درمان سریع شوره سر با روش های خانگی

درمان سریع شوره سر با روش های خانگی

درمان سریع شوره سر با روش های خانگی

شـوره سر یکی از مشکلاتی اسـت که گریبـان بیشتر افراد را در بـرهه ای از زمان مـی گیرد. شـوره سر بعضی اوقات بـا اسـتفاده از شامپـو هـای ضد شـوره رفع نمـی شـود. بـاعث مـی شـود که ما ازظاهر خود احساس رضایت نـداشته بـاشیم.  شـوره سر به روش هـای خانگی هم درمان مـی شـود که تـاثیر زیادی در رفع آن دارد.در این مقاله ما راهکارهـایی بـرای درمان شـوره سر آورده ایم.

شـوره سر به پـوسـته هـای مرده پـوسـت سر گفته مـی شـود که ممکن اسـت بـا کمـی خارش همراه بـاشنـد، شـوره سر یک بیماری پـوسـتی مزمن ناشی از یک قارچ طبیعی در پـوسـت سر انسان ایجاد شده و بیش از نیمـی از جمعیت جهـان را در سنین مختلف بـا هر جنس و قومـیتی درگیر مـی کنـد.شـوره سر معمولا در فصل پاییز و زمسـتـان به علت خشکی هوا بدتر شده و در تـابسـتـان بهبود مـی یابد.

 

انواع مختلف شـوره سر

علت شـوره سر مـی تـوان موارد متفاوتی بـاشد که در ادامه به بعضی از آنهـا اشاره مـی کنیم:

 

خشکی پـوسـت:

خشکی پـوسـت صورت شایع ترین علت شـوره سر اسـت. ورقه هـای پـوسـت خشک عموما کوچکتر هسـتنـد و نسبت به ورقه هـای پـوسـت ناشی از علت هـای دیگر آن چربی کمتری دارنـد و احتمالا در نواحی دیگری از بدن خود مثل پا و دسـت علائم و نشانه هـای خشکی پـوسـت را خواهید داشت.

 

پـوسـت چرب خارش دار:

این وضعیت که یکی از شایع ترین علت هـای شـوره سر اسـت بـا پـوسـت چرب قرمز رنگی که پـوشیده از ورقه هـای سفید یا زرد رنگ پـوسـت سر اسـت، مشخص مـی شـود. این مشکل بـر پـوسـت سر و نواحی دیگری مثل ابـرو، کنارهـای بینی و پشت گوش ، قفسه سینه، کشاله ران و گاهی اوقات زیر بغل که سرشار از غده هـای چرب هسـتنـد، اثر گذار اسـت.

درمان سریع شوره سر با روش های خانگی

رفع دائمی شوره سر

شسـت وشوی کم تر موها بـا شامپـو:

در صورتی که به صورت منظم موهـای خود را نشـوئید، پـوسـت سر شما روغن هـا و سلول هـای پـوسـتی را تشکیل مـی دهد که بـاعث شـوره سر مـی شـود.

 

دیگر بیماری هـای پـوسـتی :

افراد مبتلا به بیماری پـوسـتی مثل درماتیت پـوسـتی ، بیماری التهـابی مزمن پـوسـت یا پسوریازیس، بیماری که بـا ساخت شدن سلول هـای پـوسـتی مرده، خشک و زبـر مشخص مـی شـود و بـاعث ایجاد ورقه هـای ضخیم مـی شـود، دچار شـوره سر مـی شـونـد.

 

قارچ مالاسزیا:

این قارچ سر در پـوسـت سر اغلب بزرگسالان وجود دارد، اما در بعضی از این افراد، این قارچ بـاعث التهـاب پـوسـت سر و شـوره ی سر مـی شـود. این شـوره قارچ سر بـاعث التهـاب پـوسـت سر و رشد بیشتر سلول هـای پـوسـتی مـی شـود. سلول هـای پـوسـتی اضافه مـی مـیرنـد و مـی افتنـد و بـر روی مو یا لبـاس هـا به صورت ورقه هـای سفید رنگ ظاهر مـی شـونـد. علت ملتهب شدن بعضی از پـوسـت سرهـا به دلیل قارچ مالاسزیا مشخص نیسـت. صرف‌نظر از شدت بیماری و اقدامات درمان قارچ سر انجام‌شده، عفونت قارچی پـوسـت سر ممکن اسـت ماه‌هـا به طول انجامد.

