خواص گلاب برای پوست

خواص گلاب برای پوست

مهم ترین و شگفت انگیز ترین خواص گلاب برای پوست صورت

گلاب به دلیل خواص ضد التهابی و غنی بودن از آنتی اکسیدان ها، کاربرد زیادی دارد. گلاب به صورت سنتی در تهیه غذا و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین از آن می توان برای مراقبت زیبایی یا پوست استفاده کرد.

به گونه ای که امروزه در تمام دنیا، خواص گلاب برای پوست صورت مورد توجه پزشکان و متخصصان زیبایی و سلامت قرار گرفته است. و مدت‌هاست که در کنار مصارف خوراکی گلاب، از آن به عنوان یک محصول طبیعی مؤثر بر شادابی و زیبایی پوست نیز استفاده می‌شود.

گلاب به دلیل داشتن خاصیت نرم کنندگی، آرام‌بخشی و جوان‌سازی، در محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین به صورت مجزا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گلاب برای انواع پوست مناسب است که شامل پوست‌های خیلی حساس هم می‌شود. از دیگر فواید گلاب می‌توان به قابلیت ضدعفونی کنندگی، درخشان کنندگی پوست و از بین بردن لک صورت اشاره کرد.

در این مقاله با برخی از فواید گلاب برای پوست، مو و سلامت کلی بیشتر آشنا می شویم.

 

خواص گلاب برای باز شدن رنگ پوست

گلاب سبب باز شدن رنگ پوست و روشن شدن آن می شود. دو قاشق نشاسته را با یک قاشق گلاب مخلوط کنید و آن را به عنوان ماسک طبیعی روزانه بر روی صورت خود و به مدت 15 دقیقه قرار دهید.

خواص گلاب برای پوست

خواص گلاب برای پوست صورت

خواص گلاب برای از بین بردن کبودی

برای از بین بردن کبودی های احتمالی، گلاب را با سرکه سیب مخلوط کنید و روزانه دوبار محلول را روی کبودی بگذارید.

 

خواص گلاب برای لک صورت

یک لیتر آب معمولی را با گلاب مخلوط کنید و سه قطره روغن بادام به آن اضافه کنید و در یخچال قرار دهید. هر روز از آن برای شستشوی صورت استفاده کنید.


حتما بخوانید: از بین بردن لک صورت


مرطوب کننده قوی پوست

گلاب یک مرطوب کننده بسیار قوی برای پوست های خشک است که منافذ پوست را باز کرده و PH پوست را احیا کرده و به این ترتیب به حفظ زیبایی و طراوت پوست کمک می‌کند.

 

تسکین تحریک و سوزش پوست

زمانی که فرد به دلیل اگزما، درماتیت و دیگر عوامل دچار تحریک پوستی و قرمزی و سوزش پوستی می شود، می تواند از این ماده به عنوان یک درمان موثر استفاده کند. همچنین این ماده می تواند به عنوان یک پاک کننده بسیار قوی، روغن و گرد و غبار جمع شده روی پوست را تمیز کند و سبب باز شدن منافذ پوست شود.

خواص گلاب برای پوست

خواص گلاب برای پوست خشک

درمان ترک پاشنه پا

مقداری گلاب را با گلیسیرین به این منظور مخلوط کرده و روی پاشنه پای خود بمالید. در این حالت گلیسیرین سبب نرمی پوست پاشنه پا شده و گلاب ویتامین های A، B3، C، D، E را فراهم می کند و دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضدعفونی کنندگی است که برای این وضعیت در پاشنه پا مناسب است.

 

نرم و خوش رنگ کردن لب‌ها

برای نرم و لطیف کردن لب‌ها و بخشیدن رنگ صورتی و زیبا به آن ها، می توانید از گلاب استفاده کنید و آن را هر شب بر روی لب‌های خود قرار دهید.

 

پاک کننده آرایشی

اساسا علت اصلی ایجاد جوش و آکنه و همچنین پوستی ناسالم بسته شدن منافذ پوستی است که ممکن است علل مختلفی داشته باشد که از جمله این ها باقی ماندن مواد آرایشی بر سطح پوست است.

باید بعد از استفاده از لوازم آرایش به خوبی پوست را با آب و مواد شوینده شست و شو دهید و بعد از آن برای اطمینان یافتن از پاکیزگی کامل پوست، آن را با یک پنبه که به گلاب آغشته شده ماساژ دهید.

