روش از بین بردن مگس فاضلاب

روش از بین بردن مگس فاضلابروش از بین بردن مگس فاضلاب

مگس فاضلاب یا همان پشه ریز دستشویی یکی از حشراتی است کـه باعث آزرده خاطر شدن اهل منزل مي شود. مخل زیست این حشرات معمولا در دستشویی منازل است کـه دیـدن آن بسیار آزار دهنـده است. در این مقاله روش از بین بـردن مگس فاضلاب را بـرای شما آورده ایم.

مگس فاضلاب چیست و از چه موادی تغذیه‌ مي‌کنـد

حشرات ریز داخل سرویس بـهداشتی هستنـد کـه از فاضلاب و مواد آلی و ارگانیک تغذیه‌ مي‌کننـد. درست است کـه با توجه بـه جایی کـه هستنـد و موادی کـه تغذیه‌ مي‌کننـد، شایـد بنظر بـرسد کـه بـه انسان بیماریهایی را منتقل مي‌کننـد، اما بایـد بگوییم خیر اینطور نیست. مگس فاضلاب بیماری ای را بـه انسان منتقل نمي‌کنـد.

اما این حشرات بـه سرعت مي‌تواننـد تکثیر شونـد و آزاردهنـده باشنـد. شایـد باور نکنیـد اما ماده این حشره مي‌توانـد بین 30 تا100 تخم گذاشته و در طول دو روز کرمها رشد مي‌کننـد. بنابـراین در طول چنـد روز تکثیر مي‌شونـد. همچنین مي‌تواننـد از طرق مختلف وارد سینک، کف‌شود آشپزخانه، و حمام شونـد و اطراف آنجا پرواز کننـد و مزاحم‌شونـد. اگر مدتی خانه نباشیـد، بعد از بـرگشت احتمال دارد این حشرات را ببینیـد.

مگس فاضلاب یا مگس توالت ابتدا بصورت لارو است، سپس بـه مگس بالغ تبدیل مي‌شود.

 

آیا پشه‌های فاضلاب نیش مي‌زننـد

خیر. مگس توالت نیش نمي‌زنـد. تنها علت نگرانی در مورد آنها همان آزار دهنـده بودن و مزاحم بودنشان است.

از کجا بفهميم مگس توالت بـه سرویس بـهداشتی هجوم آورده؟

با توجه بـه موادی کـه تغذیه‌مي‌کننـد جای تعجب نیست کـه این مگسها بـه جاهای مرطوب و دارای مواد آلی هجوم مي‌آورنـد. لوله‌های فاضلاب بـهترین جا بـرای زنـدگی آنهاست. یکی از علائم هجوم این حشرات، وجود حشره بالغ در آن فضاست، در صورت دیـده شدن حشره بالغ انکان تولیـد مثلش در آن فضا زیاد است.

بـهتر است خروجی لوله‌های فاضلاب را با نوارهای چسبناک پوشانـده تا مطمئن شویـد آیا مورد هجوم مگسها قرارگرفته یا خیر. با این روش هنگام خروج مگسها از لوله فاضلاب، بـه نوار مي‌چسبنـد.

روش از بین بردن مگس فاضلاب

از بین بردن پشه های سرویس بهداشتی

با وجود آزاردهنـدگی این پشه‌ها بایـد بگوییم از جهاتی نیز مفیـد هستنـد. زیرا مواد عالی را خورده و از گرفتگی چاه فاضلاب جلوگیری مي‌کننـد. اما نکته همين جاست کـه این حشرات بـه سرعت زیاد و غیرقابل کنترل مي‌شونـد. بـه همين علت راه‌های مقابله با آنها را بایـد بدانیـد.

طرز مقابله طبیعی با مگس فاضلاب:

روشهای طبیعی معمولاً بـهتر از روشهای شیميایی بـرای از بین بـردن مگس فاضلاب است. زیرا مواد شیميایی بـرای خود انسان نیز ضرر دارد. معمولاً اولین روشی کـه بـه ذهن افراد مي‌رسد استفاده از مواد شیميایی و انواع سموم و آفت کش‌هاست. البته بسیار از حشرات بـه این سموم واکنش نشان نـداده و در بـرابـرشان مقاومنـد. لذا بـهتر است ابتدا از روشها طبیعی استفاده‌کنیم کـه کم خطرتر و کم ضررتر نیز هستنـد.

 استفاده از سرکـه، جوش‌شیرین و آب جوش بـرای از بین بـردن حشرات:

با استفاده از این محلول ترکیبی مي‌توانیـد هم پشه‌ها را از بین بـرده و هم از گرفتگی فاضلاب جلوگیری کنیـد. تنها چیزی کـه مياز است یک دوم فنجان جوش شیرین و 1فنجان سرکـه است.

