درمان یبوست بعد از بارداری و زایمان

درمان یبوست بعد از بارداری و زایمان

یبوست بعد از بارداری و زایمان

یبوست بعد از بارداری و زایمان یک عارضه شایع در بین زنان است که بسیاری از مادران بعد از زایمان، دچار این عارضه می‌شوند. در واقع یبوست (مشکل در اجابت مزاج) یکی از مشکلات بعد از زایمان است به خصوص برای مادرانی که پیش از زایمان نیز به آن دچار بوده‌اند.

در واقع یبوست بعد از زایمان و بواسیر اغلب با هم بروز می‌نماید، بنابراین برخی از خانم‌ها ممکن است نگران تحریک بواسیر خود بر اثر حرکت روده باشند.

یبوست بعد از بارداری ممکن است بر اثر ترشح هورمون های بارداری، برش دادن دستگاه تناسلی برای انجام جراحی و مصرف مکمل های آهن رخ دهد.

همچنین، در طول انجام زایمان طبیعی ممکن است عضلات کف لگن یا اسفنکتر مقعد مادر آسیب دیده و او را دچار مشکل یبوست بعد از زایمان بکند.

یبوست تا چند روز بعد از زایمان طبیعی است و جای هیچگونه نگرانی ندارد. در این مقاله می توانید با روشهای درمان، دلایل و علائم یبوست بعد از بارداری و زایمان بیشتر آشنا شوید.

 

دلایل یبوست بعد از زایمان

درمان یبوست بعد از بارداری و زایمان

دلیل بروز یبوست بعد از زایمان

یبوست به طور معمول در دوران بارداری آغاز می شود و بعد از تولد نیز ادامه می‌یابد. در مرحله شیردهی هم وجود دارد و حتی تا وقتی کودک شما نوپا است می تواند ادامه ‌یابد.

یبوست معمولاً از ترکیبی از عوامل مختلف ناشی می‌شود که ممکن است شامل دستگاه گوارش آسیب دیده در بدو تولد، تغییرات هورمونی، داروهای بعد از زایمان، کم آبی و یا ترس ناخودآگاه از پارگی بخیه‌های واژن شما باشد. در ادامه می توانید برخی دلایل دیگر را نیز مشاهده کنید.

1. یبوست می تواند به علت ابتلای مادر به اسهال شدید در دوران بارداری و یا در اوایل روند زایمان طبیعی باشد.

2. همچنین، به علت کاهش طبیعی حرکات روده در طول انجام عمل زایمان، امکان یبوست در مادران باردار بالا می رود. چون اعصاب این منطقه (به دلیل قرار گرفتن در اطراف واژن و مقعد) می تواند به علت کشش ایجاد شده در هنگام زایمان طبیعی و یا عمل سزارین، به بی حسی کاملی مبتلا شود.

3. ویتامین های مصرفی در دوران بارداری و شیردهی نیز می تواند منجر به یبوست بعد از زایمان شود. به یاد داشته باشید که حتی مصرف قرص آهن هم در طول دوران بارداری می تواند در مادران باردار، ایجاد یبوست کند.

4. از آنجایی که دستگاه گوارش مادر باردار در حین انجام عمل زایمان طبیعی بسیار آهسته کار می کند، این نکته نیز می تواند به بروز یبوست کمک کند.

حتما بخوانید: درمان یبوست نوزاد و علائم آن

5. وجود استرس و اضطراب دلیل دیگری است که می تواند راه های خروجی مدفوع را سفت کند و ترس مادر هم از بروز درد هنگام اجابت مزاج ممکن است سبب شود تا یبوست در وی شدیدتر شود.

6. برخی از زنان از یبوست مزمن بعد از زایمان شکایت دارند، که بروز این حالت می تواند به علت ترشح سطح بالایي از هورمون پروژسترون در بدن آن ها در طول دوران بارداری باشد.

7. بخیه های زده شده و کبودی به وجود آمده در طول روند زایمان طبیعی، استفاده از توالت را برای مادران بعد از زایمان بسیار ناراحت کننده خواهد کرد.

احساس ترس مادر از این که نشستن در دستشویی، ممکن است سبب پاره شدن بخیه های وی شود، یبوست بعد از زایمان را چند برابر می کند.

8. گاهی اوقات پزشکان، از ابزاری مثل فورسبعد برای کمک به تولد نوزاد استفاده می کنند که باز کردن دهانه رحم در این حالت باعث کند شدن حرکات روده در طول فشار دادن نوزاد به فضای خارج از بدن مادر، می تواند دلیل  دیگری برای بروز یبوست در مادران شود.

9. به یاد داشته باشید که مصرف مسکن هایی مثل پتیدین و یا diamorphine، برای تسکین درد در حین روند زایمان طبیعی، می تواند باعث کاهش سرعت حرکات روده در مادران بعد از زایمان شود.

حتما بخوانید: نکات مهم قبل از بارداری

مشکل یبوست بعد از زایمان چه مدت طول می کشد؟

درمان یبوست بعد از بارداری و زایمان

درمان یبوست بعد از بارداری

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد که در بیشتر موارد، اگر اقدامات لازم برای درمان مشکل یبوست زنان به طور منظم انجام گیرد، این مشکل در چند روز بعد از انجام عمل زایمان به پایان خواهد رسید.

