خواص ژلاتین برای پوست، مو و سلامتی

خواص ژلاتین برای پوست، مو و سلامتی

10 فواید سلامتی ژلاتین

زمانی که نام ژلاتین را می شنوید، ناخودآگاه به یاد یک دسر طعم دار و رنگارنگ خواهید افتاد. اما به غیر از ژله، از آن در سوپ ها، آبگوشت ها، سس ها، آب نبات ها، مارشمالوها، مواد آرایشی و داروها نیز استفاده می شود.

پروتئین زیاد ژلاتین، آن را برای افرادی که در حال بهبودی از یک بیماری هستند، انتخابی محبوب کرده است. برخی افراد نیز ژلاتین یا اجزای آن را به عنوان مکمل مصرف می کنند.

ژلاتین و کلاژن حاوی پروتئین های مشابه هستند. آزمایش ها نشان می دهند که مصرف ژلاتین به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع ممکن است مزایای مشابهی را ارائه دهد.

تولید کنندگان محصول ژلاتین، با پردازش استخوان ها، غضروف و پوست حیوانات، ژلاتین تولید می کنند. البته ژلاتین را از ماهی هم می توان به دست آورد.

آنها طی یک فرآیند، کلاژن را استخراج می کند (پروتئین فیبری که عضلات ، استخوان ها و پوست حیوانات را به هم وصل می کند)، و آن را به ژلاتین (ماده ای بدون بو و بدون رنگ با بافت ژله ای) تبدیل می کنند.

حالا که تا حدودی با ژلاتین و نحوه تولید آن آشنا شدید، در ادامه می توانید برخی از فواید ژلاتین را برای سلامتی بدن نیز مشاهده کنید.

 

اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین

ژلاتین به دلیل داشتن پروتئین زیاد می تواند برای سلامتی مفید باشد. پروتئین از اسیدهای آمینه مختلفی تشکیل شده است که ژلاتین حاوی چندین مورد از آنها است. اسیدهای آمینه موجود در غذاهای مبتنی بر ژلاتین، به ماده، منبع ژلاتین و نحوه پردازش آن بستگی دارد.

استخوان ها و اندام برخی حیوانات همچنین حاوی اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین هستند. بیشتر افراد آن قسمت های حیوان را نمی خورند، اما می توانند با خوردن ژلاتین آنها را بدست آورند.

رایج ترین اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین عبارتند از:

  • گلیسین
  • پرولین
  • والین

والین یک اسید آمینه ضروری است که بدن انسان قادر به تولید آن نیست. این بدان معنی است که باید از رژیم غذایی تهیه شود.

برخی از اشکال ژلاتین نیز حاوی موارد زیر است:

  • لیزین
  • آلانین
  • آرژینین

برخی افراد این مواد را به عنوان مکمل غذایی مصرف می کنند، اما ژلاتین می تواند یک منبع جایگزین باشد.

خواص ژلاتین برای پوست، مو و سلامتی

خواص ژلاتین

10 تا از مزایای استفاده از ژلاتین

ژلاتین ممکن است تعدادی از مزایای سلامتی را به همراه داشته باشد، که شامل موارد زیر است:

1. بافتهای سالم بدن

یک فنجان (240 گرم) دسر ژلاتین، 0.82 گرم پروتئین را فراهم می کند. پروتئین یک ماده مغذی است که بدن برای عملکرد بهتر به مقادیر قابل توجهی از آن نیاز دارد. پروتئین ها برای موارد زیر ضروری است:

  • ساخت و نگهداری بافت های بدن
  • عملکرد مناسب اندامهای مختلف
  • انرژی

پروتئین ها از اسیدهای آمینه مختلفی ساخته شده اند. بدن انسان مقداری اسید آمینه تولید می کند، اما بیشتر افراد باید از طریق رژیم غذایی، مقدار بیشتری اسید آمینه مصرف کنند.

