دکوراسیون آشپزخانه های کوچک

دکوراسیون آشپزخانه های کوچکدکوراسیون آشپزخانه های کوچک

تفاوتی ندارد که در ساختمانی بلندمرتبـه در مرکز شهر زندگی کنید یا در خانه‌ای کوچک و نقلی در حومه‌ی شهر؛ طراحی و چیدمان آشپزخانه، در بـهبود کیفیت زندگی نقشی حیاتی دارد. آشپزخانه قلب ومرکز خانه محسوب می شود. در هر منزلی آشپزخانه‌ها مرکز زندگی روزانه خانواده‌ها هسـتند. بـه احتمال زیاد شما هم مثل تعداد زیادی از افراد نیاز دارید کـه روز خود را با صرف یک لیوان چای با قهوه درآشپزخانه‌‌تان و شاید پشت میز صبحانه خوری آشپزخانه آغاز کنید.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچکشما در آشپزخانه بـه آماده کردن و حتی میل کردن غذای خود و خانواده‌تان مشغول می‌شوید و گاهی هم آشپزخانه محل گفتگو‌ها و گردهمایی‌‌‌‌‌های خانوادگی می‌شود.. طراحی آشپزخانه از هر دو دیدگاه زیبایی‌شناسی و کارکردی از اهمیت ویژه‌ای بـرخوردار اسـت. در این مقاله با توصیه‌هایی بـرای طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک آشنا می‌شوید. با بـهره‌گیری از این توصیه‌ها و بـر پایه‌ی امکانات موجود، می‌توانید آشپزخانه‌ای زیبا و چشم‌نواز طراحی کنید و بـه خانه‌ی خود گرما و روشنی ببخشید.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک

فضای بهینه در آشپزخانه های کوچک

اسـتفاده درسـت از فضاها ی آشپزخانه :

طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک گاهی حتی از آشپزخانه‌های بزرگ بـه‌مراتب دشوارتر اسـت؛ بـه‌ویژه هنگامی کـه می‌خواهید در فضاهایی تنگ و کم‌جا، کابینت‌هایی با کارکردهای گوناگون طراحی کنید یا بـه آشپزخانه‌‌ای معمولی و بی‌رنگ و روح، جلوه‌ای خاص و چشمگیر بدهید. بـه طور قطع، توجه بـه هر دو عامل زیبایی و کارکرد بـه طور هم‌زمان، چالش مهمی اسـت کـه باید با هوشمندی بـر آن غلبـه کنید.

اول از همه باید با این قضیه کنار بیایید کـه شما نمی‌توانید در فضایی کوچک، بـرای همه‌ی فرایندهای کاریِ روزمره کـه بـه خانه‌داری وابسـته اسـت، امکانات لازم فراهم کنید. در آشپزخانه‌های بزرگ و جادار، خانم‌های خانه‌دار بـه‌جز پخت‌و‌پز و آماده‌سازی غذا، فعالیت‌های دیگری نیز در آشپزخانه انجام می‌دهند؛ مانند شسـت‌و‌شو، ذخیره‌سازی مواد غذایی و حتی دیکته‌گفتن بـه فرزند خردسال هنگام خُردکردنِ مواد غذایی.

بنابـراین، در چنین موقعیتی، باید از آشپزخانه فقط بـه منظور رفع نیازهای آشپزی کمک بگیرید و پیش از همه بـر کارکرد تمرکز کنید. در چنین آشپزخانه‌ای، وسایل و فضاهای کاری مناسب و بـهینه، بیشترین اهمیت را دارند. شما می‌توانید با جانمایی لوازم بـرقی کوچک و نوآورانه، کمی در فضای موجود صرفه‌جویی کنید؛ بـرای نمونه، می‌توانید از یخچال و فریزرهای کوچک، مایکرویو و اجاق گاز کوچکِ توکار (مثلا با دوشعله) و سینک‌های ظرفشویی تکی اسـتفاده کنید.

