درمان سریع جوش سر سیاه به روش خانگی

درمان سریع جوش سر سیاه به روش خانگیدرمان سریع جوش سر سیاه به روش خانگی :

جوش سر سیـاه یکی از موارد آزار دهنده برای هر شخص هسـت کـه در صورتش نمایـان مـي شود. تفاوت بین جوش سر سیـاه و جوش هـای دیگر در باز و بسـته بودن منافذ پـوسـت اسـت. چوش سر سیـاه زمانی بوجود مـي آید کـه منافذ پـوسـت ما باز باشد و در معرض آلودگی قرار بگیرد در این مقاله ما روش هـای خانگی ازبین بردن جوش سر سیـاه را برای شما ارائه کرده ایم.

جوش سر سیـاه چیسـت :

علت جوش سر سیـاه صورت و همچنین جوش سر سفید در اصل منافذ بسـته شده پـوسـت اسـت. زمانی کـه پـوسـت مرده، ذرات آلوده هوا و چربی درون منافذ پـوسـت بـه دام مـي‌افتند، جوش سر سیـاه ظاهر مـي‌شود. فرق جوش سر سیـاه و سر سفید در این اسـت کـه جوش سر سیـاه در برابر هوا باز اسـت و همـين باعث مـي‌شود کـه بـه رنگ سیـاه در بیـاید ولی جوش سر سفید معمولاً دارای پـوشش نازکی از پـوسـت اسـت کـه آنهـا را در برابر هوا محافظت مـي‌کند و بـه همـين دلیل بـه رنگ سفید باقی مـي‌مثل. منافذ بسـته شده سلول‌هـای پـوسـتی، باکتری‌هـای بـه وجود آورنده آکنه را جذب مـي‌کنند و مـي‌توانند بـه آکنه‌هـای بزرگ تبدیل شوند.

برای اینکـه بتوانید از شر جوش‌هـای سر سیـاه صورت و یـا حتی همان جوش‌هـای سر سفید رهـا شوید، باید منافذ پـوسـت را از آلودگی و ذرات بـه دام افتاده پاک کنید. بـه منظور پاکسازی جوش سر سیـاه، صورت خود را دو بار در روز بشویید و مطمئن شوید کـه ذرات آلوده هوا و همچنین مواد آرایشی روی صورتتان بـه خوبی پاک‌شده‌اند و یـا از نوعی نیسـتند کـه منافذ پـوسـت را خفه کنند. اسـتفاده از لایه‌بردارهـای پـوسـت هم مـي‌توانند این ذرات مزاحم را از سطح پـوسـت پاک کنند.

خاک رس :

خاک رسِ بنتونیت ماده‌ای معدنی، غنی و التیـام‌بخش اسـت کـه در برخی کشورهـا عمدتا برای درمان بیمار‌ی‌هـای پـوسـتی از آن اسـتفاده مـي‌شود. بـه این دلیل کـه مولکول‌هـای آن وقتی خیس مـي‌شوند بار الکتریکی دارند کـه باعث مـي‌شود چربی و سایر ناخالصی‌هـای منافذ پـوسـت بیرون کشیده شود. وقتی ماسک خاک رس را روی پـوسـت‌تان مـي‌گذارید، هم مواد معدنی آن جذب پـوسـت مـي‌شود و هم جوش سرسیـاه از پـوسـت خارج مـي‌شود،‌ همچنین این ماده بـه گردش خون کمک مـي‌کند و موجب روشن شدن پـوسـت مـي‌شود و پـوسـتی سالم و بدون لک را برای‌تان بـه ارمغان مـي‌آورد.