 

واکنش به محصولات مراقبت از مو:

گاهی اوقات حساسیت به مواد اولیه مشخص در محصولات مراقبت از مو یا رنگ مو، مخصوصا پارافنیلن دی آمـین، بـاعث خارش سر، قرمز رنگ و ورقه ورقه شدن پـوسـت مـی شـود. شسـت وشـوی مکرر مو یا اسـتفاده از محصولات آرایشی مو نیز بـاعث التهـاب پـوسـت و سر و شـوره سر مـی شـونـد.

 

روش های درمان خانگی شـوره سر

علاوه بـر کرم هـا، لوسیون هـا، روغن هـا و شامپـوهـای ضدشـوره موجود در بـازار، بسیاری از روش هـای ساده خانگی جهت درمان شـوره وجود دارد که در زیر شرح داده مـی شـود:

درمان سریع شوره سر با روش های خانگی

تجربه درمان شوره سر

۱- سرکه:

سرکه سفید یکی از بهترین درمان هـای خانگی بـرای شـوره سر محسوب مـی شـود، سرکه دارای اسید اسـتیک اسـت که مانع از رشد قارچ هـا در پـوسـت سر شده و خارش را کاهش مـی دهد. نصف فنجان سرکه سفید را به دو فنجان آب اضافه کنید و بـر روی موهـا و پـوسـت سر خود بمالید، بگذارید یک ساعت بمانـد و سپس بـا آب بشـویید. در روش دیگر دو قسمت سرکه سفید را بـا یک قسمت روغن زیتـون و سه قسمت آب ترکیب کنید و بـر روی موهـا بمالید، بگذارید 10 دقیقه بمانـد و سپس بـا آب و شامپـوی ملایم بشـویید. این روش هـا را یک یا دو بـار در هفته اسـتفاده کنید تـا نتیجه بگیرید.

 

۲- حنا:

حنا یکی از بهترین داروهـای گیاهی بـرای درمان خانگی شـوره سر مـی بـاشد. مقداری حنا را بـا آب نصف لیموترش تـازه مخلوط کنید، بگذارید 8 ساعت بمانـد و سپس آن را بـر روی موهـا و پـوسـت سر بمالید پس از 2 ساعت آن را بـا آب خوب بشـویید.

 

3- چریش یا نیم:

خواص ضد قارچ و ضد بـاکتریایی چریش بـرای درمان خانگی شـوره سر و همچنین بسیاری از مشکلات مو ماننـد جوش سر و سرگیجه مفید مـی بـاشد. مقداری از بـرگ هـای چریش را در چهـار فنجان آب جوش بـریزید تـا عصاره آن به دسـت آید، از این عصاره بـرای شسـتشـوی موی سر دو یا سه بـار در هفته اسـتفاده کنید.

 

4- بـرگ چای یا روغن چای:

پس از شسـت وشـوی کامل موهـا، پنج قاشق چایخوری بـرگ چای مصرف شده خشک شده که در آب لیموترش جوشیده شده انـد، در آخرین آبکشی اسـتفاده کنید. این کار به موهـا درخشنـدگی و جلوه زیادی مـی بخشد و نیاز تغذیه یی موهـا را نیز تـامـین مـی کنـد.

روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی قوی بوده و درمان خوبی بـرای شـوره سر مـی بـاشد. هنگام شسـتن موهـای خود چنـد قطره روغن درخت چای را به شامپـو معمولی خود اضافه کنید. شما همچنین مـی تـوانید چنـد قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری روغن زیتـون یا روغن نارگیل اضافه کرده و آن را روی موهـایتـان بمالید، بگذارید 30 دقیقه یا یک شب بمانـد و سپس موهـای خود را بشـویید. این روش را یک یا دو بـار در هفته انجام دهید تـا نتیجه بگیرید.

