دکوراسیون داخلی منزل کوچک، چیدمان منزل کوچک

دکوراسیون داخلی منزل کوچک، چیدمان منزل کوچکدکوراسیون داخلی منزل کوچک، چیدمان منزل کوچک

امروزه خانه ها مانند گذشته بزرگ و دل باز با باغچه ایی در کنج حیاط نیستند و بیشتر خانه ها آپارتمان شده اند. در خانه های کوچک هم یکی از دغده های دکوراسیئن داخلی و چیدمان وسایل است. که دشواری کار را اندکی افزایش می دهد. در این مقاله با برخب از ترفند ها برای دکوراسون و چیدمان خانه های کوچک همراه ما باشید.

دکوراسیون داخلی خانه های کوچک با اسـتفاده از وسایل شیک و فانتزی کوچک و یا وسایلی ساده ممکن می‌شود. شما بـه راحتی با ایده پردازی می‌توانید بـه یک دکوراسیون مدرن دسـت پیدا کنید. برای این منظور باید بـه چند فاکتور مهم و اساسی توجه شود. در ابتدا توجه بـه این موضوع بسیار مهم اسـت که نیازی نیسـت شما از تمام لوازم موجود در بازار بـهره ببرید. پیشنهاد ما بـه شما اسـتفاده از لوازم ضروری و پر کاربرد اسـت. ایده‌های بسیاری بـه منظور چیدمان خانه های کوچک و آپارتمانی ایرانی وجود دارد که در ادامه بـه تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود.

دکوراسیون داخلی منزل کوچک، چیدمان منزل کوچک

دکور خانه های کوچک

ترفندهایی برای طراحی دکوراسیون  داخلی و چیدمان خانه های کوچک :

دکوراسیون داخلی خانه های کوچک را مبلمان زیاد شلوغ و بی مصرف جلوه ندهید. بـه شما توصیه می کنیم در زمان خرید سرویس مبلمان دقت لازم را داشته باشید. بـه عنوان مثال مبلمان سلطنتی نه نفره برای یک آپارتمان کوچک گزینه مناسبی نیسـت. این مبلمان بـه دلیل عریض بودن و بلندی ارتفاع سبب شلوغ شدن فضا می شود بـه همین دلیل توصیه ما بـه شما خرید یک نیم سـت ساده و شیک اسـت. اسـتفاده از میزهای عسلی بزرگ برای چیدمان نیز توصیه می شود سعی شود در خرید این میزها نیز صرفه جویی لازم انجام شود.

تزیین خانه های کوچک با وسیله های دکوری و تزئینی :

تزیین هر خانه‌ای با وسایل دکوری نظیر قاب‌های تزیینی امکان‌پذیر اسـت. توجه کنید اسـتفاده از ده‌ها قاب عکس و تابلوهای هنری زیبا در فضای کوچک توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر فضا بـه اندازه کافی در اختیار ندارید، این فاکتور از دیزاین داخلی را نادیده بگیرید. در خانه‌های کوچک هر چه محیط ساده‌تر باشد بزرگ‌ تر و منظم‌تر جلوه می‌کنند و در واقع ساده بودن خانه یکی از ترفندهای بزرگتر نشان دادن منزل اسـت. بـه عنوان مثال قرار دادن یک قاب عکس بزرگ در پشت یک کاناپه سه نفره در فضای نشیمن کوچک زیبایی خاصی بـه محیط نمی‌دهد، اما همین تابلو می‌تواند بر زیبایی یک فضای بزرگ بیفزاید. این گونه قاب‌ها و یا گالری دیواری برای خانه‌های با سقف‌های بلند توصیه می‌شود. پیشنهاد ما بـه شما اسـتفاده از دو الی سه قاب کوچک اسـت که بـه صورت منظم بر روی دیوار قرار بگیرند.

دکوراسیون داخلی منزل کوچک، چیدمان منزل کوچک

استفاده از پارتیشن برای دکوراسیون خانه

ازپارتیشن اسـتفاده کنید :

دکوراسیون خانه های کوچک با پارتیشن کار را ساده می‌کند. بـه منظور جداسازی فضا از می‌توانید از پارتیشن‌های چوبی و یا سایر پارتیشن‌های خلاقانه اسـتفاده کنید. این کار بدون اسـتفاده از ایجاد دیوار و تغییر آن‌چنانی در ساختار خانه بـه شما کمک می‌کند یک دکوراسیون زیبا برای محیط حاصل کنید. بـه راحتی می‌توانید فضای نشیمن و پذیرایی را با اسـتفاده از این پارتیشن‌ها جدا کنید و در صورت نیاز بـه ایجاد فضایی بزرگ‌تر آن‌ها را جمع کرده و در گوشه‌ای قرار دهید.

