خواص چای گل سرخ، طرز تهیه چای گل سرخ

خواص چای گل سرخ، طرز تهیه چای گل سرخ

مزایا و فواید چای گل سرخ

گل رز هزاران سال است که برای اهداف فرهنگی و دارویی استفاده می شود. خانواده گل رز بیش از 130 گونه و هزاران رقم دارد. تمام گلهای رز خوراکی بوده و در چای قابل استفاده است، اما بعضی از انواع، شیرین و برخی دیگر تلخ تر هستند.

چای گل سرخ یک نوشیدنی گیاهی معطر است که از گلبرگهای معطر و جوانه های گل رز ساخته شده است. ادعا می شود که چای گل سرخ مزایای سلامتی متعددی را ارائه می دهد، اگرچه بسیاری از این موارد به خوبی توسط علم پشتیبانی نمی شوند. در این مقاله شما با مزایا و فواید چای گل سرخ بیشتر آشنا خواهید شد.

 

به طور طبیعی، بدون کافئین است

بسیاری از نوشیدنی های گرم محبوب، از جمله قهوه، چای و حتی شکلات داغ، حاوی کافئین هستند. اگرچه کافئین اثرات مثبتی زیادی از جمله کاهش خستگی و افزایش هوشیاری و سطح انرژی را به همراه دارد، اما برخی افراد ترجیح می دهند از مصرف آن خودداری کنند. زیرا قادر به تحمل عوارض جانبی آن نیستند.

به عنوان مثال، کافئین ممکن است فشار خون را افزایش داده و باعث اضطراب در برخی از افراد شود. چای گل سرخ به طور طبیعی فاقد کافئین است و بنابراین می تواند جایگزینی عالی برای برخی از نوشیدنی های گرم حاوی کافئین باشد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که برخی چای های گل سرخ، ترکیبی از چای معمولی کافئین دار و گلبرگهای گل رز هستند، بنابراین اگر می خواهید بدون کافئین باشد، حتما چای 100٪ گلبرگ گل رز را انتخاب کنید.

حتما بخوانید: خواص روغن گل رز برای سلامتی، روغن گل سرخ

خواص چای گل سرخ، طرز تهیه چای گل سرخ

مهم ترین فواید چای گل سرخ

مفید برای هیدراتاسیون و کاهش وزن

چای گل سرخ در درجه اول از آب تشکیل شده است. به همین دلیل، نوشیدن یک یا چند فنجان در روز می تواند به میزان قابل توجهی در جذب آب بدن شما کمک کند.

عدم نوشیدن آب کافی، می تواند منجر به کم آبی بدن شود، که می تواند باعث خستگی، سردرد، مشکلات پوستی، گرفتگی عضلات، فشار خون پایین و ضربان قلب سریع شود. بنابراین، دریافت آب کافی در طول روز با خوردن غذاهای غنی از آب و نوشیدن آب معمولی، چای، قهوه و سایر نوشیدنی ها مهم است.

علاوه بر این، آب با تقویت متابولیسم شما می تواند به کاهش وزن کمک کند. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که نوشیدن 17 اونس (500 میلی لیتر) آب می تواند سوخت و ساز بدن را تا 30٪ افزایش دهد.

از این گذشته، برخی از شواهد نشان می دهد که نوشیدن آب قبل از غذا ممکن است باعث شود که شما احساس سیری کنید، که خود می تواند باعث کاهش وزن شود. در نهایت نیز، مصرف كافی آب ممكن است به جلوگیری از سنگ کلیه كمك كند.

حتما بخوانید: کاهش وزن سریع بصورت کاملا طبیعی

خواص چای گل سرخ، طرز تهیه چای گل سرخ

خواص چای گل سرخ برای لاغری

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با اثرات رادیکال های آزاد کمک می کنند. اینها مولکولهای واکنشی هستند که باعث آسیب سلولی می شوند و منجر به استرس اکسیداتیو می شوند که با بسیاری از بیماری ها و پیری زودرس همراه است. منابع اصلی آنتی اکسیدان های موجود در چای گل سرخ، پلی فنول ها هستند.