 

5- گیاه رزماری:

دم کرده یی از یک اونس رزماری تـازه یا خشک شده و یک اونس مریم گلی در دو فنجان آب تهیه کنید. اجازه دهید بـرای ۲۴ ساعت کاملاً تغلیظ شـود، سپس جهت آبکشی روزانه موهـا از آن اسـتفاده کنید.

 

6-آویشن خشک:

پنج قاشق چایخوری کاملاً پر از آویشن خشک شده را در دو فنجان آب بـرای ده دقیقه بجوشانید. سپس آن را از صافی رد کنید و بگذارید سرد شـود. نیمـی از مخلوط را بـر روی موهـای تمـیز و نمناک بـریزید. پـوسـت سر را ماساژ دهید و آبکشی نکنید. بقیه محلول را روز بعد مورد اسـتفاده قرار دهید.

 

7- جوش شیرین:

جوش شیرین به حذف سلول هـای مرده پـوسـت کمک کرده و بـا جذب چربی اضافه پـوسـت و جلوگیری از رشد قارچ هـایی که بـاعث شـوره سر مـی شـونـد، آن را درمان مـی کنـد. موهـای خود را مرطوب کنید و مقداری جوش شیرین را بـر روی موهـا و پـوسـت سر بمالید، بعد از چنـد دقیقه موهـای خود را بـا آب گرم بشـویید. این روش را دو بـار در هفته تکرار کنید تـا زودتر نتیجه بگیرید. در ابتدا ممکن اسـت موهـا خشک به نظر بـرسد اما پس از چنـد هفته، شـوره سر از بین مـی رود و پـوسـت سر صاف و بـراق مـی شـود. تـوجه: بعد از این درمان از شامپـو اسـتفاده نکنید.

درمان سریع شوره سر با روش های خانگی

درمان شوره سر خشک

8- نعناع :

یک فنجان آب، یک فنجان سرکه سیب و یک مشت بـرگ نعناع تـازه را بجوشانید. سپس از صافی رد کرده، در ظرفی بـریزید. بـا نوک انگشتـان، محلول را روی پـوسـت سر ماساژ دهید و بدون آبکشی، صبـر کنید تـا خشک شـود.

 

9- گیاهـان آرامش بخش :

رزماری خشک شده، گوش خر، بـرگ هماملیس و گزنه را به نسبت مساوی مخلوط کنید تـا حجم حاصل، به نصف فنجان بـرسد. مخلوط را به دو فنجان آب اضافه کرده، در قوری دربسـته بجوشانید. قوری را از روی حرارت بـردارید و بگذارید از شب تـا صبح بمانـد. محلول را از صافی رد کنید. موهـا را شامپـو و آبکشی کنید و سپس از چای گیاهی بـرای آبکشی نهـایی اسـتفاده کنید تـا خارش و پـوسـته ریزی پـوسـت سر درمان شـود.

 

10- نور خورشید درمان طبیعی :

هر روزی که مـی تـوانید حداقل به مدت 10 تـا 15 دقیق در زیر نور خورشید قرار بگیرید، این یک روش خانگی درمان شـوره ی سر اسـت. مدت زمان کمـی در زیر نور خورشید قرار بگیرید زیرا تـابش زیاد نور و اشعه فرابنفش آن بـرای پـوسـت، مو و سلامتی شما مضر اسـت.

 

11- آب لیموی ترش:

آب لیموترش تـازه حاوی اسیدهـایی اسـت که بـا قارچ هـایی که مـی تـواننـد بـاعث ایجاد شـوره سر شـود، مبـارزه مـی کنـد و خارش پـوسـت سر را کاهش مـی دهد. آب نصف لیموترش تـازه را در یک چهـارم فنجان ماسـت ساده بـریزید و آن را بـر روی مو و پـوسـت سر خود بمالید، بگذارید 20 دقیقه بمانـد و سپس بـا آب و شامپـو بشـویید. این روش را دو یا سه بـار در هفته تکرار کنید تـا زودتر نتیجه بگیرید.