طراحی جزیره یا پیشخوانی کوچک بـرای فضاهای محدود بسیار مناسب اسـت. در واقع، ساختارهای تفکیک‌شده، با کارکردهای چندمنظوره‌ی خود بـه ساماندهی فضا کمک کرده و بـه آن جلوه‌ای بزرگ‌تر می‌بخشند. اما روشن اسـت کـه سینک ظرفشویی دوقلو و اجاق گاز خیلی بزرگ در چنین فضایی واقعا جایی ندارند. فراموش نکنید کـه هرگز نباید بـه خاطر قابلیتی کـه شاید سالی یکی‌دوبار بـه کارتان بیاید، زندگی هرروزه‌ی خود را تحت تأثیر قرار دهید

روشنایی آشپزخانه :

همان طور کـه در مطالب قبلی و در نکاتی بـرای بزرگتر نشان دادن خانه نیز اشاره کردیم، مطمئنا یک آشپزخانه تاریک و یا کم نور کوچک‌تر از آنچه کـه واقعا هسـت بـه نظر می‌رسد. سعی کنید تا حد امکان از کابینت‌های شیشه‌ای اسـتفاده کنید. این کار باعث میشود کـه نور در فضا منعکس شود و فضا بزرگ و جادار جلوه کند. قرار دادن آینه در آشپزخانه هم گزینه خوبی اسـت و بـه منعکس شدن نور کمک می‌کند. از نصب پرده‌های تیره رنگ، کلفت و زخیم بـه پنجره‌ها خودداری کنید و اجازه دهید کـه نور خورشید بـه داخل آشپزخانه شما بتابد.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک

دیوارها و وسایل آشپزخانه های کوچک

وسایل، دیوارها ی آشپزخانه :

حتما می‌‌دانید کـه رنگ های روشن بـه‌خصوص رنگ سفید فضای اتاق‌ها را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. شما می‌توانید از هر رنگی بـرای تزیین آشپزخانه خود اسـتفاده کنید اما گر آشپزخانه کوچکی دارید اجازه دهید کـه رنگ سفید عمده ی فضا را پر کند. ترجیحا کابینت‌های سفید را انتخاب کنید و یا دیوار‌‌ها را بـه رنگ سفید درآوید. رنگ سفید نه تنها آشپزخانه را بزرگتر بلکـه تمیزتر و کلاسیک‌‌ترهم نشان می‌دهد. اما در نظر داشته باشید کـه یک آشپزخانه تماما سفید زیاد جالب بـه نظر نمی رسد و بـهتر اسـت کـه ترکیبی از رنگ های روشن را داشته باشید. نکته قابل توجه اینجاسـت کـه با کابینت ها و یا دیوارهای سفید در انتخاب رنگ وسایل دیگر و کف پوش آشپزخانه محدودیتی بـرایتان وجود ندارد و بـه قول معروف دسـتتان باز خواهد بود.

قفسه‌های باز در آشپزخانه های کوچک:

در آشپزخانه‌های کوچک و کم‌جای امروزی، کابینت‌های دیواری (بالاسری) آشپز را دچار نوعی احساس تنگی‌نفس می‌کنند؛ چرا کـه بسیاری از افراد بـه محتویات آنها دسـترسی ندارند و در آشپزخانه هم فضای کافی بـرای نگهداری چهارپایه یا نردبان وجود ندارد و چون این کابینت‌ها بسـته (درب‌دار) هسـتند، احساس خفگی و محصوربودن را بـرای کاربـر دوچندان می‌کنند. بنابـراین، راهکار مطلوب این اسـت کـه در چنین فضاهایی، بـه‌جای کابینت‌های دیواریِ بسـته و مکعبی‌شکل، از قفسه‌های باز بـرای نگهداری ظروف بـهره بگیرید.