این کار هم اندک ذرات باقی مانده از مواد آرایشی را از پوست شما پاک می کند و هم سبب زیبایی و طراوت پوست شما می‌شود و از بروز هرگونه جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

خواص گلاب برای پوست

خواص گلاب برای پوست چرب

گلاب به عنوان اسپری صورت طبیعی

فیس میست (Face Mist) یا اسپری مرطوب کننده صورت، نسل جدید تونر صورت است که با اسپری کردن آن روی صورت، پوست صورت را نرم و شاداب خواهید کرد.

این اسپری‌ها چند کاره‌ هستند و به تمیز کردن، آبرسانی پوست و فیکس کردن آرایش کمک می‌کنند و سبب تنظیم PH پوست نیز می‌شوند. جدا از همه این‌ها، یک اسپری صورت و گردن برای زمانی که احتیاج به یک وسیله برای سرحال شدن داریم، بسیار کارآمد و دم دست است.

فیس میست معمولا ترکیبات طبیعی دارد که برای پوست مفید است. اما اگر اسپری صورت شما تمام شد یا تصمیم گرفتید که از اسپری صورت و گردن 100 درصد طبیعی استفاده کنید، گلاب می‌تواند یک انتخاب عالی برای یک اسپری صورت حرفه‌ای باشد که هزینه کمتری هم برای شما دارد.

همراه داشتن یک اسپری صورت گلاب کمک می‌کند عرق و ذرات آلودگی را هر موقع و در هر شرایطی از پوست خود پاک کنید؛ چه در ماشین یا در حال حرکت هستید، چه بعد از ورزش یا وسط یک روز شلوغ کاری.

بهترین بخش ماجرا اینجاست که در هر فصلی می‌توان از اسپری صورت گلاب استفاده کرد و فقط مخصوص یک فصل یا آب و هوای خاص نیست؛

پوست ما همیشه به آبرسانی احتیاج دارد. چند پاف از اسپری صورت با ترکیب گلاب روی پوست خسته و تعریق کرده می‌تواند به سرعت باعث سرحال، تازه و تمیز شدن پوست از ذرات آلودگی سطحی شود.

 

خواص گلاب برای درمان جوش

گلاب میزان چربی پوست را متعادل کرده و آن را کاهش می‌دهد. همچنین با متعادل کردن میزان اسیدیته پوست، امکان رشد باکتری‌ها و تولید آکنه در سطح پوست را به حداقل می‌رساند. گلاب نه‌تنها امکان رشد باکتری‌ها و تولید آکنه در سطح پوست را کاهش می‌دهد، بلکه به بهبود زخم های ناشی از آکنه و جوش‌ها نیز کمک می‌کند.

استفاده هم‌زمان از گلاب و آب لیمو نیز باعث کاهش میزان چربی پوست و از بین رفتن باکتری‌های آن می‌گردد. باقی ماندن طولانی مدت آبلیمو روی پوست، سبب خشکی و سوزش آن می شود. پس حواستان باشد که مخلوط گلاب و آب لیمو (به نسبت مساوی) بیش از ده دقیقه روی صورتتان باقی نماند و بعد از مدت زمان ذکر شده، صورت خود را بشویید.


حتما بخوانید: انواع درمان جوش صورت (آکنه) و عوارض جانبی


آبرسانی بهتر به پوست

گلاب از طریق کاهش میزان عفونت‌ها و آلودگی‌های پوستی و همچنین کاهش لک‌های صورت، شرایط بهتری را برای آب‌رسانی به پوست ایجاد می‌کند. با مصرف گلاب روی پوست خود، قوام و کشش پذیری آن را بیشتر کرده و پوست شاداب‌تری داشته باشید.

خواص گلاب برای پوست

آبرسانی بهتر پوست با گلاب

بهبود چربی و پف کردگی پوست صورت

خواص ضد‌ التهابی و خنک ‌کنندگی گلاب، هم باعث شادابی پوست شده و هم پف کردگی صورت را برطرف می‌کند. اگر یک پنبه آغشته به گلاب را به مدت چند دقیقه روی صورتتان به ویژه در نواحی زیر چشم قرار دهید، تاثیر سریع گلاب را روی بهبود پف کردگی و کاهش میزان چربی پوست خود مشاهده خواهید کرد.

