درمان ترک کف پا در طب سنتی

درمان ترک کف پا در طب سنتی

درمان ترک کف پا،علت و علائم ترک پا

پاشنه های ترک خورده با شکاف های عمیق در خانم ها بیشتر از آقایان دیده می شود. این بیشتر در افرادی مشاهده می شود که خیلی طولانی راه می روند، مخصوصا اگر ناهموار باشد. پاشنه های ترک خورده، یک حالت شایع است که در آن پوست شروع به شکستن در امتداد لبه خارجی پاشنه می کند.

پوست بسیار خشک ، سخت و پوسته پوسته می شود، که سر انجام سبب ایجاد شکاف می شود. بعضی از این شکاف ها ممکن است حتی منجر به خونریزی دردناک شود. اما نیازی به نا امیدی و ناراحتی نیست، زیرا در این مطلب می توانید، درمان کف پا در طب سنتی را مطالعه کنید و با روشهای درمان آن در طب سنتی آشنا شوید.

 

علت ترک پاشنه پا چیست؟

درمان ترک کف پا در طب سنتی

دلایل ایجاد ترک کف پا

ترک پا، ممکن است علت مشخصی نداشته باشد. بعضی از افراد به طور طبیعی، پوست پای خشکی دارند. اگر همیشه در معرض سرمای شدید یا هوای گرم قرار دارید یا اینکه مجبورید بر روی سطوح بیرونی، پابرهنه و یا با صندل راه بروید، ممکن است باعث ترک پا شود.

برخی از افراد نسبت به سایر افراد، مستعد پاشنه های ترک خورده هستند، که ممکن است به دلیل طبیعت بدن، رژیم، شیوه زندگی، شغل و یا ترکیبی از موارد فوق باشد. همچنین برخی از علل شناخته شده ترک پاشنه پا در زیر آمده است:

  • ایستادن طولانی در زمین سفت
  • پابرهنه راه رفتن
  • راه رفتن بر روی سطح نامنظم و ناهموار
  • مصرف غذای تلخ، قابض و تند
  • کار در اواخر شب (کار شیفت شب)
  • بهداشت کف و ضعیف پا
  • بارداری
  • چاقی و اضافه وزن
  • زندگی در آب و هوای خشک

درمان ترک کف پا در طب سنتی

علت ترک کف پا

همچنین، ترک پا می تواند، دلایل پزشکی نیز داشته باشد، از جمله:

اگزما

اگر پوست دچار خارش و خشکی است و با خراش پوستی، پوسته پوسته می شود و شروع به لایه برداری می کند، ممکن است دچار اگزما شده باشید. اگزما یک بیماری پوستی شایع است که در هر سنی می تواند بر هر کسی تأثیر بگذارد. پزشک می تواند این را به درستی تشخیص دهد. اگر اگزما باشد، می توانند راه حل های بدون نسخه مانند کرم و لوسیون را پیشنهاد کنند.

 

پای ورزشکار

ترک پا، همچنین ممکن است نشانه ای از پای ورزشکار باشد که اگر پاهای شما مرطوب یا در جوراب های عرق شده برای مدت طولانی باشد ممکن است اتفاق بیفتد. در پای ورزشکاران قارچی است که می تواند در بین دوستان و اعضای خانواده که از حوله ها و مناطق مرطوب مانند حمام، بطور مشترک استفاده می کنند، گسترش یابد.

پاشنه های ترک خورده همچنین می توانند در صورت پوشیدن جوراب های عرق یا مرطوب برای مدت طولانی ایجاد شوند. در موارد شدید، پاشنه هایی که همیشه به دلیل فشار راه رفتن و کفش هایی که خیلی تنگ هستند تحریک می شوند، ممکن است شروع به خونریزی کنند.

 

ویژگی های بالینی ترک پا

درمان ترک کف پا در طب سنتی

علائم ترک کف پا

  • خشکی پا
  • شکاف
  • التهاب
  • خارش پوست
  • درد در کف پا
  • خونریزی و احساس سوزش

در موارد جدی، پاشنه آلوده می شود و با قرمزی و جمع آوری مایعات سبب ورم پا می شود. در مواردی که غفلت می کنید، به ویژه در بیماران دیابتی، آسیب عصبی ممکن است باعث زخم پای دیابتی شود.

 

جلوگیری از خشکی و ترک پا

درمان ترک کف پا در طب سنتی

جلوگیری از ترک کف پا

ابتدا تمام تلاش خود را کنید تا از قرار گرفتن پای خود در معرض هوای بسیار گرم یا سرد خودداری کنید. همچنین می توانید با پوشیدن کفش مناسب در هر زمان، پای خود را از هر دو شرایط آب و هوایی محافظت کنید.