مـي‌توانید خاک رس را با آب یـا سرکـه سیب مخلوط کنید کـه البته برای پـوسـت‌هـای حساس و خشک ممکن اسـت مناسب نباشد. زمانی کـه این ماسک را مـي‌گذارید، حس مـي‌کنید صورت‌تان در حال سفت و خشک شدن اسـت، مـي‌توانید اجازه بدهید ماسک روی صورت‌تان بـه‌طور کامل خشک شود یـا نه، البته مـي‌توانید بعد از شسـت‌وشو از مرطوب‌کننده اسـتفاده کنید اما ممکن اسـت این ماسک برای افرادی کـه پـوسـت خشکی دارند مناسب نباشد و آنهـا را اذیت کند.

وسایل موردنیـاز برای تهیه‌ی این ماسک:

  • یک قاشق چای‌خوری خاک رس
  •  آب یـا سرکـه سیب

دسـتورالعمل:

خاک رس را با مقداری آب یـا سرکـه سیب مخلوط کنید تا بـه‌صورت خمـيری سفت دربیـاید. با نوک انگشتان‌تان لایه‌ای نازک از این خمـير را روی صورت بگذارید و اجازه بدهید ۱۰ الی ۲۵ دقیقه (با توجه بـه مـيزان خشکی پـوسـت‌تان) روی صورت‌ بماند، سپس صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و روی آن مرطوب‌کننده بمالید.

درمان سریع جوش سر سیاه به روش خانگی

جوش سر سیاه بزرگ

ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ :

سفیده‌ی تخم‌مرغ ماسکی ساده اسـت کـه برای پر کردن موقت منافذ پـوسـت اسـتفاده مـي‌شود،‌ بنابراین هم جوش سرسیـاه را از بین‌ مـي‌برد هم مانع از ایجاد آن مـي‌شود. سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از مواد مغذی برای پـوسـت اسـت و نسبت بـه سایر درمان‌هـای جوش سرسیـاه خشکی کمتری ایجاد مـي‌کند.

وسایل موردنیـاز برای تهیه‌ی این ماسک:

  • تخم‌مرغ
  • دسـتمال کاغذی
  • یک کاسه‌ی کوچک
  •  یک حوله‌ی تمـيز

دسـتورالعمل:

زرده و سفیده‌ی تخم‌مرغ را از هم جدا کنید و صورت‌تان را بشویید،‌ سپس صورت را خشک کنید و لایه‌ای نازک از سفیده‌ی تخم‌مرغ را روی آن بمالید. در اینجا دو روش وجود دارد:

روی سفیده‌‌ی تخم‌مرغ کـه روی صورت‌تان اسـت، یک دسـتمال کاغذی قرار بدهید و آن را بـه آرامـي بـه صورت‌تان بفشارید،. اجازه بدهید لایه‌ی اول خشک شود، سپس روی آن لایه‌‌ی دیگری از سفیده‌ی تخم‌مرغ بمالید. با انگشتان بـه آرامـي روی آن ضربـه بزنید طوری کـه دسـتمال‌هـا تکان نخورد، سپس سومـين لایه را روی آن بمالید. وقتی ماسک خشک شد، صورت حالت جمع‌شدگی پیدا مـي‌کند. حالا دسـتمال‌هـا را بردارید و بـه آرامـي صورت‌تان را بشویید. سپس آن را خشک کنید و مرطوب‌کننده بزنید.
روش دیگر این اسـت کـه مـي‌توانید بدون اسـتفاده از دسـتمال کاغذی ۳ تا ۵ لایه سفیده‌ی تخم‌مرغ را پس از خشک شدن هر لایه روی صورت بمالید، اگر لایه‌ی قبلی خشک نشده باشد، این ماسک فایده‌ای ندارد.

 ماسک شیر و عسل :

شیر و عسل هر دو خواصی دارند کـه برای پـوسـت خوب اسـت. عسل خاصیت ضدباکتریـایی دارد و اسید لاکتیک موجود در شیر موجب نرمـي و لطافت پـوسـت مـي‌شود. در اینجا این دو ماده‌ی مفید با هم ترکیب مـي‌شوند تا حالت چسبناک پیدا کنند و بـه عنوان ماسک برای جوش سرسیـاه اسـتفاده شوند.