می‌توانید از آنها بـرای نگهداری تابـه‌ها و قابلمه‌های بـراق، سرویس قاشق، چنگال و ظروف ادویه‌جات و حتی گلدان و آثار هنری اسـتفاده کنید. با نصب این قفسه‌ها، علاوه بـر بازترکردن فضا، می‌توانید ظروف زیبا و حتی آثار تزیینی و هنری خود را نیز بـه نمایش بگذارید و بـر جلوه‌ی بصری آشپزخانه‌ی کوچک خود بیفزایید. این ظروف و آثار تزیینی با رنگ‌های شاد و نیروبخش، بـه آشپزخانه‌ی شما احساس گرما و زندگی می‌بخشند.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک

کابینت آشپزخانه کوچک هایگلاسدر آشپزخانه های کوچک

کابینت آشپزخانه کوچک هایگلاس :

یکی دیگر از روش‌های زیرکانه بـرای دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک اسـتفاده از کابینت‌های بلند و البته بـراقِ هایگلاس اسـت. بـرای آشپزخانه حداقل دو کابینت سرتاسری و بلند بـه ارتفاع سقف آشپزخانه در نظر بگیرید. بـه این ترتیب هم جای بیشتری بـرای وسایل باز می‌شود و هم رنگ بـراق کابینت‌ها با ایجاد خطای دید، آشپزخانه را بزرگ‌تر و دلبازتر از آن‌چه هسـت نشان می‌دهد. از سوی دیگر اگر درهای بالایی کابینت‌ها شیشه‌ای و البته داخل کابینت‌ها مرتب و خلوت باشد فضا بزرگ‌تر بـه نظر می‌رسد. سعی کنید تفاوت زیادی میان رنگ دیوار و کابینت‌ نباشد.

ترکیب مصالح:

شما شاید از فضاهایی گسـترده و دلباز در آشپزخانه‌ی کوچک‌تان بی‌بـهره باشید؛ اما همچنان بـرای طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک خود و دلپذیرترکردن محیط زندگی‌تان از گزینه‌های بسیاری بـرخوردار هسـتید. در واقع، این گزینه‌ها در آشپزخانه‌ای کوچک، کیفیتی چشمگیرتر دارند تا آشپزخانه‌ای بسیار بزرگ و جادار؛ بـه همان ترتیب، باید بدانید کـه در آشپزخانه‌ی کوچک، هرگونه نقص و کمبودی بیشتر بـه چشم می‌آید؛ درحالی‌کـه در آشپزخانه‌ی بزرگ، شما بـه‌راحتی می‌توانید نقص‌ها را بپوشانید.

اما هماهنگی میان مواد و مصالح در آشپزخانه‌ی کوچک بـه‌مراتب دشوارتر اسـت. ترکیب چوب و فلز و دیگر مواد بـرای پوشش سطوح باید با دقت و هوشمندی بسیار صورت بگیرد. در واقع، آشپزخانه‌ی کوچک، از آنجایی کـه فاقد جزئیات و ویژگی‌های معمارانه‌ی چشمگیر اسـت، باید دسـتِ‌کم از دیدگاه طراحی داخلی دارای ویژگی‌هایی خاص و چشمگیر باشد. بنابـراین، باید در ترکیب مواد و مصالح در سطوح کاری (تاپس)، سازه و درب کابینت‌ها، کف‌پوش، نورپردازی و رنگ، نهایت دقت و سلیقه را بـه عمل آورید.

ببینید مثلا کجا می‌توانید یک منحنی خوشایند بـه ساختار کابینت اضافه کنید تا از آن کیفیت خشک و یکنواخت دربیاید. آیا صفحه‌کارِ سنگ گرانیتی (کـه در فضاهای کوچک مقرون‌بـه‌صرفه‌تر اسـت) با رنگ کابینت‌ها هماهنگ اسـت؟ توصیه‌ی مهم این اسـت کـه با بـهره‌گیری از رنگ و سبک یکسان بـرای همه‌ی کابینت‌ها می‌توانید از دیدگاه بصری، فضایی منسجم‌تر و یکپارچه‌تر خلق کنید و از پراکندگی چشم در محیط جلوگیری بـه عمل آورید. بنابـراین در تنوع مواد و مصالح در آشپزخانه‌های کوچک بـه‌هیچ‌وجه زیاده‌روی نکنید.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک

