درمان پسوریازیس با 10 روش خانگی

درمان پسوریازیس با 10 روش خانگی

10 راه برای درمان پسوریازیس در منزل

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که باعث رشد سریع سلولهای پوستی می شود. این سلول ها باعث پوسته پوسته شدن، التهاب و قرمزی سطح پوست می شوند.

در واقع پسوریازیس نتیجه فرایند تولید سریع پوست است. به طور معمول، سلول های پوستی در اعماق پوست رشد می کنند و به آرامی به سطح می رسند. اما چرخه زندگی معمولی یک سلول پوست یک ماه است و سرانجام، از بین می روند.

در مبتلایان به پسوریازیس، این فرایند تولید ممکن است فقط طی چند روز اتفاق بیفتد. به همین دلیل سلولهای پوستی وقت ندارند که از بین بروند. در نهایت، این تولید بیش از حد و سریع، منجر به ایجاد سلولهای پوستی می شود.

علائم معمولا روی مفاصل آرنج و زانو شکل می گیرند. اما ممکن است در هر نقطه دیگر از بدن نیز ایجاد شوند، از جمله:

  • دست ها
  • پا
  • گردن
  • پوست سر
  • صورت

در موارد نادر پسوریازیس می تواند ناخن ها، دهان و ناحیه اطراف دستگاه تناسلی را تحت تأثیر قرار دهند.

با وجود اینکه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما روش‌های درمانی زیادی وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم پسوریازیس کمک کند. در ادامه 10 روش خانگی برای کاهش علائم این بیماری پوستی مزمن را برای شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

 

علائم پسوریازیس

  • فلسی شدن پوست به همراه پینه های زبر قرمز یا صورتی برآمده؛
  • پوست خشک و ترک خورده که ممکن است خونریزی کند؛
  • خارش و سوزش و درد روی پوست؛
  • ضخیم شدن و برآمدگی ناخن ها
  • تاول های پر از چرک روی لکه های قرمز پوست (در موارد نادر).

درمان پسوریازیس با 10 روش خانگی

1. از مکمل های غذایی استفاده کنید

مکمل های غذایی ممکن است به کاهش علائم پسوریازیس در بدن کمک کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، روغن ماهی، ویتامین D، خار شیر، آلوئه ورا، انگور اورگان و روغن گل پامچال عصرانه تأثیر بسزایی در کاهش علائم پسوریازیس دارند.

اما مهم است که قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آنها با شرایط سلامتی شما سازگار است و همچنین با داروها یا بیماری دیگری که به آن مبتلا هستید تداخل نداشته باشند.

 

2. از خشکی پوست جلوگیری کنید

برای مرطوب نگه داشتن هوا در خانه یا محل کار از دستگاه مرطوب کننده استفاده کنید. این دستگاه ها می تواند به جلوگیری از خشکی پوست کمک کند.

علاوه بر این، دستگاه‌های بخور مخصوص پوست‌های حساس به خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری پوست کمک کرده و از بروز پلاک نیز جلوگیری می‌کند.

درمان پسوریازیس با 10 روش خانگی
3. از مصرف عطرها خودداری کنید

بیشتر صابونها و عطرها حاوی رنگها و مواد شیمیایی هستند که ممکن است باعث تحریک پوست شما شوند. گرچه استفاده از این محصولات می‌تواند سبب ‌بوی خوش و رایحه مطلوب بدن شود، اما، می تواند باعث عود التهاب عارضه‌ پسوریازیس نیز ‌شود.

در صورت امکان از مصرف چنین محصولاتی خودداری کنید یا محصولاتی را انتخاب کنید که منحصرا برای پوست‌های حساس تولید شده‌اند.

 

4. تغذیه سالم و مناسب داشته باشید

رژیم غذایی نقش مهمی در مدیریت پسوریازیس دارد. حذف گوشت قرمز، چربی های اشباع شده، قندهای تصفیه شده، کربوهیدرات ها و الکل از رژیم غذایی می تواند سبب کاهش علائم پسوریازیس شود.

