسیب اکسیداتیو پشتیبانی می کنند. نشان داده شده است که مقادیر زیاد مکمل های سیر باعث افزایش آنزیم های آنتی اکسیدانی در انسان می شود و همچنین استرس اکسیداتیو را در افرادی که فشار خون بالا دارند کاهش می دهد.

اثرات ترکیبی در کاهش کلسترول و فشار خون و همچنین خواص آنتی اکسیدانی، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مشترک مغز مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد.

 

4. سیر ممکن است به افزایش طول عمر کمک کند

تأثیرات بالقوه سیر بر طول عمر، اساساً غیرممکن است. اما با توجه به تأثیرات مفیدی که بر فاکتورهای مهم خطر مانند فشار خون می گذارد، معقول است که سیر می تواند به شما در زندگی طولانی تر کمک کند.

این واقعیت که می تواند با بیماری عفونی مقابله کند نیز عامل مهمی است، زیرا اینها علل شایع مرگ به ویژه در افراد مسن یا افراد دارای اختلال عملکردی در سیستم ایمنی است.

خواص سیر برای سرماخوردگی

افزایش طول عمر با سیر

5. عملکرد جسمی ممکن است با مکمل های سیر بهبود یابد

سیر یکی از اولین مواد “تقویت کننده عملکرد” ​​بود. این سنت در فرهنگ های باستان به منظور کاهش خستگی و افزایش ظرفیت کار کارگران مورد استفاده قرار می گرفت. مهمتر از همه، ورزشکاران المپیک در یونان باستان نیز از سیر برای تقویت عملکردشان استفاده می کردند.

مطالعات بر روی جوندگان نشان می دهد که سیر به عملکرد ورزشی کمک می کند، اما مطالعات بسیار کمی در مورد انسان انجام شده است. همچنین مبتلایان به بیماری قلبی که روغن سیر را به مدت 6 هفته مصرف کرده اند، 12٪ کاهش ضربان قلب و عملکرد جسمی بهتری داشتند.

با این حال، مطالعه ای بر روی 9 دوچرخه سوار رقابتی، فواید عملکردی نداشته است. مطالعات دیگر نشان می دهد که خستگی ناشی از ورزش ممکن است با سیر کاهش یابد.

 

6. خوردن سیر ممکن است به سم زدایی فلزات سنگین در بدن کمک کند

در مقادیر زیاد، ترکیبات گوگرد موجود در سیر نشان داده شده است که از آسیب اندام در برابر سمیت فلزات سنگین محافظت می کنند.

یک مطالعه چهار هفته ای در کارمندان یک کارخانه باتری ماشین (قرار گرفتن در معرض بیش از حد سرب) نشان داد که سیر 19 درصد باعث کاهش سطح سرب در خون می شود. این بیماری همچنین بسیاری از علائم بالینی سمیت، از جمله سردرد و فشار خون را کاهش داده است.

خواص سیر برای سرماخوردگی

سم زدایی فلزات سنگین در بدن با سیر

7. سیر باعث بهبود سلامت استخوان می شود

هنوز هیچ مطالعه انسانی، اثرات سیر بر روی بهبود سلامت استخوان را اندازه گیری نکرده است. با این حال، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که سیر با افزایش استروژن در زنان می تواند آسیب به استخوان به را حداقل برساند.

یک مطالعه دیگر بر روی زنان یائسه نشان داد که یک دوز روزانه عصاره خشک سیر (برابر با 2 گرم سیر خام)، به صورت قابل توجهی نشانگر کمبود استروژن را کاهش می دهد.

این نشان می دهد که این مکمل ممکن است اثرات مفیدی بر سلامت استخوان در زنان داشته باشد. همچنین غذاهایی مانند سیر و پیاز نیز ممکن است اثرات مفیدی بر استئوآرتریت داشته باشند.

 

سخن پایانی

اگرچه بسیاری از افراد از سیر به عنوان داروی خانگی برای سرماخوردگی استفاده می کنند، اما شواهد کافی برای تأیید مؤثر بودن آن وجود ندارد.

افراد می توانند سیر خام را امتحان کنند و یا آن را به غذا اضافه کنند، یا اینکه از مکمل آن استفاده کنند تا علائم سرماخوردگی را کاهش دهند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

علاوه بر این، استراحت و نوشیدن زیاد مایعات می تواند به تسریع بهبودی در سرماخوردگی کمک کند.

5/5 - (2 امتیاز)