درمان خانگی سردرد؛ روش های طبیعی

درمان خانگی سردرد؛ روش های طبیعی

18 راه برای درمان طبیعی و خانگی سردرد

سردرد یک بیماری شایع است که روزانه بسیاری از افراد با آن سر و کار دارند. سردردهای ناراحت کننده، صریح و غیرقابل تحمل، می توانند زندگی روزمره شما را مختل کنند. چندین نوع، سردرد وجود دارد که سردردهای تنشی شایع ترین آنها به شمار می رود.

گرچه بسیاری از داروها علائم سردرد را تسکین می دهند، اما درمان های طبیعی و موثر نیز وجود دارد. در ادامه با 18 روش درمانی خانگی موثر برای خلاص شدن از شر سردردها بیشتر آشنا خواهید شد.

 

1. آب بنوشید

کمبود آب در بدن یکی از دلایل سردرد است. در حقیقت، مطالعات نشان می دهد که کم آبی مزمن، علت شایع سردردهای تنشی و میگرن است. اما خوشبختانه، افراد می توانند با نوشیدن آب، علائم سردرد را در عرض 30 دقیقه تا 3 ساعت از بین ببرند.

علاوه بر این، کمبود آب بدن می تواند باعث ضعف تمرکز و کج خلقی شود و علائم شما را بدتر کند. برای جلوگیری از سردردهای ناشی از کم آبی در بدن، در طول روز آب کافی بنوشید و غذاهای سرشار از آب را بخورید.

 

2. منیزیم مصرف کنید

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که برای عملکردهای بی شماری در بدن از جمله کنترل قند خون و انتقال اعصاب، لازم است. همچنین منیزیم به عنوان یک درمان طبیعی و مؤثر برای سردردها محسوب می شود. شواهد نشان می دهد که کمبود منیزیم در افراد مبتلا به سردرد میگرنی، شایع تر است.

مطالعات نشان می دهند که مشرف 600 میلی گرم سیترات منیزیم خوراکی در روز باعث کاهش دفعات و شدت سردردهای میگرنی می شود.

با این حال، مصرف مکمل های منیزیم می تواند برخی عوارض جانبی مانند اسهال را در برخی افراد ایجاد کند. بنابراین بهتر است برای درمان سردرد با منیزیم، این کار را با دُز کمتر شروع کنید.

 

3. کاهش مصرف الکل

نوشیدن مشروبات الکلی در بیشتر افراد باعث سردرد نمی شود، اما برخی مطالعات نشان می دهد که الکل می‌تواند علائم میگرن را در ثلث افرادی که اغلب دچار این نوع سردرد می‌شوند، تحریک کند. همچنین نشان داده شده است که الکل باعث ایجاد تنش و سردردهای خوشه ای در بسیاری از افراد می شود.

درمان خانگی سردرد؛ روش های طبیعی

4- خواب کافی

کمبود خواب از بسیاری جهات می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و حتی ممکن است در برخی از افراد باعث بروز سردرد شود.

البته، نشان داده شده است که خواب بیش از حد نیز باعث سردرد می شود. بنابراین برای جلوگیری طبیعی از بروز سردرد به اندازه کافی بخوابید. برای 7 تا 9 ساعت خواب شبانه برنامه‌ریزی کنید تا بهترین نتیجه را مشاهده کنید.

 

5- از مصرف غذاهایی با هیستامین زیاد خودداری کنید

هیستامین یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود و در سیستم ایمنی، گوارشی و عصبی نقش دارد. هیستامین در بعضی از غذاها مانند پنیرهای کهنه، غذاهای تخمیر شده، آبجو، شراب، ماهی دودی و گوشتهای تازه یافت می شود.

مطالعات نشان می دهد که مصرف هیستامین در کسانی که به آن حساسیت دارند، می تواند منجر به میگرن شود. برخی از افراد به دلیل اینکه در دفع هیستامین دچار مشکل هستند، قادر نیستند به درستی هیستامین را دفع کنند.

بنابراین قطع غذاهای غنی از هیستامین از رژیم غذایی ممکن است یک راهکار مفید برای افرادی باشد که دچار سردرد مکرر می شوند.