بـه این صورت کـه ابتدا جوش شیرین را در لوله بـریزیـد، سپس بـه آرامي سره را بـریزیـد. این محلول شروع مي‌کنـد بـه کف کردن و شایـد از لوله هم بیرون بزنـد. بعد از یک ساعت کـه گذشت یک مقدار زیاد آب جوش در لوله بـریزیـد. این مواد لوله ها را شستشو مي‌دهنـد. چون سرکـه و جوش شیرین وقتی ترکیب شونـد، موادی شیميایی ایجاد کرده کـه باعث تميز کردن لوله فاضلاب مي‌شونـد.

روش از بین بردن مگس فاضلاب

خطرات مگس فاضلاب

استفاده از سرکـه سیب بـرای از بین بـردن مگس فاضلاب:

سرکـه سیب یکی از مواد طبیعی است کـه بـرای از بین بـردن این مگسها مفیـد است. با سرکـه مي‌توانیـد از مواد شیميایی کـه بـرای سلامتیان مضر است دست‌بکشیـد.

  • ابتدا حدود یک چهارم پیمانه سرکـه درون لیوان یا ظرفی بـریزیـد.
  • روی لیوان را با پلاستیکی بپوشانیـد.
  • پلاستیکی کـه روی لیوان سرکـه گذاشتیـد را سوراخ‌کنیـد. حال آن را نزدیک لوله تخلیه فاضلاب بگذاریـد. بدین شکل لیوان سرکـه شبیه بـه دام عمل کرده و پشه‌ها جذب آن مي‌شونـد، وارد سوراخ شده و در سرکـه غرق مي‌شونـد.

 

مایع سفیـد‌کننـده بـرای از بین بـردن حشرات:

استفاده از مایع سفیـد کننـده یکی دیگر از روشها مقابله است.

  • مایع سفیـد کننـده و آب را بـه نسبت یک بـه ده ترکیب‌کنیـد.
  • بگذاریـد این ترکیب چنـد ساعتی در لوله‌ها بمانـد.
  • سپس لوله‌ها را با آب سرد بشوییـد.

البته این روش بـه خوبی سرکـه و جوش شیرین عمل‌نکرده و باعث تميزی لوله‌ها نمي‌شود، اما بـه نسبت روش خوبی است. چون هم پشه‌ها را از بین بـرده و هم باعث تميزی لوله‌ها فاضلاب مي‌شود.

مقابله با مواد آلی:

حشرات بـه علت وجود مواد عالی در آنجا تکثیر مي‌شونـد. پس بـهترین و اولین راه از بین بـردن مواد آلیست. یک بـرس لوله از جنس فلز را درون بوبـه فشار دهیـد. مواد موجود در لوله را کـه بـه دیواره لوله‌ها چسبیـده‌انـد را پاک‌کنیـد. سپس مقداری اب جوش در لوله بـریزیـد. بدین صورت لوله‌ها شسته مي‌شونـد. با استفاده از بـرس توالت مواد آلی مورد تغذیه آنها را از بین مي‌بـریـد و این روش باعث کاهش حشرات مي‌شود.

روش از بین بردن مگس فاضلاب

 از بین بردن حشرات چاه

استفاده از اسپری آب و صابون:

صابون و یا مایع ظرف شویی حاوی بـراکس هستنـد کـه این ماده خاصیت از بین بـردن حشرات را داراست. مي توان با مخلوط کردن ۵ تا ۷ قطره مایع ظرف شویی و ۲ پیمانه آب گرم و اسپری کردن این محلول روی حشرات آنها را از بین بـرد.

بـرای مگسهای فاضلاب تله بگذاریـد:

این روش بـرای مکان هایی مثل آشپزخانه مفیـد است. درون یک ظرف بـه مقدار مساوی شکر، آب و سرکـه سفیـد بـریزیـد. ۵ تا ۱۰ قطره مایع ظرف شویی بـه آن اضافه کنیـد و ظرف را در طول شب کنار سینک ظرف شویی قرار دهیـد. رایحه این محلول مگس های فاضلاب را بـه خود جذب کرده و آنها بـه محض اینکـه روی محلول فرود بیاینـد غرق شده و فورا از بین مي رونـد.

استفاده از ژل تميزکننـده در حمام و دستشویی:

وجود پشه فاضلاب در خانه مي‌توانـد بخاطر لوله‌های حمام باشد. این پشه‌ها بـه علت تجمع موی سر، شامپو، پوست و صابون کـه بـه فاضلابی تبدیل مي‌شود، بوجود آینـد. پروبیوتیکـهای طبیعی مثل ژل تميزکننـده فاضلاب، لوله‌های فاضلاب را عاری از لارو و تخم مگس فاضلابی کرده و آنها را ریشه‌کن مي‌کنـد.

روش از بین بردن مگس فاضلاب

کشتن پشه های توالت

هشدار:

استفاده از مواد شیميایی کـه سفیـده‌کننـده دارنـد، در حمام بـرای سلامت شما و دستگاه تنفسیتان خطر دارد. زیرا وقتی حمام گرم مي‌شود، گرم شدن باعث مي‌شود مواد سمي فضا را آلوده کرده و بـه شما آسیب بـرسانـد.