تصور می شود که رژیم های غذایی سرشار از پلی فنول، خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد، و همچنین مغز شما را از بیماری های دژنراتیو محافظت می کند. یک مطالعه بر روی 12 نوع گل رز نشان داد که میزان فنول و فعالیت آنتی اکسیدانی چای گل رز برابر و یا حتی بیشتر از چای سبز است.

چای گل سرخ به ویژه، سرشار از گالیک اسید است. این ترکیب آنتی اکسیدانی 10-55٪ از کل فنول چای را تشکیل می دهد و نشان داده شده است که دارای اثرات ضد سرطانی، ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد درد است.

این چای همچنین سرشار از آنتوسیانین ها است که تا 10 درصد از کل فنول آن را تشکیل می دهند. این رنگدانه ها باعث سلامت دستگاه ادراری، سلامت چشم، بهبود حافظه و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها می شود.

سایر فنول هایی که به فعالیت آنتی اکسیدانی موجود در چای گل سرخ کمک می کنند شامل کامپفرول و کوئرستین هستند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که آب گرم قادر به استخراج همه آنتی اکسیدان ها در گلبرگهای گل رز نیست. در حقیقت، عصاره گلبرگ گل رز نسبت به چای گل رز، 30-50٪ بیشتر، حاوی آنتی اکسیدان است.

خواص چای گل سرخ، طرز تهیه چای گل سرخ

چای گل سرخ سرشار از آنتی اکسیدان است.

ممکن است درد قاعدگی را کاهش دهد

درد قاعدگی تقریباً 50٪ از دختران و خانمها را تحت تأثیر قرار می دهد، بطوریکه که آنها در دوره قاعدگی، استفراغ، خستگی، کمردرد، سردرد، سرگیجه و اسهال را تجربه می کنند.

بسیاری از خانمها برای کنترل درد قاعدگی، روشهای جایگزین را به داروهای معمولی درد ترجیح می دهند. به عنوان مثال، چای گل سرخ ساخته شده از جوانه ها یا برگ های گل رز در طب سنتی چین برای درمان درد قاعدگی استفاده می شده است.

یک مطالعه به بررسی اثرات چای گل سرخ در 130 دانش آموز نوجوان در تایوان پرداخته است. به شرکت کنندگان دستور داده شد که از یک هفته قبل از دوره قاعدگی و برای 6 دوره قاعدگی، روزانه 2 فنجان چای گل سرخ بنوشند.

نتیجه این شد که افرادی که چای گل سرخ می نوشند نسبت به افرادی که چای نمی نوشند، کمتر دچار درد و بهزیستی روانشناختی شده اند. این نشان می دهد که چای گل سرخ ممکن است روشی مناسب برای درمان دردهای قاعدگی باشد.

با این حال، نتایج فقط از یک مطالعه است و باید قبل از نتیجه گیری قطعی، از طریق تحقیقات بیشتر تأیید شود.

حتما بخوانید: علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

خواص چای گل سرخ، طرز تهیه چای گل سرخ

کاهش درد قاعدگی با چای گل سرخ

سایر مزایای چای گل سرخ

بسیاری از محققان، فواید دیگری را از چای گل سرخ مطرح می کنند، که بر اساس تحقیقات انجام شده است. مزایای گفته شده، شامل موارد زیر است:

  • مزایای ذهنی، مانند درمان زوال عقل و تشنج
  • آرامش، کاهش استرس و اثرات ضد افسردگی
  • کاهش شدت واکنش های آلرژیک
  • خواص ضد باکتریایی
  • بهبود مقاومت به انسولین و سلامت قلب
  • درمان بیماری کبد
  • اثرات ملین
  • خواص ضد التهابی و ضد آرتریتیک
  • اثرات ضد سرطان

در حالی که برخی از نتایج مطالعه امیدوارکننده است، فقط اثر عصاره گل رز و روغن گونه های بسیار خاص، آزمایش شده است. بنابراین، یافته ها را نمی توان به طور کلی به چای گل سرخ نسبت داد. بعلاوه، تمام مطالعات در لوله های آزمایش یا حیوانات انجام شده است، نه روی انسان.