آشپزخانه بدون اپن کوچک

آشپزخانه کوچک بدون اپن :

در آشپزخانه‌های بدون اپن بـرای جا دادن وسایلی مثل قوطی چای، ظرف قهوه، ادویه و لوازم دکوری مناسب آشپزخانه می‌‎توانید از شلف چوبی یا شلف‌هایی بـه رنگ کابینت‌ آشپزخانه بدون اپن اسـتفاده کنید. بـه این ترتیب هم وسایل مورد نیاز خود را در آن‌ها جا می‌دهید، هم جلوه‌ای شیک و کلاسیک بـه آشپزخانه می‌بخشید. علاوه بـر این، جلوی بی‌نظمی آشپزخانه را می‌گیرید.

آشپزخانه مدرن :

یکی از مدرن‌ترین روش‌های چیدمان آشپزخانه کوچک و ایرانی، اسـتفاده از کانتر در محیط اسـت. بـرای دکور این مکان، بـه جای اسـتفاده از کانترهای ضخیم و زمخت بـهتر اسـت از کانترهای چوبی نازک اسـتفاده کنید تا هم فضای کمتری را اشغال کند و هم فضا را بزرگ‌تر نشان دهد. حتی اگر می‌خواهید چیدمان این بخش را بـه سبک آشپزخانه جزیره‌ای بچینید، بـهتر اسـت از کانترهای کم حجم و نازک اسـتفاده کنید. بـه کار بـردن کانترهای متحرک یک ایده فوق‌العاده دیگر بـرای دکوراسیون آشپزخانه کوچک اسـت.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک

شیشه و آینه در آشپزخانه کوچک

اسـتفاده از شیشه و آینه در آشپزخانه :

یکی از ساده‌ترین راه‌های دلبازترکردن آشپزخانه‌‌ای کوچک، بـهره‌گیری از شیشه و آینه اسـت کـه بـه شما اجازه می‌دهد تا بـه داخل فضاهای بسـته و محصور نیز دید داشته باشید. طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک با اسـتفاده از شیشه و آینه از نظر طراحان، ایجاد «فضای منفی» نام دارد، فضا را بازتر کرده و آن را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

بـرای نمونه، می‌توانید از پیشخوان یا میزی با رویه‌ی شیشه‌ای بـهره بگیرید؛ یا از شیشه بـرای درب کابینت‌ها اسـتفاده کنید. در این میان، نصب دری شیشه‌ای بـرای جداکردن فضای آشپزخانه از بیرون، می‌تواند فضا را از دیدگاه بصری بازتر نشان دهد.

همچنین، کاشی‌های بـراق با قابلیت انعکاس نور، فضای آشپزخانه را درخشان‌تر جلوه می‌دهند. نصب آینه بـر دیوارِ پشت ظرفشویی یا اجاق‌گاز یا قراردادن آن در جایی مناسب در اطراف آشپزخانه، بـه روشن‌شدن فضا کمک بسیاری می‌کند. امروزه موزاییک‌های شیشه‌ای گوناگونی در طرح‌های مختلف ساخته شده‌اند کـه با چیدمان آنها روی هم می‌توان فضاهای داخلی را با یک دیوار کاذب (پارتیشن) زیبا و درخشان از یکدیگر جدا کرد.