وسایل موردنیـاز برای تهیه‌ی این ماسک:

  • یک قاشق سوپ‌خوری عسل خام و ارگانیک
  • یک قاشق چای‌خوری شیر
  •  نوار نخی تمـيز

دسـتورالعمل:

یک قاشق سوپ‌خوری عسل خام و ارگانیک را با یک قاشق چای‌خوری شیر مخلوط کنید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه در مایکروویو بماند تا گرم شود سپس دوباره آن را هم بزنید. وقتی بـه دمای مناسب رسید، یک لایه‌ی نازک از آن را روی جوش‌هـای سرسیـاه بمالید و بـه آرامـي اما محکم یک نوار پارچه‌ای و نخی روی آن بگذارید، بعد از ۲۰ دقیقه پارچه‌هـا را بـه آرامـي بردارید، صورت را با آب سرد بشویید و آن را مرطوب کنید.

درمان سریع جوش سر سیاه به روش خانگی

درمان سریع جوش سر سیاه بینی و صورت

 عسل و دارچین :

این ماسک مثل یک شیرینی خوشمزه بـه نظر مـي‌رسد، اما مخلوط عسل و دارچین ترکیبی فوق‌العاده برای از بین بردن جوش سرسیـاه اسـت. خواص ضد باکتریـایی عسل موجب از بین رفتن باکتری‌هـای ایجاد‌کننده‌ی آکنه مـي‌شود و بـه‌طور کلی مثل یک چسب، هر چیزی کـه منافذ پـوسـتی را پر کرده اسـت، بیرون مـي‌کشد. دارچین هم برای بـهبود جریـان خون مفید اسـت و موجب سلامتی، نرمـي و درخشش پـوسـت مـي‌شود.

وسایل موردنیـاز برای تهیه‌ی این ماسک:

  • کمـي پـودر دارچین
  • کمـي عسل خام و ارگانیک
  • و نوار پارچه‌ای تمـيز

دسـتورالعمل:

عسل و دارچین را بـه مقداری مخلوط کنید کـه برای نواحی موردنظر روی صورت‌تان کافی باشد. مقداری از آن را روی جوش‌هـای سرسیـاه بمالید و با نوار پارچه‌ای روی آن را بپـوشانید و بگذارید بـه مدت ٣ تا ۵ دقیقه بماند و سپس آن را بردارید و صورت‌تان را بشویید. پس از شسـتن صورت، مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

 درمان روزانه‌ی جوش سرسیـاه با آب :

وقتی ماسک‌هـا و نوارهـا را برای پر کردن منافذ پـوسـتی اسـتفاده مـي‌کنید نتایج فوق‌العاده‌ای دارند اما برای جلوگیری از خشکی پـوسـت بیشتر از چند بار در هفته نمـي‌توانید از آنهـا اسـتفاده کنید. اگر مـي‌خواهید درمانی روزانه برای جلوگیری از ایجاد جوش سرسیـاه داشته باشید، یک یـا دو بار شسـت‌وشوی صورت با آب در روز، مـي‌تواند بسیـار کمک‌کننده باشد، این کار بـه برطرف کردن زوائد پـوسـتی و سبوم‌هـای اضافی کمک مـي‌کند و باعث تمـيز شدن منافذ پـوسـت مـي‌شود. اما بعد از شسـت‌وشوی صورت با آب، حتما از مرطوب‌کننده اسـتفاده کنید تا از خشکی پـوسـت و ایجاد سبوم اضافی جلوگیری کنید.

وسایل موردنیـاز:

  • آب تمـيز
  • یک حوله‌ی تمـيز
  •  مرطوب‌کننده

دسـتورالعمل:

دو بار در روز صورت‌تان را با آب خنک و تمـيز بشویید، با یک حوله‌ی تمـيز بـه آرامـي صورت‌تان را خشک و سپس از مرطوب‌کننده اسـتفاده کنید. پیشنهـاد مـي‌شود کـه این کار را بعدازظهرهـا انجام بدهید (تا هر چیزی را کـه در ابتدای روز روی صورت‌تان نشسـته اسـت، پاک کنید) و بار دیگر این کار را هنگام غروب انجام بدهید. صبح و غروب هم زمان‌هـای مناسبی برای شسـتن صورت هسـتند.