تمام تلاش خود را کنید تا هنگام استحمام، پاهایتان را در معرض آب واقعاً گرم قرار ندهید. همچنین نوع صابونی را که برای تمیز کردن بدن استفاده می کنید، مرور کنید. ممکن است باعث خشک شدن پوست شما شود. در ادامه با روش های درمانی طب سنتی نیز آشنا خواهید شد.

 

درمان ترک کف پا در طب سنتی

درمان ترک کف پا در طب سنتی

چگونه ترک کف پا را درمان کنیم

درمان ترک پا در تشت آب

تشت یا کاسه‌ای کوچک را پر از آب کنید، کمی صابون درون آن بریزید و به 20 دقیقه پاهای خود را درون آب قرار دهید. بعد از این مدت زمان، به آرامی پای خود را خشک کنید. سپس از کرم نرم کننده پا استفاده کنید. اگر از محلول روغنی یا کرم‌های چرب استفاده می‌کنید، بعد از مالیدن آن، ترجیحاً جوراب نخی بپوشید تا چربی آن به اطراف پخش نشود.

این نکته را در نظر داشته باشید تا در زمانی که در حال خشک کردن پا هستید، با استفاده از اسکراب آن را لایه‌برداری نکنید. همچنین می‌توانید درون تشت کوچک، سرکه بریزید و پا را در آن غوطه‌ور کنید.

 

موز و آووکادو برای ترک کف پا

برای ترک کف پا، به یک موز کامل و نصف یک آووکادو نیاز دارید تا از آن به عنوان درمان آن استفاده کنید. ابتدا موز را خرد کنید و درون مخلوط کن بریزید و سپس آووکادو را به آن اضافه کنید. این مواد را با هم مخلوط کنید تا مایه‌ای غلیظ به دست بیاید. در صورت لزوم می‌توانید مقدار کمی آب به آن اضافه کنید تا بهتر مخلوط شود. مایه را به آرامی روی ترک‌های پاشنه‌ی پا بمالید و بگذارید حدود 15 دقیقه روی آن بماند. هنگامی که این زمان به پایان رسید، کف پایتان را با آب گرم بشویید.

درمان ترک کف پا در طب سنتی

درمان ترک کف پا با طب سنتی

درمان ترک پا با عسل

عسل به لطف تاثیر و توانایی آن در بهبود نرمی و لطافت پوست، درمانی رایج برای ترک کف پا است. عسل می‌تواند به پایتان رطوبت بدهد، به علاوه خواص آنتی‌باکتریال نیز دارد. عسل، نه فقط برای پوست، بلکه فواید زیاد دیگری برای سلامتی نیز دارد.

برای خلاص شدن از شر ترک کف پا یا ترک پاشنه پا، چند قاشق غذاخوری عسل را با یک سطل کوچک آب گرم مخلوط کنید. بعد از هم زدن آب و اطمینان از حل شدن عسل، پایتان را درون سطل آب قرار دهید. اجازه بدهید پایتان حدود 20 دقیقه این مخلوط را جذب کند سپس به آرامی آن را خشک کنید. یک گزینه‌ی دیگر این است که عسل را مستقیما روی ترک‌های پاشنه‌ی پا بمالید. سپس جوراب بپوشید تا پاشنه‌ها را بپوشانید و بگذارید چند ساعت بماند.

 

آب لیمو برای درمان ترک کف پا

آبلیمو به دلیل میزان اسیدیته بالایی که دارد در بسیاری از درمان‌های طبیعی سلامتی استفاده می‌شود. آب لیمو می‌تواند به‌طور موثر پوست خشک شما را نرم کند و به درمان ترک کف پا کمک کند. بوی این مرکبات برای برخی آدم‌ها بسیار دلپذیر و نیز شفابخش است.

دو روش وجود دارد که با استفاده از آب لیمو ترک کف پا را درمان کنید. برخی آدم‌ها ترجیح می‌دهند با کمی پنیه آن را مستقیما روی پوست بمالند. برخی دیگر آب لیمو را با آب گرم مخلوط می‌کنند و پایشان را 15 دقیقه درون آن می‌گذارند. بیشتر درمان‌هایی که در این فهرست وجود دارد مستلزم آن است که با ملایمت پایتان را خشک کنید. این برای خشکی پوست خیلی بهتر است، چون مالیدن حوله می‌تواند ناحیه خشک را تحریک کند و برای درمان‌تان مضر باشد.