به همین علت، پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که دلیل بروز مشکل یبوست در زنان و زمان درمان هر فرد، بستگی به نحوه درمان او دارد.

مهم ترین نکته در چنین مواردی این است که فرد بیمار، بدن خود را فعال نگه داشته و مراحل درمان را به طور صحیح انجام دهد تا بتواند هر چه سریعتر این مشکل را درمان کند.

حتما بخوانید: برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

درمان یبوست بعد از بارداری و زایمان

درمان یبوست بعد از بارداری و زایمان

درمان یبوست بعد از زایمان طبیعی

نوشیدن فراوان مایعات

نوشیدن مقدار زیادی مایعات مخصوصا آب، در حدود 8 تا 10 لیوان در روز کمک بزرگی برای از بین بردن یبوست خواهد بود. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقادیر زیادی آب میوه یا آب آلو می تواند برای حل این مشکل مفید باشد. همچنین، نوشیدن یک فنجان آب گرم بعد از بیدار شدن از خواب در صبح اول وقت، هم کمک زیادی در این باره به شما می کند.

مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر

مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر مثل غلات سبوس دار، برنج قهوه ای، نان قهوه ای، سبوس، جو دو سر، دانه کتان، لوبیا، میوه و سبزیجات تازه، می توانند کمک فراوانی به کاهش یبوست بعد از زایمان کنند.

خودداری از مصرف مواد غذایی تصفیه شده

از مصرف مواد غذایی تصفیه شده مانند نان سفید و مواد غذایی سفید رنگ، باید جدا خودداری شود، چون مصرف اين مواد غذايي می تواند وضعیت را تشدید کند.

نیاز به دفع را نادیده نگیرید

هیچ‌ زمانی نیاز به اجابت مزاج را پشت گوش نیندازید، حتی اگر چند بار اول برایتان سخت باشد. هرچه بیشتر معطل کنید، مدفوعتان سفت‌تر می‌شود و این اتفاق دردتان را شدیدتر می‌کند.

پیاده روی

شاید در ابتدا راه رفتن برایتان سخت باشد، به خصوص اگر سزارین کرده باشید یا اپیزیوتومی داشته‌اید، ئلی حتی کمی قدم زدن هم در اطراف خانه به دفع راحت تر مدفوع شما کمک خواهد کرد.

مصرف میوه های خشک

زنان بعد از انجام زایمان می توانند انجیر، کشمش، زردآلو و آلوی خشک را در کنار آجیل مصرفی خود قرار داده و علاوه بر تقویت بدن و تامین سلامت آن، امگا 3 مورد نیاز بدن خود را برای مبارزه با مشکل یبوست در دوران نقاهت به دست بیاورند.

مصرف ملین

در مورد مصرف داروی ملین از پزشک خود بپرسید. اگر در ناحیه پرینه، پارگی دارید که تا مقعد کشیده شده، لازم است داروی ملین مصرف کنید.

اگر بواسیر یا یبوست دارید یا مکمل‌های قوی آهن برای کم خونی یا داروی مسکنی مصرف می‌کنید که روی حرکات روده تأثیر می‌گذارد، باز هم داروی ملین برایتان مفید خواهد بود.

مصرف پسیلیوم

نرم نگه داشتن مدفوع، اولین اجابت مزاج را آسانتر می‌کند. برای اطمینان از قوام نرم مدفوع، خوردن 1 تا 2 قاشق از فرآورده‌های پسیلیوم از روز بعد از زایمان مناسب است. حتما با هر بار مصرف این مکمل‌ها دست کم 25 تا 20 سی‌سی آب یا مایعات بنوشید.

ماساژ شکم به پایین و بالا

اگر می‌دانید فشار را از کجا اعمال کنید، ماساژ شکمی می‌تواند روشی ساده و مؤثر برای تحریک حرکت روده باشد. یک فیزیوتراپ می‌تواند این ماساژ را به شما آموزش دهد یا می‌توانید از ویدیوهای ماساژ در فضای مجازی استفاده کنید.

انگشتان دست تان باید مسیر روده بزرگ را دنبال کنند. بر روی استخوان لگن در سمت راست و پایین فشار دهید، از شکم بالا بروید تا درست زیر قفسه دنده قرار بگیرید، دوباره به سمت استخوان لگن سمت چپ پایین بروید، سبعد به وسط شکم برگردید و سرانجام مستقیماً به پایین بروید. برای نتیجه بهتر، ماساژ را مستقیماً قبل یا بعد از غذا انجام دهید.

تغذیه نوزاد با شیر مادر

جالب است بدانید که تغذیه نوزاد تازه متولد شده با شیر مادر می تواند به از بین رفتن مشکل یبوست در بدن مادرش کمک زیادی بکند. زیرا وقتی کودک سینه مادر خود را می مکد، رحم مادر را تحریک کرده و به حرکت های ساده روده او کمک فراوانی می کند.

 

 

3.7/5 - (3 امتیاز)