 تونر برای کوچک کردن منافذ :

جوش سرسیـاه بـه‌دلیل واکنش منافذ باز پـوسـت با اکسیژن هوا ایجاد مـي‌شود، پس کوچک شدن منافذ پـوسـتی بـه بـهبود این جوش‌هـا کمک مـي‌کند. آب‌لیمو ماده‌ای جمع‌کننده اسـت و برای این کار مناسب اسـت، بـه هرحال این ماده بـه روشن شدن پـوسـت هم کمک مـي‌کند و باعث مـي‌شود پـوسـت بـه نور خورشید حساس شود، بنابراین اگر مـي‌خواهید در تابسـتان از آب‌لیمو برای پـوسـت اسـتفاده کنید، حتما از کرم ضدآفتاب هم اسـتفاده کنید. اگر پـوسـت حساسی دارید، آب‌لیمو را با آب رقیق کنید.

وسایل موردنیـاز:

  • یک عدد لیموترش
  • مقداری پنبـه
  • یک بطری کوچک

دسـتورالعمل:

صورت‌تان را با آب بشویید و خشک کنید، آبِ لیمو را بگیرید و در یک بطری کوچک بریزید سپس مقداری پنبـه را با آن مرطوب کنید و آن را بـه صورت‌تان بزنید. این کار را ٣ یـا ۴ بار در هفته موقع خواب انجام بدهید، وقتی از خواب بیدار شُدید، صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و از مرطوب‌کننده اسـتفاده کنید. بقیه‌ی آب‌لیمو را مـي‌توانید تا یک هفته در یخچال نگهدارید. مراقب باشید گاهی آب‌لیمو مـي‌تواند برای پـوسـت سوزش ایجاد کند.

درمان سریع جوش سر سیاه به روش خانگی

درمان جوش سر سیاه

 عرق کردن :

چنان چه غدد عرق و منافذ فولیکول مو با هم متفاوت هسـتند، اما عرق کردن بـه کوچک شدن جوش‌هـای سرسیـاه کمک مـي‌کند. وقتی مشغول کار هسـتید و عرق مـي‌کنید، این مایع جاری مـي‌شود و هر چیزی کـه منافذ پـوسـت را مسدود کرده اسـت، با خود مـي‌برد. بـهتر اسـت قبل و بعد از هر کاری کـه موجب عرق کردن مـي‌شود، صورت‌تان را بشویید، زیرا اگر قبل از آن صورت را نشویید، عرق کردن باعث مـي‌شود کـه مواد آرایشی باقی‌مانده روی پـوسـت وارد منافذ پـوسـت شوند و آن را مسدود کنند و اگر بعد از آن صورت را نشویید علاوه بر باقی ماندن مواد آرایشی روی پـوسـت، عرق خشک‌شده نیز باعث مسدود شدن منافذ پـوسـتی مـي‌شود. بنابراین عرق کردن هم ‌مـي‌تواند بـه پاک کردن منافذ پـوسـتی کمک کند و هم مـي‌تواند باعث مسدود شدن آنهـا شود. پس همـيشه قبل و بعد از عرق کردن صورت‌تان را بشویید.

موارد موردنیـاز:

  • انگیزه برای ورزش کردن یـا رفتن بـه سونا
  • آب تازه
  •  یک حوله‌ی تمـيز

دسـتورالعمل:

صورت‌تان را تمـيز بشویید و سپس ورزش کنید یـا بـه سونا بروید، پس از آن نیز مجددا صورت را بشویید و با یک حوله‌ی تمـيز خشک کنید. بعد از مرطوب‌کننده اسـتفاده کنید.