 

کاهش پف چشم

دلیل پف چشم ممکن عوامل زیادی مثل آلرژی، استرس، خستگی چشم و کمبود خواب باشد. پف و ورم دور چشم درواقع به معنی تجمع مایعات در نواحی اطراف چشم است. از آنجایی که پوست دور چشم بسیار نازک است، پف یا تیرگی دور چشم می‌تواند بسیار مشهود باشد.

ساده‌ترین راه برای کاهش تیرگی و پف چشم استفاده از کمپرس سرد و اسپری است. گلاب می‌تواند به آب‌رسانی، احیا و نرم کردن پوست دور چشم کمک کند و به پوست ظاهری سرحال بدهد. از دیگر خواص گلاب ضدالتهاب بودن آن است که سبب کاهش قرمزی پوست می‌شود.

بدون هیچ نگرانی می‌توان از گلاب به صورت مستقیم روی پوست حساس دور چشم استفاده کرد. با این کار پف چشم به سرعت کاهش پیدا می‌کند. با اسپری تونر گلاب علائم پیری دور چشم کم شده و پوست جوان می‌شود.

اگر شما هم به دلیل خستگی و کم خوابی، چشمان خسته و پف کرده دارید، گلاب می‌تواند یک راه حل ساده برای شما باشد. یک شیشه گلاب خنک که از چند ساعت قبل در یخچال قرار داده‌اید را بردارید و با استفاده از یک پنبه تمیز مقداری از گلاب را روی دور چشم خود قرار دهید.

تا هر زمانی که از حس خنک و مطبوع گلاب لذت می‌برید، پنبه را به آرامی روی پلک خود نگه دارید. این کار به کاهش پف چشم کمک می‌کند و خستگی چشم‌ها را به سرعت از بین می‌برد.

خواص گلاب برای پوست

کاهش پف چشم با گلاب

فواید گلاب برای پوست‌ حساس

وجود مواد شیمیایی گوناگون در لوازم آرایشی و بهداشتی و پاک کننده‌های صورت، به مرور زمان حساسیت‌های پوستی را افزایش می‌دهد. گلاب به عنوان یک محصول طبیعی بسیار ملایم و خنک کننده، با خاصیت ضد التهابی خود و بدون داشتن هیچ عارضه جانبی، سبب کاهش میزان قرمزی و سوزش پوست در مبتلایان به حساسیت‌های پوستی می‌شود.

 

کند کردن پیری پوست

پوست همه افراد به دلیل قرارگرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی شیمیایی، استرس، آلودگی هوا، تغذیه نادرست و سبک زندگی ناسالم، در معرض پیری زودرس قرار دارد.

همه عوامل ذکر شده به تولید رادیکال‌های آزاد در سطح پوست کمک می‌کنند. گلاب با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، رادیکال های آزاد تولیدی را خنثی کرده و عوارض ناشی از آن‌ها را کاهش می‌دهد.

 

بهبود بیماری‌های مزمن پوستی

افراد مبتلا به پسوریازیس و اگزما با استفاده از خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و خنک‌کنندگی گلاب می‌توانند شاهد بهبود اختلالات پوستی خود نظیر قرمزی و سوزش باشند.

خواص گلاب برای پوست

خواص گلاب برای درمان آکنه و جوش

مصرف گلاب برای شادابی پوست صورت

همراه داشتن یک بطری اسپری گلاب می‌تواند شادابی خیره‌کنندگی به پوست ببخشد. گلاب با مرطوب نگه داشتن پوست و خنک‌کردن آن، سبب ایجاد احساس تازگی و براق شدن پوست در طول روز می‌شود.

 

گلاب و حفاظت در برابر آفتاب‌سوختگی

گلاب با خاصیت خنک کنندگی خود، باعث تسکین و بهبود آفتاب‌سوختگی می‌شود. اگر به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب حساسیت دارید و یا به هر دلیلی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، گلاب می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای بهبود التهابات پوستی شما باشد.

 

معجزه گلاب در پاک کنندگی صورت

گلاب، با داشتن خواصی نظیر آبرسانی پوست و رطوبت بخشی به آن و همچنین دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی، می تواند بعنوان یک پاک‌کننده طبیعی پوست مورد استفاده قرار بگیرد. مخلوطی از گلاب و روغن نارگیل نیز می‌تواند علاوه بر تسریع پاک‌کنندگی، غذای مناسبی را برای پوست شما فراهم کند.