درمان ترک کف پا در طب سنتی

درمان ترک کف پا با آبلیمو

آلوئه ورا مفید برای ترک کف پا

شما می‌توانید بعد از این که پایتان را در آب ولرم قرار دادید، ژل آلوئه ورا تازه را روی پاشنه‌ی خشک بمالید. جوراب بپوشید و بگذارید ژل چند ساعت بماند یا شب قبل از خواب این کار را بکنید.

 

درمان کف پا با آرد برنج، عسل و سرکه

این ترکیب، یک اسکراب طبیعی برای از بین بردن سلول های مرده پوست می باشد. برای ساختن این اسکراب ، 2 قاشق غذاخوری آرد برنج را با 2 قاشق غذاخوری عسل و مقداری سرکه مخلوط کنید. سپس پاهای خود را به مدت 10 دقیقه در آب گرم بشویید. اسکراب را روی پاشنه های خود بمالید و بعد از خشک کردن، پاهای تان را با آب گرم شستشو دهید.

درمان ترک کف پا در طب سنتی

درمان قطعی ترک کف پا

درمان ترک کف پا با جوش شیرین

دو سوم یک تشت را از آب گرم پر کنید و 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن بیفزایید. آن را هم بزنید تا جوش شیرین به خوبی حل شود. برای 10-15 دقیقه پای خود را درون این محلول قرار دهید و سپس بعد از بیرون آوردن پا، آن را با استفاده از سوهان پا اسکراب کنید. سپس پا را با آب تمیز بشویید.

 

درمان ترک پاشنه پا با روغن نارگیل

روغن نارگیل، همیشه برای درمان پوست خشک پیشنهاد می‌شود، زیرا سبب می‌شود، پوست بتواند رطوبت خود را بیشتر حفظ کند. بعد از آنکه پا را از آب خارج کردید، از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است و اگر وضعیت ترک پا به حدی رسیده که ممکن است دچار زخم، خونریزی یا عفونت شود، روغن نارگیل برای پیشگیری و درمان کمک کننده خواهد بود.

درمان ترک کف پا در طب سنتی

درمان ترک کف پا با روغن نارگیل

آب نمک مفید برای ترک کف پا

پاهای خود را ابتدا به مدت 15 دقیقه درون سطل آبگرم شور بگذارید و بعد از آن به مدت 10 دقیقه در سطل آب سرد قرار دهید. این کار سبب می شود که گردش خون پای شما افزایش یابد.

 

مخلوط گل رز و گلیسیرین برای درمان ترک پا

مقداری گل رز و گلیسیرین را مخلوط کنید و آنرا روی ترک پای خود بمالید. اگر هر یک از منافذ و شکافها، باز شدند یا خونریزی کردند، به علت وجود گلیسیرین می باشد که حاوی الکل است. این مخلوط می تواند سبب نرمی پاهای ترک خورده شود.

درمان ترک کف پا در طب سنتی

درمان ترک کف پا

درمان ترک پا با روغن پارافین

روغن پارافین، سبب نرمی و مرطوب شدن پاشنه پا می‌شود. کمی روغن پارافین را با روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را حرارت دهید تا ذوب شود. صبر کنید تا دمای روغن پایین بیاید و سپس آن را به ترک کف پا بمالید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید قبل از رفتن به تخت خواب از این ترکیب استفاده کنید و سپس جوراب بپوشید.

 

نوشیدن آب، موثر در درمان ترک کف پا

اینکه همیشه بدن خود را پر آب نگهدارید خیلی مهم است. که در غیر اینصورت، سبب خشکی پوست می شود. شما باید 12 الی 15 تا لیوان در روز آب بنوشید تا پاشنه های خود را الاسیستیته کنید و مرطوبی پوست خود را به دست آورید.

درمان ترک کف پا در طب سنتی

درمان ترک کف پا با نوشیدن آب

درمان ترک پا با روغن زیتون

روغن زیتون و برخی دیگر از روغن‌های گیاهی مثل روغن بادام می‌تواند به رطوبت رسانی بیشتر پوست کمک کنند. بعد از آنکه پای خود را شسته‌اید و کاملاً خشک کردید، چند قطره از روغن زیتون را روی قسمت‌های ترک‌دار ماساژ دهید. جوراب ضخیم بپوشید و شب تا صبح صبر کنید. صبح که از خواب بیدار شدید، پا‌های خود را بشویید.

 

منابع:

https://www.healthline.com

https://www.ayurwoman.com.au

 

4.9/5 - (27 امتیاز)