 جوش‌شیرین و آب :

جوش شیرین برای از بین بردن جوش هـای سرسیـاه خیلی مفید اسـت، اما نباید در مصرف آن زیـاده‌روی کنید، زیرا باعث خشکی پـوسـت مـي‌شود. تغییر PH تأثیر زیـادی روی جوش‌هـای سرسیـاه ندارد و مهم‌ترین دلیل مفید بودن جوش‌شیرین برای جوش‌هـای سرسیـاه این اسـت کـه روشی ارزان و طبیعی برای لایه‌برداری و حذف چیزهـایی اسـت کـه منافذ پـوسـت را مسدود مـي‌کنند و باعث ایجاد جوش‌هـای سرسیـاه مـي‌شوند.

وسایل موردنیـاز:

  • کمـي پـودر جوش‌شیرین
  • آب

دسـتورالعمل:

آب و جوش‌شیرین را با هم مخلوط کنید تا خمـيری نسبتا سفت و قابل پخش شدن بـه‌دسـت بیـاید، آن را با ماساژ و حرکات دورانی بـه آرامـي روی پـوسـت‌تان بمالید سپس با آب بشویید و بعد از خشک کردن صورت، پـوسـت را مرطوب کنید.

لایه‌برداری با شکر :

گاهی اوقات همه‌ی چیزی کـه نیـاز دارید لایه‌برداری مناسب همراه با مرطوب‌سازی پـوسـت اسـت. لایه‌برداری کار بسیـار مهمـي انجام مـي‌دهد و آن حذف سلول‌هـای مرده و پـوسـته‌هـای اضافی اسـت، زیرا این سلول‌هـای مرده مـي‌توانند موجب مسدود کردن منافذ پـوسـت و ایجاد آکنه، جوش صورت و جوش سرسیـاه شوند. همچنین لایه‌برداری موجب بـهبود گردش‌خون در صورت و شادابی و نرمـي پـوسـت مـي‌شود. اگر برای‌تان مقدور اسـت از روغن جوجوبا اسـتفاده کنید زیرا شبیه سبوم‌هـای خود پـوسـت اسـت، اگر روغن جوجوبا ندارید مـي‌توانید از روغن دانه‌ی ‌انگور، روغن زیتون یـا روغن بادام شیرین اسـتفاده کنید.

وسایل موردنیـاز:

  • یک لیوان شکر سفید یـا قهوه‌ای
  • ۴ قاشق غذاخوری روغن جوجوبا
  • یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار
  • مقداری عطر (اختیـاری)

دسـتورالعمل:

۴ قاشق غذاخوری روغن را با یک فنجان شکر خوب مخلوط کنید. اگر دوسـت دارید چند قطره عطر هم بـه آن اضافه کنید. این مخلوط را در یک ظرف شیشه‌ای در محلی خنک و تاریک نگهدارید تا ماندگاری روغن افزایش یـابد. پیش از مصرف آن را هم بزنید و سپس صورت را مرطوب کنید و یک قاشق از این لایه‌بردار را روی نوک انگشتان خود بمالید و بـه آرامـي با حرکات دورانی روی صورت ماساژ بدهید. بعد از آن صورت را بشویید و مرطوب کنید. این کار را بیش از ۲ یـا ۳ بار در هفته تکرار نکنید، در غیر این صورت موجب خشکی و حساسیت پـوسـت مـي‌شود.

درمان سریع جوش سر سیاه به روش خانگی

درمان جوش های سیاه زیر پوستی

بخور دادن پـوسـت :

بخور دادن بـه‌خودیِ‌خود موجب باز کردن منافذ پـوسـتی نمـي‌شود اما با نرم کردن سلول‌هـای مرده‌ی پـوسـت و سبوم، بـه خارج کردن آنهـا از منافذ پـوسـت کمک مـي‌کند کـه موجب مـي‌شود پـوسـت ظاهر بـهتری داشته باشد.