 

6. از روغنهای اساسی استفاده کنید

روغنهای اساسی مایعات بسیار غلیظ و حاوی ترکیبات معطر از گیاهان مختلف هستند. آنها فواید درمانی زیادی دارند و بیشتر آنها بصورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرند ، اگرچه بعضی از آنها نیز مصرف می شوند.

روغنهای اساسی نعناع و اسطوخودوس هنگام سردرد به ویژه کمک می کنند. نشان داده شده است که استفاده از روغن ضروری نعناع در معابد باعث کاهش علائم سردردهای تنشی می شود.

در همین حال ، روغن اسطوخودوس هنگام کاهش فشار در میگرن و علائم مرتبط با آن هنگام استفاده از لب فوقانی و استنشاق بسیار مؤثر است.

درمان خانگی سردرد؛ روش های طبیعی

7. ویتامین B-Complex را امتحان کنید

ویتامین بی کمپلکس درواقع گروهی از مواد مغذی محلول در آب هستند که نقش‌های مهمی در بدن ایفا می‌کنند. برای مثال، این ویتامین‌ها در سنتز نوروترانسمیتر مؤثرند و غذا را به انرژی تبدیل می‌کنند.

برخی از ویتامین‌های بی در برابر سردردها خواص محافظتی دارند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌ ویتامین بی ریبوفلاوین (B2)، فولات، ویتامین b12 و ویتامین B6 می‌توانند علائم سردرد را کاهش دهند.

ویتامین‌های ب کمپلکس حاوی هشت ویتامین b هستند و درمانی مؤثر، مقرون ‌به صرفه و ایمن برای سردرد به شمار می‌روند. گفته می‌شود که مصرف منظم این ویتامین‌ها بی‌خطر است، چراکه به‌صورت محلول در آب هستند و مازاد آن بصورت ادرار از بدن خارج می‌شود.

 

8. تسکین درد با یک کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد ممکن است به کاهش علائم سردرد کمک کند. استفاده از کمپرس سرد یا یخ زده در ناحیه گردن یا سر باعث کاهش التهاب ، کندی عصب شده و عروق خونی را منقبض می کند ، همه این موارد به کاهش درد سردرد کمک می کند.

در یک مطالعه در 28 زن، استفاده از یک بسته ژل سرد بر روی سر ، درد میگرن را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. برای تهیه یک کمپرس سرد ، یک کیسه ضد آب را با یخ پر کنید و آن را در یک حوله نرم بپیچانید. برای تسکین سردرد ، کمپرس را به پشت گردن، سر یا معابد بزنید.

 

9. مصرف کوآنزیم Q10 را در نظر بگیرید

کوآنزیم Q10 ماده ای است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود و به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند عمل می کند.

مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های کوآنزیم Q10 ممکن است روشی موثر و طبیعی برای درمان سردرد باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در 80 نفر نشان داد که مصرف 100 میلی گرم مکمل CoQ10 در روز باعث کاهش دفعات میگرن ، شدت و طول آن می شود.

یک مطالعه دیگر شامل 42 نفر که میگرن مکرر را تجربه کرده اند ، دریافت که سه دوز 100 میلی گرم کوآنزیم Q10 در طول روز به کاهش دفعات میگرن و علائم مرتبط با میگرن مانند حالت تهوع کمک می کند.

درمان خانگی سردرد؛ روش های طبیعی

10. رژیم غذایی محرومیت را امتحان کنید

مطالعات نشان می دهد عدم تحمل مواد غذایی می تواند باعث سردرد در برخی افراد شود. برای کشف اینکه آیا غذایی خاص باعث سردردهای مکرر شده است، یک رژیم از بین برنده را امتحان کنید که غذاهایی را که بیشتر به علائم سردرد شما مربوط می شود ، از بین می برد.

پنیر کهنه، الکل، شکلات، مرکبات و قهوه از جمله شایع ترین مواد غذایی گزارش شده در مبتلایان به میگرن هستند. در یک مطالعه کوچک ، یک رژیم غذایی 12 هفته ای حذف تعداد سردردهای میگرنی را که افراد تجربه کرده اند کاهش داد. این تأثیرات از چهار هفته شروع شد.