گوشت، منبع غنی از پروتئین است، البته می تواند سرشار از چربی غیر سالم نیز باشد. اما ژلاتین یک منبع پروتئینی است که حاوی هیچگونه چربی نیست.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که یک مکمل ترکیبی از ویتامین C و ژلاتین ممکن است به جلوگیری یا ترمیم بافت های بدن در ورزشکاران کمک کند.

 

2. مراقبت از پوست

کلاژن، پوست را سالم و جوان نگه می دارد. اما با افزایش سن، بدن کلاژن را از دست می دهد و باعث سفتی، چین و چروک و ایجاد خطوط بر روی پوست می شود.

ژلاتین می تواند روشی طبیعی برای تقویت کلاژن و بهبود ظاهر پوست باشد. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که مصرف کلاژن می تواند باعث افزایش رطوبت صورت و کاهش چین و چروک در انسان شود.

با این حال، متخصصان مطمئن نیستند که مصرف ژلاتین تأثیر یکسانی داشته باشد.

حتما بخوانید: افزایش کلاژن سازی پوست، جوانی و شادابی پوست صورت

خواص ژلاتین برای پوست، مو و سلامتی

خواص ژلاتین برای پوست صورت

3. هضم

ژلاتین حاوی اسید گلوتامیک است که می تواند به هضم غذا کمک کند. اسید گلوتامیک، ماده ای است که به تقویت لایه مخاطی در معده کمک می کند.

همچنین ممکن است با تحریک تولید آب معده به هضم غذا کمک کند. ژلاتین همچنین به آب متصل می شود، که می تواند باعث حرکت راحت تر غذا از طریق دستگاه گوارش شود.


حتما بخوانید: برای هضم سریع غذا چه باید خورد؟


4. کاهش درد مفاصل

کلاژن موجود در ژلاتین ممکن است درد مفاصل همراه با التهاب را کاهش دهد. طبق برخی مطالعات بالینی، ژلاتین ممکن است باعث کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل در افراد مبتلا به آرتروز شود. با این وجود، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

5. مدیریت قند خون

یک مطالعه نشان می دهد که گلیسین (یک اسید آمینه در ژلاتین)، ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا وضعیت خود را مدیریت کنند.

در این مطالعه، افرادی که از گلیسین به عنوان درمان استفاده کردند، افت سطح A1C و التهاب را مشاهده کردند. همچنین محققین اظهار داشتند که گلیسین ممکن است به جلوگیری از عوارضی مانند آسیب بافت کمک کند.

با این وجود، برخی از محصولات مبتنی بر ژلاتین، مانند برخی آب نبات ها، قند بالایی دارند. که اینها منبع مناسبی از ژلاتین برای مبتلایان به دیابت نوع 2 نیست.


حتما بخوانید: معرفی دمنوش برای کاهش قندخون


6. تقویت استخوان

ژلاتین حاوی لیزین است که باعث تقویت استخوان ها می شود. همچنین به بدن در جذب کلسیم و در نهایت به تقویت استخوان ها کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

برخی افراد برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان که باعث ضعف یا شکنندگی آنها می شود، ژلاتین مصرف می کنند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا خوردن ژلاتین می تواند سلامت استخوان را بهبود بخشد، لازم است.

خواص ژلاتین برای پوست، مو و سلامتی

فواید ژلاتین برای استخوان

7. بهبود کیفیت خواب

گلیسین موجود در ژلاتین ممکن است در کیفیت خواب برخی افراد تاثیر مثبتی داشته باشد. در مطالعه‌ای که در سال 2006 منتشر شد، افرادی که حدود 3 گرم گلیسین را قبل از خواب مصرف کرده بودند، گزارش دادند که خواب بهتری دارند و صبح، احساس شادابی و سرحالی بیشتری دارند.

یک مطالعه دقیق تر دیگر نیز، این یافته ها را تأیید می کند و گلیسین را به عنوان یک تقویت کننده خواب معرفی می کنند.

با این حال، برخی مطالعات مصرف ژلاتین را برای بهبود کیفیت خواب توصیه نمی کنند.