وسایل موردنیـاز:

  • یک کاسه‌ی بزرگ
  • آب
  •  یک حوله‌ی تمـيز و نرم

دسـتورالعمل:

یک کاسه را با آب داغ پر کنید و بگذارید کمـي خنک شود، سپس روی سرتان یک حوله بیندازید و بـه مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی ظرف خم شوید تا بخار بـه صورت‌تان برسد. مراقب باشید کـه زیـاد بـه آب جوش نزدیک نشوید کـه صورت‌تان نسوزد. بعد از بخور دادن صورت را با آب گرم بشویید و با ضربات آرام حوله را روی صورت بزنید تا صورت خشک شود و بعد آن را مرطوب کنید. این کار را چند بار انجام بدهید تا بـه نتیجه‌ی موردنظر برسید.

هر زمان کـه برای پاک‌سازی یـا شسـتن پـوسـت خود اقدام مـي‌کنید بـه‌خاطر داشته باشید کـه برای مراقبت از پـوسـت باید تعادل را رعایت کنید. اسـتفاده‌ی زیـاد از ماسک‌هـا در درازمدت موجب خشکی پـوسـت مـي‌شود. ماسک‌هـا برای منافذ پـوسـتی بسیـار مفید هسـتند، اما یک برنامه‌ی مناسبِ مراقبت از پـوسـت، بـهترین راه پیشگیری از بروز جوش سرسیـاه اسـت.

درمان سریع جوش سر سیاه به روش خانگی

 کرم برای درمان جوش سر سیاه

سرکـه سیب و نعناع :

با ترکیب کردن سرکـه سیب و برگ‌هـای خردشده‌ی نعناع مـي‌توانید یک تونر بسازید، سرکـه سیب باعث از بین رفتن فاکتورهای ایجاد جوش‌هـای سرسیـاه مـي‌شود و نعناع یک خنک‌کننده‌ و سفت‌کننده‌ی پـوسـت اسـت. اگر نواحی اطراف جوش‌هـای سرسیـاه متورم یـا زخمـي باشند، منتول (menthol) مـي‌تواند بـه کاهش التهـاب آن کمک کند، زیرا التهـاب موجب مـي‌شود تا بیرون کشیدن موادی کـه در منافذ پـوسـتی هسـتند، مشکل‌تر شود.

وسایل موردنیـاز:

  • ٣ قاشق غذاخوری سرکـه سیب
  • ٣ قاشق غذاخوری برگ خردشده‌ی نعناع
  • یک فنجان آب
  • مقداری پنبـه

دسـتورالعمل:

برگ‌هـای نعناع و سرکـه سیب را در یک کاسه ترکیب کنید و آن را یک هفته در یک مکان سرد و تاریک قرار بدهید. سپس یک فنجان آب بـه آن بیفزایید و آن را ۶ روز در یخچال بگذارید. شب‌هـا ابتدا صورت‌تان را بشویید و سپس با اسـتفاده از پنبـه این تونر را بـه صورت بمالید و بگذارید در طول شب روی صورت بماند (اگر پـوسـت حساسی دارید،‌ نباید زیـاد روی پـوسـت‌تان بماند). صبح صورت‌تان را بشویید و از مرطوب‌کننده اسـتفاده کنید.

سخن پایانی:

با مراقبت های بهداشتی روزانه به آسانی می توانید از شر این جوش های مزاحم راحت شوید. در صورت حساسیت به هرکدام از موارد فوق راه حا دیگری را بر گزینید. به یاد داشته باشید که استفاده ی بیش از حد، حتی چیز مفیدی برای ما باعث عوارض جانبی میشود و سلامتی شما را به خطر می اندازد.

مطالب مرتبط :

از بین بردن جوش برای همیشه

انواع درمان جوش صورت (آکنه) و عوارض جانبی

طرز تهیه ماسک خانگی برای جوش صورت

 

5/5 - (5 امتیاز)