 

11. چای یا قهوه کافئین دار بنوشید

نوشیدن نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند، مانند چای یا قهوه، ممکن است در هنگام سردرد احساس تسکین کند. کافئین باعث بهبود خلق و خو ، افزایش هوشیاری و انسداد رگ های خونی می شود ، که همه اینها می توانند تأثیر مثبتی بر علائم سردرد داشته باشند.

همچنین به افزایش اثربخشی داروهای رایج مورد استفاده در درمان سردردها ، مانند ایبوپروفن و استامینوفن کمک می کند.

با این حال ، نشان داده شده است که اگر فرد به طور مرتب مقادیر زیادی کافئین مصرف کند و ناگهان متوقف شود ، برداشتن کافئین باعث سردرد می شود.

بنابراین، افرادی که دچار سردرد مکرر می شوند ، باید نسبت به مصرف کافئین خود توجه داشته باشند.

 

12. طب سوزنی را امتحان کنید

طب سوزنی یک تکنیک از طب سنتی چینی است که شامل قرار دادن سوزن های نازک به پوست برای تحریک نقاط خاص روی بدن است. این عمل در بسیاری از مطالعات با کاهش علائم سردرد مرتبط است.

با بررسی 22 مطالعه حاوی بیش از 4،400 نفر ، مشخص شد که طب سوزنی به همان اندازه داروهای میگرنی معمول است.

یک مطالعه دیگر نشان داد که طب سوزنی موثرتر و مطمئن تر از توپیرامات ، یک داروی ضد تشنج است که برای معالجه میگرن مزمن استفاده می شود.

اگر به دنبال یک روش طبیعی برای درمان سردردهای مزمن هستید ، طب سوزنی ممکن است یک انتخاب ارزشمند باشد.

درمان خانگی سردرد؛ روش های طبیعی

13. با یوگا آرام باشید

تمرین یوگا یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن استرس، افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی به‌شمار می‌رود. یوگا همچنین در کاهش تعداد دفعات و شدت سردردها نیز مؤثر است.

در یکی از مطالعات، اثرات یوگادرمانی روی ۶۰ نفر که به میگرن مزمن دچار بودند، ‌بررسی شد. شدت سردرد و تعداد دفعات سردرد در افرادی که یوگادرمانی و مراقبت‌های معمولی را دریافت می‌کردند، در مقایسه با افرادی که تنها به مراقبت‌های معمولی اکتفا کردند،‌ کاهش چشمگیری داشته است.

در بررسی‌های دیگر مشخص شد افرادی که به‌مدت سه ماه، تمرین‌های یوگا را انجام دادند، کمتر از قبل به سردرد مبتلا شدند و شدت سردردها نیز بسیار کمتر بوده است.

 

14. از بو های شدید خودداری کنید

رایحه‌های قوی مثل عطرها و محصولات پاک‌کننده باعث بروز علائم سردرد می‌شوند.

نتیجه‌ی تحقیقات روی ۴۰۰ نفر که به میگرن یا سردرد تنشی مبتلا بودند نشان می‌دهد که بوهای قوی، مخصوصا عطرها می‌توانند علائم سردرد را تحریک کنند. این حساسیت نسبت به بوها با نام اسموفوبیا شناخته می‌شود و در افراد مبتلا به میگرن مزمن، شایع‌تر است.

اگر فکر می‌کنید به بوها حساسیت دارید، پیشنهاد می‌کنیم از بوییدن عطرها، دود سیگار و غذاهای معطر خودداری کنید تا احتمال تحریک سردردهای میگرنی را کاهش دهید.

 

15. یک داروی گیاهی را امتحان کنید

برخی از گیاهان از جمله بابونه زرد یا بابونه اروپایی و Butterbur می توانند علائم سردرد را کاهش دهند. بابونه زرد یک گیاه گلدار است که خاصیت ضد التهابی دارد.

برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف مکمل های ضد چربی در دوزهای 50-150 میلی گرم در روز ممکن است باعث کاهش دفعات سردرد شود. با این حال ، مطالعات دیگر نتوانسته اند فایده ای پیدا کنند.

ریشه Butterbur از درختچه ای چند ساله بومی آلمان است و مانند گل سرخ دارای اثر ضد التهابی است. مطالعات متعددی نشان داده اند که مصرف عصاره گیاه گلاب در دوزهای 50-150 میلی گرم باعث کاهش علائم سردرد در بزرگسالان و کودکان می شود.

اگر به مقدار توصیه شده مصرف شود ، کلیه تب را ایمن می دانیم. با این حال ، با آب گوجه فرنگی باید با احتیاط رفتار شود ، زیرا اشکال غیرقابل تصفیه می تواند باعث آسیب کبدی شود ، و اثرات مصرف طولانی مدت آن ناشناخته است.

درمان خانگی سردرد؛ روش های طبیعی

16- از نيترات و نيتريت ها خودداري كنيد

نیترات و نیتریت ها نگهدارنده های رایج غذایی هستند که با جلوگیری از رشد باکتری ها به مواردی مانند هات داگ ، کالباس و بیکن اضافه می شوند تا آنها را تازه نگه دارند.

نشان داده شده است که غذاهای حاوی آنها باعث سردرد در بعضی از افراد می شود. ممکن است نیتریت ها با ایجاد گسترش رگ های خونی سردرد ایجاد کنند.

به منظور به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نیتریت ها ، مقدار گوشت فرآوری شده را در رژیم غذایی خود محدود کرده و هر زمان ممکن محصولات بدون نیترات را انتخاب کنید.

 

17. نوشیدن مقداری چای زنجبیل

ریشه زنجبیل حاوی بسیاری از ترکیبات مفید از جمله آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهابی است. یک مطالعه در 100 نفر مبتلا به میگرن مزمن نشان داد که 250 میلی گرم پودر زنجبیل به همان اندازه داروی معمولی سردرد سوماتریپتان در کاهش درد میگرن مؤثر است.

علاوه بر این ، زنجبیل به کاهش حالت تهوع و استفراغ ، علائم شایع مرتبط با سردردهای شدید کمک می کند. می توانید پودر زنجبیل را به شکل کپسول مصرف کنید یا یک چای قدرتمند با ریشه زنجبیل تازه تهیه کنید.

 

18. ورزش کنید

یكی از ساده ترین راهها برای كاهش دفعات سردرد و شدت آن ، انجام فعالیت بدنی است. به عنوان مثال ، یک مطالعه در 91 نفر نشان داد 40 دقیقه دوچرخه سواری داخل خانه سه بار در هفته نسبت به تکنیک های آرامش بخش در کاهش دفعات سردرد مؤثر است.

یک مطالعه بزرگ دیگر با بیش از 92000 نفر نشان داد که سطح پایین فعالیت بدنی به وضوح با افزایش خطر ابتلا به سردرد همراه است.

راه های زیادی برای افزایش سطح فعالیت شما وجود دارد ، اما یکی از ساده ترین روش ها این است که به سادگی میزان قدم هایی را که در طول روز بر می دارید افزایش دهید.

درمان خانگی سردرد؛ روش های طبیعی

سخن پایانی

بسیاری از افراد در اثر سردردهای مکرر تحت تأثیر منفی قرار می گیرند ، و یافتن گزینه های درمانی طبیعی و مؤثر را بسیار مهم می کنند. یوگا ، مکمل ها ، روغنهای اساسی و اصلاحات رژیم غذایی همه روشهای طبیعی ، ایمن و مؤثر برای کاهش علائم سردرد است. اگرچه روش های سنتی مانند داروها اغلب ضروری هستند ، اگر به دنبال یک رویکرد جامع تر هستید ، روش های طبیعی و مؤثر بسیاری برای جلوگیری و درمان سردرد وجود دارد.

 

مقالات بیشتر: 

درمان سردرد در بارداری

این مطلب چقدر مفید بود ؟