جهت افزایش کارایی، گلاب را درون یک بطری اسپری بریزید و سپس آن را درون یخچال قرار دهید تا سرد شود. سپس پنبه و یا پارچه لطیفی را آغشته به گلاب نمایید و آهسته بر روی صورت خود بکشید.

 

دیگر خواص گلاب

خواص گلاب برای پوست

مهم ترین خواص گلاب

از دیگر خواص مهم گلاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود خلق و خو

رایحه آرامش بخش گلاب می تواند خلق و خوی انسان را بهبود ببخشد. همچنین، این محصول از ویژگی های ضد افسردگی و ضد اضطراب سود می برد.

مقداری گلاب را در فضای اتاق اسپری کنید. رایحه این محصول اتاق را فرا گرفته و به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند. گزینه دیگر، قرار دادن مقداری گلاب در یک دستمال و استنشاق بوی آن است.

 

تسکین سردرد

گلاب به واسطه رایحه تسکین دهنده و ویژگی های خنک کننده خود می تواند در تسکین سریع سردرد موثر باشد. در حقیقت، استفاده از گلاب یکی از قدیمی‌ترین درمان های سردرد است.

یک کمپرس سرد که در گلاب خیس خورده است را به مدت 45 دقیقه روی سر خود قرار دهید. همچنین، شما می توانید چند قطره روغن اسطوخودوس را به گلاب اضافه کرده و آن را برای کاهش درد روی شقیقه های خود قرار دهید.

افزون بر این، شما می توانید اندکی گلاب را روی بالش خود اسپری کنید تا به خواب بهتر پس از یک روز طولانی کمک کند، که در پیشگیری از سردرد موثر است.

 

تقویت کننده لثه‌ها

برای تقویت لثه ها و افزایش استحکام آن ها در طب سنتی، قرقره کردن گلاب توصیه می‌شود. این کار نه تنها موجب تقویت لثه ها می‌شود بلکه باعث از بین بردن آفت و برفک دهان نیز می‌شود و به سرعت باکتری های دهان را از بین می برد.

 

درمان دردهای معده‌ای

گلاب داغ برای درمان نفخ معده، دردهای معده و درد شکم توصیه می‌شود. بعد از عمل‌های جراحی دستگاه گوارش، کم کاری و فلج معده یا روده‌ها ممکن است رخ دهد که برای درمان این مورد و نیز برای جلوگیری از آن مصرف این مایع شفابخش توصیه می‌شود.

 

کاهش درد های روماتیسمی

برای کاهش دردهای روماتیسمی می توان گلاب را با روغن زیتون ترکیب کرده و با آن، محل مفاصل و استخوان های دردناک را ماساژ داد.

 

آیا مصرف گلاب عوارض جانبی دارد؟

خواص گلاب برای پوست

ضرر گلاب برای پوست صورت

اگر نگران این هستید که بدن تان به گلاب و یا دیگر فراورده های گل محمدی حساسیت نشان دهد، بهتر است برای بهره بردن از خواص گلاب برای پوست قبل از مصرف مقداری کمی از آن را روی پوست بازوی تان تست کنید. در صورت عدم وجود عارضه جانبی و یا حساسیت، بعد از مدت 24 ساعت می توانید آن را با خیال راحت در هر جای دیگری از بدن تان استفاده کنید.

در بعضی موارد، بدن فرد بدون هیچ دلیل شناخته شده ای نسبت به گلاب حساسیت نشان می دهد، علائم این نوع حساسیت عبارتند از:

  • سوختگی
  • سوزش
  • قرمزی
  • التهاب

اگر بعد از مصرف گلاب دچار هر یک از موارد بالا شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می توانند نشانه عفونت یا واکنش آلرژیک باشند.

 

سخن پایانی

اگر تا حالا از گلاب استفاده نکرده‌اید، با توجه به فواید زیادی که از گلاب در این مقاله گفته شد، حتماً تا حالا ترغیب شده‌اید که آن را به برنامه مراقبت پوستی خود اضافه کنید. گلاب یک پاک‌کننده، تقویت‌کننده و یک مرطوب‌کننده عالی است که می‌توان آن را برای تمام انواع پوست استفاده کرد. فقط برای این که بهترین نتیجه را دریافت کنید، مطمئن شوید گلابی که استفاده می‌کنید خالص باشد.

 

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