درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

کبد چرب یکی از مشکلات رایج در سرتاسر دنیاست. بی تحرکی، فست فود، استرس و عوامل بی شمار دیگر باعث افزایش وزن و انباشته شدن چربی در نقاط مختلف بدن می شود. کبد یکی از خطرناک ترین مکان های انباشت چربی در بدن است. کبد مثل یک فیلتر تسویه در بدن عمل کرده و هنگامی که دچار چربی شود، نمی تواند عملکرد صحیحی داشته باشد.

کبد چرب، بیماری پیش رونده‌ای است که در صورت عدم تشخیص به موقع و کنترل آن، می‌تواند به نارسایی کبد منجر شود. این بیماری در نتیجه تغذیه نامناسب، کم تحرکی و اضافه وزن بوجود می آید. اگر درمان کبد چرب به موقع انجام نشود بیمار مبتلا به سیروز یا سفتی کبد شده که در این مراحل ممکن است حتی فرد جان خود را از دست بدهد.

شما در این مقاله با انواع کبد چرب، علت بروز کبد چرب، علائم کبد چرب، تشخیص کبد چرب و درمان خانگی آن آشنا خواهید شد. در ادامه با سایت ژاویز همراه باشید.

انواع کبد چرب

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب

بیماری کبد چرب به دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی تقسیم می‌شود. دلیل اصلی بروز کبد چرب الکلی، مصرف بیش از اندازه الکل است. در حالیکه عواملی غیر از سوءمصرف الکل در ابتلا به کبد چرب غیر الکلی دخالت دارند.

به جز مصرف بیش از حد الکل، عواملی مثل کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع 2، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء تغذیه می‌توانند در بروز کبد چرب مؤثر باشند.

 

علائم کبد چرب

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

علائم کبد چرب حاد

معمولا بیماری کبد چرب در ابتدا علائم خاصی ندارد. هرچند ممکن است علائمی مثل دردهای شکمی، احساس خستگی، کاهش اشتها و … در برخی افراد ظاهر شود. از این رو تشخیص درست و به موقعِ بیماری کبد چرب، پیش از شروع روند درمان کبد چرب ضروری است.

بیماری‌های کبدی مثل هپاتیت و کبد چرب در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای برای تشخیص ندارند. بنابراین، بیماران از شرایط خود بی‌اطلاع هستند تا وقتی كه پس از گذشت زمان و وخیم شدن وضعیت کبد تاثیرات منفی بر عملكرد آن مشخص می‌شود. وقتی کبد چرب منجر به هپاتیت می‌شود، کبد متورم شده و بیمار در ناحیه فوقانی و راست شكم احساس فشار و سنگینی می‌كند؛ بخصوص این علائم در مواردی که کبد چرب سریع ایجاد شده بیشتر بروز می‌كند.

کبد چرب ارتباط مستقیمی با فعالیت بدن، وضعیت متابولیسم و افزایش چربی خون دارد. تمامی این موارد زنگ خطرهایی هستند كه فرد را از وضعیت کبد چرب‌شان باخبر می‌كند. از دیگر علائم کبد چرب به موارد زیر باید اشاره کرد: احساس خستگي، بي اشتهایی، ضعف عمومی، حالت تهوع، ضعف قدرت تفکر، درد بالای سمت راست شکم، بزرگی کبد، لکه های قهوه ای روی پوست گردن و زیر بغل.

علاوه بر این در اثر تشخیص دیر با گذشت زمان کبد توان کاري خود را از دست داده و موجب بروز نارسایی کبدی می شود.

تاکنون راه‌های درمان چربی کبد به صورت قطعی شناسایی نشده است و کبد چرب درمان قطعی ندارد. ولی عوارض منفی این بیماری می‌تواند با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و درمان‌های خانگی تا حد زیادی کاهش یابد.