به جای اینها، ماهی آبهای سرد، دانه ها، آجیل و اسیدهای چرب امگا 3 را مصرف کنید که به عنوان کاهش دهنده التهاب شناخته شده هستند.

مصرف موضعی روغن زیتون بر روی پوست آسیب دیده نیز می‌تواند مزایای خاص خود را داشته باشد. برای مصرف، قبل از استحمام چند قاشق غذاخوری روغن زیتون را روی فرق سر خود بریزید و به آرامی ماساژ دهید.

 

5. از آب درمانی استفاده کنید

شاید آب گرم سبب تحریک پوست شود، اما استحمام با آب ولرم به همراه نمک اپسوم، روغن معدنی، شیر یا روغن زیتون می‌تواند خارش و پلاک‌های ناشی از عارضه‌ پسوریازیس را تسکین دهد. اما حتما به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از استجمام، خود را مرطوب کنید.

 

6. نور درمانی

نور درمانی، روش درمانی است که پوست فرد زیر نظر پزشک در معرض مقادیر مشخصی از پرتو ماورای بنفش قرار می‌گیرد.

نور ماوراء بنفش می تواند به کند شدن رشد سلولهای پوستی ناشی از پسوریازیس کمک کند. این نوع درمان اغلب به جلسات مداوم و مکرر نیاز دارد.

همچنین لازم به ذکر است که سولاریوم یا تخت‌های برنزه‌کننده، وسایل مفیدی برای نور درمانی نیستند. قرار گرفتن بیش از حد در برابر پرتو ماوراء بنفش می‌تواند سبب وخیم‌تر شدن علائم پسوریازیس شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود، نور درمانی همواره زیر ‌نظر پزشک صورت بگیرد.

 

7. استرس را کاهش دهید

هر بیماری مزمن مانند پسوریازیس می تواند منبع استرس باشد. در واقع استرس به نوبه خود می تواند علائم پسوریازیس را بدتر کند. بنابراین سعی کنید از روش‌های مختلف کاهش استرس از جمله ورزش‌هایی مانند یوگا بهره ببرید.

 

8- از نوشیدن الكل خودداری كنید

الکل برای بسیاری از افرادی که دچار پسوریازیس هستند محرک است. یک مطالعه در سال 2015 نشان دارد که نوشیدن الکل می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به پسوریازیس در بین زنان را افزایش دهد.

 

9. زردچوبه را امتحان کنید

از گیاهان دارویی معمولاً برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شوند. تحقیقات نشان می دهد که زردچوبه می‌تواند التهاب ناشی از پسوریازیس را کاهش دهد.

می‌توانید زردچوبه را به صورت قرص یا مکمل غذایی یا در غذای خود مصرف کنید. با این حال، بهتر است در صورت مصرف مداوم زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، مقدار خوراکی زردچوبه روزانه 1.5 تا 3 گرم است.

 

10. سیگار کشیدن را متوقف کنید

از مصرف دخانیات خودداری کنید. زیرا سیگار کشیدن ممکن است خطر پسوریازیس را افزایش دهد. همچنین در صورتی که قبلا پسوریازیس داشته باشید، استعمال سیگار می‌تواند علائم شما را شدیدتر کند.

 

سخن پایانی

هنوز روش درمانی خاصی برای کاهش علائم پسوریازیس وجود ندارد. در واقع، شاید درمانی که برای یک فرد مفید است، برای فرد دیگری ضرر داشته یا بی ‌اثر باشد. همچنین، برخی از روش‌های درمانی ممکن است برای دیگر بیماری‌ها عوارض جانبی داشته باشد.

با این حال، به یاد داشته باشید، تمامی درمان‌های خانگی که ذکر کردیم برای موارد خفیف پسوریازیس کاربرد دارند، اما در موارد شدیدتر، حتما نیاز به معالجه پزشکی و تجویز دارو است. حتی با وجود خفیف بودن علائم عارضه‌ پسوریازیس، قبل از اقدام به انجام هرگونه درمان خانگی با پزشک خود صحبت کنید.

4/5 - (3 امتیاز)