داروی ضد افسردگی سرترالین یا زولوفت zoloft چیست؟

داروی ضد افسردگی سرترالین یا زولوفت zoloft چیست؟

سرترالین کلراید Sertraline HCL یا زولوفت zoloft چیست؟

سرترالین، یک داروی ضد افسردگی است که متعلق به گروهی از داروهای موسوم به مهارکننده های انتخاب مجدد سروتونین (SSRI ها) است. سرترالین تاثیر شیمیایی روی مغز افراد می گذارد و برای درمان افسردگی، حملات هراس، اختلال وسواس فکری، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال اضطراب اجتماعی و حالت شدید سندروم پیش از قاعدگی تجویز می شود.

 

اطلاعات مهم

اگر پیموزاید مصرف می کنید و یا اینکه تحت تزریق متیلن بلو قرار دارید، نباید از سرترالین استفاده کنید.

اگر در 14 روز گذشته از مهار کننده MAO (مونوآمین اکسیداز) استفاده کرده اید، مانند ایزوکاروباکسید ، لینزولید، تزریق متیلن بلو، فنلزین ، رازاگلین، سلژیلین یا ترانیل سیپرومین، از Zoloft(سرترالین) استفاده نکنید.

برخی از جوانان وقتی برای اولین بار از داروی ضد افسردگی استفاده می کنند، درباره خودکشی فکر می کنند. برای تغییر در روحیه یا علائم خود هوشیار باشید. هرگونه علائم جدید یا بدترکننده را به پزشک خود گزارش دهید.

در صورت بروز علائم سندروم سروتونین، به اورژانس مراجعه کنید. علائمی مانند: تحریک، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان سریع قلب، سفتی عضلات، دل پیچه، عدم داشتن تعادل، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال.

 

قبل از مصرف این دارو

داروی ضد افسردگی سرترالین یا زولوفت zoloft چیست؟

قبل از مصرف سرترالین با پزشک مشورت کنید.

اگر به سرترالین حساسیت دارید یا از پیموزاید نیز استفاده می کنید، نباید از سرترالین استفاده کنید. در صورت مصرف دی سولفیرام (Antabuse) یا اینکه به دی سولفیرام واکنش شدید نشان می دهید از فرم مایع Zoloft استفاده نکنید.

 

برای اینکه مطمئن شوید، Zoloft برای شما بی خطر است، اگر مشکلات زیر را داشته اید، به پزشک خود بگویید:

  • بیماری قلبی، فشار خون بالا یا سکته مغزی.
  • بیماری کبد یا کلیه؛
  • تشنج؛
  • مشکلات خونریزی، یا اگر وارفارین مصرف می کنید.
  • اختلال دو قطبی (افسردگی مانیک)؛
  • سطح پایین سدیم در خون شما.

 

برخی از داروها می توانند با سرترالین در تعامل باشند و یک بیماری جدی به نام سندرم سروتونین ایجاد کنند. پزشک از شما خواهد پرسید که آیا شما داروی محرک، داروهای افیونی، محصولات گیاهی، داروهای ضد افسردگی یا داروی بیماری روانی، داروی بیماری پارکینسون، داروی سردردهای میگرنی و داروی عفونتهای جدی، مصرف می کنید یا خیر . قبل از انجام هرگونه تغییر در نحوه یا زمان مصرف داروهای خود، از پزشک خود بپرسید.

برخی از جوانان وقتی برای اولین بار از داروی ضد افسردگی استفاده می کنند، درباره خودکشی فکر می کنند. پزشک باید در ویزیت های منظم پیشرفت شما را بررسی کند. خانواده یا سایر مراقبین شما نیز باید نسبت به تغییر در روحیه یا علائم شما هوشیار باشند.

مصرف داروی ضد افسردگی SSRI در دوران بارداری ممکن است باعث مشکلات جدی ریه یا سایر عوارض در کودک شود. اما اگر مصرف داروی ضد افسردگی خود را متوقف کنید، ممکن است عود افسردگی داشته باشید. در صورت بارداری فوراً به پزشک خود بگویید. مصرف zoloft در دوران بارداری را بدون توصیه پزشک خود شروع یا قطع نکنید.

مشخص نیست که آیا سرترالین به شیر مادر منتقل می شود یا می تواند به یک کودک شیرده آسیب برساند یا خیر. در صورت شیردهی کودک به پزشک خود بگویید.

بدون توصیه پزشک، zoloft را به افراد زیر 18 سال ندهید. Zoloft، برای درمان افسردگی در کودکان تأیید نمی شود.

 

نحوه مصرف سرترالین

داروی ضد افسردگی سرترالین یا زولوفت zoloft چیست؟

مقدار مصرف سرترالین یا زولوفت

سرترالین را دقیقاً مطابق پزشک معالج خود مصرف کنید. تمام دستورالعمل های موجود در برچسب نسخه خود را دنبال کنید. پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز شما را تغییر دهد. این دارو را در مقادیر بزرگتر یا کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.

Zoloft ممکن است با غذا یا بدون غذا مصرف شود. سعی کنید هر روز دارو را به طور همزمان مصرف کنید.