 

دلیل بروز کبد چرب

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

کبد چرب گرید 2 چیست

رایج‌ترین دلیل این بیماری مصرف زیاد الکل است، اما این بیماری بین افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند نیز به همان شدت رایج است. اضافه وزن و چاقی مفرط، مصرف زیاد قند و شکر، سطح بالای تریگلیسیرید، دیابت، فعالیت فیزیکی کم و ژنتیک از دیگر عوامل مؤثر در بروز این بیماری است. پس یکی از راه های موثر در درمان کبد چرب ترک مصرف الکل و اصلاح رژیم غذایی است.

 

تشخیص قطعی کبد چرب

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

کبد چرب گرید

پزشک می‌تواند از آزمایش‌های مختلف برای تأیید وجود یا رد بیماری کبد چرب استفاده کند. این تست‌ها نمی‌توانند نشان دهند که چربی کبد شما به چه دلیل است، مثلاً ناشی از مصرف الکل است یا نه. ولی پزشک از شما در مورد مصرف الکل سوال خواهد کرد. این اطلاعات می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد شما ALD یا NAFLD دارید. همچنین بعضی آزمایش‌هایی که ممکن است پزشک برای تشخیص و درمان کبد چرب تجویز کند عبارتند از:

آزمایش جسمی: پزشک وزن شما را اندازه گیری می کند و بدنتان را برای احتمال وجود نشانه‌هایی از مشکلات کبدی مانند بزرگ شدن کبد یا یرقان، معاینه می‌کند.

آزمایش خون: آزمایش خون می‌تواند سطح بالای آنزیم‌های کبدی مانند آلانین آمینوترنسفرآز (ALT) و آسپارتات آمینوترنسفرآز (AST) را نشان دهد. اگر این گونه باشد، یعنی مشکلی دارید.

تصویربرداری: ممکن است برای شما سونوگرافی یا سی‌تی اسکن یا ام آر ای نوشته شود. این آزمایش‌ها می‌تواند مشخص کند که آیا کبد شما چرب هست یا نه. اما نمی‌تواند بگوید کبد چرب ساده دارید یا NASH.

بیوپسی کبد: پزشک یک نمونه از بافت کبد را برمی‌دارد و به آزمایشگاه می فرستد تا التهاب یا آسیب‌های احتمالی کبد را مشخص کنند. این نمونه‌برداری در بیمارستان یا مراکز جراحی سرپایی انجام می‌شود. قبل از اجرای این روش برای شما دارو تجویز می‌شود تا ریلکس باشید و درد احتمالی کنترل شود.

 

درمان خانگی کبد چرب

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

کبد چرب چی بخوریم

متاسفانه تاکنون درمان قطعی‌ برای کبد چرب شناسایی نشده است، ولی عوارض منفی این بیماری می‌تواند با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و درمان‌های خانگی تا حد زیادی کاهش یابد. شما در ادامه می توانید با برخی از این روش ها آشنا شوید.

 

سرکه‌ سیب

سرکه سیب اولین پیشنهاد ما برای درمان خانگی کبد چرب است که علت آن خواص سرکه سیب برای کبد چرب است. این ماده غذایی به کاهش تجمع چربی کبد کمک می‌کند و در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر اینها سرکه سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز کمک می‌کند.

 

لیموترش

لیموترش، ویتامین C بالایی دارد. این ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی خود به کبد کمک می‌کند تا با تولید آنزیمی به نام گلوتاتیون، اثرات سموم را بر روی کبد خنثی کند. بنابراین لیموترش با خاصیت سم زدایی‌اش بعنوان یک درمان خانگی کبد چرب شناخته می‌شود و به بهبود کبد چرب کمک می‌کند. همچنین ترکیب دیگری که در لیموترش وجود دارد، نارنجین نام دارد و در کاهش التهابات کبدی مؤثر است.

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

کبد چرب درمان

بلغور جوی دو سر

غلات کامل نظیر بلغور جوی دو سر به بدن شما انرژی می دهد. این کربوهیدرات ها مملو از فیبر هستند که نقش موثری در کاهش وزن و در نتیجه درمان کبد چرب شما دارد.

 

گردو

گردو سرشار از اسید چرب های امگا 3 است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند و گردو می خورند آزمون عملکرد کبدی آنها بهبود یافته است.