در عوض ژل فاضلاب بـرای همين کار ساخته و درنظرگرفته‌شده‌است. فرمول آن دارای روغن مرکبات بوده و ميکروبـها را از بین بـرده و با مگسها مقابله‌مي‌کنـد. ژل تميزکننـده فاضلاب را بـرای سینک آشپزخانه و حمام نیز مي‌توانیـد بکار ببـریـد.

جلوگیری از بوجود آمدن مگس فاضلاب:

اگر عادت کنیـد هميشه آب را درلوله‌هایی کـه استفاده نمي‌کنیـد، یا کمتر استفاده مي‌کنیـد بـه جریان بینـدازیـد، از بوجودآمدن این حشرات جلوگیری‌کرده‌ایـد. در واقع نبایـد اجازه دهیـد آب راکدی در لوله‌ها بمانـد. گاهی اوقات لوله‌هایی کـه کمتر استفاده مي‌شونـد مثل دستشویی حیاط را باز کنیـد تا مانع از ایجاد حشرات شود. یا نصف فنجان نمک بـه علاوه نصف پیمان جوش شیرین را در فاضلاب بـریزیـد و سپس یک پیمانه جوش شیرین اضافه‌ کنیـد.

مگس فاضلاب از مواد ارگانیک موجود در لوله‌ها تغذیه مي‌کنـد و، بنابـراین،  بـرای جلوگیری از بـه‌وجودآمدن این حشرات این است کـه مجاری فاضلاب را، با استفاده از مواد مناسب بـرای تميزکردن لوله‌ها، تميز و پاکیزه نگه داریم. بـرای نمونه، مي‌توانیم بـه‌طور مرتب و با استفاده از مایع ظرف‌شویی یا سرکـه و آب بسیار داغ، سینک و مجاری فاضلاب را تميز کنیم.

 

روش از بین بردن مگس فاضلاب

دفع پشه ریز توالت

ظاهر پشه‌های توالت را بشناسیـد:

پشه‌های فاضلاب ریز هستنـد. طولشان حدود 1.5 ميلی‌متر بوده و بدنشان خاکستری رنگ یا قهوه‌ای روشن است. بالهای این پشه‌ها رنگ روشنتری دارد. در صورت له شدن موادی پودری شکل از آن بـرجای مي‌مانـد. رگه‌های روی بالهایشان منحصر بـه خودشان بوده و پروازی نامنظم دارنـد کـه از این طریق قابل شناسایینـد. بالها و بدنشان با کرک و موهای بلنـد پوشیـده شده است. بـه خاطر وجود کرکـهای روی بدن و بالشان و ظاهرشان بـه آنها مگس پروانه‌ای نیز مي‌گوینـد.

عادتی یک‌دقیقه‌ای کـه آفات حمام را دور مي‌کنـد

علاوه بـر تميزکردن مرتب، بـرای جلوگیری از هجوم مگس‌های فاضلاب، بـهترین کاری کـه مي‌توانیم انجام دهیم این است کـه نگذاریم هیچ آب راکدی در لوله‌های خانه وجود داشته باشد. گاهی این آب راکد در منحنی‌های لوله‌هایی وجود دارد کـه بـه‌نـدرت استفاده مي‌شونـد؛ مثل لوله‌های فاضلاب حمام مهمان یا دستشویی حیاط کـه تقریبا هرگز از آنها استفاده نمي‌کنیم. بـرای خارج‌کردن آب‌های راکد، تنها کافی است کـه یک بار در هفته و هر بار حدود یک دقیقه، در دوش‌ها یا مجاری فاضلابی کـه بـه‌نـدرت استفاده مي‌شونـد، آب را بـه جریان بینـدازیم. بـرای اطمينان بیشتر، مي‌توانیم نصف پیمانه نمک و نصف پیمانه جوش شیرین را داخل مجرای فاضلاب بـریزیم و سپس یک پیمانه سرکـهٔ سفیـد را با فشار داخل مجرا بـریزیم.

بـرای اینکـه این کار را فراموش نکنیم، مي‌توانیم آن را همراه یکی از کارهای روتین و هفتگی خود (مثل آب‌دادن بـه گل‌ها یا تميزکردن یخچال) انجام دهیم. با اجرای اقدامات پیشگیرانه مناسب و با کمي شانس، دیگر هرگز مگس‌های فاضلاب را در خانهٔ خود نخواهیـد دیـد و بـه‌طور کامل از شر این حشرات آلوده و مزاحم خلاص مي‌شویـد.

کلام آخر

اميـدواریم با نکاتی کـه در این مقاله بـرای شما آورده ایم بتوانیـد این موجودات  آزار دهنـده را از بین ببـریـد و محیط منزلتان را عاری از این حشرات بکنیـد.توجه داشته باشیـد راه ها و مواد طبیعی بـرای سلامت شما و خانواده تان بـهتر است.

3.8/5 - (9 امتیاز)