حتما بخوانید: اختلالات خواب، دلایل کم خوابی، بهبود کیفیت خواب


8. کاهش وزن

برخی دانشمندان اظهار داشته اند که ژلاتین به دلیل داشتن پروتئین زیاد و محتوای کم کالری می تواند در کاهش وزن موثر باشد. پروتئین به افراد كمك می كند تا احساس سیری کرده و از پرخوری جلوگیری کنند.

البته، برخی از منابع ژلاتین، مانند آب نبات ها، قند بالایی دارند و افراد در صورت امکان باید از منابع سالم و کم قند ژلاتین استفاده کنند.

 

9. مفید برای مو

برخی از افراد کپسولهای ژلاتینی را به این امید که لیزین موجود در آن باعث بهبود رشد مو می شود را مصرف می کنند.

در سال 2004، دانشمندان پس از این که موش ها به مدت 10 روز از مشتقات ژلاتین استفاده کردند، افزایش قابل توجهی در طول ساقه مو را مشاهده کردند.

با این حال، این تضمین نمی کند که مصرف کپسول های ژلاتینی باعث بهبود رشد موهای فرد می شود.

 

10. مفید برای ناخن

در دهه 50، مطالعات مختلفی حاکی از آن است که مصرف ژلاتین ممکن است به جلوگیری از شکننده شدن ناخن ها کمک کند. با این حال، به نظر نمی رسد هیچ مدرک فعلی این کاربرد را تأیید کند.

خواص ژلاتین برای پوست، مو و سلامتی

خواص ژلاتین برای ناخن

خطرات

همه غذاهایی که حاوی ژلاتین هستند برای سلامتی مفید نیستند. افراد باید میزان چربی و قند خود را بررسی کنند، به ویژه اگر شرایط سلامتی خاصی دارند.

کیفیت ژلاتین در مواد غذایی ممکن است به این موارد بستگی داشته باشد:

  • سلامتی حیوانی که از آن، ژلاتین تهیه می شود
  • روش پردازش
  • سایر مواد ترکیب شده

برخی از مردم ابراز نگرانی کرده اند که مصرف ژلاتین ممکن است خطر برخی از بیماری های ناشی از حیوانات مانند انسفالوپاتی اسفنجی گاو (BSE) را افزایش دهد.

اما طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، ژلاتین حاصل از گاو تا زمانی که تولید کنندگان آن را طبق دستورالعمل های ایمنی پردازش کنند، مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

البته اطلاعات کمی در مورد عوارض جانبی مصرف ژلاتین وجود دارد. مؤسسه ملی بهداشت (NIH) خاطرنشان می کند كه مصرف خوراکی ژلاتین احتمالاً بی خطر است. آنها همچنین اضافه کردند که احتمالاً مصرف 10 گرم ژلاتین به عنوان مکمل تا 6 ماه بی خطر است.

ژلاتین محصولی مبتنی بر حیوانات است و ممکن است برای رژیم های گیاهخواری وگان مناسب نباشد. افرادی که مایل هستند بدون استفاده از محصولات حیوانی، همان بافت را به مواد غذایی خود اضافه کنند، می توانند از آگار-آگار، محصول مستقر در جلبک دریایی استفاده کنند. با این وجود، مقدار پروتئین آن به اندازه ژلاتین نخواهد بود.

 

سخن پایانی

ژلاتین ماده ای با پروتئین بالا است که می تواند باعث تقویت طعم، بافت و ارزش غذایی غذاها شود.

مصرف ژلاتین ممکن است به روش های مختلف به سلامتی افراد کمک کند، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید بیشتر این موارد لازم است.

مکمل ها یکی دیگر از راه های بدست آوردن فواید غذایی ژلاتین است. البته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مکمل ها را تهیه نمی کند، بنابراین کیفیت آنها تضمین نمی شود.

برخی از مکمل ها ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند یا برای برخی افراد نامناسب باشد. بنابراین افراد باید قبل از استفاده از مکمل ها با پزشک خود صحبت کنند و فقط مقدار توصیه شده را مصرف کنند.

5/5 - (2 امتیاز)