کف‌پوش آشپزخانه :

هنگامی کـه وارد اتاقی می‌شویم، چشم ما اغلب بـه سمت پایین می‌رود. بـه همین خاطر اسـت کـه کف‌پوش در دکوراسیون آشپزخانه کوچک اهمیت ویژه‌ای دارد. بـرای پوششِ کف آشپزخانه، باید بـر اساس فضا، سلیقه و بودجه‌ی تعیین‌شده، بـهینه‌ترین گزینه را بـرگزید. لینولئوم، کـه از دیرباز در پوشش کفِ آشپزخانه‌ها بـه کار می‌رود، با طرح شطرنجیِ سیاه و سفید خود در فضاهای کوچک، واقعا چشمگیر اسـت و در عین حال، گزینه‌ای نسبتا ارزان‌قیمت بـه شمار می‌رود. همچنین، بـه جای آن می‌توان از پوشش کاشی سرامیک نیز بـهره گرفت.

در شرایطی کـه ابعاد آشپزخانه کوچک اسـت، پوشش سنگ مرمرِ تکـه‌تکـه نیز مقرون‌بـه‌صرفه اسـت. این سنگ‌ها کیفیتی طبیعی، زمخت و خشن دارند و با بافت و نقش شگفت‌انگیز خود، احساس فضای بیرون را در داخل منزل القا می‌کنند. البته، سنگ مرمر ممکن اسـت واقعا زیر پا سرد و سخت باشد؛ اما بـه طور قطع، بـه تأثیر بصری آن می‌ارزد. همچنین، می‌توانید از پوششِ‌ پارکت و لمینتِ کف اسـتفاده کنید. البته باید هنگام نصب مطمئن شوید کـه درز قطعات بـه‌درسـتی آب‌بندی شده اسـت؛ چون نفوذ آب ممکن اسـت باعث انبساط آنها شود؛ اما در مجموع، گزینه‌ی زیبایی اسـت کـه فضای آشپزخانه را گرم و دلپذیر می‌کند.

دکوراسیون آشپزخانه های کوچک

احساس راحتی داشتن

راحتی آشپزخانه:

همه‌ی این نکات، از طراحی و چیدمان گرفته تا رنگ و مصالح، بـه ما در بزرگ‌تر نشان‌دادنِ فضای ‌آشپزخانه‌ کمک می‌کنند؛ اما گاهی باید بپذیرید کـه آسایش و راحتی از همه‌چیز مهم‌تر اسـت و دسـتکاری بیش‌از‌حد در طراحی داخلی دکوراسیون آشپزخانه کوچک لزومی ندارد.

شاید گاهی بـهتر باشد فقط بـه راحتی و دسـترسی وسایل و ابزارهای آشپزی فکر کنید. در واقع، هنگام دکورکردنِ فضایی کوچک، همیشه لازم نیسـت کـه اندازه‌ی اتاق را از طریق تغییر در عناصر معماری داخلی بزرگ کنید. گاهی با بـهره‌گیری از عناصر معماری موجود می‌توانید فضایی زیبا و دنج طراحی کنید.

بنابـراین، بـه جای بـه‌کارگیریِ ترفندهایی بـرای بزرگ‌کردن فضا، آشپزخانه‌ی کوچک‌تان را همان‌گونه کـه هسـت بپذیرید و بـه جای دلبازی و روشنی، بـر طراحی فضایی گرم و صمیمی تمرکز کنید. شاید طراحی یک فضای تنگِ دونفره، موقعیتی دلچسب‌تر از یک فضای وسیع فراهم کند؛ همچنان‌کـه کاربـرد یک رنگ تیره و غلیظ نیز می‌تواند فضایی خاص و خاطره‌انگیز بیافریند. از سوی دیگر، می‌توانید از وسایل و لوازم جانبی بـرای بـهبود کارایی آشپزخانه و نیز زیبایی آن بـهره بگیرید.

سخن پایانی :

بـه یاد داشته باشید کـه یک آشپزخانه‌، هر قدر هم کـه کوچک باشد، باز هم می‌تواند بسیار جذاب و بـه‌یادماندنی طراحی شود. با ترفند های بالا تا حد زیادی می توانید از آشپز خانهی خود نهایت استفاده را داشته باشید.

مطالب مرتبط :

آشپزخانه جزیره ای چیست

جدیدترین دکوراسیون آشپزخانه

این مطلب چقدر مفید بود ؟