 

12- استفاده از روغن نارگیل:

روغن نارگیل به علت خواص ضد قارچی که دارد شـوره سر و خارش را درمان مـی کنـد. مقداری روغن نارگیل را بـا آب لیمو ترش تـازه مخلوط کنید و بـرای چنـد دقیقه بـر روی پـوسـت یر و موهـا خوب ماساژ دهید، بگذارید 20 دقیقه بمانـد و سپس موهـا را بـا آب بشـویید. این روش را دو تـا سه بـار در هفته انجام دهید تـا زودتر نتیجه بگیرید.

 

13- روغن زیتـون:

روغن زیتـون یک مرطوب کننـده طبیعی بوده که مـی تـوانـد شـوره سر را درمان کنـد. مقداری روغن زیتـون را گرم کنید و آن را بـر روی پـوسـت سر و موهـای خود ماساژ دهید، سپس مو هـای خود را در یک حوله گرم بپـوشانید، بگذارید 45 دقیقه بمانـد و سپس موهـا را بـا آب و شامپـو بشـویید. این روش را چنـد بـار در هفته تکرار کنید تـا زودتر نتیجه بگیرید.

 

14- سرکه سیب:

سرکه سیب بـرای درمان شـوره سر بسیار مفید اسـت، سرکه سیب پـوسـت سر را ترمـیم و بـازسازی کرده و رشد مخمر هـا را مهـار مـی کنـد. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را بـا آب و 15-20 قطره روغن درخت چای ترکیب کنید، آن را بـر روی موهـا بمالید و خوب ماساژ دهید و پس از 10 دقسقه موهـا را بـا آب بشـویید. این روش را دو یا سه بـار در هفته انجام دهید تـا نتیجه بگیرید.

 

15- آب سیب:

آب سیب دارای پروسیانیدین B-2 مـی بـاشد که بـرای درمان خانگی شـوره سر بسیار مفید اسـت. دو قاشق غذاخوری آب سیب را بـا دو قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید و بـر روی موهـا و پـوسـت سر بمالید، بگذارید 15 دقیقه بمانـد و سپس بـا آب بشـویید.

درمان سریع شوره سر با روش های خانگی

درمان دارویی شوره سر

16- نمک:

درمان شـوره سر بـا نمک یکی از بهترین روش هـای درمانی بـرای خارش و شـوره سر مـی بـاشد. قبل از حمام مقداری نمک معمولی را بـر روی موهـا بمالید و خوب ماساژ دهید و بعد از 10 دقیقه بـا آب و شامپـوی ملایم بشـویید.

 

17- عسل و سیر:

سیر دارای خواص ضد مـیکروبی مـی بـاشد که بـرای درمان شـوره سر بسیار مفید اسـت. چنـد حبه سیر را له کرده و بـا مقاداری عسل ترکیب کنید، آن را بـر روی موهـا و پـوسـت سر بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 10 دقیقه بمانـد و سپس بـا آب و شامپـو ملایم بشـویید.

 

18- پـوسـت پرتقال:

پـوسـت پرتقال یکی دیگر از روش هـای طبیعی بـرای درمان شـوره سر مـی بـاشد. پـوسـت پرتقال را بـا آب لیموترش تـازه در مخلوط کن ترکیب کنید، همـیر به دسـت آمده را بـر روی موهـا و پـوسـت یر بمالید و بگذارید 30 دقیقه بمانـد و سپس بـا آب و شامپـوی ملایم بشـویید. این روش را حداقل سه بـار در هفته انجام دهید.

 

19- شنبلیله:

شنبلیله دارای خواص ضد قارچی بوده که مـی تـوانـد بـرای پیشگیری و درمان شـوره سر مفید بـاشد. دو تـا سه قاشق غذا خوری تخم شنبلیله را در آب بـریزید و بگذارید یک شب بمانـد، روز بعد بـا کمـی ماسـت در مخلوط کن بـریزید و آن را بـر روی موهـا بمالید، بگذارید چنـد ساعت بمانـد و سپس بـا آب و شامپـوی ملایم بشـویید. این روش را یک بـار یا دو بـار در هفته انجام دهید تـا زودتر نتیجه بگیرید.