دکوراسیون داخلی منزل کوچک، چیدمان منزل کوچک

گلدان های کوچک و طبیعی

اسـتفاده از گلدان های طبیعی :

دکوراسیون خانه های کوچک و ایجاد یک گلخانه نقلی کار ساده‌ای اسـت که بسیاری از خانواده‌های ایرانی بـه زیبایی آن را انجام می‌دهند. بدون شک نبود حیاط در خانه های مدرن و آپارتمانی امروزه باعث آزار همه ما شده اسـت و از همین رو بـه شما پیشنهاد می‌دهیم خود دسـت بـه کار شوید و قسمتی از خانه را بـه منظور چیدمان گلخانه‌ای اختصاص دهید. گلدان‌های بزرگ و کوچک و گل‌های آپارتمانی زیبا تهیه کنید. می‌توانید از تک تک آن‌ها در اتاق خواب، آشپزخانه، میز پذیرایی و بسیاری از جاهای دیگر در فضای داخلی خانه اسـتفاده کنید.

تزیین خانه های کوچک با کاغذ دیواری :

در قدم اول از کاغذ دیواری مناسب برای بزرگ‌تر نشان دادن محیط اسـتفاده کنید. برای نمونه می‌توانید کاغذ دیواری‌های راه راه بـه صورت تلفیقی اسـتفاده کنید. توجه بـه هارمونی رنگ بین دیوار و مبلمان در زیباسازی فضا نقش زیادی دارد. همچنین در صورتی که می‌خواهید از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار اسـتفاده کنید، پیشنهاد می‌شود از کاغذ دیواری‌هایی با گل ریز اسـتفاده شود. زیرا گل درشت برای خانه‌هایی با سقف بلند پیشنهاد می‌شود. همچنین در انتخاب کاغذ دیواری و یا در کل در انتخاب رنگ دیوارها، حتما سعی کنید از رنگ‌های روشن اسـتفاده کنید. چرا که رنگ‌های تیره فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهند و برای خانه‌های کوچک پیشنهاد نمی‌شوند.

دکوراسیون داخلی منزل کوچک، چیدمان منزل کوچک

دکوراسیون منزل کوچک

اسـتفاده از لوازم مصرفی کوچک :

در انتخاب وسایل برای خانه‌های کوچک نیز بایسـتی دقت زیادی بـه خرج داد. بـه عنوان مثال یک یخچال دو قلوی بزرگ برای یک آشپزخانه کوچک انتخاب مناسبی بـه شمار نمی رود؛ زیرا این کار سبب می‌شود تمام فضای آشپزخانه اشغال شود. بـه شما توصیه می‌کنیم از وسایل با اندازه مناسب برای فضای داخلی منزل اسـتفاده کنید. لوازم مصرفی بزرگ تنها باعث دسـت و پا گیر شدن شما می‌شود و کارایی مطلوب فضا را از شما می‌گیرند. برای مثال قبل از خرید مبلمان، بـهتر اسـت بـه اندازه اسـتاندارد مبل و اندازه خانه خود توجه داشته و سپس اقدام بـه خرید کنید.

 فضاهای دور از دسـترس :

فضاهای پنهانی که بالای درهای اتاق ها، و بالای کابینت های آشپزخانه ها وجود دارند، محیط مناسبی برای تعبیه قفسه ها، کمدها و طبقات مختلف می باشند. اسـتفاده از قفسه های باز در اتاق ها، بسیار کاربردی و شیک خواهد بود و می تواند بـه عنوان کتابخانه هایی از کف تا سقف اتاق، برای قرار دادن کتاب ها، وسایل تزئینی و کلکسیونی ساخته شوند.