 

چای سبز

بر اساس نتایج پژوهشی که در سال 2013 در مجله بین‌المللی پزشکی مولکولی به چاپ رسید، چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و سبب کاهش چربی موجود در کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می‌شود. علاوه بر این‌ها چای سبز جزء بهترین خوراکی‌های چربی سوز است و به کاهش وزن کمک کند.

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

کبد چرب الکلی

گیاه قاصدک

گیاه قاصدک گزینه‌ی مناسبی برای درمان کبد چرب است. این گیاه به تجزیه چربی جمع شده در کبد کمک می‌کند و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و داروی گیاهی برای کبد چرب است. بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در سال 2013 به چاپ رسیده است، عصاره برگ قاصدک می‌تواند در پیشگیری و درمان چاقی مرتبط با کبد چرب غیر الکلی مؤثر باشد. اگر در دوران بارداری به سر می‌برید یا به بیماری دیابت مبتلا هستید، از مصرف این گیاه خودداری کنید.

 

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی های خوب است. محققین ثابت کرده اند که آووکادو حاوی ترکیبات شیمیایی است که آسیب کبدی را در شما کاهش می دهد. آووکادو همچنین سرشار از فیبر است که برای کنترل وزن مفید است.

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

کبد چرب چیست

شیر و لبنیات کم چرب

لبنیات سرشار از پروتئین است که از آسیب های کبدی جلوگیری می کند

 

مغز آفتابگردان

این دانه های خوش طمع سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان است که از کبد در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند.

 

روغن زیتون

این روغن سرشار از اسید های چرب امگا 3 است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن ها نظیر مارگارین و کره سالم تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن مفید است.

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

علائم کبد چرب در جهره

سیر 

این گیاه نه تنها به غذا طعم می دهد، همچنین مطالعات آزمایشگاهی اثبات می کند که مکمل پودر سیر می تواند برای کاهش وزن مفید و برای درمان مبتلایان به کبد چرب و افراد دارای علائم کبد چرب مفید باشد.

 

زردچوبه

زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد. در نتیجه از انباشته شدن چربی جلوگیری می‌کند و برای درمان کبد چرب مناسب است. همچنین زردچوبه توانایی بدن را برای هضم چربی‌ها بهبود می‌بخشد به‌طوری‌که از تجمع آن‌ها در کبد جلوگیری می‌کند.

 

شیرین بیان

می‌توانید از شیرین بیان برای درمان بیماری‌های کبد، خصوصا کبد چرب غیر الکلی استفاده کنید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، عصاره‌ ریشه شیرین بیان در کاهش فعالیت آنزیم‌های ترانس آمیناز (شامل آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیر الکلی مؤثر است. همچنین شیرین بیان از آثار منفی فلزات سنگین و سموم بر کبد جلوگیری می‌کند.

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

علائم کبد چرب در زنان

ماهی
ماهی های چرب نظیر سالمون، ساردین، تون و غزل آلا مملو از امگا 3 هستند. اسید های چرب امگا 3 برای متعادل کردن سطح چربی کبد و کاهش التهاب بسیار مفید است.

 

پاپایا

پاپایا در درمان کبد چرب و سایر بیماریهای کبد موثر است. براساس آیورودا (علمی باستانی در هندوستان که در آن از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود) میوه و دانه‌ پاپایا یکی از راه‌های درمان کبد چرب است. همچنین پاپایا در چربی سوزی نیز مؤثر است. چربی موجود در غذا نقش مهمی در بروز بیماری کبد چرب دارد.

 

سبزیجات خام

براساس مطالعه‌ای که در «European Journal of Medicinal Chemistry» به چاپ رسید، ترکیبات طبیعی موجود در سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان برای درمان کبد چرب مفیدند و داروی گیاهی برای کبد چرب هستند. بنابراین افزودن این مواد به رژیم غذایی بسیار ضروری است.