علاوه بر این، برخی از مزایای چای گل سرخ که به صورت آنلاین در حال گردش است به چای گل سرخ اشاره دارد و نه چای گلبرگ گل رز. به عنوان مثال، چای گل سرخ سرشار از ویتامین C است، اما هیچ مدرکی نشان نمی دهد که چای گلبرگ گل رز سرشار از این ویتامین است.

با توجه به تحقیقات محدود و سردرگم در مورد چای های تهیه شده از قسمت های مختلف گیاه گل رز، بهتر است در مورد ادعاهای فوق یا اغراق آمیز در مورد فواید سلامتی چای گل رز احتیاط کنید.

خواص چای گل سرخ، طرز تهیه چای گل سرخ

فواید چای گل سرخ برای سلامتی

طرز تهیه چای گل سرخ

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) چهار گونه گل سرخ را به طور کلی در فرم های استخراج شده ایمن می شناسد R. alba ، R. centifolia ، R. damascena و R. gallica.

علاوه بر این، در طب سنتی چینی، گونه های رز روگوزا (Rosa rugosa) که به آن Mei Gui Hua گفته می شود، معمولاً برای معالجه انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

غیر از این گونه ها، بسیاری از ارقام دیگر در چای ها و سایر مواد آماده سازی گل رز از جمله روغنهای اساسی، گلاب، عصاره و پودرها استفاده می شود.

تهیه چای گل سرخ بسیار ساده است. می توانید از گلبرگهای تازه یا خشک استفاده کنید. در هر صورت، اطمینان حاصل کنید که گلبرگها عاری از سموم دفع آفات نیستند. به طور کلی توصیه می شود از گل فروشی ها یا گلخانه ها، گل رز را تهیه نکنید، زیرا این موارد اغلب سم پاشی می شوند.

اگر چای را از گلبرگهای تازه تهیه می کنید، در حدود 2 فنجان گلبرگهای شسته شده نیاز دارید. برای تهیه چای گل سرخ با گلبرگهای تازه، کافیست آنها را با 3 فنجان (700 میلی لیتر) آب به مدت حدود 5 دقیقه بجوشانید. پس از آن، چای را درون فنجان ها ریخته و میل بفرمایید.

اگر از گلبرگ یا جوانه های خشک استفاده می کنید، 1 قاشق غذاخوری از آن را در یک فنجان آب جوش قرار دهید و بگذارید برای مدت 10-20 دقیقه دم بکشد. البته مارک های مختلف ممکن است درجه حرارت خاص آب و زمان دم کردن خاصی را توصیه کنند.

چای را می توان به صورت ساده نوشید و یا اینکه با کمی عسل شیرین کرد. عطر و طعم چای گل سرخ سبک و لطیف است و با توجه به نوع آن می تواند از تلخ تا شیرین متغیر باشد.

خواص چای گل سرخ، طرز تهیه چای گل سرخ

روش های تهیه چای گل سرخ

سخن پایانی

چای گل سرخ از گلبرگ ها و جوانه های گل رز تهیه می شود. به طور طبیعی فاقد کافئین، منبع خوبی برای هیدراتاسیون و سرشار از آنتی اکسیدان ها است و همچنین ممکن است به تسکین درد قاعدگی کمک کند.

اگرچه بسیاری از ادعاهای بهداشتی از فواید چای گل سرخ سخن می گویند، اما بیشتر آنها براساس مطالعات بر روی عصاره گل سرخ است، نه چای گل سرخ. در هر صورت، نوشیدنی ای خوشمزه ، سبک و با طراوت است که می توانید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم از آن لذت ببرید.

منبع: https://www.healthline.com

این مطلب چقدر مفید بود ؟