فرم مایع (کنسانتره خوراکی) Zoloft قبل از مصرف باید رقیق شود. برای اطمینان از دوز صحیح، مایع را با استفاده از قطره چکان دارویی اندازه گیری کنید. دوز را با 4 اونس (نصف فنجان) آب، زنجبیل، لیموناد یا آب پرتقال مخلوط کنید. برای رقیق کردن دارو از مایعات دیگری استفاده نکنید. این مخلوط را هم بزنید و همه آن را فوراً بنوشید. برای اینکه مطمئن شوید کل دوز را دریافت کرده اید، کمی آب بیشتری به همان لیوان اضافه کنید، به آرامی چرخانده و بلافاصله بنوشید.

Zoloft می تواند باعث شود شما یک آزمایش غربالگری داروهای مثبت کاذب داشته باشید. اگر نمونه آزمایش ادرار برای غربالگری دارو ارائه می دهید، به کارکنان آزمایشگاه بگویید که شما Zoloft مصرف می کنید.

ممکن است تا 4 هفته قبل از بهبود علائم شما طول بکشد. دارو را طبق دستورالعمل استفاده کنید و در صورت عدم بهبود علائم خود به پزشک بگویید.

استفاده از Zoloft را به طور ناگهانی متوقف نکنید. از پزشک خود بپرسید که چگونه با خیال راحت جلوی استفاده از این دارو را بگیرید.

در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

 

برخی سوالات متداول

داروی ضد افسردگی سرترالین یا زولوفت zoloft چیست؟

قرص ضد افسردگی زولوفت یا سرترالین

اگر یک دوز را از دست بدهم چه اتفاقی می افتد؟

دوز از دست رفته را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان لازم برای دوز برنامه ریزی شده بعدی شما باشد، مقدار از دست رفته را مصرف نکنید و برای تهیه دوز از دست رفته داروی اضافی مصرف نکنید.

 

اگر بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می افتد؟

به مراقبت های پزشکی مراجعه کنید و یا اینکه با اورژانس تماس بگیرید.

 

در هنگام مصرف Zoloft از چه چیزی باید جلوگیری کنم؟

الکل ننوشید.

قبل از مصرف داروهای مؤثر در لخته شدن خون مانند وارفارین ، سایر داروهای ضد انعقاد یا داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID)، آرتروز، تب یا تورم استفاده کنید. این شامل آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره است. استفاده از هر یک از این داروها با Zoloft ممکن است باعث کبودی یا خونریزی شما به راحتی شود.

Zoloft ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا کاری انجام می دهید که نیاز به هوشیار بودن دارد، آن را مصرف نکنید.

 

عوارض جانبی سرترالین Zoloft

داروی ضد افسردگی سرترالین یا زولوفت zoloft چیست؟

عوارض سرترالین یا زولوفت

اگر علائم واکنش آلرژیک به Zoloft دارید: در صورت بروز ورم پوستی یا کهیر (با تب یا بدون تب یا درد مفاصل)، تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، از کمکهای فوری پزشکی کمک بگیرید.

هرگونه علائم جدید یا وخیم تر را به پزشک خود گزارش دهید، از جمله: تغییرات روحی و رفتاری، اضطراب، حملات هراس، مشکل در خواب، یا اگر احساس تحریک پذیر، آشفتگی، خصمانه، پرخاشگر، بی قراری، بیش فعالی (ذهنی یا جسمی) یا فکرهایی در مورد خودکشی یا صدمه زدن به خود.

 

در صورت وجود علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تشنج.
  • تاری دید، درد چشم یا تورم.
  • سطح پایین سدیم در بدن که سبب سردرد، سردرگمی، مشکلات حافظه، ضعف شدید و احساس ناپایداری می شود.

در صورت بروز علائم سندروم سروتونین، مانند: تحریک، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان سریع قلب، سفتی عضلات، دل پیچه، عدم داشتن تعادل، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال، به اورژانس مراجعه کنید.

 

عوارض جانبی رایج زولوفت Zoloft شامل موارد زیر است:

  • خواب آلودگی، خستگی، احساس سرگیجه، اضطراب.
  • سوء هاضمه، تهوع، اسهال، از دست دادن اشتها.
  • تعریق؛
  • لرزیدن.
  • مشکلات خواب (بی خوابی)؛
  • کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی یا مشکل در ارگاسم.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست و سایر موارد ممکن است رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

 

مصرف سرترالین در دوران بارداری

داروی ضد افسردگی سرترالین یا زولوفت zoloft چیست؟

مصرف سرترالین در بارداری

این دارو می‌تواند برای جنین مضر باشد. مصرف این دارو در دوران بارداری می‌تواند باعث مشکلات بسیار جدی ریوی در نوزاد شود. در دوره مصرف این دارو توصیه می‌شود از روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده کنید و در صورتی که در دوره مصرف سرترالین متوجه شدید که باردار هستید سریعاً به پزشک مراجعه کرده و از قطع ناگهانی و بدون تجویز پزشک خودداری کنید. مصرف این دارو در دوران بارداری می‌تواند علائم افسردگی شما را تشدید کرده و باعث بروز افسردگی شدید بعد از زایمان شود .

 

سخن پایانی:

به یاد داشته باشید، این و تمام داروهای دیگر را در دسترس کودکان قرار ندهید ، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از زولوفت Zoloft فقط برای نشانه های تجویز شده استفاده کنید.

برای اطمینان از اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه، در مورد شرایط شخصی شما، همیشه با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

 

منبع: https://www.drugs.com

 

مطالب بیشتر:

عوارض قرص های لاغری و چربی سوز

5/5 - (1 امتیاز)