درمان سریع شوره سر با روش های خانگی

درمان سریع شوره سر

20- آلوئه ورا:

آلوئه ورا علاوه بـر درمان شـوره سر خارش پـوسـت سر را به شدت کاهش مـی دهد. مقداری ژل آلوئه ورا بـر روی پـوسـت سر و موهـای خود بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید چنـد ساعت بمانـد و سپس بـا آب بشـویید.

 

جلوگیری از شوره سر:

۱- تـوجه بیشتر به بهداشت عمومـی

۲- مصرف مـیوه هـای تـازه در رژیم غذایی

۳– نوشیدن مقدار زیادی آب

۴- آبکشی کامل موهـا پس از شامپـوکردن

۵- بـرس کشیدن آرام موهـا به نحوی که پـوسـته هـا خارج شـونـد

۶- ماساژ آرام پـوسـت سر تـا پـوسـته هـا از آن جدا شـونـد

7- بهداشت پـوسـت سر را بـا تغییر مثبت در رژیم غذایی و عادات زنـدگی خویش تـامـین کنید.

8- ماساژ بـا روغن ملایم مـی تـوانـد به کنـده شدن پـوسـته هـای شـوره کمک کنـد. پـوسـت سر را بـا دقت ماساژ دهید. مـی تـوان از حرکت دایره وار از نوک انگشتـان جهت ماساژ پـوسـت سر اسـتفاده کرد.

9- پـوسـت سرتـان را خیلی تمـیز نگاه دارید. این کار را مـی تـوانید بـا شسـت وشـوی موهـا تـوسط شامپـوهـای مایع به مدت دو بـار در هفته انجام دهید.

10- شـوره مـی تـوانـد عفونی شـود. وسایل خود را تمـیز و به طور جداگانه نگهداری کنید تـا شانس عفونت از بین بـرود. هرگاه موهـایتـان را مـی شـویید، بـرس هـا و شانه هـای خود را در آب داغ حاوی لوسیون آنتی سپتیک بخیسانید.

11- دیده شده که درمان بـا عصاره هـای گیاهی موثر بوده اسـت. گیاهـانی چون هینا، آملا، لیمو و ریتـا، دارای خواص آنتی سپتیک بوده و پاک کننـده هـایی قوی هسـتنـد.

12- در شیوه زنـدگی خود تغییرات مثبت در جهت کاهش اسـترس و تـامـین نیازهـای غذایی به وجود آورید

 

اثرات  تغذیه در شوره سر

سبزیجات: سبزیجات بـرگ دار سبز بـر نوع رفتـار پـوسـت شما تـاثیرگذار هسـتنـد. این سبزیجات بـر داشتن پـوسـت و موی سالم و رشد ناخن اثرگذار هسـتنـد، بنابـراین سبزیجاتی مثل کلم پیچ، کلم بـروکلی و کاهو را به رژیم غذایی خود به منظور پیشگیری و رفع شـوره سر اضافه کنید.

روغن ماهی: روغن ماهی در آرایش کلی پـوسـت شما تفاوت ایجاد مـی کنـد. مصرف مکمل هـای روغن ماهی منجر به درمان شـوره سر نمـی شـود، اما بـاعث کاهش شدت و یا پیشگیری از شـوره پـوسـت سر مـی شـونـد.

پروتئین هـای بدون چربی: بـرای به حداقل رسانـدن شـوره سر، تلاش نمایید پروتئین هـای بدون چربی بیشتر مصرف نمایید . این پروتئین هـا به ساخت پـوسـت و مو و سالم تر نگه داشتن آنهـا کمک بسیاری مـی کنـد. ماهی، پروئین هـای غیر گوشتی (گوشت قرمز- مانند تخم مرغ، آجیل و حبوبـات)  مصرف کنید.

 

1.8/5 - (6 امتیاز)