همچنین اگر می خواهید فضای اتاق را بـه دو بخش مجزا تقسیم کنید، و در یک طرف آن برای خودتان پرایوسی بیشتری ایجاد نمایید، می توانید از قفسه کتاب ها اسـتفاده کنید و بـه این ترتیب از کاربری دوگانه آنها سود ببرید. بـه این ترتییب علاوه بر آنکه حجم زیادی از کتاب ها و وسایل را در این قفسه ها جای خواهید داد، می توانید اتاق را نیز بـه بخش های مجزا تفکیک کنید.
خانه های کوچک

پرده ها و دراپه هایی که از سقف آویزان می شوند و تا کف اتاق امتداد دارند نیز می توانند کاربردی هوشمندانه از ارتفاع اتاق ها باشند. حتی اگر در اتاق مورد نظرتان پنجره ای وجود نداشته باشد، می توانید با نصب یک پرده دکوری با طراحی زیبا، جلوه بصری بسیار مناسبی ایجاد کنید. رعایت این نکته در طراحی دکوراسیون می تواند با بـه وجود آوردن دید بالا بـه پایین، وسعت اتاق را تا حد زیادی گسـترش دهد و برای محیط های کوچک بسیار ایده آل باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی خانه ی کوچک بـه صورت خطی :

در مورد چیدمان خانه‌های کوچک بـه شما پیشنهاد می‌کنیم خانه را بـه صورت اتاق اتاق طراحی نکنید. این روزها با اسـتفاده از پارتیشن‌ها بـه راحتی می‌توان فضا را بـه چند بخش تقسیم کرد. یا اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از لوازم بـه صورت خطی بـهره ببرید؛ یعنی با کمی فاصله از لوازم آشپزخانه بدون اینکه دیواری در ما بین وسایل قرار داشته باشد از چیدمان برای اتاق نشیمن بـهره بگیرید. این کار بـه شما فضای بیشتری برای حرکت می‌دهد و مانع از ترافیک در رفت و آمد می‌شود.

دکوراسیون داخلی منزل کوچک، چیدمان منزل کوچک

از زیر پله ها به خوبی استفاده کنید

چیدمان زیر  پله ها :

در دکوراسیون و چیدمان خانه‌های کوچک بایسـتی از کل فضای خانه اسـتفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید از زیر راه پله اگر بـه اندازه کافی فضا داشت بـه عنوان کتابخانه بـهره ببرید و اگر فضای آن محدود بود از آن بـه عنوان جا کفشی و یا جالباسی بـه صورت کشویی اسـتفاده کنید. اسـتفاده از نقاطی که مورد اسـتفاده نیسـت برای قرار دادن وسایل اضافی و دسـت و پا گیر بـه نظم دادن محیط بسیار کمک می‌کند.

 وسایل چند منظوره :

اگر بتوانید از برخی فضاها و وسایل بـه کار رفته در اتاق، اسـتفاده ای دوگانه داشته باشید، بسیار بـهتر اسـت. بـه عنوان نمونه، اگر بـه اتاق خواب بیشتری در خانه نیاز دارید، بـه جای اسـتفاده از مبل های حجیم، بزرگ، زشت و ناراحت، از کاناپه های راحتی اسـتفاده کنید و اتاق نشیمن خانه را تبدیل بـه محیطی راحت بای مهمان ها نمایید تا در مواقع ضروری بتوانند روی آنها بـه اسـتراحت نیز بپردازند.

دکوراسیون داخلی منزل کوچک، چیدمان منزل کوچک

سرویس بهداشتی خانه ای کوچک

سرویس بـهداشتی خانه کوچک :

در مورد دکوراسیون سرویس بـهداشتی‌های کوچک شما بـه راحتی می‌توانید از دوش‌های کابینتی در سرویس حمام خود بـهره ببرید. این دوش‌ها علاوه بر اینکه فضای زیادی نمی‌گیرند، هزینه زیادی نیز برایتان نخواهند داشت. اسـتفاده از باکس‌های طبقاتی در نوع چیدمان سرویس بـهداشتی بـه شما در جهت نظم بخشیدن بـه فضا بسیار کمک می‌کند. برای دکوراسیون سرویس بـهداشتی کوچک، پیشنهاد می‌کنیم از ترفندهای بزرگتر نشان دادن حمام و سرویس بـهداشتی نیز اسـتفاده کنید.

نورپردازی :

با نورپزدازی صحیح و اصولی می‌توان فضای کوچک را بزرگتر نشان داد. بـه عنوان مثال شما بـه راحتی با قرار دادن یک آینه در مجاورت یک چراغ بزرگ می‌توانید بـه بزرگتر نشان دادن فضای نشیمن کمک کنید. همچنین نورپردازی در آشپزخانه سبب بزرگتر شدن فضا می‌شود. البته ذکر این نکته مهم اسـت که باید این نور پردازی بـه صورت تخصصی و با رعایت اصول آن صورت بگیرد؛ زیرا هر نورپردازی سبب بزرگتر شدن فضا نخواهد شد. بـه همین منظور بـهتر اسـت از نظرات افراد متخصص در این حوزه بـهره گرفت.