یک راه مناسب برای بهره‌مندی از خواص سبزیجات، گرفتن آب آنهاست. با این کار می‌توانید تا حد زیادی آسیب‌های واردشده به کبد را جبران کنید. مصرف آب سبزیجات، هضم و جذب آنها را آسان‌تر می‌کند. سبزیجاتی مثل کلم پیچ، کلم، کاهو، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، چغندر و کرفس در سم‌زدایی کبد مؤثرند.

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

درمان خانگی کبد چرب

ریشه‌ی زنجبیل

خوراکی‌هایی که فیبر بالایی دارند، به سلامتی دستگاه گوارش، جلوگیری از بیماری‌های گوارشی و تسریع سم‌زدایی از بدن کمک می‌کنند. بعنوان مثال ریشه‌ی زنجبیل برای دستگاه گوارش مفید است. با جوشاندن برش‌های زنجبیل در چای سبز یا آب، می‌توانید چای زنجبیل درست کنید. همچنین می‌توانید زنجبیل را به غذاهایی مثل سوپ بیفزایید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

 

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین بخاطر داشتن پتاسیم بالا، برای تصفیه‌ی کبد مفید است. یک سیب‌زمینی شیرین نزدیک به 700 میلی‌گرم پتاسیم و مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین D و ویتامین B6 دارد. علاوه بر آن منیزیم و آهن نیز در سیب‌زمینی شیرین به وفور یافت می‌شود. سیب‌زمینی شیرین طعم دلپذیری دارد و قند موجود در آن به آهستگی وارد جریان خون می‌شود. بنابراین سبب جهش ناگهانی قند خون نمی‌شود. غذاهای خوشمزه‌ی زیادی را می‌توان به کمک سیب‌زمینی شیرین درست کرد.

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

علائم کبد چرب در صورت

موز برای کبد چرب

وجود 470 میلی‌گرم پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه‌ای مفید برای تصفیه کبد تبدیل کرده است. مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می‌کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می‌زداید و موجب می‌شود موز برای کبد چرب مفید باشد.

 

مصرف قهوه

مصرف قهوه به کاهش سطح آنزیم‌های غیر طبیعی کبد کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود از نوشیدنی قهوه استفاده می‌کنند، آسیب کمتری نسبت به افراد دارای همین بیماری، ولی بدون مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، به کبد خود وارد می‌کنند. به نظر می‌رسد مصرف کافئین باعث کاهش حجم آنزیم‌های کبدی غیر معمول در افراد در معرض خطر می‌شود و به درمان کبد چرب کمک می کند.

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

عوارض کبد چرب روی پوست

خار مریم

خار مریم با خاصیت سم‌زدایی بالای خود به بازسازی سلول‌ها و حفظ سلامت کبد کمک می‌کند به همین علت به عنوان درمان چربی کبد شناخته می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله علوم و بیماری‌های گوارشی به چاپ رسید، خار مریم می‌تواند میزان مرگ و میر افرادی را که از نارسایی کبد رنج می‌برند، کاهش بدهد.

خار مریم می‌تواند تأثیرات منفی مصرف الکل، آفات موجود در غذاها، فلزات سنگین در آبِ آشامیدنی، آلودگی هوا و حتی سموم را خنثی کند. بر اساس نتایج مطالعاتی که در سال 2010 به چاپ رسید، خار مریم می‌تواند در درمان کبد چرب الکلی، هپاتیت ویروسی حاد و مزمن و بیماری‌های مزمن کبدی ناشی از سموم مؤثر باشد.

 

عوارض کبد چرب

درمان کبد چرب، علائم کبد چرب

باید بدانید که کبد فرد مبتلا در برابر رسوب چربی از خود واکنش نشان می‌دهد و در طولانی مدت باعث آسیب کبد می‌شود. ابتلا به هپاتیت از عوارض ناشی از پیشرفت کبد چرب است که در نهایت به سیروز کبدی تبدیل می‌شود. هپاتیت ناشی از چربی باعث تخریب سلول‌های کبد می شود و عوارض جدی را برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

 

مطالب بیشتر:

انواع روماتیسم، تشخیص و علائم روماتیسم

درمان سریع سرماخوردگی و گلودرد

5/5 - (1 امتیاز)