دیوارها :

میزهای کنار تخت، یا هر نوع میزی که در کنار دیوارها قرار داده می شوند و بدون کاربردی مفید، صرفا بـه محلی برای انباشت وسایل و نامرتب شدن اتاق تبدیل می شوند، را کنار بگذارید. بـه جای اسـتفاده از چراغ های رومیزی از چراغ های دیواری اسـتفاده کنید. همچنین می توانید تاقچه های کوچکی در کنار تخت خوابتان و روی دیوار تعبیه کنید، و وسایل الکترونیکی کوچک یا دیگر لوازمتان را روی آنها قرار دهید تا نیازی بـه میزهای دسـت و پا گیر نداشته باشید.

تا جایی که می توانید قفسه ها و کمدهای دیواری را جایگزین اثاثیه بزرگ اتاق کنید. در ضمن یک آینه با اندازه مناسب هم روی دیوار اتاق نصب کنید تا فضای آن را بزرگ تر نشان دهید. همچنین این آینه ها باعث می شوند که با بازتاب نور در اتاق، محیط روشن تری داشته باشید. بنابراین حتی اگر فضای کافی برای نصب آینه در اتاق ندارید، روی سطح کنسول، قفسه کتاب، یا کمدها نیز می توانید آنها را نصب کنید و از مزایایی که برایتان ایجاد می کنند بـهره مند شوید

دکوراسیون داخلی منزل کوچک، چیدمان منزل کوچک

انتخاب رنگ مناسب برای خانه های کوچک

کمک گرفتن  از رنگ‌ها :

هارمونی رنگ‌ها در یک خانه اولین چیزی اسـت که می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را بـه خود جلب کند. انرژی خارق‌العاده رنگ‌ها، این قدرت را دارد تا افکار ما، احساساتمان و درک ما از محیط پیرامونمان را بـه طور کامل تحت تاثیر قرار دهد.اسـتفاده از رنگ‌های روشن در دکوراسیون داخلی منزل کوچک ایرانی و مدرن می‌تواند با انعکاس رنگ‌ها محیط را بزرگ‌تر نشان داده و بـه وسعت آن بیافزاید. البته بکاربردن دکوراسیون مشکی هم در خانه‌های امروزی جای خود را دارند و با ترکیب با سایر رنگها می‌توان طراحی زیبایی ایجاد کرد.

ایده هایی ساده برای دکوراسیون داخلی منزل کوچک :

کافی اسـت بدانید که برای داشتن یک خانه زیبا، حتما لازم نیسـت متراژ بالا یا لوازم دکوری لوکس داشته باشید. گاهی با اسـتفاده از وسایل ساده نیز می‌توان یک دکوراسیون داخلی منزل کوچک ایرانی و فاتنزی را بـه خوبی انجام داد.

  • اسـتفاده از گیاهان آپارتمانی یکی از ایده‌های فوق‌العاده شیک دیزاین خانه‌های کوچک با وسایل ساده اسـت. کاکتوس‌ها نیز اکنون جای خود را دل خانواده‌ها و خانه‌های کوچک 30 تا 70 متری باز کرده‌اند و می‌توانند ایده خوبی برای طراحی داخلی منزل باشند.
    دکوراسیون داخلی منزل کوچک
  • قاب عکس‌هایی که می‌توان آن‌ها را روی یک میز کوچک چید و هم از خاطرات‌شان و هم زیبایی‌شان لذت برد.
  • آیینه‌ها، جزو ارزان‌ترین و لوکس‌ترین تزییناتی هسـتند که می‌توانید در منزل نقلی خود از آن‌ها بـهره ببرید. نصب چند آیینه قد و نیم قد روی دیوار پذیرایی، نه تنها باعث شلوغ شدن اتاق نمی‌شود، بلکه زیبایی و لوکس بودن ویژه‌ای بـه آن می‌بخشد که موجب خاص شدن این بخش از خانه خواهد شد.

سخن پایانی :

طراحی دکوراسیون دخلی و چیدمان خانه های کوچک به سلیقه ی خود افراد بیستگی زیادی دارد. اما با رعایت موارد فوق و برخی اصول می توان حتی خانه های کوچک را بزرگتر نشان داد. که کار چندان سخت و پیچیده ایی نیست. به قول قدیمتی تر ها کار نشد نداره!

مطالب مرتبط :

آشپزخانه جزیره ای چیست

ویژگی های انواع کمد دیواری

5/5 - (1 امتیاز)